دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


تشدید جنبش ژاپنی‌ها به سوی خودروهای کوچک و کم مصرف


تشدید جنبش ژاپنی‌ها به سوی خودروهای کوچک و کم مصرف
رشد صنعت خودروسازی در دنیا و گرایش به سمت تولید خودروهای کم­مصرف و با آلایندگی کم سبب شده است که خودروسازان ژاپنی نیز به این موضوع تمایل پیدا کنند؛ به طوری که براساس آمار ارائه­شده از­ سوی انجمن فروشندگان خودرو در ژاپن، فروش خودروهای کم­مصرف برای دومین سال پیاپی در این کشور افزایش یافت. بر این ‌اساس در مقابل افزایش درخواست برای خودروهای کم­مصرف در ژاپن، فروش خودروهای بزرگ با ۳/۸ درصدکاهش به ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۹۳۰ دستگاه رسیده است. آمار منتشر­شده از سوی انجمن خودروسازان خودروهای کوچک ژاپن نشان می‌دهد در ماه مارس سال میلادی جاری فروش خودروهای کم­مصرف با موتورهای بالای ۶۶۰ سی‌سی با رکورد ۲۷۸ هزار و ۶۳۹ دستگاهی طی ۱۵ ماه گذشته روبه­رو شده است. شرکت خودروسازی دای هاتسو با فروش بالای خودروهای کم­مصرف در سال‌ ۲۰۰۶ (از اول آوریل تا ۳۱ مارس) برای نخستین بار از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون بالاتر از شرکت خودروسازی سوزوکی قرار گرفت.
به این ترتیب شرکت خودروسازی سوزوکی برای نخستین بار در طول این مدت رهبری بازار خودروهای کوچک را واگذار کرد و در رده دوم فروشندگان خودروهای کوچک قرار گرفت و پس از آن نیز شرکت خودروسازی هوندا ایستاده است.
بر پایه گزارش‌های اعلام شده، در سال مالی گذشته شرکت خودروسازی دای هاتسو در مجموع ۶۲۰­هزار و شرکت هوندا ۵۸۵ هزار خودروی کوچک به بازار داخلی عرضه کردند. دست­اندرکاران ژاپنی می‌گویند افزایش نرخ بنزین و آلودگی محیط‌زیست از جمله دلایل گسترش تمایل به استفاده از خودروهای کم­مصرف در این کشور است.
دولت ژاپن نیز پیش از این اعلام کرده بود برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و پیشگیری از آلایندگی محیط‌زیست تصمیم گرفته است از طرح‌های مربوط به ساخت خودروهای کوچک "هیبرید" و "برقی" پشتیبانی کند.
در خودروهای هیبرید دو نوع موتور بنزینی و برقی تعبیه شده است که کارایی استفاده از انرژی را در این خودروها افزایش می­دهند و مصرف سوخت خودرو را پایین می­آورند.
به گفته کارشناسان، یکی از ضعف­های خودروهای هیبرید، بالا بودن بهای آنهاست که دسترسی مشتری را سخت کرده است. این خودروها با یک لیتر بنزین حداکثر حدود ۲۵ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند.
● تویوتا؛ مهمترین تولید­کننده خودروهای کوچک
شرکت خودروسازی تویوتا به دلیل تولید خودروهای کوچک، کم­مصرف و سازگار با محیط‌زیست در جهان شناخته شده است.
این شرکت خودروسازی ژاپنی در سه­­ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۵/۲ میلیون خودرو به بازار عرضه کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۶ تویوتا رکورد فروش ۸/۸ میلیون خودرو را به ثبت رساند و با ۲۸۰ هزار خودرو کمتر، بعد از جنرال موتور قرار گرفت. این شرکت انتظار دارد میزان فروش خود را در سال جاری با ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۴/۹ میلیون دستگاه برساند. تویوتا به همراه دیگر خودروسازان ژاپنی از جمله هوندا، سوزوکی و دای‌هاتسو برای دومین سال پیاپی توانستند در خارج از ژاپن بیش از ۱۰ میلیون خودرو تولید کنند.
● استانداردهای ایمنی خودروهای برقی
با تدوین استانداردهای ایمنی برای خودروهای برقی در کشورهای اروپایی و امریکا، ژاپن نیز در صدد تدوین استانداردهایی برای خودروهای هیبرید خود برآمد. بر این ‌اساس دولت و انجمن خودروسازان ژاپن اقدامات‌ خود را برای اتمام این کار تا پاییز سال جاری، تسریع کرده‌اند. آلایندگی زیست­محیطی این نوع خودروها بسیار کمتر از دیگر خودروهاست و از سوی دیگر می­توانند در جلب نظر مردم، موفق عمل کنند. هم ­اکنون در ژاپن نوعی از خودروهای الکتریکی با موتور برقی وجود دارد که در آن از باتری‌های یون لیتیوم استفاده می‌شود. این باتری­ها در مقابل اکسید آلومینیم و گرما، از مقاومت بیشتری برخوردارند. تدوین استانداردهای ایمنی برای خودروهای برقی در ژاپن به دنبال افزایش تقاضا برای این نوع خودروها و افزایش شدید قیمت نفت خام در جهان صورت گرفته است. گروه‌های بزرگ خودروسازی ژاپن از جمله تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در زمینه تولید خودروهای کم­مصرف انجام داده‌اند. وزارت اقتصاد ژاپن هم با دعوت از شرکت­های خودروسازی و دانشگاه‌ها پروژه‌ای را آغاز کرده که هدف آن ساخت باترهای نوین و ارزان قیمت برای افزایش توانایی خودروهای هیبرید و برقی است. دولت ژاپن قصد دارد با کمک به ساخت باتری‌های نوین لیتیومی با ظرفیت بالا و قیمت پایین‌تر ، زمینه گسترش استفاده از خودروهای هیبرید و برقی را در میان مردم فراهم کند.
منبع : اندیشه گستر سایپا