شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
باشگاه مبارزه - FIGHT CLUB
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آلمان و آمریکا
محصول : آرت لینسن و سئان چافین
کارگردان : دیوید فینچر
فیلمنامهنویس : جیم یولز، بر مبنای رمانی نوشتهٔ چاک پالانیوک
فیلمبردار : جف کراننوت
آهنگساز(موسیقی متن) : جان کینگ و مایکل سیمپسن
هنرپیشگان : ادوارد نورتن، براد پیت، هلنا بونهام کارتر، میت لوف، زاک گرینر، ریچموند آرکت، دیوید اندروز و جرج مگوایر
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۹ دقیقه
̎راوی̎ (نورتن)، جوانی پریشانحال است که کارش را دوست ندارد و فکر میکند بهرهای از آن نمیبرد و در عوض سعی میکند غم خود را با تهیه و تدارک یک آپارتمان ̎ایدهآل̎ فراموش کند. او خوابش نمیبردو با دنیای پیرامون احساس غریبگی میکند؛ او چنان خود را در ارتباط با دیگران مستأصل میبیند که به محفل ̎خوددرمانی̎ آدمهائی با بیماریهائی مرگبار میرود تا شاید همصحبتهائی پیدا کند. یکروز در یکی از سفرهای تجاریاش، با ̎تایلر دردن̎ (پیت)، فروشندهٔ صابون آشنا میشود. ̎تایلر̎ برای دنیای مادی اهمیت زیادی قائل نیست و معتقد است هرکس میتواند بهواسطهٔ درد، بدبختی و بحران، خیلی چیزها یاد بگیرد. ̎راوی̎ پی میبرد که به کمک مشتبازی با دستهای برهنه، بیش از هر زمان دیگری احساس زنده بودن میکند و دیری نمیگذرد که آن دو به دوستانی صمیمی تبدیل میشوند و هفتهای یکبار با هم ملاقات میکنند تا با هم مشتبازی کنند. در حالیکه افراد دیگری به باشگاهشان میپیوندند، محفلشان بهرغم آنکه رازی است بین شرکتکنندههایش، شهرت و محبوبیت یک باشگاه زیرزمینی را پیدا میکند. هر چند برخوردهای خشونتبار باعث محکم شدن دوستی آندو میشود اما رابطه برقرار کردن ̎تایلر̎ با ̎مارلا̎ (بونهام کارتر) دختری که ̎راوی̎ در جلسات خوددرمانی او را دیده و دلباختهاش شده بود، موقعیت را پیچیدهتر میکند...
● ادامهٔ روند منطقی حرکت فینچر با داستانهائی که بنایش بر بازی در بازی است. در اینجا کارگردان البته بازی جاری در بطن داستان را از بیرون بهدرون اثر منتقل میکند و حاصل میشود ساختاری پیچیده و منحصر بهفرد که تماشاگر را در شیوهٔ روائی هم با سئوالهای متعدد روبهرو میکند و موفقیت در این شکل اجراست که فینچر را به ساختار روان و داستان سرراستی مثل اتاق وحشت (۲۰۰۲) میرساند. فینچر به مدد سه بازیگر فوقالعادهاش ـ پیت، نورتن و بونهام کارتر ـ باشگاه مبارزه را به جولانگاهی برای نقشآفرینیهای خیرهکننده هم تبدیل میکند. از سوی دیگر فیلم پر است از فخرفروشی جلوههای ویژهای که گهگاه حتی ساختاری کاریکاتوروار و هجوگونهٔ همخوان با موقعیت روائی کل اثر، بهکار میبخشد. فیلم در گذر زمان به نوعی مانیفست برای نسل جوان بیهویت پایان قرن بیستم تبدیل میشود و منظرهٔ پسزمینهٔ پایان داستان که ریزش و انفجار برجهای بلند و آسمانخراشهای شهر را به تصویر میکشد، بهنوعی پیشگوئی فاجعهٔ یازده سپتامبر به شمار میآید!
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس دولت حجاب رئیس جمهور نماز جمعه رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
سیل هواشناسی تهران کنکور شهرداری تهران سیستان و بلوچستان فضای مجازی سازمان سنجش قتل سلامت پلیس زنان
قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو خودرو قیمت خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ارز مسکن ایران خودرو تورم
کیومرث پوراحمد پایتخت تلویزیون خانواده سینمای ایران سریال ترانه علیدوستی فیلم کتاب مهران مدیری موسیقی سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس بارسلونا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ اپل فناوری ربات نخبگان همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل