یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مدرسه‌ای برای آموزش آنتروپرونرهای ایرانی


مدرسه‌ای برای آموزش آنتروپرونرهای ایرانی
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اولین و تنها دانشکده کارآفرینی در ایران است که با توجه به سند چشم‌انداز بیست ساله که در آن بر فعالیت‌های دانش بنیان تاکید شده است، در جهت تامین نیازهای تخصصی برنامه چهارم توسعه کشور مورد توجه قرارگرفت.
هیات امنای دانشگاه تهران در اردیبهشت ۱۳۸۶ تاسیس دانشکده مستقل کارآفرینی را به تصویب رساند. این دانشکده که از آغاز سال تحصیلی ۸۷ـ۸۶ در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفت با حمایت مالی وزارت کار و امور اجتماعی، مصوبه شورای عالی اشتغال و بر اساس تفاهم نامه دو وزارتخانه علوم و کار تاسیس شده است. تاسیس این دانشکده با اهداف متعددی از جمله، تربیت هیات علمی و کادر مربی کارآفرینی برای تدریس در دانشگاه‌ها و همچنین تربیت سیاست‌گذاران و کارشناسان کارآفرینی مورد نیاز دولت و بخش عمومی، ایجاد الگوی دانشگاه کارآفرین در کشور به منظور انطباق فعالیت‌های دانشگاه با نیازهای جامعه، انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در زمینه کارآفرینی صورت گرفت. همچنین ترویج الگوهای موفق‌کاری در جامعه و تشخیص فرصت‌های کارآفرینی در بخش‌های اقتصادی ـ اجتماعی به همراه برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آنها، تولید و انتشار دانش بومی کارآفرینی و نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی و کمک به توسعه پایدار و دستیابی به چشم‌انداز مصوب کشور از دیگر اهداف این دانشکده می‌باشد. این دانشکده علاوه بر اهداف اصلی خود قصد دارد تا با برگزاری دوره‌های رسمی آموزش کارآفرینی (با ماهیت میان رشته‌ای) در بخش‌های مختلف اقتصادی ـ اجتماعی کشور و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی به ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور کمک کند.
هم اکنون دانشکده کارآفرینی در رشته مدیریت کسب وکارهای کوچک (Small Business Management) در مقطع کارشناسی و رشته مدیریت کارآفرینی با ۳ گرایش کارآفرینی در بخش عمومی، کارآفرینی سازمانی و کسب و کار جدید در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد و در صدد است با همکاری چند دانشگاه بین‌المللی دوره دکتری کار آفرینی را نیز راه‌اندازی نماید. یکی از مهمترین اهداف کارشناسی مدیریت کسب و کارهای کوچک تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز و فعالیت‌های کارآفرینی در بخش‌های خصوصی، عمومی و غیردولتی است. فارغ‌التحصیلان «مدیریت کسب کارهای کوچک» می‌توانند به تنهایی یا در قالب گروه‌های کاری برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید متناسب با امکانات خود و شرایط محلی و منطقه‌ای خویش اقدام کنند.دوره کارشناسی ارشد با عنوان مدیریت کارآفرینی در ۳ گرایش کسب و کار جدید، سازمانی و بخش عمومی اجرا می‌شود. در گرایش کسب و کار جدید، هدف تربیت کارآفرینان برای راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار کوچک و ارائه خدمات تخصصی به کارآفرینان تعریف شده و همچنین عارضه یابی و ارائه راه حل به مدیران و مالکان کسب و کارهای کوچک از دیگر وظایفی است که از فارغ‌التحصیلان این گرایش انتظار می‌رود. در گرایش کارآفرینی سازمانی هدف به تربیت کارآفرینانی است که بتوانند فعالیت‌های کارآفرینی سازمان‌ها و شرکت‌ها را هدایت کند. دانشجویان این گرایش دانش مورد نیاز برای ورود به عرصه کارآفرینی در سازمان‌ها را با گذراندن دروس فن‌آوری اطلاعات و کارآفرینان سازمانی، مدیریت نوآوری و تکونولوژی سازمانی، مدیریت کارآفرینان سازمانی و مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی کسب می‌کنند و با گذراندن واحد کار آموزی مهارت لازم را در محیط واقعی بدست می‌آورند.
هدف از ایجاد دوره مدیریت کارآفرینی در بخش عمومی به تربیت افرادی است که بتوانند با تدوین سیاست‌هایی به توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح جامعه بپردازند و به توسعه محلی، ملی و منطقه‌ای کمک کنند. دانشجویان در این رشته، دانش تخصصی مورد نیاز را با گذراندن دروس کارآفرینی دانشگاهی، سیاست گذاری توسعه کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی کسب می‌کنند. دانش آموختگان این رشته با حضور در عرصه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در سازمان‌های دولتی، عمومی و سازمان‌های غیر دولتی(NGO)، هدایت کارآفرینی سازمان‌های دولتی و عمومی را بر عهده دارند. از جمله مراکز آموزش دانشکده می‌توان به مرکز توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی کارآفرینی اشاره کرد. این مرکز با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی و دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد، دو دسته آموزش‌های عمومی و تخصصی را در دستور کار خود قرار داده است.
دوره آموزش‌های عمومی با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و آشنایی هر چه بیشتر اقشار جامعه با مهارت‌های عمومی کسب و کار و توسعه این مهارت‌ها طراحی شده است. دوره‌های آموزشی تخصصی نیز به طور خاص برای ارگان‌ها و صاحبان صنایع کوچک و برای آشنایی با چگونگی مدیریت کسب و کار برنامه‌ریزی شده است. مرکز آموزش الکترونیکی دانشکده نیز از نیم سال دوم تحصیل ۸۷ – ۸۶ در رشته مدیریت کارآفرینی به صورت مجازی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. همچنین در این مرکز طرح درس الکترونیک مبانی کارآفرینی برای دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی در دست تهیه و تولید می‌باشد.
مرکز توسعه مطالعات و پژوهش‌های کارآفرینی نیز از جمله مراکز پژوهش دانشکده است که به منظور شناسایی، ارزیابی و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشکده و نیز حوزه پژوهش مرتبط با کارآفرنی ایجاد شده است و فعالیت می‌کند. توسعه مفاهیم و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با کارآفرینی، فعال‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های علمی اساتید و دانشجویان دانشکده برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و تولید محتوا و پشتوانه علمی و پژوهشی مورد نیاز برای گسترش و تعمیق آموزش‌های کارآفرینی از اهداف این مرکز است.
دیگر مرکز پژوهشی دانشکده کارآفرینی، دیده بان جهانی کارآفرینی ـ GEM ـ است که یک کنسرسیوم دانشگاهی مرکب از گروه‌های علمی و پژوهشی بوده و هدف اصلی آن ارزیابی و ارائه داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های کارآفرینانه می‌باشد. داده‌های کمی و کیفی حاصله در گزارش جهانی GEM منبع ارزشمندی از اطلاعات برای تصمیم‌گیرندگان کشورهای فوق است. با تلاش دانشکده کارآفرینی و حمایت وزارت کار و امور اجتماعی، ایران به عنوان چهل و چهارمین کشور به GEM پیوست و دانشکده کارآفرینی نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کنسرسیوم شد. از مزایای عضویت ایران در GEM می‌توان به، ارزیابی مستمر توسعه کارآفرینی در ایران، سنجش و مقایسه سطح کار آفرینی ایران با سایر کشورها و آگاهی از تجربیات سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته و کمک به تولید دانش جهانی کارآفرینی در ایران اشاره کرد.
دانشکده کارآفرینی همچنین در صدد تاسیس کرسی کارآفرینی یونسکو در ایران است. مذاکرات مقدماتی انجام شده است و پیشنهاد دانشکده در یونسکو در دست بررسی است. امکانات دیگر این دانشکده مرکز انفورماتیک و کتابخانه آن است. کتابخانه تخصصی کارآفرینی مشتمل بر ۵۰۰۰ جلد کتاب فارسی و لاتین در زمینه‌های کارآفرینی، کسب و کارهای کوچک، مدیریت، بازاریابی، حسابداری است. همچنین پایگاه اینترنتی دانشکده به آدرس: http://ent.ut.ac.ir نیز امکان دسترسی به منابع علمی و تخصصی کارآفرینی را فراهم آورده است و اطلاعات کتابخانه، برگزاری همایش‌ها، مجلات و اخبار دانشکده از طریق این پایگاه به روز می‌شود.
حدیث جهانی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید