دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
تشدید جنبش ژاپنیها به سوی خودروهای کوچک و کم مصرف
رشد صنعت خودروسازی در دنیا و گرایش به سمت تولید خودروهای کممصرف و با آلایندگی کم سبب شده است که خودروسازان ژاپنی نیز به این موضوع تمایل پیدا کنند؛ به طوری که براساس آمار ارائهشده از سوی انجمن فروشندگان خودرو در ژاپن، فروش خودروهای کممصرف برای دومین سال پیاپی در این کشور افزایش یافت. بر این اساس در مقابل افزایش درخواست برای خودروهای کممصرف در ژاپن، فروش خودروهای بزرگ با ۳/۸ درصدکاهش به ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۹۳۰ دستگاه رسیده است. آمار منتشرشده از سوی انجمن خودروسازان خودروهای کوچک ژاپن نشان میدهد در ماه مارس سال میلادی جاری فروش خودروهای کممصرف با موتورهای بالای ۶۶۰ سیسی با رکورد ۲۷۸ هزار و ۶۳۹ دستگاهی طی ۱۵ ماه گذشته روبهرو شده است. شرکت خودروسازی دای هاتسو با فروش بالای خودروهای کممصرف در سال ۲۰۰۶ (از اول آوریل تا ۳۱ مارس) برای نخستین بار از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون بالاتر از شرکت خودروسازی سوزوکی قرار گرفت.
به این ترتیب شرکت خودروسازی سوزوکی برای نخستین بار در طول این مدت رهبری بازار خودروهای کوچک را واگذار کرد و در رده دوم فروشندگان خودروهای کوچک قرار گرفت و پس از آن نیز شرکت خودروسازی هوندا ایستاده است.
بر پایه گزارشهای اعلام شده، در سال مالی گذشته شرکت خودروسازی دای هاتسو در مجموع ۶۲۰هزار و شرکت هوندا ۵۸۵ هزار خودروی کوچک به بازار داخلی عرضه کردند. دستاندرکاران ژاپنی میگویند افزایش نرخ بنزین و آلودگی محیطزیست از جمله دلایل گسترش تمایل به استفاده از خودروهای کممصرف در این کشور است.
دولت ژاپن نیز پیش از این اعلام کرده بود برای صرفهجویی در مصرف سوخت و پیشگیری از آلایندگی محیطزیست تصمیم گرفته است از طرحهای مربوط به ساخت خودروهای کوچک "هیبرید" و "برقی" پشتیبانی کند.
در خودروهای هیبرید دو نوع موتور بنزینی و برقی تعبیه شده است که کارایی استفاده از انرژی را در این خودروها افزایش میدهند و مصرف سوخت خودرو را پایین میآورند.
به گفته کارشناسان، یکی از ضعفهای خودروهای هیبرید، بالا بودن بهای آنهاست که دسترسی مشتری را سخت کرده است. این خودروها با یک لیتر بنزین حداکثر حدود ۲۵ کیلومتر مسافت را طی میکنند.
● تویوتا؛ مهمترین تولیدکننده خودروهای کوچک
شرکت خودروسازی تویوتا به دلیل تولید خودروهای کوچک، کممصرف و سازگار با محیطزیست در جهان شناخته شده است.
این شرکت خودروسازی ژاپنی در سهماهه نخست سال جاری میلادی ۳۵/۲ میلیون خودرو به بازار عرضه کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۶ تویوتا رکورد فروش ۸/۸ میلیون خودرو را به ثبت رساند و با ۲۸۰ هزار خودرو کمتر، بعد از جنرال موتور قرار گرفت. این شرکت انتظار دارد میزان فروش خود را در سال جاری با ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۴/۹ میلیون دستگاه برساند. تویوتا به همراه دیگر خودروسازان ژاپنی از جمله هوندا، سوزوکی و دایهاتسو برای دومین سال پیاپی توانستند در خارج از ژاپن بیش از ۱۰ میلیون خودرو تولید کنند.
● استانداردهای ایمنی خودروهای برقی
با تدوین استانداردهای ایمنی برای خودروهای برقی در کشورهای اروپایی و امریکا، ژاپن نیز در صدد تدوین استانداردهایی برای خودروهای هیبرید خود برآمد. بر این اساس دولت و انجمن خودروسازان ژاپن اقدامات خود را برای اتمام این کار تا پاییز سال جاری، تسریع کردهاند. آلایندگی زیستمحیطی این نوع خودروها بسیار کمتر از دیگر خودروهاست و از سوی دیگر میتوانند در جلب نظر مردم، موفق عمل کنند. هم اکنون در ژاپن نوعی از خودروهای الکتریکی با موتور برقی وجود دارد که در آن از باتریهای یون لیتیوم استفاده میشود. این باتریها در مقابل اکسید آلومینیم و گرما، از مقاومت بیشتری برخوردارند. تدوین استانداردهای ایمنی برای خودروهای برقی در ژاپن به دنبال افزایش تقاضا برای این نوع خودروها و افزایش شدید قیمت نفت خام در جهان صورت گرفته است. گروههای بزرگ خودروسازی ژاپن از جمله تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی سرمایهگذاریهای زیادی را در زمینه تولید خودروهای کممصرف انجام دادهاند. وزارت اقتصاد ژاپن هم با دعوت از شرکتهای خودروسازی و دانشگاهها پروژهای را آغاز کرده که هدف آن ساخت باترهای نوین و ارزان قیمت برای افزایش توانایی خودروهای هیبرید و برقی است. دولت ژاپن قصد دارد با کمک به ساخت باتریهای نوین لیتیومی با ظرفیت بالا و قیمت پایینتر ، زمینه گسترش استفاده از خودروهای هیبرید و برقی را در میان مردم فراهم کند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حج انتخابات دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی سینما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نتانیاهو
فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید بارسلونا جواد نکونام پرسپولیس سپاهان باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی مواد غذایی پزشک چای زیبایی ویتامین بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی