جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
مجله ویستا
درآمدی بر ولادت و غیبت امام مهدی (عج)

نوشتار حاضر، ضمن اثبات انقلاب جهانی از دید قرآن و روایات، با نقل چهاردسته از روایات معتبر نزد شیعه و سنی، مانند حدیث «ثقلین» و «لزوم شناخت امام» و . . . به این شبهه پاسخ میدهد و عقیدهی شیعه را به اثبات میرساند .
«و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»
و ما، بعد از تورات، در زبور داوود نوشتیم كه بندگان نیكوكار من، زمین را به ارث میبرند .» (۱)
در برابر ما، سه مطلب مربوط به هم هست:
● مطلب نخست
نخستین مطلب، انقلاب جهانی فراگیری است كه قرآن، در چند مورد، بدان اشاره میكند:
۱) در آیهی پنجاه و پنجم سورهی نور آمده است:
«خدا، به كسانی از شما كه ایمان آوردند و كارهای شایسته انجام دادند، وعده داد كه همان گونه كه امتهای پیشین را لافتبخشید، هر آینه، آنان را هم خلافت دهد و دینی را كه برای ایشان پسندید، برای شان استوار و حاكم سازد و یقینا، آنان را پس از بیمناكیشان آرام و ایمن قرارشان دهد .» .
۲) در دو آیهی پنجم و ششم از سورهی قصص آمده است:
«و ما اراده كردیم كه بر آن طایفهی ضعیف و ذلیل، در آن سرزمین منت گذاریم و آنان را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملك و جاه فرعونیان گردانیم، و در آن سرزمین، به آنان قدرت و سلطه بخشیم و به فرعون و هامان و لشگریان شان آن چه را كه از آن ترسان شوند، نشان دهیم .» . (۲)
۳) در آیهی صد و پنجم سورهی انبیا آمده است:
«هر آینه، ما بعد از تورات، در زبور داوود نوشتیم كه بندگان نیكوكار من، زمین را به ارث میبرند .» . (۳)
این انقلاب، وقتی رخ میدهد كه مستكبران بر زندگی مردم حكم میرانند و بندگان خدا را به استضعاف میكشانند و ارزشها و خرد و وجدان مردمان را میربایند و بشریتبه بن بست میرسد . در این هنگام، ارادهی الهی دخالت كرده، توان و سلطنت را از دستستمگران مستكبر گرفته و به دست مستضعفان صالح میرساند .
چنین انقلابی جهانی، در تاریخ تكرار شده است . از جملهی آنها، رخداد تاریخی بنیاسراییل است، آن زمان كه فرعون، استكبار ورزید و در زمین فساد كرد . خداوند میفرماید:
«فرعون، در زمین (مصر) تكبر و گردن كشی كرد و مردماش را گروه گروه كرد و طایفهای را سخت ضعیف و ذلیل شمرد: پسران شان را میكشت و زنان شان را [برای خدمت ] زنده میگذاشت . هر آینه، فرعون، از مفسدان بود» . (۴)
امر حتمی نخست، جا به جایی فرمانروایی از مستكبران به مستضعفان صالح است كه انقلابی فراگیر در ارزشها و در سرزمینها [ ی مختلف ] و در فرمانروایی و رهبری است . این، از سنتهای حتمی الهی است .
● مطلب دوم
كسی كه این انقلاب جهانی فراگیر را رهبری و فرماندهی میكند، «مهدی» از ذریه و نوادگان رسول الله صلی الله علیه و آله است . این مطلب، در حد تواتر، در روایات صحیح آمده است . این، همان دومین مطلبی است كه حدیث نبوی، آن را ثابت میكند و مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند و آن را مطلبی حق میدانند، همان گونه كه آن مطلب نخست را نیز به حكم قرآن شریف، ابتشده میدانند . در هیچ یك از این دو مطلب، جای كوچكترین تردیدی نیست .
احادیث مهدی علیه السلام در حدی است كه قابل تردید نیست . ما، در این جا نمیخواهیم وارد این بحث و بحث پیشین شویم .
● مطلب سوم
مهدی منتظر (عج) كه رسول الله صلی الله علیه و آله از او خبر داده، محمد بن حسن بن علی علیهم السلام است كه در دویست و پنجاه و پنج هجری در سامرا زاده شد و خدای متعال، او را از دید مردمان پنهان كرد . خداوند، برای نجات دادن مردم از ستم و نابود كردن شرك و دوگانگی و استوار ساختن توحید و پرستش خدا از سوی انسان، «مهدی» را میفرستد و او، شریعت و حدود خدا در زندگی مردمان را برپا میدارد .
از روایات فراوان اهل بیت علیهم السلام میفهمیم كه مهدی منتظر - كه رسول الله صلی الله علیه و آله بدو مژده داده است - محمد بن حسن عسكری، دوازدهمین امام از اهل بیت علیهم السلام است . سخن ما بر این مسئله متمركز است و مخاطبمان در این بحث، كسانی اند كه اعتقاد به حجیتحدیث اهل بیت علیهم السلام دارند و به دنبال دلایل كافی و روشن و صریح برای اثبات علمی عقیدهی امامیه، مبنی بر این كه مهدی منتظر آل محمد علیهم السلام معین و مشخص شده است، هستند .
اختلاف میان شیعهی امامیه و دیگر فرقههای اسلامی، در اصل قضیهی مهدویت نیست; زیرا، تمامی مسلمانان - جز گروهی اندك - باور دارند كه خدای متعال، از میان اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله «مهدی» را برای انقلاب جهانی بزرگی در زندگی مردمان ذخیره كرده است، تا بشریت را نجات دهد . در این، تردیدی نیست و روایات نبوی، در این باره، صحیح و متواتر است . اختلاف میان شیعهی امامیه و دیگر مسلمانان، تنها، در تشخیص و تعیین [ امام مهدی ] است .
شیعهی امامیه، معتقد است كه امام مهدی منتظر علیه السلام محمد بن حسن بن علی علیهم السلام است كه در سال دویست و پنجاه و پنج هجری، در سامرا زاده شد و خداوند تعالی، برای حكمتی كه خود میدانست، او را در پس پردهی غیب برد و او، همان كسی است كه خدای بلند مرتبه، او را برای نجات بشریت ذخیره كرده است و پیامبران و كتابهای الاهی قبلا بدو بشارت دادهاند .
غیر شیعیان، معتقدند، مهدیای كه رسول الله صلی الله علیه و آله بدو مژده داده، هنوز به دنیا نیامده، یا زاده شده و ما، ناماش را نمیدانیم .
برای اثبات عقیدهی امامیه، به دو گروه دلیل، استدلال میكنیم:
گروه نخست، روایات عام و كلی است كه ویژهی امام علیه السلام نیست، اما قهرا و به ناچار، بر عقیدهی امامیه در مورد مهدی علیه السلام منطبق است .
اگر عقیدهی امامیه را در این باره به شمار نیاوریم، برای این گونه روایات، توجیه و تفسیری صحیح نمیدانیم . این روایات، یقینا، صحیحاند . بعضی از آنها، در مصادر و منابع امامیه، در طبقات مختلف راویان سند، متواترند و مناقشه و ایرادی در آنها نیست . بخش اعظم این روایات را در مدارك و منابع معتبر اهل سنت و به سندهای معتبر یا متواتر نیز میبینیم .
ایمان و اعتقاد به درستی این احادیث، به اثبات علمی عقیدهی امامیه در تشخیص و تعیین امام منتظر منجر میشود; زیرا، این روایات با عقیدهی معروف امامیه منطبق است و ما، مصداق و تفسیر دیگری برای این احادیث نمیشناسیم .
مطابقت كامل این روایات با مبنای شیعهی امامیهٔ و عدم مطابقت آن با هیچ مبنای معروف دیگری ما را به طور قطع، به این نتیجه میرساند كه این روایات، ناظر به همان رای و عقیدهی شیعهی امامیه اثنا عشریه است .
نمونهای از این گروه از احادیث، چنین است:
▪ حدیث ثقلین
نخستین حدیثی كه در این باره بدان استناد میكنیم، حدیث ثقلین است . این حدیث، صحیح است و به تواتر، از رسول الله صلی الله علیه و آله رسیده است . محدثان تمامی فرقههای اسلامی، بر صحیح بودناش، اجماع و اتفاق نظر دارند . از میان علمای مسلمان، كسی نیست كه در صحت این روایت و صدور آن از رسول الله صلی الله علیه و آله تردید كند .
برای اثبات سخن ما، همین كفایت میكند كه افراد زیر، آن را نقل كردهاند:
مسلم در صحیح، ترمذی و دارمی در سنن، احمد بن حنبل در جاهای متعددی از مسندش، نسایی در خصائص، حاكم در مستدرك، ابوداوود و ابنماجه در سنن .
طرق [و اسناد روایت] این حدیث در كتابهای امامیه، بیش از آن است كه در این مختصر شمارش شود .
متن حدیث - چنان كه در بیشتر مصادر است - چنین است:
ای مردم! همانا، من، بشرم [مانند دیگران]، نزدیك است كه [از سوی فرشتهی مرگ] خوانده شوم، و من هم پاسخ دهم . من، میان شما، دو چیز گران سنگ به جا میگذارم . آن دو، كتاب خدا و عترتام، اهل بیتام، هستند . این دو، هرگز از هم جدا نمیشوند، تا بر من، در حوض [كوثر] آیند . بر آن دو پیشی نگیرید كه هلاك میشوید و بدانان چیزی نیاموزید; زیرا، از شما داناترند .
این حدیث، به صراحت میگوید:
الف) پیامبر، پس از خود، دو جانشین برای هدایت امتباقی میگذارد كه قرآن و اهل بیتاش هستند .
ب) هر دو جانشین، باقیاند و تا روز قیامت، هرگز از یكدیگر جدا نمیشوند .
ج) رسول الله صلی الله علیه و آله فرمان داد به آن دو چنگ زنند تا از گمراهی مصون نگه داشته شوند .
چنگ زدن، به معنای پیروی و طاعت است . همین، معنای «حجت» است و حجت و حجیت، معنایی جز پیروی و اطاعت ندارد .
اگر نكتهی نخست (باقی گذاشتن دو چیز گران سنگ) را به دومین نكته (جدانشدن شان از هم) پیوند زنیم، اصل مهمی را به دست میآوریم . آن اصل، این است كه در هر زمان حجت و امامی از اهل بیت علیهم السلام وجود دارد كه هرگز از كتاب خدا جدا نمیشود .
ابن حجر در صواعق میگوید:
احادیثی كه مردم را بر لزوم تمسك به كتاب و اهل بیت دعوت میكند، دلالت دارد بر این كه هیچ گاه رشتهی شایستگان اهل بیت تا روز قیامتبریده نخواهد شد، همان گونه كه قرآن هم چنین است . از این رو، اهل بیت، موجب امان و قرار زمینیان بودند، چنان كه گفته خواهد شد . گواه بر این، خبر پیشین است كه [پیامبر فرمود] : «در هر نسلی از بازماندگان امتام، عادلانی از اهل بیتام هستند .» . (۵)
آیهٔ الله محمد مهدی آصفی
پینوشتها:
۱) انبیاء (۲۱) : ۱۰۵ .
۲) قصص (۲۸) : ۵- ۶ .
۳) انبیاء (۲۱) : ۱۰۵ .
۴) قصص (۲۸) : ۴ .
۵) الصواعق المحرقهٔ، دار الطباعهٔ المحمدیهٔ، مصر، ص ۱۴۹ .
۶) من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهٔ جاهلیهٔ .
۷) صحیح مسلم، كتاب الامارهٔ، باب الامر بلزوم الجماعهٔ عند ظهور الفتن، ج ۶، ص ۲۲ .
۸) صحیح البخاری، كتاب الفتن، باب دوم .
۹) مسند احمد، ج ۱، ص ۴۱۶ .
۱۰) مسند الطیالسی، چاپ حیدر آباد، ص ۲۵۹ .
۱۱) المستدرك حاكم .
۱۲) تلخیص المستدرك، ذهبی، ج ۱، ص ۷۷ .
۱۳) مجمع الزوائد، هیتمی، ج ۵، ص ۲۱۸- ۲۲۵ .
۱۴) بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۷۶- ۹۳ .
۱۵) رجال سند، همگی، ثقهاند .
۱۶) بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۹۰; رجال كشی، ص ۲۶۶- ۲۶۷ .
۱۷) هود (۱۱) : ۱۱۳ .
۱۸) شعراء (۲۶) : ۱۵۱- ۱۵۲ .
۱۹) نساء (۴) : ۶۰ .
۲۰) لا تخلو الارض من حجهٔ .
۲۱) الكافی، ج ۱، ص ۱۷۸ .
۲۲) همان .
۲۳) همان . سند و تمامی راویان حدیث، ثقهاند . ابراهیم بن هاشم، پدر علی بن ابراهیم است . علامه، در خلاصه، اخذ به روایتاش را ترجیح داده است . فرزندش علی بن ابراهیم، در تفسیر، بسیار از او روایت كرده است . وی در مقدمهی تفسیر، ملتزم به روایت از موثقان است . ابن طاووس، هنگام ذكر روایتی از امالی صدوق - كه در سند آن ابراهیم بن هاشم است - میگوید: «تمامی راویان حدیث، ثقهاند .» .
وی، نخستین كسی است كه حدیث كوفیان را در قم پخش كرد و از او پذیرفتند، به رغم آن كه مشهور بود كه قمیها، در پذیرش حدیث، بسیار سخت گیرند . فقیهان ما در اخذ روایت وی تردید نمیكنند . آیهٔ الله خویی، رحمه الله، میگوید: «در وثاقت ابراهیم بن هشام، شك، روا نیست .» .
۲۴) همان . علی بن حكم را فقیهان ما توثیق كردهاند; زیرا، در اسناد كتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی است .
۲۵) همان .
۲۶) همان، ج ۱، ص ۱۷۹ . سند، معتبر و كامل است . حسین بن محمد اشعری، مورد وثوق شیخ كلینی است . معلی بن محمد، بصری است . در تفسیر قمی گزارش شده كه او، ثقه است . وشاء، حسن بن علی بن زیاد است . برقی، دربارهاش میگوید: «در وثاقتاش، تردید، روا نیست .» .
۲۷) نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷ .
۲۸) صحیح مسلم، چاپ دارالفكر، ج ۶، ص ۳، ح ۶، (باب ان الناس تبع لقریش از كتاب الامارهٔ) .
۲۹) همان، ح ۸ .
۳۰) همان .
۳۱) سنن الترمذی، ج ۴، ص ۵۰۱، چاپ مصطفی البابی الحلبی .
۳۲) سنن ابی داوود، ج ۲، ص ۴۲۱، چاپ مصطفی البابی الحلبی ۱۳۷۱ .(آغاز كتاب المهدی .)
۳۳) مسند احمد بن حنبل، ج ۵، ص ۸۶- ۱۰۸ .
۳۴) مسند ابی عوانهٔ، ج ۴، ص ۳۹۶ و ۳۹۸ و ۳۹۹ .
۳۵) مائده (۵) : ۱۲ .
۳۶) اضواء علی السنهٔ المحمدیهٔ، ص ۲۱۲، چاپ دارالتالیف، مصر .
پینوشتها:
۱) انبیاء (۲۱) : ۱۰۵ .
۲) قصص (۲۸) : ۵- ۶ .
۳) انبیاء (۲۱) : ۱۰۵ .
۴) قصص (۲۸) : ۴ .
۵) الصواعق المحرقهٔ، دار الطباعهٔ المحمدیهٔ، مصر، ص ۱۴۹ .
۶) من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهٔ جاهلیهٔ .
۷) صحیح مسلم، كتاب الامارهٔ، باب الامر بلزوم الجماعهٔ عند ظهور الفتن، ج ۶، ص ۲۲ .
۸) صحیح البخاری، كتاب الفتن، باب دوم .
۹) مسند احمد، ج ۱، ص ۴۱۶ .
۱۰) مسند الطیالسی، چاپ حیدر آباد، ص ۲۵۹ .
۱۱) المستدرك حاكم .
۱۲) تلخیص المستدرك، ذهبی، ج ۱، ص ۷۷ .
۱۳) مجمع الزوائد، هیتمی، ج ۵، ص ۲۱۸- ۲۲۵ .
۱۴) بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۷۶- ۹۳ .
۱۵) رجال سند، همگی، ثقهاند .
۱۶) بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۹۰; رجال كشی، ص ۲۶۶- ۲۶۷ .
۱۷) هود (۱۱) : ۱۱۳ .
۱۸) شعراء (۲۶) : ۱۵۱- ۱۵۲ .
۱۹) نساء (۴) : ۶۰ .
۲۰) لا تخلو الارض من حجهٔ .
۲۱) الكافی، ج ۱، ص ۱۷۸ .
۲۲) همان .
۲۳) همان . سند و تمامی راویان حدیث، ثقهاند . ابراهیم بن هاشم، پدر علی بن ابراهیم است . علامه، در خلاصه، اخذ به روایتاش را ترجیح داده است . فرزندش علی بن ابراهیم، در تفسیر، بسیار از او روایت كرده است . وی در مقدمهی تفسیر، ملتزم به روایت از موثقان است . ابن طاووس، هنگام ذكر روایتی از امالی صدوق - كه در سند آن ابراهیم بن هاشم است - میگوید: «تمامی راویان حدیث، ثقهاند .» .
وی، نخستین كسی است كه حدیث كوفیان را در قم پخش كرد و از او پذیرفتند، به رغم آن كه مشهور بود كه قمیها، در پذیرش حدیث، بسیار سخت گیرند . فقیهان ما در اخذ روایت وی تردید نمیكنند . آیهٔ الله خویی، رحمه الله، میگوید: «در وثاقت ابراهیم بن هشام، شك، روا نیست .» .
۲۴) همان . علی بن حكم را فقیهان ما توثیق كردهاند; زیرا، در اسناد كتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی است .
۲۵) همان .
۲۶) همان، ج ۱، ص ۱۷۹ . سند، معتبر و كامل است . حسین بن محمد اشعری، مورد وثوق شیخ كلینی است . معلی بن محمد، بصری است . در تفسیر قمی گزارش شده كه او، ثقه است . وشاء، حسن بن علی بن زیاد است . برقی، دربارهاش میگوید: «در وثاقتاش، تردید، روا نیست .» .
۲۷) نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷ .
۲۸) صحیح مسلم، چاپ دارالفكر، ج ۶، ص ۳، ح ۶، (باب ان الناس تبع لقریش از كتاب الامارهٔ) .
۲۹) همان، ح ۸ .
۳۰) همان .
۳۱) سنن الترمذی، ج ۴، ص ۵۰۱، چاپ مصطفی البابی الحلبی .
۳۲) سنن ابی داوود، ج ۲، ص ۴۲۱، چاپ مصطفی البابی الحلبی ۱۳۷۱ .(آغاز كتاب المهدی .)
۳۳) مسند احمد بن حنبل، ج ۵، ص ۸۶- ۱۰۸ .
۳۴) مسند ابی عوانهٔ، ج ۴، ص ۳۹۶ و ۳۹۸ و ۳۹۹ .
۳۵) مائده (۵) : ۱۲ .
۳۶) اضواء علی السنهٔ المحمدیهٔ، ص ۲۱۲، چاپ دارالتالیف، مصر .
منبع : فصلنامه هفت آسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست