شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
RFID و زنجیره عرضه

اطلاعات روی برچسب، از قبیل شماره شناسایی، میتواند از فاصلهای چند متری بر روی RFID reader منتقل شود. اینreader ها در نقاط گوناگونی در سرتاسر فنآوری زنجیره عرضه نصب شدهاند. برای مثال: بر روی درهای یک مرکز پخش فنآوریRFID امکان شناسایی و ردپای اشیا را بدون دخالت نیروی انسانی و بدون هیچگونه وقفه زمانی فراهم میآورد. در واقع، کارخانهها میتوانند پروسه سازماندهی خود را با استفاده ازRFID به جای بارکد (شیوه سنتی شناسایی کالا در زنجیره تولید) بهینهسازی کنند.
اطلاعات موجود بر روی برچسبها، وقتی که آنها از کنارRFID reader عبور میکنند، خوانده میشود و این حرکت توسط یک سامانه، ثبت و مدیریت میشود. بدین گونه، سازمانها میتوانند جهان فیزیکی را بدون دخالت نیروی انسانی به جهان دیجیتال پیوند دهند.
شیوه انجام کارها و شروع آنها بستگی به کاربرد شخصی دارد. از تهیه دوباره موجودی در این سری طیف گرفته تا آمادهسازی چرخه نیازها در سوی دیگر.
کاهش هزینهها، جوابگویی سریعتر نسبت به تغییر نیازهای مشتری و تقویت توانایی برخورداری از محصول مورد نیاز در محل مورد نیاز و در زمان خواسته شده از جمله نتایج بهکارگیری از این نوع تکنولوژی است.
این فنآوری آنقدر کارآمد بوده که سازمانهایی مانندwal-mart، مترو و وزارت دفاع آمریکا اکنون خواهان استفاده از برچسبهایRFID برای توزیع کالاهای خود میباشند.
● RFID و فناوری بستهبندیRFID و چالشهای آن
امروزه در مورد فرصتها و مشکلات مربوط به فناوریRFID مطالب زیادی گفته میشود.
در این بخش به تفصیل در مورد این موضوع سخن خواهیم گفت. در این بخش نگاهی کلی به فناوریRFID ، ترکیب آن با نرمافزارهای کاربردی و مهمتر از همه، تفاوتهای آن با بارکد خواهیم گفت. همچنین به بررسی مسایل بالقوهای که موجب استفاده از فنآوریRFID در زنجیره فروش کالا شدهاند، از قبیل استاندارد سازی و عوامل محیطی خواهیم پرداخت.
● برچسبهایRFID
یک برچسب RFID تشکیل شده از یک میکرو چیپ (تراشه کوچک) متصل به یک آنتن است. این تراشه کوچک حاوی اطلاعات خاصی میباشد.
انواع متفاوتی از برچسبها وجود دارند که برای اهداف متفاوتی طراحی شدهاند.
(تامین انرژی: برچسبهای ACTIVE <فعال> و passive <منفعل>)
برچسبهای فعالRFID حاوی یک باتری است که نیروی تراشه را تامین میکند. این نوع برچسب به شکلی مستقل به سمتreader ، سیگنال میفرستند.
برچسبهای منفعل دارای باتری نیستند. این برچسبها توسط امواج الکترومگنتیکی که از سویreader فرستاده میشوند به شکل غیر مستقیم شارژ میشوند.
برچسبهای فعال غالبا برای ردیابی کالاهای دارای کیفیت مرغوب استفاده میشوند و برد آنها تا ۳۰۰ متر است. اگر چه این برچسبها در مقایسه با برچسبهای منفعل (passive) گرانتر هستند، در عوض دارای برد محدودی بوده و نیازی به نگهداری و تعمیر ندارند.
● انجام تغییرات بر روی اطلاعات
برچسبهای Read only (فقط خواندنی)read-write وWORM میتوانند از نوعread-write ، Read only (فقط خواندنی) و یا WORM (فقط دارای قابلیت ثبت اطلاعات برای یک مرتبه) باشند. اطلاعات موجود بر روی برچسبهایread-write قابل تغییر و جایگزین توسط هرگونهreader است. این برچسبها گرانتر از برچسبهایRead only هستند و به همین دلیل برای ردیابی کالاهای ارزان قیمت گزینه مناسبی نخواهند بود. برچسبهای Read only توسط کارخانه تولید کننده آنها و با استفاده از یک کد(code) طراحی میشوند و اطلاعات ثبت شده بر روی آنها قابل تغییر نیست.
برچسبهایWORM نیز فقط یکبار توسطreader قابل اطلاعاتگذاری هستند.
این امر برچسبهایWORM را گزینه مناسبی برای برقراری یک کد کالای منحصر به فرد، در سطح جهانی میسازد، که به صورت منطقهای (به طور مثال: در کارخانه تولیدی) قابل نصب خواهد بود.
این برچسبها برای نصب بر روی بستهبندی کالا بسیار مناسب هستند.
برچسبهایread-write بیشتر برای نصب بر روی جعبههای مستعمل مورد مصرف قرار میگیرند.
بدین دلیل که اطلاعات ثبت شده بر روی آنها قابل تغییر وجایگزینی هستند (برای مثال: شماره حمل کالا).
● قیمت برچسب
هزینه برچسبهایRFID در چند سال اخیر بهطور قابل ملاحظهای کاهش یافته است و این یکی از دلایل عمده توجه بیشتر بهRFID است. نوع کاربرد و استفاده ازRFID در تجارت به شدت وابسته به قیمت آن است. اگرچه این دیدگاه در مورد کالاهای مرجوعی(برگرداندنی) از اهمیت کمتری برخوردار است، زیرا برچسبها میتوانند برای مدت زمانی طولانی استفاده شوند (احتمالا چندین سال).
بررسیها (در مرکز(AUTOID نشان میدهند که با حجم تولید ۳۰ میلیارد برچسب در هر سال قیمت یک برچسب passive(منفعل) به ۵% یورو میرسد. در حال حاضر با توجه به اعلام نیاز سازمانهایی چون فروشگاههای زنجیرهای wal-mart،target ، وزارت دفاع و حمایت ازRFID در سازمانهای مواد غذایی و دارویی(FDA) افزایش قابل ملاحظهای نیاز به این فنآوری، پیشبینی میشود.
با توجه به این طرحها، انتظار دستیابی برچسبRFID با قیمت ۵% یورو در سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۷ امری واقع بینانه خواهد بود. تا آن زمان کاهش تدریجی قیمتها نیز پیشبینی میشود.
● سازگاری نرم افزارIntegration Software
سازگاری اطلاعات موجود بر روی برچسبهایRFID با نرمافزارهای کاربردی موجود، یکی از جنبههای مهم معرفی فناوریRFID است. اطلاعات جمعآوری شده توسطRFID reader ها نیاز به تولید ارزش دارد. مثلا وضوح بیشتر زنجیره عرضه و یا برنامهریزی بهینهتر.
این موضوع که بکارگیریRFID در ابعادی بسیار بزرگ در زنجیره تولید و عرضه ممکن است به انفجار اطلاعات جمعآوری شده منجر شود، امری بسیار حائز اهمیت است و این امر نیاز به نرمافزاری را که فاصله خالی بین اطلاعات دریافتی درRFID reader ها و اطلاعات موجود بر روی نرمافزارها را پرکند، به وجود میآورد. بنابراین جای تعجب نیست که شرکتهای تولید کننده نرمافزارهای رابط (میان فرستندهها و گیرندهها)، موسسات برنامهریزی ذخایر(ERP) و فروشندگان سیستمهای مدیریت انبارداری، برنامههای خود را برای همکاری در زمینه تولیدRFID اعلام کردهاند.
● امنیت علامت تجاری
بستهبندها این روزها نمیتوانند خیلی محتاط باشند. در عصری که تروریسم با استفاده از مواد شیمیایی، خرابکاری و جعل کالاهای تقلبی و سرقت از فروشگاهها اتفاق میافتد، هیچ محلی برای این اتفاقات مضر که کالا را تهدید میکنند، امن نیست. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوان کالاها را محافظت کرد. چندین پیشرفت خلاقانه برای مواجهه با این خطرات طراحی شدهاند که در بازار موجود است. بستهبندی مهر و موم شده، کالا را از خطرات زیادی مصون میدارد، خطراتی از قبیل: دستکاری کالا، دزدی از محصول و غیره.
یکی از متداولترین روشهای مهر و موم کردن محصول تجاری، برچسب کوچکی است که از یک جنس (polyvinyl chloride) PVC یاpolystyvene و یاpolyethylene ساخته شده است. این برچسبها از بالا تا پایین بستهبندی روی کالا را پوشش داده و به شکلی واضح و در ۸ رنگ و یا بیشتر چاپ شده و نقش برچسب تجاری را دارند. این برچسبها چون یک دید گرافیکی ۳۶۰ درجه دارند، باعث زیباتر به نظر رسیدن کالا میشوند و به طور معمول در چاپ آنها از رنگهای ترکیبی استفاده میشود و یا بر روی آنها لوگوهایی چاپ کنند که منحصر به فرد باشند، و این امر جعل کالای تجاری را مشکل میسازد.
دو نوع طرز فکر در مورد نوع بستهبندی این برچسبهای محافظ وجود دارد. برخی کارخانههای تولیدی بر این باورند که برچسبی که سختتر کنده میشود، امنیت بیشتری برای کالا ایجاد میکند و اگر شل باشد، ممکن است به کالا آسیب برسد.
باید در نظر داشت که طرح سوراخ شده میتواند باعث ظرافت بیشتر برچسب شده، تا جایی که بعداز باز کردن آن دیگر نمیتوان آن را سر جای اولش چسباند.
● بستهبندی القایی
در بستهبندی القایی از یک میدان الکترومگنتیک استفاده میشود که یک غشاء را در سرعتی بالای ۸۰۰ دور در ثانیه به جعبه میچسباند. کالای بستهبندی شده به این شیوه نه تنها هرگونه دستکاری بر روی کالا را نشان خواهد داد، بلکه از بروز رطوبت جلوگیری کرده، تازگی محصول را حفظ میکند و از سرقت کالا جلوگیری میشود.
در این نوع بستهبندی ظرفهای درپوشدار را زیر یک دستگاه بستهبندی الکترومگنتیک قرار میدهند که حرارت تولید میکند تا غشایی از مهر بستهبندی به لبه بطری و یا ظرفی که بستهبندی میشود، بچسبد.
● بستهبندی پوسته صدفی
این نوع بستهبندیها، هم هرگونه دست خوردگی بر روی کالا را نشان میدهند و هم جلوی هرگونهسرقت از روی محصول تولید شده را میگیرند. این بستهبندی ارزانتر از بستهبندیهای صدفی دارای فرستنده امواج(RF) میباشد، مقوا و یا ساختار فیلم مانند آن مانع از دزدی از روی محصول میشود.
همچنین باعث تقویت سوراخهای دستگاه دایکات نیز میشوند، بنابراین کالاهای دارای وزن بیشتر میتوانند بر روی ویترینها به صورت آویخته خرید و فروش شوند. برای ایجاد امنیت بیشتر نیز میتوان یک قطعه محافظت الکترونیکی(EAS) در درون بستهبندی صدفی نصب کرد. بستهبندیهای صدفی RF و لاکهای جذاب و غیرقابل خراب شدن آنها، از نظر فروشندگان جذاب بوده و متقاضیان بیشتری در کارخانههای تولیدی دارند.
● ایجاد تمایز توسط هولوگرام
مواد هولوگرافیک برای بستهبندی امن، گزینهای بسیار مناسب خواهدبود. هولوگرام، نه تنها ظاهری متمایز به کالا میهد که دارای رنگهای متفاوتی است. و از آنجایی که چاپ آن نیاز به امکانات ویژه داشته و مشکل است، تولید کالای تقلبی را غیرممکن میسازد.
● امنیت در آینده
فنآوری همیشه در حال پیشرفت است، تا از متقلبان یک گام جلوتر باشد. یکی از احتمالات امیدبخش در این زمینه، نقشههای ریز ساختاری هستند که شامل شناسایی ساختار فیزیکی در مقیاس اتمی بر روی هر نوع کالایی (چه در مرحله بستهبندی و یا مرحله تولید) و یک پایگاه اطلاعات در مورد کالاها هستند. نتیجه حاصل شده، ابزار جدیدی بر ضد تقلب در تولید کالا است، زیرا متقلبان سعی میکنند تا اطلاعات موجود بر روی کالا را از بین ببرند.
منبع : مجله صنعت چاپ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست