پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آن طور که بودیم - The Way We Were


آن طور که بودیم - The Way We Were
سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ری استارک
کارگردان : سیدنی پولاک
فیلمنامه‌نویس : آرتور لارنتس، آلوین سارجنت و دیوید ری‌فیل، برمبنای رمانی نوشته لارنتس.
فیلمبردار : هاری استرادلینگ جونیر.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماروین هملیش
هنرپیشگان : باربارا استرایسند، رابرت ردفورد، برادفورد دیلمن، لویس چایلز، پاتریک اونیل، ویوکا لیندفورس، آلین آن مک‌لری، مورای هامیلتن و هرب ادلمن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه.


«کتی موروسکی» (استرایسند)، دختری یهودی و رئیس انجمن جوانان کمونیست دانشگاه ایسترن، به خاطر کار در یک کافه‌تریا و افت درس‌هایش، مایه مضحکه همه شده است. معروف‌ترین پسر دانشگاه، «هابل گاردینر» (ردفورد) است، ورزشکاری موفق که در نویسندگی نیز استعداد دارد. «کتی» با این که از بی‌تفاوتی او نسبت به مسائل سیاسی بیزار است، اما در عین حال مجذوب او است و وقتی «هابل» در مهمانی فارغ‌التحصیلی سال 1937 با او می‌رقصد، واقعاً گیج و مبهوت می‌شود. در آخرین سال‌های جنگ جهانی دوم، «کتی» که حالا در یک برنامه تبلیغاتی رادیوئی کار می‌کند، «هابل» را در یکی از کلوب‌های شبانه نیویورک می‌بیند در حالی که مست لایعقل است. «کتی» شبی را با او می‌گذراند و با وجود تلاش‌هایش برای خلاصی از این ماجرا، رابطه عاشقانه پُرشوری بین‌شان ایجاد می‌شود. «هابل» قدر «کتی» را برای تشویق او به نویسندگی می‌داند، اما در ضمن فکر می‌کند که «کتی» خیلی متوقع است. «کتی» با این که «هابل» را می‌پرستد، از دوستان پولدار او، به‌خصوص «جِی.جِی» (دیلمن) و همسرش، «کارول‌آن» (چایلز) متنفر است. پس از جنگ‌جهانی دوم، «جی. جی» تهیه‌کننده هالیوود می‌شود و از «هابل» برای نوشتن فیلم‌نامه دعوت به کار می‌کند. اعتراض «کتی» باعث می‌شود تا «هابل» او را ترک کند. اما وقتی هر دو به علاقه هم پی می‌برند، ازدواج و به هالیوود نقل مکان می‌کنند. «کتی» به‌زودی باردار می‌شود و مدام در جست‌وجوی راهی است تا «هابل» را به فرانسه بکشاند و او را به نویسندگی مخالفان این ماجرا می‌پیوندد. اما فیلمی که برمبنای رمان «هابل» ساخته می‌شود، یک مصاحبه تمام و کمال است و وقتی «کتی»، «هابل» را با «کارول آن» غافلگیر می‌کند و می‌فهمد که با کمیته همکاری کرده است. تصمیم می‌گیرد پس از زایمان از او جدا شود. چند سال بعد این دو به‌طور اتفاقی یکدیگر را در نیویورک می‌بینند، در حالی که «کتی» مجدد ازدواج کرده و «هابل» محبوبه‌ای دارد و با نوشتن فیلم‌نامه برای تلویزیون اوقاتش را می‌گذراند.
* ملو درامی پُرگفت‌وگو که سخت نوستالژی دهه‌های 1930 و 1940 آمریکا را دار. زوج فیلم، دو شخصیت متضاد دارند که نوعی رابطه عاطفی پُرتنش را دامن می‌زنند و عاقبت در می‌یابند که مناسب یکدیگر نیستند. فیلم‌نامه سعی دارد بر زمینه تحولات عمده سیاسی طی سه دهه رابطه دو شخصیت اصلی را بپروراند. در فیلم استرایسند قوی‌ترین شخصیت‌پردازی را دارد و در بازی‌اش انعطاف خاصی نشان می‌دهد ولی ردفورد کم رنگ جلوه می‌کند.