جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آموزش و پرورش در امریکا


آموزش و پرورش در امریکا
در بر رسی هایی كه توسط وزارت آموزش و پرورش ایا لات متحده در سال ۲۰۰۴ انجام شده است موارد زیر اعلام شده اند
وضعیت انتقال از دوره‌های دو ساله دانشگاهی به دوره‌های دانشگاهی چهار ساله در ایالات متحده. (شاخص ۱۹)
حدود یك چهارم دانشجویانی كه شروع به تحصیل در دوره‌های دو ساله در موسسات آموزش عالی دولتی نموده‌اند، مایل به ادامه تحصیل در دوره چهارساله و كسب مدرك كارشناسی هستند و نیمی از این دانشجویان اعلام نمودند كه با گرفتن مدرك كاردانی مایلند وارد بازار كار شوند .
نرخ انتقال به دوره‌های چهارساله دانشگاهی به اهداف مختلف دانشجویان مرتبط است وجود والدین دارای مدارك كارشناسی نقش موثری را در تشویق فرزندانشان برای ادامه تحصیل ایفا می‌كند .
از بین دانشجویانی كه در سال تحصیلی ۹۶-۱۹۹۵ وارد یك دوره كاردانی شده بودند حدود ۸۰% تا مدرك كارشناسی (چهارساله) ادامه دادند.
● شاخص اشتغال در رابطه با میزان تحصیلات
بیشتر افراد ۲۵ تا ۳۴ سال در ایالات متحده توانستند دوره‌های تحصیلی رسمی خود را تكمیل نموده و شغل مرتبط با تحصیلات خود را كسب نمائید در سال ۲۰۰۴، حدود ۵% جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله در ایالات متحده بیكار بوده‌اند.
این میزان بیكاری در سال ۱۹۷۱ به بعد بر اساس تغییرات چرخه‌ای در توسعه اقتصادی امریكا دچار تغییراتی شده است. ولی باید اعلام نمود كه رابطه معنی‌داری ما بین بیكاری و میزان تحصیلات وجود دارد . هرچه میزان تحصیلات فرد بیشتر باشد میزان احتمال بیكاری برای او كمتر است همچنین اعلام شده است كه ۹% افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله كه دارای مدرك زیر دیپلم بودند بیكار بوده‌اند ولی میزان بیكاری برای دارندگان مدرك دیپلم (۶%) و برای دارندگان مدرك كارشناسی یا بالاتر (۳%) بوده است.
بر اساس این پژوهش، سیاه‌پوستان دارای نرخ بیكاری (۹%) در مقابل سفید پوستان (۶%) بوده‌اند. ولی با این وجود در هر دو گروه سفید پوست و سیاه پوست نرخ بیكاری در آنهایی كه دارای مدارك پایین‌تری بوده‌اند بیشتر بوده است
● تمایل به اشتغال تمام وقت.
به طور كلی افرادی كه دارای مدارك تحصیلی كارشناسی یا بالاتر بوده‌اند تمایل بیشتری را برای مشاغل تمام وقت نشان داده‌اند (۲۰۰۴)
● دریافتی‌های حقوق سالانه بر اساس میزان تحصیلات
در یك دوره بین سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۳، میزان در آمد سالیانه كلیه افراد بین ۲۵ تا ۳۴ كاهش یافته است میزان میانگین در آمد افراد در ارتباط سطح تحصیلات دارای رابطه مستقیم است در سال ۲۰۰۳ سیاه پوستان و سفید پوستان دارای مدرك كارشناسی از حقوق سالانه بیشتری نسبت به سیاه پوستان با مدارك پایین‌تر برخوردار بوده‌اند ولی میزان در آمد سفید پوستان در همه مقاطع تحصیلی بیشتر از سیاه‌پوستان و نژادهای دیگر در ایالات متحده بوده است (جدول ۴-۱۶) ولی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳، فاصله حقوق دریافتی بین سفیدپوستان و سیاه پوستان دارای مدارك دیپلم و پایین‌تر كاهش یافته است.
● در آمد سالانه بر اساس جنس
در آمد سالانه زنان و مردان ۲۵ تا ۳۴ ساله بجز آنهایی كه دارای مدارك كارشناسی و بالاتر بوده‌اند، در سال ۲۰۰۲ كمتر از سال ۱۹۷۱ بوده است.
با این وجود با افزایش سطح تحصیلات میزان در آمد افزایش یافته است. برای مثال در سال ۲۰۰۲ در آمد سالانه مردان دارای مدارك كاردانی حقوق سالانه بیشتری را نسبت به مردان دارای دیپلم دریافت نمودند و این میزان ۶۵% بیشتر بوده است. در آمد سالانه زنان دارای مدارك كارشناسی یا بالاتر ۷۵% بیشتر از زنان دیپلم بوده است و میزان در آمد مردان و زنان زیر دیپلم به ترتیب ۲۳% و ۲۷% كمتر از همسالان دارای مدارك دیپلم بوده است.
در تمامی مقاطع تحصیلی اختلاف آشكاری ما بین در آمد زنان و مردان آمریكایی ۲۵ تا ۳۴ ساله وجود دارد. در سال ۱۹۷۱ مردان ۵۶% حقوق بیشتر نسبت به زنان دریافت می‌كردند ولی در سال ۲۰۰۲ این اختلاف به ۱۸ در صد رسید. با این وجود رابطه مثبت ما بین سطح تحصیلات و در آمد دریافتی در هر دو بخش وجود داشته است.
● رابطه بین سطح تحصیلات و بهداشت و سلامتی افراد
سطح تحصیلات افراد دارای رابطه مستقیم با سلامتی آنها است بر اساس تحقیقات مركز‌های آمار بهداشت سالیانه (NCHS) در امریكا سطح در آمد خانواده، تاثیری مستقیم با سلامتی افراد دارد ولی رابطه سق با سلامتی به صورت معكوس است (۲۰۰۴- NCHS).(National Center for Health)
دررابطه تحصیلات با سلامتی با توجه به میزان سلامتی افراد دارای مدارك كارشناسی یا بالاتر بیشتر از دیپلم‌ها بوده است. بر اساس آمار ۲۰۰۱ افرادی كه در خانواده‌های با در آمد سالانه ۲۰۰۰ تا ۳۴۹۹۹ دلار زندگی می‌كردند میزان سلامتی گزارش شده در دارندگان مدارك كارشناسی (۷۲%)، در افراد بالای دیپلم (۵۸%) در دیپلم‌ها (۵۰%)، در زیر دیپلم (۳۹%) بوده است.
● مشاركت بالغین در دوره‌های آموزشی فنی حرفه‌ای (جدول ۲-۸)
همچنین میزان ثبت نام افراد بالای ۱۶ سال در دوره‌های آموزشی فنی‌و حرفه‌ای از ۳۴% در ۱۹۹۱ به ۴۲% در ۱۹۹۵ رسیده و نهایتاً به ۴۷% در سال ۲۰۰۱ رسیده بود.
میزان ثبت نام در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت (۳۰%) و در دوره‌های آموزشی با علایق شخصی personal interest (۲۱%)، در دوره‌های تك درس دانشگاهی (۷%) و در سایر دوره‌ها (۴%) بوده است.
● میزان شركت زنان در این دوره‌ها بیشتر از مردان بوده است ثبت نام در دوره‌های كاردانی و كارشناسی
در این تحقیق اعلام شده است كه در امریكا میزان ثبت نام در دوره‌های دانشگاهی افزایش یافته است. سهم شركت‌كنندگان در دوره‌های ۴ ساله بیشتر از دو ساله، و در بین زنان بیشتر از مردان بوده است. از سال ۱۹۷۸ به بعد تعداد زنان شاغل به تحصیلات در دوره‌های دوساله و چهار ساله دانشگاهی بیشتر از مردان بوده است.
میزان شركت در دوره‌های تمام وقت بیشتر از دوره‌های نیمه وقت اعلام شده است.
بر اساس تحقیقاتی كه توسط مك كین در ۲۰۰۴ در امریكا انجام شد ، مشاهده ‌شد كه در آمد سالانه زنان و مردان ۲۵ تا ۳۴ ساله بجز آنهایی كه دارای مدارك كارشناسی و بالاتر بوده‌اند، در سال ۲۰۰۲ كمتر از سال ۱۹۷۱ بوده است. با این وجود با افزایش سطح تحصیلات میزان در آمد، افزایش یافته است. برای مثال در سال ۲۰۰۲ در آمد سالانه مردان دارای مدارك كاردانی حقوق سالانه بیشتری را نسبت به مردان دارای دیپلم دریافت نمودند و این میزان ۶۵% بیشتر بوده است. در آمد سالانه زنان دارای مدارك كارشناسی یا بالاتر ۷۵% بیشتر از زنان دیپلم بوده است. و میزان در آمد مردان و زنان زیر دیپلم به ترتیب ۲۳% و ۲۷% كمتر از همسالان دارای مدارك دیپلم بوده است.
در تمامی مقاطع تحصیلی اختلاف آشكاری ما بین در آمد زنان و مردان امریكایی ۲۵ تا ۳۴ ساله وجود دارد. در سال ۱۹۷۱ مردان ۵۶% حقوق بیشتر نسبت به زنان دریافت می‌كردند ولی در سال ۲۰۰۲ این اختلاف به ۱۸ در صد رسید.
با این وجود رابطه مثبت ما بین سطح تحصیلات و در آمد دریافتی در هر دو جنس وجود داشته است.
● رابطه بین سطح تحصیلات و بهداشت و سلامتی افراد
سطح تحصیلات افراد دارای رابطه مستقیم با سلامتی آنها است بر اساس تحقیقات مركزهای آمار بهداشت سالیانه (NCHS) در امریكا سطح در آمد خانواده، تاثیری مستقیم با سلامتی افراد دارد ولی رابطه سن با سلامتی به صورت معكوس است
● (National Center for Health)
مك كین در رابطه تحصیلات با سلامتی اعلام نمود كه با توجه به جدول میزان سلامتی افراد دارای مدارك كارشناسی یا بالاتر بیشتر از دیپلم‌ها بوده است. بر اساس آمار ۲۰۰۱ افرادی كه در خانواده‌های با در آمد سالانه ۲۰۰۰ تا ۳۴۹۹۹ دلار زندگی می‌كردند میزان سلامتی گزارش شده در دارندگان مدارك كارشناسی (۷۲%)، در افراد بالای دیپلم (۵۸%) در دیپلم‌ها (۵۰%)، در زیر دیپلم (۳۹%) بوده است.
مشاركت بالغین در دوره‌های آموزشی فنی حرفه‌ای (جدول ۲-۸) با مراجعه به جدول (۱-۸) مشاهده می‌شود كه میزان ثبت نام افراد بالای ۱۶ سال در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای از ۳۴% در ۱۹۹۱ به ۴۲% در ۱۹۹۵ رسیده و نهایتاً به ۴۷% در سال ۲۰۰۱ رسیده بود.
میزان ثبت نام در دوره‌های آموزش ضمن خدمت (۳۰%) و در دوره‌های آموزشی با علایق شخصی personal interest (۲۱%)، در دوره‌های تك درس دانشگاهی (۷%) و در سایر دوره‌ها (۴%) بوده است.
میزان مشاركت زنان در این دوره‌ها بیشتر از مردان بوده است. (جدول ۲-۸).
● در خصوص ثبت نام در دوره‌های كاردانی و كارشناسی.
اعلام شدكه در امریكا میزان ثبت نام در دوره‌های دانشگاهی افزایش یافته است. سهم شركت‌كنندگان در دوره‌های ۴ ساله بیشتر از دو ساله، و در بین زنان بیشتر از مردان بوده است. از سال ۱۹۷۸ به بعد تعداد زنان شاغل به تحصیل در دوره‌های دو ساله و چهار ساله دانشگاهی بیشتر از مردان بوده است.
میزان شركت در دوره‌های تمام وقت بیشتر از دوره‌های نیمه وقت اعلام شده است.
● نتیجه‌گیری:
وضعیت آموزش و پرورش در دوره‌های ابتدایی و متوسطه در بررسی وضعیت مراحل ابتدایی و متوسط آموزش و پرورش باید به مواردی از قبیل طراحی برنامه‌های درسی، ساعات آموزش، وضعیت كلاس‌ها و میزان متوسط زنان حضور دانش آموز در مدرسه را در نظر داشت.
( منبع : وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده – ۲۰۰۴)
منبع : موسسه تحقيقاتي ايران زمين پارسيان