چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مزیت های حمل و نقل ریلی از نظر مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست
این مقاله ضمن مقایسه دو بخش حملونقل ریلی و جادهای از لحاظ مصرف انرژی، به اثبات این مطلب میپردازد که کاهش مصرف انرژی بخش حملونقل در گروی تغییر ترکیب فعلی سهم هر یک از این بخشها و حرکت به سوی افزایش سهم بخش حملونقل ریلی میباشد. مطلب زیر گزیدهای از نتایج این تحقیق است:
بخش حملونقل به عنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فراوردههای نفتی، سالیانه حدود ۴۰ درصد از کل فراوردههای نفتی را مصرف میکند و از بخشهای مؤثر در مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست میباشد.
به منظور امکانپذیر ساختن مقایسه شدت مصرف انرژی در دو بخش حمل و نقل جادهای و ریلی بایستی موارد زیر را در نظر گرفت:
سوخت مصرفی راهآهن تنها گازوییل است در حالی که بخش جاده از ۳ نوع سوخت گازوییل، بنزین و گاز استفاده میکند.
بر طبق آمار، نسبت مصرف سوخت در بین وسایط نقلیه جادهای و ریلی در بخش حمل بار، با توجه به نوع وسیله نقلیه (کامیون و تریلی) از یک به شش تا یک به نه متفاوت میباشد. در بخش مسافر نیز نسبت مصرف گرچه بسیار نزدیکتر است اما راهآهن همچنان کمتر از جاده در بخش مسافر سوخت مصرف مینماید .
به منظور بررسی بهتر عملکرد بخشهای حملونقل واحدی بنام واحد حمل تعریف میگردد که در آن یک نفر-کیلومتر با یک تن-کیلومتر مساوی فرض میشود. با استفاده از تعریف واحد حمل، آمار نشان میدهد که بخش حملونقل جادهای به ازای واحد حمل در حدود ۷ برابر بیشتر از حمل و نقل ریلی سوخت مصرف میکند. بنابراین شدت مصرف سوخت در جاده حدود ۷ برابر راهآهن خواهد بود.
بر اساس آمار، در کشورهای اروپایی به دلیل بالا بودن کارآیی در مصرف انرژی، نسبت مصرف در بخش حملونقل جادهای و ریلی به یکدیگر نزدیکتر است. با این حال همچنان مزیت راهآهن نسبت به جادهای در مصرف سوخت مشهود میباشد.
شاخصترین دلایل تفاوت شدت مصرف سوخت راهآهن و جاده به شرح ذیل میباشند:
۱- بهرهوری پایین حمل بار و مسافر در جاده که ناشی از پایین بودن ضریب حمل بار و خالی حرکت کردن وسایط نقلیه جادهای میباشد.
۲- بر طبق استانداردهای بینالمللی نسبت مصرف سوخت در راهآهن و جاده باید به صورت ۲ به ۱ یا ۳ به ۱ باشد. فرسودگی و کهنگی ناوگان جادهای و ریلی، عمر بالای ناوگان و شرایط جغرافیایی جادهها و ریلها در ایران باعث گردیده این نسبت در حدود ۷ به ۱ باشد.
۳- هزینههای خارجی آلودگیهای ناشی از مصرف سوخت در بخش حملونقل زمینی زیاد است که باز هم سهم حمل و نقل جادهای در هزینه خارجی بیش از حملونقل ریلی است. این هزینه ناشی از میزان تصادفات و میزان آلایندههای سوختی میباشد.
بخش جادهای ایران بیش از ۵/۶ برابر راهآهن آلاینده تولید میکند. علاوه بر آلایندهها، هزینههایی همچون هزینه ناشی از اشغال زمین و هزینة آلودگی صوتی نیز وجود دارد که چنانچه در زیر مشاهده می شود این هزینه ها موجب مزیت حملونقل ریلی نمی گردند:
- جاده به ازای هر واحد حمل ۲/۱۷۳ کیلومتر مربع و راهآهن به ازای هر واحد حمل ۵/۱۷۸ کیلومتر مربع فضا اشغال مینمایند.
- اطلاعات اولیه نشان میدهد وسایط نقلیه موتوری به طور متوسط حدود ۸۰ دسیبل و هر لکوموتیو ۱۲۰ دسیبل آلودگی تولید مینماید.
راهآهن صرفههای اقتصادی بسیاری از نظر مصرف انرژی و تولید آلایندهها دارد که به برخی از آنها اشاره گردید. در این شرایط برای بهرهگیری از این مزایا میبایستی سهم بخش ریلی از بازار حملونقل به طور منطقی تعیین و تلاش گردد تا این بخش جایگاه مناسب خود را در بازار بدست آورد .
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست