چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
مهمترین رسالت ICT : تولید و نشر دانش
آی سی تی بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های بشریت خصوصا" تحولات اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته که تمامی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرارداده و در آینده نیز بر میزان آن افزوده می گردد .ICT ، افق جدیدی از جوامع اطلاعاتی مدرن را فراروی بشریت قرار داده است .
بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، با تدوین برنامه های توسعه ملی، حرکات خود را در جهت بهره برداری و استفاده از مزایا و پتانسیل های ICT ، آغاز نموده اند .برنامه های فوق ، محدوده های متعددی نظیر: فرهنگ سازی عمومی ، ایجاد زیرساخت ، تغییر در قوانین دست و پا گیر ، تدوین قوانین لازم ، آموزش و توسعه منابع انسانی را شامل می شود .توسعه زیرساخت ارتباطی و افزایش مهارت های مرتبط با نکنولوژی اطلاعات از جمله اهداف مشخص شده در اکثر برنامه های توسعه می باشد. بدون وجود یک زیرساخت مناسب ارتباطی و شبکه ای ، امکان استفاده اندکی از فرصت ها و دستاوردهای ICT ، وجود خواهد داشت . زیرساخت شبکه ای می بایست علاوه بر ارائه بستر مناسب برای دستیابی همگن و یکسان تمامی آحاد جامعه ، دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی ، باشد.
آیا بدون وجود افراد آموزش دیده ، امکان استفاده از فرصت ها ، مزایا و دستاوردهای ICT وجود خواهد داشت ؟ آیا آموزش صرفا" در حد و اندازه دستیابی به اینترنت است ؟ با اینکه دستیابی به اینترنت و کامپیوتر ضروری است ولی قطعا" کافی نخواهد بود. در این رابطه لازم است برنامه ریزی لازم در خصوص آموزش اصولی و ساختیافته تکنولوژی های جدید صورت پذیرد .
برخی بر این باور و اعتقاد هستند که آموزش ( نه صرفا" ارتباط به اینترنت ) ، مهمترین چالش کشورهای در حال توسعه بمنظور مشارکت در افتصاد دیجیتالی و سایر دستاوردهای جوامع اطلاعاتی مدرن،می باشد. آموزش و فراگیری نحوه استفاده از تکنولوژی های جدید ، اولین مرحله در زمینه گسترش و استفاده مطلوب از تکنولوژی های مدرن محسوب می گردد. با توجه به اینکه یک جامعه شبکه ای ، یک جامعه دانش محور خواهد بود ، تعداد زیادی از پتانسیل ها و مزایای ICT ، مستقیما" به توانائی استفاده از داده و اطلاعات بمنظور تولید دانش برمی گردد. توسعه منابع انسانی ( HRD ) ، یکی از مهمترین مولفه های استراتژی ICT محسوب و از آن بعنوان مهمترین چالش استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشورهای درحال توسعه، یاد می گردد.
در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه ، میزان سواد عمومی دیجیتال بسیار پائین بوده و با اتکاء بر آنان نمی توان برنامه های مدونی را بمنظور پیاده سازی جامع و گسترده تغییرات در سازمانهائی که به آنان نیاز دارند ، تدوین نمود.
بهره گیری از مزایا و دستاوردهای ICT مستلزم وجود افراد آموزش دیده و ماهر با تخصص های متفاوت است . تکنولوژی های مرتبط با ICT بسرعت در حال تغییرمی باشند.با توجه به ماهیت تکنولوژی های مرتبط با ICT و رشد سریع و بسیار گسترده آنان ، آموزش مستمر و مداوم بمنظور بهره گیری از مزایای ICT امری واجب و حیاتی محسوب می گردد.
توسعه منابع انسانی در کشورهای درحال توسعه و برخورد مناسب با چالش های مرتبط با محیط های مبتنی بر ICT ، مستلزم وجود یک کمیته تصمیم گیری در عالی ترین سطح تصمیم گیری در کشور است .سواد دیجیتالی، می بایست از طریق سیستم های آموزش پایه در هر کشور توسعه و بهبود یابد .
بهبود در دستیابی به اینترنت ، افزایش تعداد کامپیوترهای موجود در کلاس های درس و آموزش معلمان بمنظور استفاده از ICT در کلاس های درس ، باعث تولد نسل جدیدی از دانش آموزانی می گردد که دارای سواد عمومی مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات می باشند. شیلی ، یکی از کشورهای در حال توسعه است که تلاش خود را در جهت بهبود سواد عمومی IT بر اساس برنامه ای موسوم به Enlaces از سال ۱۹۹۲ ، آغاز و بیش از ده سال است که در این زمینه تلاش می نماید. برنامه فوق ، یکی از اولین تلاش های انجام شده در یک کشور بمنظور آماده سازی دانش آموزان برای جامعه اطلاعاتی و معرفی ICT در یک سیستم آموزشی است. این برنامه با ارائه زیرساخت لازم ( کامپیوتر و دستیابی به ایننترنت ) ، افزایش مهارت معلمان و ایجاد محتوی ( وب سایت ها و نرم افزارهای اموزشی ) ، امکانات لازم در جهت پیشبرد اهداف برنامه را ارائه نموده است . در سال ۲۰۰۲ ، بیش از هفتاد و هفت درصد مدارس شیلی تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و پیش بینی می شود که برنامه فوق ، تا پایان سال ۲۰۰۵ به اهداف خود دست پیدا نماید .
کره جنوبی ، یکی دیگر از کشورهائی است که در این زمینه تلاش های گسترده ای را آغاز نموده است . بر اساس یک نظر سنجی که در سال ۲۰۰۰ انجام شده است ، بیش از بیست و سه درصد از سوال شوندگان در پاسخ به این سوال که اولین مرتبه ، اینترنت را در کجا و به چه صورت استفاده نموده اند،اظهار داشته اند که این کار از طریق مدارس و در جهت افزایش اطلاعات مرتبط با برنامه های آموزشی ، انجام شده است .
علاوه بر ارائه آموزش های پایه در مدارس ، کشورهای درحال توسعه ، نیازمند استفاده از متخصصان حرفه ای در زمینه تکنولوژی اطلاعات نظیر مهندسین نرم افزار و برنامه نویسان ، می باشند. افزایش مهارت های مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات ، صرفا" محدود به ICT نبوده و می بایست این تلاش در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی آغاز تا ICT بعنوان جزءلاینفک تمامی ابعاد حیات بشری در جوامع اطلاعاتی مدرن ، حضوری مشهود و موثر را داشته باشد. یک جامعه مدرن اطلاعاتی ، قادر به استفاده سریع و مناسب از اطلاعات و بدنبال آن تولید دانش خواهد بود. تولید و نشر دانش ، محور توسعه همه جانبه محسوب می گردد
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست