جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پراید و پژو ‌٤٠٥ زیر ذره‌بین


پراید و پژو ‌٤٠٥ زیر ذره‌بین
مقایسه آمار كیفیت خودروهای داخلی در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ نشان دهنده افزایش كیفیت برخی خودروهای پر تیراژ ساخت داخل است، اما آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ و اعلام عدم ایمنی پراید در سال گذشته از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی این سوال را ایجاد كرده كه به راستی كیفیت خودروهای ساخت داخل بر اساس آمار موجود وزارت صنایع افزایش یافته است یا خیر.
بر اساس آمار وزارت صنایع و معادن، به طور نسبی كیفیت خودروهای داخلی در سال ۸۵ افزایش یافته است، به گونه‌ای كه كیفیت پراید به عنوان پرتیراژترین خودرو ساخت داخل از عددی منفی ۳۶۰ در سال ۸۴ به منفی ۳۲۷ در سال ۸۵ رسیده است. البته با وجود این‌كه این عدد كاهش یافته، اما هنوز نمره منفی این خودرو بالا به نظر می‌رسد. كیفیت پژو ۴۰۵ نیز از عدد منفی ۳۲۰ به منفی ۳۰۲ رسیده كه نشان می‌دهد این خودرو نیز افزایش كیفیت داشته است. كیفیت پژو ۲۰۶ نیز حتی با افزایش ساخت داخل به ۶۰‌درصد از عدد حدود منفی ۱۱۵ به منفی ۱۰۷ رسیده است، در حالی كه كیفیت این خودرو در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ ارتقا یافته است، اما در پایان سال ۸۵ نسبت به نیمه نخست این سال، كیفیت این خودرو تا حدودی كاهش نشان می‌دهد.
كیفیت خودروهای با ساخت داخل پایین مانند ماكسیما و مزدا ۳۲۳ نیز همچنان حالت ثابتی را با اندكی افزایش كیفیت نسبت به سال ۸۴ نشان می‌دهد.
خودرو سمند نیز كه ایران خودرو امید زیادی به صادرات آن دارد، از نمره منفی ۳۱۸ به منفی ۲۶۸ ارتقا كیفیت داشته است. به نظر كارشناسان، افزایش سخت‌گیری‌های موجود، افزایش روند صادراتی، اصلاح روش‌های تولید و تلاش برای افزایش ایمنی و رفع نقص‌های فنی از قبیل آتش‌سوزی در این افزایش كیفیت موثر بوده‌اند. البته برخی نیز در آمار موجود و درست بودن آن ابراز تردید می‌كنند و دلیل آن‌را انتشار خبرهایی مبنی بر مشكلات فنی ایجاد شده در خودروها و مطرح شدن آن از سوی مراجع مسوول مربوط می‌دانند.
آمارهای رسانه‌ای حاكی از آن است كه اخبار مشكلات فنی خودروها در سال گذشته بیش از سال ۸۴ در رسانه‌ها بازتاب داشته‌اند، به عنوان مثال در ابتدای سال ۸۵ مسایل مربوط به آتش‌سوزی خودروهای پژو۴۰۵ در راس اخبار بود و هر روز افکار عمومی فشار بیشتری به خودروسازان وارد می‌کرد تا آن‌که منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در پی این فشارها در آبان سال گذشته اعلام کرد كه حدود ۲۵‌هزار دستگاه پژو ۴۰۵ هنوز برای بازبینی مراجعه نكرده‌اند و امكان آتش‌سوزی این خودرو‌ها وجود دارد. البته وی در آذر ماه اعلام كرد كه ایراد فوق برطرف شده و نقص فنی مربوط به سیستم سوخت‌رسانی و شلنگ سوخت بوده كه پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست می‌داد و سبب نشت سوخت و آتش‌سوزی می‌شد.
در همین حال نتایج بررسی‌های كارشناسی موضوع آتش‌سوزی برخی خودرو‌های پژو ۴۰۵ از سوی وزارت صنایع و معادن در بهمن ماه نشان داد كه ایراد عمدتا مربوط به خودرو‌های تولیدی تا پایان سال ۸۴ بوده كه موضوع طرح فراخوان ایران خودرو هستند و براساس آمار‌های واصله به كمیته مذكور، خودرو‌های تولیدی ۸۵ در شرایط كنترل شده و قابل قبولی قرار دارند. همچنین مقرر شد كه گزارش‌های واصله مبنی بر آتش‌سوزی ناشی از تصادفات جاده‌ای به طور كلی از بحث مربوط به ایراد سیستم سوخت‌رسانی به صورت جداگانه بررسی شود. در همین رابطه كمیته مشتركی توسط ایران خودرو و نیروی انتظامی‌ تشكیل شد كه به صورت مشترك به بررسی این گونه گزارشات می‌پردازند. ازسوی دیگر، پراید نیز در بهمن سال گذشته طبق اعلام پلیس و مجلس شورای اسلامی به جمع خودروهای ناامن پیوست، به طوری كه سردار رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اعلام کرد: كمربند ایمنی پراید به دلیل عدم امكان تغییر ارتفاع از ایمنی لازم برخوردار نیست كه این موضوع را حدود ۶ ماه پیش كه به وزارت صنایع و شركت سایپا اعلام كرده‌ایم، ولی هنوز عكس‌العملی را در این خصوص از سوی این شركت شاهد نبوده‌ایم. در واکنش به این سخنان، مدنی، مدیرعامل شركت سازه‌گستر سایپا، در پاسخ به این سوال كه مشكل كمربند ایمنی پراید كه ناشی از تغییر ارتفاع نیافتن آن اعلام شده، چه زمانی برطرف خواهد شد؟ گفت: این مشكل به طراحی قدیمی‌ آن مربوط می‌شود كه به دنبال برطرف كردن آن هستیم، اما سایپا در این زمینه هیچ فراخوانی نخواهد داد.
جالب‌تر این كه احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا، در این باره اظهار كرد كه كمربند ایمنی پراید از نظر ایمنی اصلا مشكلی ندارد و مطابق با استاندارد‌های شركت فورد است و كسی هم نمی‌تواند در این زمینه مدعی باشد. تنها چند روز نگذشت که نایب رییس كمیسیون صنایع و معادن اعلام كرد که در تحقیق و تفحصی كه انجام شده به نظر می‌رسد پراید در بخش ترمز، تعادل فرمان، مونتاژ، در داخل ماشین وجود صدای ناشی از مشكلات مونتاژ و كمربند ایمنی مشكلاتی دارد.
كاتوزیان افزود كه ما گزارش خود را به وزارت صنایع ارائه می‌كنیم، اگر نیز اصلاحی به نظرمان برسد بیان می‌كنیم، و چون این مساله به وزارتخانه مربوط است، تصمیم‌گیری این مساله نیز بر عهده‌ی آنهاست و به نظر می‌رسد خودروهای تولید شده توسط تولیدكنندگان بزرگ خودرو از نظر كیفیت محصولات‌شان مشكلات زیادی داشته باشد كه باید مسوولان در حل این مشكلات اقدامات جدی را انجام دهند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید