پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
آماده سازی شیعه برای غیبت
یس از شهادت امام علی بن موسی الرضا – علیه السلام – اندك اندك شیعه به كونه ای یرورش می یافت كه خود و نسلهای بعدی را , مهیای غیبت امام معصوم نموده , و هدایت یذیریش را از قران و نایبان امام , فزونی و توسعه بخشد.
به سخن دیكر شیعه می بایست روح و خرد و قلبش را بیش از ییش , به قران _ میزان اكبر حقیقت و ایین ابراهیمی _ عرضه دارد و كاستی ها و كزی های فكری و كفتاری و رفتارش را تمیز داده و به ویزه در حیات سیاسی و اجتماعی , به ان مرتبه از هوشمندی و موضع شناسی نایل كرددكه بر یایه معیارهای بر كرفته از قران كریم و سنت ییامبر , صراط حق از باطل را تشخیص دهد و دوستان و دشمنان دین و امامت ابراهیمی را در جاده غبار الود مسلك ها و سیاست ها باز شناسد , و سفیانی ها از نفوذ در دل و دماغ وی , نومید كشته و ناكام بماند.
نكاهی به سالهای ییش از غیبت مهدی (عج), یزوهشكر را بدین واقعیت رهنمون می كند كه صف ارایی دیكر عباسیان و علویان , از همان عید فطراشكار كشت كه امام هشتم را از اقامه نماز عید باز داشتند و اكر ییشتر رفته و نیشابور و كرد امدن شیفتكان فهم و بینش دینی و اصحاب اندیشه و علم را در محضر معصوم و بیان حدیث ولایت , (( سلسله الذهب)) را به خاطر داشته باشیم , این نتیجه دست می دهد كه همدلی و انسجام شیعیان , بار دیكر شكل می كرفت و بر وحشت عباسیان می افزود .
تاریخ اسلام حاكی از این است كه فشار سیاسی دستكاه خلافت تنها متوجه خاندان ییامبر بود, نه دیكر مخالفان خلیفه وقت , كه تا قرنها بعد , با خلفا , امیران و شاهان ایرانی , از جمله سلجوقیان , دركیری داشتند.
عباسیان, جنان كه از همان هنكام شكل كیری سیاست فرصت طلبانه شان در دوره ی امویان و مروانیان ییدا بود, به سبب عدم مشروعیت دینی و اجتماعی , تكیه بر مصلحت بینی های سیاسی داشته و از مساله مهدی و مهدویت در میان مسلمانان نزدیك به عصر ییامبر بهره برداری نموده اند, و این همه از نكرانی انان از تكرار سقوط و فرو یاشی خلافت , حكایت داشت.
عباسیان , قیام حسین بن علی _ علیه السلام _ و نقش سریع ان را در برجیده شدن كامروایی امویان , تحلیل كرده و یذیرفته بودند. از این رو امامت امام موسی بن جعفر یكسر در تبعید و حبس سیری كشت و از ان یس ,تبعید توام با احترام فرزند بزركوارش امام رضا _ ع_ به توس و تحمیل ولایت عهدی خلیفه ی عباسی بر وی , و تشكیل محافل مناظره با ارباب ادیان و مذاهب , با شركت ایمه اطهار , به منظور شكست احتمالی اهل بیت در عرصه های فرهنك و نظر , و ازار ها و اهانت به زایران امام حسین در عهد خلیفه متوكل عباسی و ... همه و همه برای ییش كیری از كسترش موج اسلام كرایی و عدالت خواهی هواخواهان فرزندان علی بن ابی طالب در جامعه بزرك مسلمین , به ویزه ایران صورت می كرفت.
از طرفی , زمان ظهور موعود امت ها و نجات بخشی انسانها , نزدیك می شد. رسول اكرم بارها از میلاد مهدی از نسل فاطمه اش خبر داده بود.
جنانكه بارها وصایت و امامت امیر المومنین را خاطر نشان خاص و عام مسلمین نموده بود, و این همه را عالمان , مورخان و محدثان اهل سنت , از دیر باز در كتب خود اورده و نه تنها حاكمان غاصب , كه مردم كوجه و بازار هم می دانسته و باور داشته اند.
كفتنی است كه امامت های متوالی یس از وفات هشتمین معصوم , امام علی بن موسی از سویی كوتاه مدت بوده و از دیكر سو , امامان در جوانی رحلت نموده اند و در این ایام , مانند كذشته ها , فرصت و امكان ارتباط و ملاقات با ایمه اطهار , وجود نداشته است, و اینكه حدیث و معارف جندانی از ان ییشوایان نقل نشده , دلیل بر همان محدود بودن تماسها و كوتاهی دوران
حیات و امامت شان به شمار می اید.
● غیبت
غیبت امام مهدی نخست در زمانی كوتاه صورت كرفت , كه از ان به غیبت صغری یاد می شود و سیس این امر برای زمانی بلند مطرح كشت, كه ان را غیبت كبری می نامند. هر كدام ویزكیهای خود را داردو از شیعیان منتظر , شكیبایی, بینایی و عمل به تكالیف مسلمانی در زندكی فردی و نیز در حوزه ی سیاست و فرهنك و اجتماع را می طلبد.
▪ غیبت صغری
دوران غیبت صغری از سال وفات یازدهمین ییشوای معصوم , امام حسن عسكری اغاز كشت و نزدیك به هفتاد سال ادامه یافت.
انكاه كه امام مهدی (عج) بر ییكر مطهر یدر بزركوارش نماز كزارد. بی درنك از دیده ها نهان كشت و ارتباط و دیدار شیعه, جز در هنكام ضرورت و از طریق افراد مورد اطمینان و امین امكان یذیر نبود.
شیوه نایبان در زمان غیبت صغری ,/ بدین كونه بود كه ایشان , یرسشها و مساله هایی كه شیعیان مطرح می كرده اند را , خدمت امام زمان (ع) می بردند و از ان سو علاوه بر یاسخ ها و رهنمود حضرت , توفیقات ایشان را اورده , و بر دوستداران فرو می خواندند.
تعیین و نصب سفیران یا نایبان خاص در عصر غیبت صغری از سوی امام مهدی (عج) اظهار و اعلام می كشت . هر نایب , ییش از رحلت و یایان یافتن ایام سفارت و نیابت , در حضور شیعیان , به نحوی جانشین یا سفیر و نایب بعدی حضرت را , معرفی می نمود و از انان می خواست كه مسایل خود را با او در میان كزارده و بدین كونه از هدایت امام بهره ور كردند.
به نظر می رسد كه غیبت صغری , به منظور اماده سازی شیعه جهت دوران دشوار و دراز غیبت كبری , عنوان شده , تا انان اندك اندك مهیای حضور در غیبت كشته و مسئولیت های شیعه بودن خویش را به درستی به انجام رسانند. تاملی در رویدادهای ان عصر و یس از ان , فلسفه و لزوم غیبت صغری را به خوبی می نمایاند.
● ییشینه ی تاریخی سیاست و رهبری در اسلام
اسلام , از روز نخست به رهبری و سیاست و سامان بخشی حیات اجتماعی بشر , نظر داشته است . این واقعیت در ایات بعثت خاتم ییامبران و همجنین در سخن و سیره ی نبوی و نیز در كفتار و كردار مجاهدین نخستین اسلام , جنان اشكار كشته است كه جایی برای هیج كونه انكار و تردید , در ذهن و دل مسلمانان به خصوص یزوهشكران , باقی نكذاشته است. اینك , اشاره هایی بدان خواهیم داشت تا زمینه كفتكو , ییرامون رهبری و سیاست در عصر غیبت مهدی موعود , فراهم اید. یس از ییامبر , هربا اینكه میان مسلمانان شكاف افتاد و برخی , امامت و وصایت را , كه شاخص ایین و مكتب ییامبران ابراهیمی به شمار می اید , نادیده انكاشتند و خلافت و شورای خواص را , طریق صلاح و فلاح مسلمانان ینداشتند, ولی نمی توان كسی و كسانی را یافت كه اسلام را مخالف جهاد, سیاست , اجتماع و هدایت دینی ان , دانسته و زندكی سیاسی و اجتماعی مسلمانان را مغایر با زندكی عبادی و معنوی انان به شمار اورد: مكر خوارج خشك مغز و تنك نظر و تبه كار , كه حرج و مرج طلبی را بر نظم و تقوا و قانون كرایی ترجیح می دادند و با نفی حكومت و نظام سیاسی, راه ییدایش خودكامكان را هموار می نمودند.
قیامهای كه از سوی شیعیان و علویان , یس از شهادت امام حسین_علیه السلام_ و یاران وفادارش در عراق به وقوع ییوست و نیز جنبش های شیعی ایرانیان از جمله سر بداران خراسان در برابر تجاوز ها و ظلم های بیكانكان (مغول) , و همجنین نهضت های ضد استبدادی و ضد استعماری در عصر قاجار و یس از كودتای انكلیسی رضاخانی تا ییروزی انقلاب و تاسیس جمهوری
اسلامی , كه اكنده از شور و شعور دینی و ملی رهروان علی بن ابی طالب _علیه السلام_ است , همه و همه نمایشكر ییوند دین و سیاست در نزد شیعه بوده و زرفای باورهای شیعی را نشان می دهد, كه از قران و سنت ییامبر , الهام كرفته است , و همین كونه استقلال طلبی شیعیان در عراق و اصولا حركت های سیاسی و نظامی برادران اهل سنت در جهان اسلام , از جمله در افریقا , نمایانكر كسترش حماسه طلبی شیعه ی علوی و ارمان خواهی سیاسی وی است , كه در قرنهای كذشته , استعمار كران و دست نشاندكان استبداد ییش انان را سراسیمه ساخت.
از این رو , در سیاسی و اجتماعی بودن حیات و اندیشه ی شیعه , هیج تردیدی روا نیست, و به لحاظ تكلیف و اقدام , هیج تفاوتی میان عصر حظور امام معصوم و عصر غیبت او , وجود ندارد.
فلسفه ی سیاسی و اجتماعی شیعه یس از غیبت مهدی (عج) همان است كه در دوران امامت امامان قبل از او بود. عدالت خواهی و طلب ازادی از بند های كفر و شرك و سیاست شیطانی و منفعت طلبانه ی زور مندان و زر اندوزان , همجنان روح زندكی و نمودار ایمان و اسلام و شیعه , شناخته می شود.
● انتظار و منتظر
انتظار شیعه , انتظار سیاسی , اجتماعی و نیز انتطار معنوی است . به سخنی دیكر, شیعه ی علوی منتظر است: منتظر عدل, منتظر ازادی و نجات , منتظر معنویت و فضای مطلوب ایمان و عمل صالح . بدین كونه , شیعه ی اكاه و دلیر , منتظر جامعه و جهانی است كه به انسان , به نیاز های انسان , به كمال و سعادت انسان, اهمیت میدهدو جاده ای كه فطرت و خرد وی , ییش روی او كشوده است را هموار و هموارتر می سازد.
شیعه ی مهدی (عج) , منتظر طرحی دیكر از حكومت و رهبری مردمان است كه رستكاری و روشنایی انسان , حرف اول و اخر ان به شمار اید. جنین انتظاری بی شك شعور بالای دینی , سیاسی و اقدام مستمر در یهنه ی عمل به خواسته های قران, ییامبر و امام را می طلبد.
● نبوت, امامت و نصرت
بدین سان , به ضرورت شناخت امام , به ویزه امام معصوم موعود یی می بریم. بلی شیعه ی منتظر تا نداند و نشناسد كه منتظر كدام امام است و كدامین رهبری را خواهان است , بی كمان نمی تواند در راستای انقلاب بزرك و فرا كیر مهدی (عج) حركت كند و مسئولیت یذیری خویش را نشان دهد. باری انتظار مهدی (عج) , انتظار یك فرد نیست, انتظار نجات یك فرقه و یك ملت نیست , كه انتظار یك هدایت است: یك جریان , یك صراط , یك كلمه كه از یكاه تاریخ , ییوسته دل و دیده ی بشر را به خود مشغول داشته و وجدانهای بیدار و جستجوكر فضیلت و عدالت را مخاطب خویش بر كرفته و جشم به راه یاری و اقدام یاكباختكان هر زمان و هر مكان دوخته است.
هر ییامبری , با بیان توحید و یكتا كرایی در عبادت, و كفر ورزیدن به طاقوت ها , راه خویش را نموده است و هر امامی از امامان معصوم با توجه به شرایط خاصی كه در دوران حیات و امامت یس از رسول اكرم داشته اند در زمان كوتاه یا بلند , در عرصه های فكری , فرهنكی , اجتماعی و سیاسی , تا انجا كه امكان تبیین مكتب و اقدام در جهت حفظ اصالت ها و حقیقتهای دین حق بوده , همان صراط ییامبران را كه صراط مستقیم نامیده شده است, را ییموده است.
جنان كه در كلام جاودانه ی حسین بن علی (ع) و یرسش و یاسخ مسیح و حواریون یاد شد, ییامبران و امامان معصوم شیعه برای نیل به توحید و ایمان , كه تضمین كننده ی حیات طیبه ی انسانی است و به ویزه برای تشكیل جامعه و نظتم تامین كنندهی ازادی , عدالت و معنویت , مساله ی نصرت را مطرح كرده اند.
نصرت , جلوه بارز تبعیت است . به عبارت دیكر ییروی صادقانه و اكاهانه از ییامبران و امامان معصوم شیعه در یاری رساندن به انان , در باز افرینی حماسه ها و شكل كیری نظام سیاسی _ توحیدی اشكار می كردد. از این رو, هر كس كه برنخیزد و دست همراهی و یاری به سوی ییامبر یا امام عصر خویش نكشاید و او را در برابر طاقوت یكه و تنها كذارد. دروغ كویی لاف زن بیش نیست.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست