چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
سیمای امام علی (ع) در حماسههای دینی و مذهبی ایران
حماسه دینی در ادبیات كشورمان از روزگار باستان تاكنون، راه درازی را پیموده است . از «یادگار زریران» به عنوان نخستین اثر بازمانده از اینگونه آثار به زبان پهلوی یاد میشود . در دوران اسلامی، ایرانیان مسلمان بویژه شیعیان، در آثار منظوم فراوانی به شرح فضایل و مناقب بزرگان دین، بویژه شرح رشادتهای امام علی (ع) در جنگها پرداختهاند . اینگونه آثار كه گاه با عناصری از افسانه، تاریخ و اسطوره درهم آمیختهاند، فصل شورانگیزی از ادبیات كشورمان را رقم زدهاند .
در این جستار، نویسنده با ارایه تعریفی از حماسه دینی، به سیر اینگونه حماسهها در تاریخ كشورمان پرداخته، ویژگیهای برخی از حماسههای مهم دینی چون: خاوراننامه، حمله حیدری، صاحبقراننامه و مختارنامه را برشمرده است .
پیرایه مردان خدا حیدر كرار
آن هم نسب و همنفس احمد مختار
آن حاجب بار در اسرار پیمبر
آن میر دلیر سپه دین جهاندار
«قوامی رازی»
حماسه نوعی از اشعار وصفی است كه مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگیها و افتخارات و بزرگیهای قومی یا فردی باشد، به نحوی كه شامل مظاهر مختلف زندگی آنان گردد . (۱)
منظومههای حماسی از دیدگاه صاحبنظران به انواع مختلفی از جمله: ۱ - منظومههای حماسی اساطیری و پهلوانی ۲ - منظومههای حماسی تاریخی ۳ - منظومههای حماسی دینی ۴ - منظومههای حماسی مصنوع تقسیم شده است .» (۲)
حماسه دینی و مذهبی به توصیف قهرمانیهای بزرگان و اولیای دینی هر قوم اختصاص دارد . این نوع حماسه به بیان مشكلات و جانفشانی قهرمانان و بزرگانی میپردازد، كه فداكاری آنها نقشی بهسزا در تكوین و ریشهدار شدن دین و مذهب یك قوم ایفا كرده است .» (۳)
حماسههای دینی، یادگار مجاهدت گروهی برای حفظ دین و نبرد با معاندان و برانداختن آداب و رسومی است كه خلاف عقاید دینی تشخیص داده میشود . نخستین حماسه بازمانده از این دست در ایران، یادگار زریران (ayayadgare zareran) است كه متنی حماسی به زبان پهلوی است و شرح و وصف نبرد ایرانیان با خیونان (Hyaona) برای پاسبانی از دین زرتشت است . این داستان را، دقیقی به شعر درآورد و فردوسی هم آن را در شاهنامه گنجانده است و از تاریخنویسان سدههای چهارم تا ششم هجری، تنها ثعالبی به طور مشروح و با كمی اختلاف از این داستان یاد میكند . (۴) در واقع این حماسه مربوط به دوران آغازین دین زرتشت است كه بهترین دوران برای تشكیل حماسههای دینی بوده است .
پس از اسلام و رواج شعر فارسی، اكثر قریب به اتفاق شاعران فارسی زبان كه خود پرورده دین اسلام بودند، اشعار خود را در خدمت دفاع، تبلیغ و ترویج دین اسلام قرار دادند كه آغاز دواوین اشعار، تحمیدیهها، نعت پیامبر و ائمه اطهار (ع) و خلفه بیانگر این موضوع است . در تاریخ شعر فارسی، اشعار دینی از شاعران مانند كسانی مروزی و ناصر خسرو آغاز شد و بعدا به وسیله شاعران شیعی مذهبی از قبیل: قوامی رازی؛ شاعران قرن ششم هجری و ابن حسام خوسفی؛ شاعر قرن نهم و محتشم كاشانی؛ شاعر قرن دهم تكمیل شد . پس از آن در تمام دوره صفویه و قاجاریه ادامه یافت این اشعار كه حماسههای دینی را هم باید در شمار آنها دانست، معمولا در ذكر مناقب یا مصائب اولیای دین وپیشروان تشیع سروده شده است . رواج این نوع شعر در دوره صفویه كه عهد تقویت مذهب تشیع و رسمی شدن آن در ایران است، كه از هر دوره دیگر بیشتر بوده و در دوره قاجاری نیز ازدواج نیفتاد . (۵)
همین نوع حماسه یا مفاخره مذهبی است كه در نهایت منجر به پدید آمدن گروهی به نام: «مناقبیان» یا مناقب خوانان شد كه به ذكر بزرگی و علو مقام پیشوایان خود، به ویژه در شیعه میپرداختند . از آثار شیعه در قرن ششم هجری معلوم میشود كه دستهای خاص به نام مناقب خوانان یا مناقبیان ظاهرا از عهد آل بویه به بعد، در ایران سرگرم كار بودند . كار این دسته آن بوده كه مردم برگرد آنها اجتماع میكردند و به اشعاری كه مناقب خوانان در وصف ائمه اطهار (س) میخواندند، گوش فرا میدادند . همراه این مناقب، حكایاتی هم نقل میشد كه در آنها از شجاعتهای علیبن ابیطالب (ع) سخن میرفت . این كار مقدمه ایجاد داستانهای قهرمانی ومنظومههای حماسی دینی درباره مغازی علیبن ابیطالب (ع) و اولاد او شده و از این راه چند منظومه بدیع در ادبیات فارسی به وجود آمده كه همگی در بحر متقارب است، مانند: «خاوران نامه» ابن حسام و «حمله حیدری» با ذل و «حمله حیدری» راجی كرمانی و «خداوند نامه» فتحعلیخان صبای كاشانی و «اردیبهشت نامه» سروش اصفهانی و چند منظومه دیگر . .). (۶)
در باب امام اول شیعیان، میان شیعه داستانهایی به تدریج پدید آمده كه بعضی از آنها مبنی بر حوادث تاریخی یعنی جنگهای او در حیات محمدبن عبدالله (ص) و هنگام خلافت و شجاعتهای وی است، به تدریج عناصر داستانی بر آنها افزوده شده است و برخی از این داستانها به كلی دور از حقیقت تاریخی و افسانه محض است كه اندك اندك میان ملت ایران و براثر اخلاص شدید این قوم نسبت به حضرت علی (ع) و در آمدن او در صف پهلوانان ملی به وجود آمده است . مردم با توجه به عشق و علاقه شدیدی كه به مقام شامخ حضرت علی (ع) داشتهاند، افسانههای زیادی درست كردهاند كه با واقعیتهای تاریخی همخوانی ندارد و بیشتر برگرفته از روحیه شخصی افراد بوده كه به صورت روحیه جمعی درآمده است . یعنی افسانه و واقعیت به هم آمیخته شده است و نشان از روح جمعی یك امت دارد . مثلا افسانه نبرد و مسابقه حضرت علی (ع) با رستم و تفوق و برتری آن حضرت مشهور است: رستم با دو دست خود و تمام توان نمیتواند حضرت علی (ع) را از زمین جدا سازد . اما آن حضرت با انگشت بركمرگاه رستم میزند و به آسانی او را بلند میكند:
قوت بازوی او سطوت رستم ببرد
پنجه شیر افكنش فر غضنفر شكست
افسانههایی این چنین در سراسر ایران (و شاید خارج از ایران) وجود دارد . در رودسر (گیلان) صخرهای است به نام پنجه علی (ع) . این صخره به گونهای است كه هر آن ممكن است فرو ریزد . به گفته مردم، حضرت علی (ع) با دست مبارك خود، آن را نگاه داشته است .
این گونه حكایتها، بازگو كننده این است كه اسطوره و افسانه میتواند از منطق زمان و مكان خارج باشد . به عبارت دیگر، افسانه و اسطوره بیمكان و بیزمان است . مواجهه حضرت علی (ع) با قباد و تهماسب، حكایت از زمانشكنی دارد، زیرا این دو شخصیت در زمان آن حضرت نمیزیستند و حضور حضرت علی (ع) در سرزمینهای خاور (ایران، هند و . .). حكایت از بیمكانی است، چنین بیزمانی و بیمكانی در «خاوران نامه» دیده میشود . (۷)
«خاوران نامه» از حماسههای دینی قدیم شیعه است كه موضوع اصلی آن سفرها و حملات علی (ع) به سرزمین خاوران به همراهی مالك اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد پادشاه خاورزمین و امرای دیگری مانند تهماسب شاه و جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع . ناظم كتاب مدعی است كه موضوع منظومه خود را از یك كتاب تازی انتخاب كرده است و خود مستقیما دخالتی نداشته است . (۸)
در این كتاب، موضوعاتی همچون: مناقب، مراثی، ذكر سجایای اخلاقی پیامبر (ص) و معصومین (ع) گرامی داشت علم و عمل، نكوهش ریا و سالوس، بیاعتباری دنیا، عبرت از مرگ و ... آمده است .«ابن حسام خوسفی» علاوه بر «خاوران نامه» دیوان اشعاری دارد كه در بخش دوم آن قصائد غرایی در نعت پیامبر اكرم (ص) و منقبت مولای متقیان علی (ع) و بیان فضایل ائمه اطهار سروده و شرح مصائبی است كه بر آن بزرگواران رفته است . این بخش، شامل ۳۸۳۳ بیت است . در میان شاعرانی كه به نشر فضایل و ترسیم سیمای درخشان مولا (ع) از بعد شجاعت، عدالت، سخاوت، ایثار و گذشت . علم، آگاهی، زهد و تقوا پرداختهاند و برخلاف شاعران مداح انتظار كوچكترین صله مادی نداشتهاند، چهره ابن حسام این فرزانه زاهد، كه بیشترین بخش آثارش را به مدح علی (ع) و خاندان پاكش اختصاص داده، تلالو خاصی دارد . دفاع او از حقانیت مولا و فرزندان بزرگوارش تا آنجا بود كه معاندان و دشمنانش، نسبت كفر به او دادند . شاعر در قصیدهای، خود به این موضوع اشاره دارد:
گر نعت اهل بیت كفر است كافرم
هم آسمان گواه برین قول هم زمین
نسبت به كفر میكندم خصم خاكسار
حاشا چه كفر؟ كفر كدام و كدام دین؟!
آری حسود طعنه اگر میزند چه سود
بی تشتر مگس نبود نوش انگبین (۹)
«خاوران نامه» ابن حسام از بهترین نمونههای حماسی دینی است و به سبب سرودن این منظومه، وی را «فردوسی ثانی» لقب دادهاند . زیرا اندیشه تابناك و اعتقاد راسخ او، سخن فردوسی بزرگ را فرا یاد میآورد، آن جا كه به دلیل اظهار تولی به مقام شامخ اهل بیت مورد آزار و اذیت فردی همچون سلطان محمود غزنوی واقع میشود:
منم بنده اهل بیت نبی
ستاینده خاك پای وصی
گرت زین بد آید گناه من است
چنین است آیین و راه من است
برین زادم و هم بر این بگذرم
چنان دان كه خاك پی حیدرم (۱۰)
پس از ابنحسام، مثنوی حماسی دینی او مورد تقلید دیگران قرار گرفت كه از جمله میتوان به اثر ارزنده «حمله حیدری» اشاره كرد .
«حمله حیدری راجع به زندگانی محمدبن عبدالله (ص) و علیبنابیطالب (ع) است كه با حمد خداوند و نعت پیامبر (ص) و علی (ع) و ائمه اطهار وصاحبالزمان (عج) آغاز شده، به بعثت پیامبر و احوال محمدبنعبدالله و علیبنابیطالب (ع) و غزوات و احوال او تا پایان خلافت و ضربت خوردن و وفات وی پایان میپذیرد . این كتاب از روی كتاب «معارج النبوهٔ» و «مدارج القنوهٔ» تألیف معینبنحاجی محمدالفراهی به نظم درآمده است . ناظم اصلی «حمله حیدری» میرزا محمدرفیع خان باذل پسر میرزا محمد است .» (۱۱)
در همین دوره، منظومههای حماسی دیگری نیز وجود دارد همانند: «صاحبقران نامه» كه درباره سرگذشت سیدالشهدا حمزهٔبنعبدالمطلب عموی پیامبر در دربار انوشیروان و عشق او با دختر پادشاه ایران و جنگهای وی با شاهان توران و هند و ممالك فرنگ است كه به تقلید از شاهنامه فردوسی است و در سال ۱۰۷۳ هجری به نظم درآمده و ناظم آن معلوم نیست . «مختارنامه» از شاعری به نام عبدالرزاقبیگ دنبلی متخلص به مفتون درباره غزوات مختارابنابیعبیده ثقفی، «شاهنامه حیرتی» منظومهای به بحر هزج مسدس مقصور یا محذوف (مفاعیلن، مفاعیلن، فعولن) از شاعران عهد شاه طهماسب اول در ذكر غزوات رسول و ائمه اطهار (ع)، «غزونامه اسیری» منظومهای به بحر متقارب و به تقلید از شاهنامه فردوسی در شرح غزوات حضرت رسول اكرم (ص) است .
در این منظومههای حماسی دینی بعضی از حالات و بزرگواریها و شجاعتها و دلیریهای حضرت علی (ع) آمده است كه بیشتر آنها روایتهای شفاهی بوده كه با افسانه و اسطوره و تاریخ آمیخته شده است . وحتی زمینههایی از تفكر فولكلوریك در آنها دیده میشود كه سرایندگان آن با مهارت و استادی این موضوعها را به تصویر كشیدهاند و این نگاه نشان از توانایی، ابتكار و تیزهوشی شاعران آن بوده است كه با اعتقادی راسخ و بیانی شیوا، به رشادتهای حضرت علی (ع) ویاران باوفایش، جدا از صورت شكوهمند واقعیت تاریخی، در قالب اسطورهای اشاره میكنند .
غیر از «حمله حیدری» باذل در باب برخی از احوال محمدبن عبدالله صلعم و سرگذشت علیبنابیطالب (ع) و جنگهای او منظومهای دیگر به نام حمله حیدری یا «حمله» در دست است كه از مثنوی اولی مفصلتر است و آغاز آن با مكالمه رسول خدا (ص) با فاطمه بنتاسد و تولد حضرت علی (ع) در بیتالمقدس وبیان بعضی از حالات پیامبر و ازدواج او با خدیجه و بعثت به رسالت است . (۱۲) . ناظم كتاب یكی از شعرای قرن سیزدهم هجری به نام «ملابمانعلی» متخلص به راجی از مردم كرمان است . اثر وی از لحاظ استحكام الفاظ و زیبایی قویتر و استوارتر از «حمله، حیدری» باذل است . در این كتاب نیز اسطوره و واقعیت به هم آمیخته شده و بعضی از تصورات ملی ایرانیان در آن اثر كرده است: همانند داستان دیوی كه به خدمت پیامبر (ص) آمده و قبول دین اسلام كرده است .
از دیگر منظومههای حماسی دینی در این دوره، كه بیشترین بخش را به احوال علیبنابیطالب (ع) و نبردهای او و خلافت وی، بخصوص جنگ صفین اختصاص داده، «خداوندنامه» ملكالشعرا فتحعلیخان صبای كاشانی است . این منظومه به تقلید از استاد طوس سروده شده و به همین سبب بسیاری از اصطلاحات شاهنامه را به عاریت گرفته، كه بعدها مورد تقلید سروش اصفهانی قرار گرفت و مثنوی دینی و حماسی خود به نام «اردیبهشتنامه» را به تبعیت از او تألیف كرد، كه شرح احوال پیامبر و ائمهاثنیعشر و صاحبالزمان (عج) و دیگر بزرگان دین است .
وی پس از نعت پیامبر (ص) به ستایش امام اول شیعیان پرداخته و نمونههایی از شجاعت، علم، حلم، سخاوت، ایثار و فداكاری و دیگر فضایل گوناگون آن امام همام را ستوده است . از دیگر منظومههای حماسی مذهبی دیگر كه به كینخواهی از دشمنان امام علی (ع) و فرزندان او پرداخته است، میتوان: «دلگشانامه» از میرزاغلامعلی آزاد بلگرامی در ذكر اخبار مختارابنعبیده ثقفی رانام برد كه به كینخواهی از امامحسینبنعلی (ع) در كوفه قیام كرده است . «جنگ نامه» از شاعری متخلص به آتشی كه جنگ علی (ع) در بئرالعلم با جنیان و داستان جنگ حیدركرار با ذوالخمار و با دیگر دشمنان كه همه دارای جنبه حماسی و دینی است اما از نظر ارزش و اعتبار ادبی نازل و سستاند .
منظومهای دیگر در شرح احوال علیبنالحسین مشهور به علیاكبر و قاسمبنحسن است، كه شاعری موسوم به محمدطاهربنابوطالب در سال ۱۲۹۸ هجری آن را به پایان رسانیده است . (۱۳)
با بررسی منظومههای مذهبی، چنین دریافت میشود كه مدار سخنان سرایندگان آن اگر چه بیشتر بر دین و ارزشهای اخلاقی است، اما محور دینمداری آنان مولا علی (ع) و وصف آن بزرگوار است كه به انحاء گوناگون، ضمن مدح آن حضرت و ذكر شجاعتهای وی، حقیقت پیروی از آن امام بزرگوار را به همه مخاطبان گوشزد میكنند و مخالفان آن حضرت را نكوهش كرده و اعتراض و پرخاشگری خود را نسبت به دشمنان و معاندان اظهار داشتهاند . و این همه بیانگر روح خداجویی و دوستداری ائمه اطهار و عشق به مولا علی (ع) و تعهد و تقید به مذهب و دورنمائی از روح تعبد و پایبندی به دین و مذهب و ارزشهای اخلاقی است .
نویسنده:هاشم محمدی
پینوشتها:
۱ - حماسه سرایی در ایران، تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۱ .
۲ - همان، ص ۵ .
۳ - یادگار زریران، نخستین حماسه دینی، حسن امامی، مجله دانشكده ادبیات و علوم انسانی بیرجند . ص ۷ .
۴ - غررالیبر، حسنبن محمد ثعالبی، ترجمه سیدمحمد روحانی، ص ۱۷۰ .
۵ - گنج سخن، ذبیحالله صفا . جلد اول، مقدمه، ص ۸۹ .
۶ - همان، ص ۶۵ .
۷ - اقعیت و اسطوره در شعر ابنحسام خوسفی، مجله دانشكده ادبیات و علوم انسانی بیرجند، صص ۵۴ - ۵۳ .
۸ - حماسهسرایی در ایران . تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۷۷ .
۹ - دیوان ابنحسام خوسفی، به اهتمام احمد احمدی بیرجندی و محمدتقی سالك، ص ۵۶ .
۱۰ - شاهنامه فردوسی، به تصحیح ژول مول، ج اول، ص ۴۴ .
۱۱ - حماسهسرایی در ایران، تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۸۰ .
۱۲ - همان . ص ۳۸۵ .
۱۳ - فهرست ریو . ج ۲ . ص ۷۱۹ به بعد .
منبع:كیهان فرهنگی،شماره ۲۱۶
پینوشتها:
۱ - حماسه سرایی در ایران، تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۱ .
۲ - همان، ص ۵ .
۳ - یادگار زریران، نخستین حماسه دینی، حسن امامی، مجله دانشكده ادبیات و علوم انسانی بیرجند . ص ۷ .
۴ - غررالیبر، حسنبن محمد ثعالبی، ترجمه سیدمحمد روحانی، ص ۱۷۰ .
۵ - گنج سخن، ذبیحالله صفا . جلد اول، مقدمه، ص ۸۹ .
۶ - همان، ص ۶۵ .
۷ - اقعیت و اسطوره در شعر ابنحسام خوسفی، مجله دانشكده ادبیات و علوم انسانی بیرجند، صص ۵۴ - ۵۳ .
۸ - حماسهسرایی در ایران . تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۷۷ .
۹ - دیوان ابنحسام خوسفی، به اهتمام احمد احمدی بیرجندی و محمدتقی سالك، ص ۵۶ .
۱۰ - شاهنامه فردوسی، به تصحیح ژول مول، ج اول، ص ۴۴ .
۱۱ - حماسهسرایی در ایران، تألیف دكتر ذبیحالله صفا، ص ۳۸۰ .
۱۲ - همان . ص ۳۸۵ .
۱۳ - فهرست ریو . ج ۲ . ص ۷۱۹ به بعد .
منبع:كیهان فرهنگی،شماره ۲۱۶
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست