سه شنبه, ۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / 10 September, 2024
مجله ویستا
سه دیدگاه نسبت به زن
زن را از سه دیدگاه میشود مورد ملاحظه قرار داد تا بینش اسلامی نسبت به او آشكار شود؛
۱) یكی نقش زن به عنوان انسانی در راه تكامل معنوی و نفسانی است كه در این دیدگاه، زن و مرد با یكدیگر هیچ تفاوتی ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجستهای حضور داشتهاند؛ همچنان كه مردان بزرگ و برجستهای بودهاند. در قرآن، وقتی خدای متعال میخواهد برای مؤمنین مثال بزند، از زن مثال میزند؛ «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ». زن به عنوان عنصر مؤمن برجستهای كه نظیر او در میان انسانهای آن روز هم نبود یا كمیاب بود، حضور دارد. این، از دیدگاه اول.
۲) دیدگاه دوم، در زمینه فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است. از نظر اسلام، میدان فعالیت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای زنان، كاملاً باز است. اگر كسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از كار علمی محروم كند، از تلاش اقتصادی باز دارد یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بینصیب سازد، به خلاف حكم خدا، عمل كرده است. زنان به قدری كه توان جسمی و نیازها و ضرورتهایشان اجازه میدهد، میتوانند در فعالیتها شركت كنند.
آنها هر چه میتوانند، تلاش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی كنند، شرع مقدس، مانع نیست؛ البته چون از لحاظ جسمانی، زن ظریفتر از مرد است، لذا ضرورتهایی دارد. تحمیل كار سنگین بر زن، ظلم به زن است؛ اسلام این را توصیه نمیكند؛ چنان كه منع هم نمیكند. البته از امام علی بن ابیطالب علیهالسلام نقل است كه فرمود: «زن گل است؛ قهرمان نیست». «قهرمان» یعنی پیشكار و خدمتگذار آبرومند؛ خطاب به مردان میگوید كه زنان در خانههای شما مثل گلی لطیفند كه باید نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقت رفتار كنید. زن، پیشكار شما و خدمتگذار شما نیست كه خیال میكنید كارهای سنگین را باید به او محول كرد. این، مسئله مهمی است.
این كه بعضی مردان وقتی میخواهند ازدواج كنند، شرط قائل میشوند كه زن باید حتماً كار كند و شغل و درآمدی داشته باشد، خطاست؛ گرچه خلاف شرع نیست؛ اما اسلام به چنین كاری هم توصیه نمیكند. این كه ما بگوییم زن را از فعالیت اقتصادی و اجتماعی ممنوع كنیم، به استناد نظر اسلام، غلط است. اسلام، چنین حرفی نگفته است؛ اما از آن طرف، این را هم كه زن را مجبور به انجام كارهای سنگین و تلاشهای دشوار اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی كنند، اسلام توصیه نكرده است.
نظر اسلام، یك نظر میانه است؛ یعنی زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچهداری مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانی داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی شود، مانعی ندارد؛ اما این كه او را مجبور كنند و بگویند باید حتماً شغلی بپذیری، روزی فلان قدر كار كنی تا با درآمد آن بتوانی در تأمین هزینه خانوار، سهمی به عهده بگیری، نه. این را هم اسلام از زن نخواسته است؛ این را هم یك نوع تحمیل بر زن به حساب میآورد.
پس، به طور خلاصه، در دیدگاه دوم، نظر اسلام این است كه در میدان فعالیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نباید بر زن تحمیل و اجبار كرد؛ چنان كه به سد كردن راه او هم نباید پرداخت. اگر خانمها میخواهند وارد فعالیتهای اجتماعی و سیاسی شوند، مانعی نیست؛ البته فعالیت علمی، خیلی خوب است و بر سایر فعالیتها ترجیح دارد.
من به خانوادهها توصیه میكنم كه اجازه دهند دخترهایشان درس بخوانند. مبادا پدر و مادری، از روی تعصب دینی، خیال كنند كه باید جلوی دختر را بگیرند تا تحصیلات عالیه نكند؛ نه، دین چنین چیزی نگفته است. دین، برای تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقی نمیگذارد. اگر پسر شما تحصیلات عالیه میكند، بگذارید دختر شما هم به تحصیلات عالیه بپردازد. بگذارید دختران جوان ما درس بخوانند؛ علم بیاموزند؛ آگاهی پیدا كنند؛ به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند تا بفهمند كه تبلیغات استكبار جهانی در خصوص زن، چقدر بیپایه و اساس و پوچ است. در سایه سواد، میشود اینها را فهمید.
امروز، متدینترین، انقلابیترین، پاكترین و باایمانترین دختران و زنان جوان ما، در میان قشرهای تحصیلكرده هستند. كسانی كه اهل تجمل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا كوركورانه و چشم بسته میخواهند از الگوهای غربی در لباس و پوشاك و وضع زندگی، تقلید كنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت كافی بهره ندارند. كسی كه معلومات داشته باشد، میتواند رفتار خود را كنترل كند و آن را با هر چه حق و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد. بنابراین، در میدان علمی، همه راههای فعالیت، باید برای زنان باز باشد. دختران، حتی در روستاها هم درس بخوانند. توصیه من به پدران و مادران این است كه بگذارند دختر بچههایشان به مدرسه بروند و سواد بیاموزند. اگر آنها استعداد دارند و مایلند پس از طی مراحل ابتدایی به تحصیلات عالیه و دانشگاهی بپردازند، ممانعت نكنید؛ بگذارید در جامعه اسلامی ما، آنها جزء انسانهای باسواد و دارای معلومات شوند. این هم از دیدگاه دوم.
۳) دیدگاه سوم، نگاه به زن، به عنوان یك عضو در خانواده است كه این از همه مهمتر به نظر میرسد. عزیزان من! در اسلام به مرد اجازه داده نشده است كه به زن زور بگوید و امری را بر او تحمیل كند. برای مرد در خانواده، حقوق محدودی قرار داده شده است كه از روی كمال مصلحت و حكمت است. این حقوق، برای هر كس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین برای زن در خانواده، حقوقی معین شده است كه آن هم از روی مصلحت است.
مرد و زن، هر كدام طبیعت، اخلاق، روحیات و غرایزی دارند كه ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیات ویژه خود به طور صحیح استفاده كنند، در خانواده، زوجی كامل، هماهنگ و مساعد تشكیل میدهند. اگر مرد زیادهروی كرد، تعادل به هم میخورد. اگر زن هم زیادهروی كرد، تعادل به هم میخورد. اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یك در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگی و دو كاسب شریك در یك باب مغازه قرار داده است. هر كدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلتهایی هم در جسم و روح و فكر و هم در غرایز و عواطف دارند كه ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینی كه اسلام معین كرده است، در كنار هم زندگی كنند، خانوادهای ماندگار، مهربان، بابركت و پرفایده خواهند داشت.
امروز در دنیای غرب، خانواده، بنیان بسیار سستی دارد. خانوادهها - به خصوص زنان - از جدایی و متلاشی شدن رنج میبرند. اگر خانوادهای - خدای ناكرده - متلاشی شود، هم مرد و هم زن، سرگردان و آواره و ناراحت میشوند و رنج میبینند؛ اما در این میان، زن بیشتر رنج میبیند. امروز در دنیای غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانوادهها به آسانی به هم میخورند؛ متلاشی میشوند و از بین میروند. گاهی خود زنان، اقدام به فروپاشی كانون خانواده میكنند؛ اما خود آنها هم، چوبش را بیشتر میخورند.
نكته مهم این است كه در محیط خانواده، همان طور كه گفتم، این دو عنصر و دو موجود، ضمن برخورداری از خصوصیاتشان، با یكدیگر هماهنگی و همزیستی دارند؛ لكن زن از لحاظ جسمی، ظرافت بیشتری دارد و مرد، قویتر و گردن كلفتتر است. با این حال، اگر قانون از زن دفاع نكند، ممكن است مرد، نسبت به او تعرض كند.۱
۱. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، ۲۸.۶.۷۵.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست