چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا
باشگاه مبارزه - FIGHT CLUB

کشور تولیدکننده : آلمان و آمریکا
محصول : آرت لینسن و سئان چافین
کارگردان : دیوید فینچر
فیلمنامهنویس : جیم یولز، بر مبنای رمانی نوشتهٔ چاک پالانیوک
فیلمبردار : جف کراننوت
آهنگساز(موسیقی متن) : جان کینگ و مایکل سیمپسن
هنرپیشگان : ادوارد نورتن، براد پیت، هلنا بونهام کارتر، میت لوف، زاک گرینر، ریچموند آرکت، دیوید اندروز و جرج مگوایر
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۹ دقیقه
̎راوی̎ (نورتن)، جوانی پریشانحال است که کارش را دوست ندارد و فکر میکند بهرهای از آن نمیبرد و در عوض سعی میکند غم خود را با تهیه و تدارک یک آپارتمان ̎ایدهآل̎ فراموش کند. او خوابش نمیبردو با دنیای پیرامون احساس غریبگی میکند؛ او چنان خود را در ارتباط با دیگران مستأصل میبیند که به محفل ̎خوددرمانی̎ آدمهائی با بیماریهائی مرگبار میرود تا شاید همصحبتهائی پیدا کند. یکروز در یکی از سفرهای تجاریاش، با ̎تایلر دردن̎ (پیت)، فروشندهٔ صابون آشنا میشود. ̎تایلر̎ برای دنیای مادی اهمیت زیادی قائل نیست و معتقد است هرکس میتواند بهواسطهٔ درد، بدبختی و بحران، خیلی چیزها یاد بگیرد. ̎راوی̎ پی میبرد که به کمک مشتبازی با دستهای برهنه، بیش از هر زمان دیگری احساس زنده بودن میکند و دیری نمیگذرد که آن دو به دوستانی صمیمی تبدیل میشوند و هفتهای یکبار با هم ملاقات میکنند تا با هم مشتبازی کنند. در حالیکه افراد دیگری به باشگاهشان میپیوندند، محفلشان بهرغم آنکه رازی است بین شرکتکنندههایش، شهرت و محبوبیت یک باشگاه زیرزمینی را پیدا میکند. هر چند برخوردهای خشونتبار باعث محکم شدن دوستی آندو میشود اما رابطه برقرار کردن ̎تایلر̎ با ̎مارلا̎ (بونهام کارتر) دختری که ̎راوی̎ در جلسات خوددرمانی او را دیده و دلباختهاش شده بود، موقعیت را پیچیدهتر میکند...
● ادامهٔ روند منطقی حرکت فینچر با داستانهائی که بنایش بر بازی در بازی است. در اینجا کارگردان البته بازی جاری در بطن داستان را از بیرون بهدرون اثر منتقل میکند و حاصل میشود ساختاری پیچیده و منحصر بهفرد که تماشاگر را در شیوهٔ روائی هم با سئوالهای متعدد روبهرو میکند و موفقیت در این شکل اجراست که فینچر را به ساختار روان و داستان سرراستی مثل اتاق وحشت (۲۰۰۲) میرساند. فینچر به مدد سه بازیگر فوقالعادهاش ـ پیت، نورتن و بونهام کارتر ـ باشگاه مبارزه را به جولانگاهی برای نقشآفرینیهای خیرهکننده هم تبدیل میکند. از سوی دیگر فیلم پر است از فخرفروشی جلوههای ویژهای که گهگاه حتی ساختاری کاریکاتوروار و هجوگونهٔ همخوان با موقعیت روائی کل اثر، بهکار میبخشد. فیلم در گذر زمان به نوعی مانیفست برای نسل جوان بیهویت پایان قرن بیستم تبدیل میشود و منظرهٔ پسزمینهٔ پایان داستان که ریزش و انفجار برجهای بلند و آسمانخراشهای شهر را به تصویر میکشد، بهنوعی پیشگوئی فاجعهٔ یازده سپتامبر به شمار میآید!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست