دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


مروری بر عملکرد خودروسازان جهانی در سال‌٢٠٠٨


مروری بر عملکرد خودروسازان جهانی در سال‌٢٠٠٨
کاهش تولید، افت فروش، رکود در بازار، تعطیلی کارخانه‌ها، اخراج کارگران. به این‌ها ده‌ها مورد منفی دیگر هم اضافه کنید تا بتوانید در ذهن خود وضعیت خودروسازان جهان را در سال ۲۰۰۸ میلادی تصور کنید!
صنعت خودروسازی که از آن به عنوان یکی از اشتغال‌زاترین صنایع در جهان امروز یاد می‌شود، شاید هرگز سال ۲۰۰۸ و مصیبت‌های این سال را از یاد نبرد.
نوآوری و طراحی‌های جدید که از ویژگی‌های اصلی در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود، تقریبا امسال از دستور کار بسیاری از شرکت‌ها خارج شد. بسیاری از کارگران به دلیل ناتوانی کارفرمایان‌شان در کنترل بحران شغل خود را از دست داده و با چشمان گریان به آغوش خانواده بازگشتند و از همه بدتر رکود به بازار خودرو همه کشورهای جهان سرایت کرد و عملا خودروسازان ضربه فنی شدند!
در ابتدا تصور می‌شد که بازارهای نابالغ مانند چین، روسیه، هند و آمریکای لاتین از بحران مالی جهانی مبرا باشند، اما دیری نگذشت که این بازارها هم با رکود مواجه شده و عملا دیگر هیچ حیاط خلوتی برای خودروسازان باقی نماند.
اما در حالی که بسیاری از وقایع و رویدادهای مهم صنعت خودروسازی جهان در سالی که گذشت بر محور بحران و تبعات آن شکل گرفت، می‌توان از خرید جگوار و لندرور توسط تاتاموتورز هند، رونمایی از ارزان‌ترین خودرو جهان، برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو، انصراف موقتی خرید سهام فولکس‌واگن توسط پورشه، کاهش فروش در اکثر بازارهای خودرو جهان، درخواست کمک دولتی توسط سه غول خودروسازی آمریکا، افزایش احتمال ورشکستگی خودروسازان بزرگ به دلیل گسترش دامنه بحران، تلاش جنرال‌موتورز و کرایسلر برای ادغام با یکدیگر، ارایه برنامه نجات خودروسازان در بسیاری از کشورهای اروپایی، قصد فورد برای فروش ولوو، زیان‌دهی بی‌سابقه تویوتا و احتمال کناره‌گیری مدیرعامل این شرکت و تعدیل نیروی بی‌سابقه در جنرال‌موتورز به عنوان مهمترین وقایع و اتفاقات صنعت خودروسازی در سال ۲۰۰۸ نام برد.
جگوار و لندرور هندی شدند!
امسال بالاخره پس از مدت‌ها حرف و حدیث شرکت تاتاموتورز هند دو برند گران‌قیمت بریتانیایی فورد را در ازای پرداخت ۱.۱۵ میلیارد یورو خرید.
تاتاموتورز و فورد مدت‌ها بر سر تعیین قیمت خرید این دو برند با یکدیگر در حال مذاکره بودند و طولانی شدن روند مذاکرات دو شرکت حتی بعضا باعث به وجود آمدن گمانه‌زنی‌هایی در مورد بروز اختلاف میان دو شرکت شده بود.
مذاکرات میان دو شرکت در ماه ژوئن سال گذشته و از زمانی آغاز شد که فورد برای فروش دو برند یادشده اعلام آمادگی کرده بود تا این‌که در مارس سال ۲۰۰۸ قرارداد میان دو شرکت نهایی شد.
فورد در آن زمان امیدوار بود که پس از فروش دو برند گران‌قیمت خود بتواند، ظرف دو سال آینده دوباره قدرت رقابتی خود را به‌دست آورد.
جالب این‌جاست که بعد از نهایی شدن قرارداد میان دو شرکت، مشخص شد که قیمت پرداختی از سوی تاتاموتورز حدود نصف قیمتی بود که فورد پیشتر برای خرید دو برند پرداخت کرده بود.
اما در ادامه سال و زمانی که بحران به بازار خودرو انگلستان نیز سرایت کرد، بسیاری از خودروسازان بریتانیا با نوشتن نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور تقاضای کمک مالی کردند. در چنین شرایطی تاتاموتورز به عنوان قیم جگوار و لندرور وارد عمل شده و پذیرفت که با تزریق ده‌ها میلیون پوند نقدینگی به دو برند گران‌قیمت خود مانع از ایجاد مشکلات عدیده برای آن‌ها دست‌کم در کوتاه‌مدت شود.
● رقابت تویوتا و جنرال‌موتورز
رقابت دو غول خودروسازی جهان یعنی تویوتاموتور ژاپن و جنرال‌موتورز آمریکا امسال هم بر سر تصاحب عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان ادامه یافت. البته بعد از اتمام نیمه نخست سال جاری و زمانی که بزرگترین خودروساز آمریکا به شدت اسیر بحران شده بود، رقابت این دو شرکت رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و این بار دو خودروساز در ثبت رکوردهای کاهش فروش و زیان با یکدیگر کورس گذاشتند!
در چین که دومین بازار بزرگ خودرو در جهان محسوب می‌شود، فروش ۹ ماهه تویوتاموتور از جنرال‌موتورز پیشی گرفت و به این ترتیب خودروساز ژاپنی زنگ خطر را با صدای بلندتری برای رقیب آمریکایی خود به صدا درآورد.
در ادامه با انتشار لیست ۱۰ گروه خودروسازی برتر جهان از نظر فروش طی نیمه نخست سال جاری میلادی مشخص شد که شرکت تویوتاموتور با فروش ۴.۸۱۸ میلیون دستگاه خودرو درصدر لیست قرار گرفته است. جنرال‌موتورز نیز با فروش ۴.۵۴۰ میلیون دستگاه خودرو رتبه دوم را از آن خود کرد.
تویوتا در سال ۲۰۰۷ اگرچه در زمینه فروش جهانی خودرو تنها با فاصله‌ای اندکی از جنرال‌موتورز در رتبه دوم قرار گرفته بود، اما در بسیاری از شاخص‌های دیگر مانند میزان تولید جهانی از رقیب خود پیشی گرفته بود.
در سال ۲۰۰۷ علی‌رغم رشد ۶ درصدی تویوتا در زمینه فروش خودرو، جنرال‌موتورز توانست، همچنان به حفظ ۷۷ ساله لقب پرفروش ترین خودروساز جهان ادامه دهد. با این حال به نظر می‌رسد، سال ۲۰۰۸ پایانی باشد، بر حکمرانی جنرال‌موتورز و با توجه به مشکلات مالی زیادی که این شرکت آمریکایی دارد، بعید به نظر می رسد، بتواند امسال افزایش فروش را تجربه کند.
● نانو ارزان‌ترین شد
شاید بتوان گفت که صنعت خودروسازی هند عمده موفقیت‌های امسال خود را مدیون شرکت تاتاموتورز است.
این شرکت بعد از نهایی کردن قرارداد خرید جگوار و لندرور، دست به کاری بزرگ زده و از ارزان‌ترین خودرو جهان با نام نانو رونمایی کرد. این خودرو که در زمان رونمایی از آن واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به خود جلب کرد، قرار است، در صورت به تولید انبوه رسیدن با قیمت حدود ۱۰۰هزار روپیه یا ۲۵۰۰ دلار روانه بازار شود.
شرکت تاتا قصد دارد، در فاز اول ۲۵۰ هزار دستگاه از این خودرو را به بازار عرضه کند و انتظار دارد که در نهایت سالانه تا یک میلیون تقاضا برای این خودروی ارزان دریافت کند. اما گویا در ادامه سال شانس با خودروساز هندی یاد نبوده و مشکلات زیادی برای تولید نانو به وجود آمد.
مشکلات که بر سر زمین موردنظر برای احداث کارخانه تولید نانو بود، به سرعت ابعاد وسیعی به خود گرفته و کشاورزان مدعی مالکیت زمین، دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند.
در واقع مردمی که در روز رونمایی از نانو برای طراحان آن کف زده بودند، شمشیر را برای تاتا از رو بستند.
در نهایت نیز تاتاموتورز مجبور شد، سایت دیگری را برای تولید انبوه ارزان‌قیمت‌ترین خودروی جهان پیشنهاد بدهد.
حال باید منتظر ماند و دید آیا در سال جدید میلادی ارزان‌ترین خودرو جهان به مرحله تولید انبوه خواهد رسید یا خیر؟
● دیترویت؛ محل خودنمایی خودروسازان
ژانویه سال ۲۰۰۸ شهر دیترویت آمریکا میزبان نمایشگاهی بود که در میان خودروسازان جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.
در این نمایشگاه که با رویکرد جدی به خودروهای پاک و با مصرف سوخت کمتر برگزار شد، بسیاری از خودروسازان مدل‌های هیبریدی تولیدی خود را به معرض دید عموم گذاشتند.
در نمایشگاه بین‌المللی دیترویت مدل‌های مختلفی مانند سدان گران‌قیمت و جدید هیوندای، کوپه کادیلاک، خودروهای سبز و مفهومی کرایسلر و پیکاپ هیبریدی تویوتا به نمایش درآمدند.
در شرایطی که بازار خودرو آمریکا تقریبا در اوایل دوره رکود خود بسر می‌برد، خودروسازان جهان در مجموع بیش از ۵۰ مدل تولیدی و مفهومی خود را در نمایشگاه دیترویت عرضه کردند. خودرو ۶۲۰ اسب بخار شورولت کورت و خودروی با برند جدید و دودیفرانسیلی از کیا نیز از دیگر خودروهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه بودند.
از جمله خودروهایی که در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شدند، می‌توان به خودرو ۸۰ هزار دلاری فیسکر کارما هیبریدی و الکتریکی، سدان هیبریدی شرکت چینی BYD با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار، مدل اکوبوست فوردموتور با موتور توربوشارژ شده و همچنین فراری مدل F۴۳۰ Spider با قابلیت کار با سوخت اتانول اشاره کرد.
● جنرال‌موتورز زیر منگنه
بزرگترین خودروساز آمریکا در حالی امسال به فعالیت ناامیدکننده خود در جشن ۱۰۰ سالگیش پایان داد که طی سه ماه‌های سال جاری به طور پی‌درپی گزارش زیان‌دهی خود را منتشر کرد. به طوری که زیان جنرال‌موتورز در سه ماهه دوم سال جاری به بیش از ۱۵.۵ میلیارد دلار رسید؛ این در حالی بود که در مدت مشابه در سال ۲۰۰۷ جنرال‌موتورز سود خالص ۸۹۱ میلیون دلاری خود را گزارش داده بود.
همچنین زیان جنرال‌موتورز از سال ۲۰۰۵ تا نیمه نخست سال جاری به حدود ۷۰ میلیارد دلار رسید، در حالی که زیان رقیب آمریکایی این شرکت یعنی فورد از سال ۲۰۰۶ تا نیمه نخست سال جاری بالغ بر بیش از ۲۴ میلیارد دلار شد.
از سوی دیگر بروز اعتصاب طولانی مدت در یکی از بزرگترین شرکت‌های قطعه‌سازی جنرال‌موتورز زیان سنگینی را به این شرکت وارد کرد.
اعتصاب بیش از سه ماهه در واحد اکسل آمریکایی و هولدینگز علاوه بر کاهش تولید انواع بارکش و خودرو جنرال‌موتورز باعث کاهش شدید درآمدهای جنرال‌موتورز نیز شد.
جنرال‌موتورز که سال گذشته نیز زیان هنگفت ۳۹ میلیارد دلاری را تجربه کرده بود، امسال با ادامه روند نزولی خود به گونه‌ای پیش رفت که حتی حقوق ریگ واگنر – مدیرعامل شرکت – نیز به میزان ۲.۲ میلیون دلار کاهش یافت.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که امیدهای جنرال‌موتورز برای دستیابی به سود بیشتر دست‌کم تا قبل از سال ۲۰۱۰ با وجود رکود اقتصادی حاکم بر آمریکا نقش بر آب به نظر می‌رسد.
این شرکت همچنین در اواخر سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران خود را در آمریکا اخراج کند که چنین تعدیل نیرویی در تاریخ این شرکت بی‌سابقه گزارش شد.
● ژنو، کلکسیون عجیب و غریب‌ها!
ماه مارس سال ۲۰۰۸ صنعت خودروسازی شاهد برپایی یکی از مهم‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان بود که همه ساله در کشوری نه چندان صاحب سبک در صنعت خودروسازی یعنی سوییس برگزار می‌شود.
برخی مدل‌های ارایه شده در هفتاد و هشتمین نمایشگاه خودرو ژنو سوییس سال ۲۰۰۸ به قدری عجیب و غریب بودند که برخی از کارشناسان درباره شکل و شمایل این نوع خودروها اعتراف کردند که خودروسازان به سمت طراحی خودروهای فضایی پیش رفته‌اند!
همچنین برای اولین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه ژنو در سال ۲۰۰۸ از ۱۳۰ مدل جدید رونمایی شد.
در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۰۸ ارزان‌ترین محصول ارایه شده خودروی نانو تاتاموتورز با قیمتی کمتر از سه هزار دلار بود؛ در حالی که شرکت رولز رویس نمونه جدیدی از فانتوم کوپه را رونمایی کرد که با قیمتی معادل ۱.۶ میلیون دلار به عنوان گران‌ترین محصول ارایه شده در نمایشگاه معرفی شد.
یکی از مدل‌های مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال iQ تویوتا بود. خودرویی که به ادعای مسوولان تویوتا در حال حاضر کوچکترین خودروی سواری جهان محسوب می‌شود.
در این نمایشگاه همچنین پس از مدت‌ها تبلیغات خودروی دو زیستی شرکت Rinspeed نیز با نام sQuba به نمایش عمومی درآمد. نخستین خودرویی که علاوه بر خشکی توانایی حرکت در زیر آب را نیز دارا است.
● پورشه فولکس‌واگن را نگرفت!
پس از مدت‌ها بحث و جدل بر سر خرید سهام فولکس‌واگن و کنترل مدیریت این شرکت توسط پورشه ابعاد بحران مالی جهانی آن قدر روی صنعت خودروسازی آلمان تاثیر منفی گذاشت که مسوولان پورشه در نهایت اعلام کردند که فعلا در سال جاری از خیر تصاحب فولکس‌واگن گذشته‌اند.
به این ترتیب افزایش سهم در فولکس‌واگن از ۴۲.۶ درصد فعلی به بیش از ۵۰ درصد به سال آینده موکول شد.
اما نکته قابل توجه در این بین تبدیل شدن فولکس‌واگن به بزرگترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار بود که این اتفاق فقط با اعلام خبر مربوط به قصد پورشه برای افزایش سهم در این شرکت رخ داد و یک بار دیگر بر همگان ثابت شد که انتشار چنین اخباری چقدر می‌تواند روی ارزش سهام و بالا رفتن سهم بازار شرکت‌ها تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.
اما قصد پورشه برای تصاحب فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۸ با مخالفت‌هایی هم از سوی گروه‌های کارگری و برخی از سیاست‌مداران آلمانی روبرو شد که البته به نظر نمی‌رسد این مخالفت‌ها مانع کار پورشه شوند.
● چین هم همه را ناامید کرد!
دومین بازار بزرگ خودرو جهان که به نظر می‌رسید، امسال به پناهگاهی امن برای خودروسازان جهان تبدیل شود، در عمل چنین نشد و با مشخص شدن آمار کاهش فروش خودرو در این کشور عملا بسیاری از خودروسازان از بازار چین هم دست خالی برگشتند. به طوری که رشد تولید و فروش خودرو در چین طی ۱۱ ماه سال جاری تک رقمی شد. این برای اولین بار بود که رشد تولید و فروش در خودرو در چین از سال ۲۰۰۶ تاکنون به زیر ۱۰ درصد رسید.
بر این اساس بین ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری چین ۸.۷۰ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد که ۷.۹۸ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل به شمار رفت. همچنین در همین مدت ۸.۶۳ میلیون دستگاه خودرو نیز در این کشور فروخته شد که افزایش ۸.۵۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان داد.
● بازار ژاپن ترکید!
بازار خودروی ژاپن اگرچه جزو بازارهای بالغ در جهان به شمار می‌رود، اما در هر صورت این بازار نیز همواره مورد توجه خودروسازان بزرگ جهان به ویژه خودروسازان مطرح ژاپنی بوده است.
این در حالی بود که ژاپن بیشترین کاهش تولید خودرو را در این کشور طی دست‌کم ۴۰ سال اخیر در ماه نوامبر تجربه کرد.
تولید خودرو در این کشور طی ماه نوامبر سال جاری با ۲۰ درصد کاهش به ۸۵۴ هزار و ۱۷۱ دستگاه رسید که بیشترین افت از سال ۱۹۶۷ تاکنون محسوب می‌شود.
همچنین صادرات خودرو ژاپن در ماه یادشده با ۱۸ درصد افت به ۴۹۱ هزار و ۹۹۰ دستگاه رسید.
فروش خودرو نیز در ژاپن وضعیت بهتری از تولید و صادرات نداشت.
● پکن هم میزبان شد
پکن هم امسال مانند دیترویت و ژنو میزبان نمایشگاه خودرو در ماه آوریل بود. نمایشگاهی که علی‌رغم فشار کشورهای غربی به چین قبل از آغاز بازی‌های المپیک، مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش ارزش دلار، افزایش بهای سوخت و مواد غذایی در بسیاری از نقاط جهان و دلایل متعدد دیگر با حضور نام‌های بزرگ برگزار شد.
جنرال‌موتورز که هنوز در این زمان دچار بحران جدی نشده بود، ۴۲ مدل تولیدی خود را به نمایشگاه پکن آورد و فولکس‌واگن نیز دو خودروی طراحی شده به صورت مشترک با شرکای چینی که برای بازار چین در نظر گرفته شده بودند را به نمایش درآورد.
در مجموع بیش از ۹۰۰ مدل خودرو تولیدی در نمایشگاه پکن امسال به نمایش درآمد. از جمله مدل‌های عرضه شده در نمایشگاه پکن ۲۰۰۸ می‌توان به خودروهای هیبریدی دوستدار محیط زیست و الکتریکی اشاره کرد.
از مهمترین شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می‌توان به جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن، فورد و بی‌ام‌و، مرسدس بنز، بنتلی، لامبورگینی، فراری، مازراتی، آستون مارتین، پروشه و رولز رویس اشاره کرد.
● آمریکا در آتش بحران سوخت!
امسال چیزی جز کاهش فروش برای خودروسازان آمریکایی نداشت. هر ماه که گزارش فروش هر یک از سه غول خودروسازی آمریکا منتشر می‌شد، پیش‌بینی‌های کاهش فروش درست از آب در می‌آمد و حتی بعضا آمار فراتر از پیش‌بینی‌ها را هم نشان می‌داد.
بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، فروش خودروهای نو در آمریکا در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۳۸ درصدی را تجربه خواهد کرد.
همچنین پیش‌بینی شده است که امسال در مجموع حدود ۱۳ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افت را نشان می‌دهد. از سوی دیگر تخمین زده شده است که فروش شرکت‌های خودروسازی کرایسلر، فورد و جنرال‌موتورز در ماه دسامبر به ترتیب ۴۶، ۳۴ و ۳۹ درصد کاهش یابد.
● غول‌ها دماغ سوخته شدند!
اما در حالی که سه غول خودروسازی آمریکا امسال برای دریافت وام دولتی بارها با سران و نمایندگان کنگره بر سر یک میز نشسته و مذاکره کردند، در نهایت به طور عجیبی با جواب منفی نمایندگان برای پرداخت کمک مالی مواجه شدند.
جمهوری‌خواهان که پایه‌گذار رای منفی به لایحه کمک به خودروسازان بودند، دلیل اصلی مخالفت خود را عدم توجه خودروسازان به ضرورت اصلاح ساختار شرکت‌هایشان عنوان کردند.
به دنبال شکست خودروسازان در دریافت کمک ولتی و نگرانی از آینده، ارزش سهام شرکت جنرال‌موتورز نیز به پایین‌ترین سطح خود طی ۵۳ سال اخیر رسید.
خودروسازان آمریکایی در ابتدا خواهان دریافت وام دولتی ۳۴ میلیارد دلاری بودند که بعد از آن بحث روی پرداخت تنها ۱۴ میلیارد دلار کمک به آن‌ها آغاز شد.
اما بعد از ناامیدی خودروسازان آمریکایی از کنگره این بار جرج بوش و کاخ سفید به خودروسازان پرداخت وام کم‌بهره را وعده دادند که این وعده هم تاکنون عملی نشده است.
جالب اینجاست که در این بین تحقق وعده‌های باراک اوباما به صنایع خودروسازان آمریکا نیز دست‌کم به سال آینده موکول شد.
● پیرمرد ۹۰ ساله در رویای تصاحب فورد
امسال یک میلیارد ارمنی تصمیم به خرید کل سهام شرکت فورد گرفت که البته در نهایت نیز موفق به انجام این کار نشد.
کرک کرکوریان ۹۰ ساله که در دهه ۹۰ نیز تلاش کرده بود، شرکت کرایسلر را تصاحب کند و در سال ۲۰۰۶ سرمایه‌گذاری سنگینی در شرکت جنرال‌موتورز انجام داد، این بار قصد داشت، شانس خود را در شرکت فورد امتحان کند.
جالب اینجاست که وی در سال ۲۰۰۷ نیز برای خرید برندهای گران‌قیمت لندرور و جگوار به مقامات فورد پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد وی مورد موافقت مسوولان فورد قرار نگرفته بود.
● خداحافظی فورد با ولوو؟
به دنبال مواجه شدن با بحران مالی جهانی و کاهش شدید فروش، فورد تصمیم به فروش برند سوئدی خود یعنی ولوو گرفت.
هرچند قرارداد مربوط به فروش ولوو هنوز نهایی نشده و هیچ شرکتی هم برای خرید ولوو اعلام آمادگی نکرده است، اما فورد قیمت خرید برند سوئدی خود را حدود ۶ میلیارد یورو اعلام کرده است.
در عین حال فروش برند ولوو ممکن است، به اخراج حدود یک چهارم از کارگران این شرکت منجر شود و به همین دلیل حساسیت‌های زیادی برانگیخته شده است.
فورد در سال ۱۹۰۹ در ازای پرداخت ۶.۴ میلیارد دلار ولوو را خریده بود.
● روسیه بالاتر از آلمان
امسال و همزمان با افزایش فروش خودرو در روسیه، این کشور با پشت سر گذاشتن آلمان به بزرگترین بازار خودروی اروپا برای نخستین بار تبدیل شد.
خودروسازان در روسیه طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۱.۶۴۵ میلیون دستگاه فروختند که این رقم در آلمان ۱.۶۳ میلیون اعلام شد.
در همین حال کارشناس معتقدند که روسیه در حال تبدیل شدن به مهمترین بازار خودرو جهان است.
این کشور در حال حاضر ۱۲ درصد از کل بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص می‌دهد و تا سال ۲۰۱۵ فروش خودرو در این کشور حدود یک پنجم از رشد جهانی فروش خودرو را به خود اختصاص خواهد داد.
● برنامه نجات روسیه، مخالفت مردم
امسال ولادیمیر پوتین – نخست‌وزیر روسیه – در حالی از برنامه نجات صنعت خودروسازی کشورش رونمایی کرد که مردم این کشور با بخشی از این برنامه یعنی افزایش تعرفه واردات خودرو به روسیه مخالفت کردند.
به گفته کارشناسان افزایش تعرفه واردات خودرو به روسیه ممکن است، باعث بالا رفتن ۵۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی کارکرده در روسیه شود، در حالی که قیمت خودروهای خارجی نو فقط حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت؛ این در حالیست که دولت هدف خود را از این اقدام حمایت از صنایع خودروسازی داخلی عنوان کرده است.
● ادغام‌هایی که ناکام ماندند
شاید مهمترین تلاش‌ها برای ادغام شرکت‌های خودروسازی را در سال جاری بتوان دو مورد دانست که در هر دو مورد رد پای شرکت کرایسلر را می‌توان پیدا کرد.
این شرکت آمریکایی در ابتدای سال به دنبال هم‌رده خود در ژاپن رفته و تلاش کرد که نظر شرکت نیسان موتور را برای ادغام جلب کند.
در ابتدا اعلام شد که دو شرکت قصد مشارکت با یکدیگر را در زمینه تولید خودروهای متوسط دارند و در ادامه مشخص شد که قرار است، نیسان روی تولید خودروهای متوسط متمرکز شده و کرایسلر این خودروها را در بازار آمریکا تحت برند خود بفروشد.
در نهایت نیز به دلایل نامعلومی مذاکرات میان دو شرکت بر هم خورد که بعدا معلوم شد که نیسان تمایلی برای ادغام نداشته است. هرچند وقتی در اواخر امسال کرایسلر تصمیم گرفت، فعالیت خود را در همه ۳۰ کارخانه‌اش به حالت تعلیق درآورد، صرف‌نظر نیسان برای ادغام با چنین شرکت بحران‌زده‌ای کاملا توجیه پیدا کرد.
اما در چند ماه پایانی سال مجددا شایعه ادغام و این بار ادغام دو غول خودروسازی آمریکا به گوش رسید.
این بار هر دو طرف یعنی جنرال‌موتورز و کرایسلر کاملا برای ادغام آمادگی داشتند. دلیل اصلی تصمیم مقامات این دو شرکت برای انجام چنین کاری نیز فرار از بحران اعلام شد.
با این وجود کنگره با موافقت نکردن با کمک به پرداخت وام برای تسریع در ادغام این دو شرکت باعث شکست دومین تلاش کرایسلر در سال جاری برای ادغام با یک شرکت خودروسازی شد.
جنرال‌موتورز نیز برای تحقق این ادغام تلاش زیادی به خرج داد، اما در نهایت مسوولان این شرکت اعلام کردند که دیگر پولی برای خرج کردن در زمینه ادغام با کرایسلر ندارند.
● پاریس میزبان زلزله‌زده‌ها!
پایتخت فرانسه اکتبر امسال میزبان خودروسازانی بود که به سختی با بحران و تبعات منفی آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند.
خودروسازان جهان در شرایطی مدل‌های جدید و کم‌مصرف خود را به نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۰۸ آوردند که بازار جهانی خودرو با مشکلاتی مانند دشوار شدن دسترسی به اعتبارات بانکی، افزایش بهای نفت و خدشه‌دار شدن اعتماد مصرف‌کنندگان روبه‌رو شده بود.
جالب اینجاست که حتی خودروسازان در بازارهای نابالغی مانند روسیه، هند، چین و آمریکای لاتین نیز دچار مشکل شده بودند.
در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۰۸ رنو مدل جدید مگان خود را عرضه کرد. فولکس‌واگن نیز گلف جدید خود را به نمایش گذاشت. تویوتاموتور هم آونسیس بزرگ و جدید خود را معرفی کرد و پژو سیتروئن از خودرو چندمنظوره کوچک ۳۰۰۸ خود رونمایی کرد.
تویوتا همچنین از یک دودیفرانسیلی شهری با نام "اوربان کرایز" که از آن به عنوان کوچک‌ترین خودرو دارای چهار سرنشین در جهان یاد می‌شود، رونمایی کرد.
سیتروئن، مدل پیکاسو C۳ چندمنظوره و کوچک خود را به نمایشگاه امسال ‌آورد؛ در حالی که فورد Ka II، هیوندای i۲O و کیا Soul خود را که همگی خودروهایی کوچک به شمار می‌روند، را به نمایشگاه‌ امسال آوردند.
● چین رو در روی WTO
درگیری چین با سازمان تجارت جهانی بر سر تعرفه واردات خودرو به این کشور از جمله خبرسازترین وقایع سال ۲۰۰۸ بود.
در سال ۲۰۰۷ صادرات قطعات خودرو اتحادیه اروپا به چین از مرز ۳ میلیارد یورو فراتر رفت، اما مسوولان چینی به یک باره در سال ۲۰۰۸ شمشیر را را از رو برای قطعه‌سازان اروپایی بستند.
چینی‌ها اعلام کردند که خودروهای تولیدی در این کشور باید در سطحی معین از تولید داخل قرار داشته باشند و در صورتی که این سطح رعایت نشود، به همان میزان روی واردات قطعات خودرو از خارج تعرفه اعمال می‌شود.
این اقدام چین به شدت با واکنش منفی آمریکا و اتحادیه اروپا شد که با شکایت آن‌ها از چین کار به سازمان تجارت جهانی کشیده شد.
در ادامه رای سازمان تجارت جهانی علیه چین خبرسازی کرد و چین بارها در مقابل این سازمان جهانی موضعگیری و آن‌را تهدید کرد. در آخرین مرحله نیز چین در دادگاه تجدیدنظر شکست خورد و رای سازمان تجارت جهانی در محکومیت این کشور صادر شد.
چینی‌ها اگرچه هنوز در تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو به این کشور تجدیدنظر نکرده‌اند، اما به شدت از سوی سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا و آمریکا برای لغو تصمیم خود تحت فشارند.
● برنامه‌های نجات، خلف وعده‌ها
امسال کشورهای مختلفی به ویژه در اروپا برای حل مشکلات خودروسازان بحران‌زده خود برنامه نجات ارایه کردند.
فرانسه، سوئد، اسپانیا و روسیه را می‌توان تعدادی از این کشورها دانست و به نظر می‌رسد، در کشورهایی مانند انگلستان، نروژ، چین، لهستان، کانادا و مکزیک نیز نظیر چنین برنامه‌هایی در سال آینده ارایه شود.
اما جالب اینجاست که علی‌رغم همه وعده و وعیدها هنوز هیچ پولی به خودروسازان پرداخت نشده است و معلوم هم نیست که اصلا پرداخت شود.
عمل نکردن دولت‌های اروپایی به وعده‌های داده شده‌شان به خودروسازان این قاره در حالی ادامه یافت که فروش ۱۱ ماهه خودرو در اروپا ۷.۱ درصد کاهش نشان داد که چنین کاهشی طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه گزارش شده است.
● تویوتا ناباورانه قربانی داد!
کمتر کسی فکر می‌کرد که نخستین مقام ارشدی که قربانی بحران مالی جهانی شده و از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، مدیرعامل شرکت تویوتا باشد.
اما بعد از این‌که دومین خودروساز بزرگ جهان از نخستین زیان عملیاتی خود طی ۷۱ سال اخیر خبر داد، استعفای کاتسوآکی واتانابه دارای توجیه شد.
این شرکت ژاپنی پیش‌بینی کرد که در سال منتهی به مارس سال آینده بیش از ۱۵۰ میلیارد ین معادل ۱.۷ میلیارد دلار زیان‌دهی داشته باشد.
پس از اعلام خبر قصد مدیرعامل تویوتا برای کناره‌گیری از سمت خود نیز اعلام شد که نوه موسس تویوتا یعنی آکیو تویودا جانشین وی می‌شود.
حال باید منتظر بود و دید که آیا نوه بنیان‌گذار تویوتا می‌تواند، هدایت غول خودروسازی ژاپن را در شرایط بحرانی کنونی به عهده گرفته و این شرکت را از بحران‌های پیشرو در سال ۲۰۰۹ به سلامت عبور دهد.
منبع : خودرو نیوز