دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
شیعه و توسل

كسانی كه شرك را به معنی «تعلق و توسل به غیر خدا» تفسیر میكنند، حرفشان تنها در صورتی صحیح است كه ما برای ابزار و وسائط موجود، «اصالت و استقلال» قائل شویم، وگرنه چنانچه آنها را وسایلی بدانیم كه، به مشیت و اذن الهی، ما را به نتیجه میرسانند از مسیر توحید خارج نشدهایم، و اصولا زندگی بشر از روز نخستبر این اساس، یعنی استفاده از وسائل ووسائط موجود، استوار بوده و پیشرفت علم و صنعت نیز در همین راستا صورت گرفته و میگیرد.
ظاهرا توسل به اسباب طبیعی مورد بحث نیست; سخن درباره اسباب غیر طبیعی است كه بشر جز از طریق وحی راهی به شناخت آنها ندارد. هرگاه در كتاب و سنت چیزی به عنوان وسیله معرفی شده باشد، تمسك به آن همان حكمی را دارد كه در توسل به امور طبیعی جاری است. بنابر این، ما زمانی میتوانیم با انگیزه دینی به اسباب غیر طبیعی تمسك جوییم، كه دو مطلب ملحوظ نظر قرار گیرد:
۱) از طریق كتاب و سنت، وسیله بودن آن چیز برای نیل به مقاصد دنیوی یا اخروی ثابتشود;
۲) برای اسباب و وسائل، هیچگونه اصالت و استقلالی قائل نشده و تاثیر آنها را منوط به اذن و مشیت الهی بدانیم.
قرآن كریم، ما را به بهره گرفتن از وسائل معنوی دعوت كرده میفرماید:‹‹یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیلهٔ و جاهدوا فی سبیله لعلكم تفلحون›› (مائده/۳۵):ای افراد با ایمان خود را از خشم و سخط الهی واپایید، وبرای تقرب به او وسیلهای جستجو كنید، و در راه وی جهاد كنید، باشد كه رستگار شوید.
باید توجه نمود كه وسیله به معنای تقرب نیست، بلكه چیزی است كه مایه تقرب به خدا میگردد و یكی از طرق آن، جهاد در راه خدا است كه در آیه ذكر شده است و در عین حال میتواند، چیزهای دیگر نیز وسیله تقرب باشد. (۱)
ثابتشد كه توسل به اسباب طبیعی وغیر طبیعی(به شرط اینكه، رنگ استقلال در تاثیر به خودنگیرند) عین توحید است. شكی نیست كه انجام واجبات و مستحبات، همچون نماز و روزه و زكات و جهاد و غیره در راه خدا، همگی وسایل معنوییی هستند كه انسان را به سر منزل مقصود، كه همان تقرب به خداوند است میرسانند. انسان در پرتو این اعمال، قیقتبندگی را مییابد و در نتیجه به خدا نزدیك میشود. ولی باید توجه نمود كه وسایل غیر طبیعی، منحصر به انجام امور عبادی نیست، بلكه در كتاب و سنتیك رشته وسایل معرفی شده كه توسل به آنها استجابت دعا را به دنبال دارد كه ذیلا برخی از آنها را یادآور میشویم:
الف) توسل به اسما و صفات حسنای الهی كه در كتاب و سنت وارد شده است، چنانكه میفرماید: ‹‹و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها›› (اعراف/۱۸۰): اسماء حسنی مخصوص خداوند است، پس خداوند را به وسیله آنها بخوانید. در ادعیه اسلامی، توسل به اسما و صفات الهی فراوان وارد شده است.
ب) توسل به دعای صالحان كه برترین نوع آن توسل به ساحت پیامبران و اولیای خاص خداوند است تا برای انسان از درگاه الهی دعا كنند.
قرآن مجید به كسانی كه بر خویشتن ستم كردهاند (گنهكاران) فرمان میدهد سراغ پیامبر روند و در آنجا هم خود طلب مغفرت كنند، و هم پیامبر برای آنان طلب آمرزش كند. و نوید میبخشد كه: در این موقع خدا را توبه پذیر ورحیم خواهند یافت، چنانكه میفرماید:‹‹و لو انهم اذظلموا انفسهم جاؤوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما›› (نساء/۶۴) در آیه دیگر، منافقان را نكوهش میكند كه چرا هرگاه به آنان گفته شود سراغ پیامبر بروند تا در باره آنان از خداوند طلب آمرزش كند، سرپیچی میكنند؟! چنانكه میفرماید:‹‹و اذا قیل لهم تعالوا یستغفر لكم رسول الله لووا رؤوسهم ورایتهم یصدون و هم مستكبرون›› (منافقون/۵).
از برخی از آیات بر میآید كه در امتهای پیشین نیز چنین سیرهای جریان داشته است. فیالمثل، به صریح قرآن، فرزندان یعقوب علیه السلام از پدر خواستند بابت گناهانشان از خدا برای آنان طلب آمرزش كند و یعقوب نیز درخواست آنان را پذیرفت و وعده استغفار داد: ‹‹یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا كنا خاطئین× قال سوف استغفر لكم ربی انه هو الغفور الرحیم›› (یوسف/۹۷-۹۸).
ممكن است گفته شود: توسل به دعای صالحان، در صورتی عین توحید (ویا لااقل مؤثر) است كه كسی كه به او توسل میجوییم در قید حیات باشد، ولی اكنون كه انبیا و اولیا از جهان رختبر بستهاند، چگونه توسل به آنان میتواند مفید و عین توحید باشد؟
در پاسخ به این سؤال یا ایراد، دو نكته را بایستی یادآور شویم:
۱)حتی اگر فرض كنیم شرط توسل به نبی یا ولی حیات داشتن آنهاست، در این صورت توسل به انبیا و اولیای الهی پس از مرگ آنان، تنها كاری غیر مفید خواهد بود، نه مایه شرك; واین نكتهای است كه غالبا از آن غفلتشده، و تصور میگردد كه حیات و موت، مرز توحید و شرك است! در حالیكه بر فرض قبول چنین شرطی (حیات انبیا و اولیا در هنگام توسل دیگران به آنان)، زنده بودن شخص نبی و ولی، ملاك مفید و غیر مفید بودن توسل خواهد بود، نه مرز توحیدی بودن و شرك آمیز بودن عمل!
۲)مؤثر و مفید بودن توسل دو شرط بیشتر ندارد:
▪ فردی كه به وی توسل میجویند، دارای علم و شعور و قدرت باشد;
▪ میان توسل جویندگان و او ارتباط برقرار باشد; و در توسل به انبیا و اولیایی كه از جهان درگذشتهاند، هر دو شرط فوق (درك و شعور، و وجود ارتباط میان ما و آنان) به دلایل روشن عقلی و نقلی، تحقق دارد.
وجود حیات برزخی یكی از مسایل مسلم قرآنی و حدیثی است كه دلایل آن را در اصل ۱۰۵ و۱۰۶ یادآور شدیم. در جایی كه، به تصریح قرآن، شهدای راه حق حیات و زندگی دارند، مسلما پیامبران و اولیای خاص الهی - كه بسیاری از ایشان خود نیز شهید شدهاند: از حیات برتر وبالاتری برخوردارند.
بر وجود ارتباط میان ما و اولیای الهی دلایل بسیاری در دست است كه برخی را ذیلا یادآور میشویم:
۱) همه مسلمانان در پایان نماز شخص پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را خطاب قرار داده و میگویند: السلام علیك ایها النبی و رحمهٔ الله و بركاته ; آیا آنان براستی كار «لغوی» انجام میدهند و پیامبر این همه سلام را نمیشنود و پاسخی نمیدهد؟!
۲)پیامبر گرامی در جنگ بدر دستور داد اجساد مشركانرا در چاهی ریختند. سپس خود با همه آنان سخن گفت. یكی از یاران رسول خدا عرض كرد: آیا با مردگان سخن میگویید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: شماها از آنان شنواتر نیستید. (۲)
۳) رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم كرارا به قبرستان بقیع میرفت و به ارواح خفتگان در قبرستان چنین خطاب میكرد: السلام علی اهل الدیار من المؤمنین و المؤمنات. و بر اساس روایتی دیگر میفرمود: السلام علیكم دار قوم مؤمنین». (۳)
۴) بخاری در صحیح خود آورده است: روزی كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت، ابوبكر وارد خانه عایشه شد. سپس به سوی جنازه پیامبر رفته، جامه از صورت پیامبر برگرفت و او را بوسید و گریست و گفت:بابی انتیا نبی الله لا یجمع الله علیك مؤتتین، اما الموتهٔ التی كتبت علیك فقدمتها». (۴)
پدرم فدای تو بادای پیامبر خدا، خدا دو مرگ بر تو ننوشته است. مرگی كه بر تو نوشته شده بود، تحقق یافت.
چنانچه رسول گرامی حیات برزخی نداشته و هیچگونه ارتباطی میان ما و او وجود ندارد، چگونه ابوبكر به او خطاب كرده و گفت: یا نبی الله.
۵) امیر مؤمنان علی علیه السلام آنگاه كه پیامبر را غسل میداد به او چنین گفت: بابی انت و امی یا رسول الله لقد انقطع بموتك ما لم ینقطع بموت غیرك من النبوهٔ والانباء و اخبار السماء... بابی انت و امی اذكرنا عند ربك و اجعلنا من بالك» (۵) پدر و مادرم فدای تو بادای رسول خدا، با مرگ تو چیزی منقطع گردید، كه با مرگ دیگران منقطع نگردیده بود; با مرگ تو رشته نبوت و وحی گسسته شد... پدر و مادرم فدای تو باد، ما را نزد خدایتبه یاد آور،ما را به خاطر داشته باش.
در پایان یادآور میشویم كه توسل به انبیا و اولیا صورتهای مختلفی دارد كه مشروح آن در كتب عقاید بیان شده است.
پینوشتها:
۱. راغب در مفردات (ذیل ماده وسل) میگوید: الوسیلهٔ التوصل الی الشیء برغبهٔ و حقیقهٔ الوسیلهٔ الی الله مراعاهٔ سبیله بالعلم و العبادهٔ و تحری مكارم الشریعهٔ.
۲.صحیح بخاری، ج۵، باب قتل ابی جهل، سیره ابن هشام:۲/۲۹۲ وغیره.
۳. صحیح مسلم، ج۲، باب ما یقال عند دخول القبر.
۴. صحیح بخاری، ج۲، كتاب الجنائز، ص۱۷.
۵. نهج البلاغه، بخش خطبهها، شماره ۲۳۵.
۱. راغب در مفردات (ذیل ماده وسل) میگوید: الوسیلهٔ التوصل الی الشیء برغبهٔ و حقیقهٔ الوسیلهٔ الی الله مراعاهٔ سبیله بالعلم و العبادهٔ و تحری مكارم الشریعهٔ.
۲.صحیح بخاری، ج۵، باب قتل ابی جهل، سیره ابن هشام:۲/۲۹۲ وغیره.
۳. صحیح مسلم، ج۲، باب ما یقال عند دخول القبر.
۴. صحیح بخاری، ج۲، كتاب الجنائز، ص۱۷.
۵. نهج البلاغه، بخش خطبهها، شماره ۲۳۵.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست