چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
قصهٔ کوسه - SHARK TALE
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : بیبو برگرون، ویکی جنسن و راب لترمن
فیلمنامهنویس : مایکل ویلسن و لترمن
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر و اندیا آری
صدا : ویل اسمیت، رابرت دنیرو، رنی زلوگر، جک بلک، آنجلیا جولی، مارتین اسکورسیزی، مایکل ایمپریولی و پیتر فالک
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه. نقاشی متحرک
̎دَن لینو̎ (دنیرو) ریشسفید خاندانی از کوسهها، بر جامعهای پُرجنبوجوش از موجودات دریائی حکم میراند که به موازات صخرهای عظیم در زیر آبها زندگی میکنند. ̎دَن لینو̎، دو پسر به نامهای ̎فرانکی̎ (ایمپریولی) و ̎لنی̎ (بلک) دارد؛ ̎فرانکی̎، گوشتخوارِ خشنی است که میخواهد پا جای پای پدرش بگذارد ولی ̎لنی̎، قلباً موجود مهربانی است که با گیاهخوار شدن، خشم و غضب پدرش را برانگیخته است. یکی از همپالکیهای ̎دَن لینو̎، ̎سایکس̎ (اسکورسیزی) صاحب یک کوسهشوئی است که ̎اسکار̎ (اسمیت) در آنجا با شستن پستانداران دریائی، روزگار میگذراند. ̎اسکار̎ ماهی کوچک ولی جاهطلبی است که آرزو دارد کاری کارستان در زندگی انجام دهد و بنابراین وقتی ̎فرانکی̎ بهطور اتفاقی، بر اثر اصابت لنگری کشته میشود، ̎اسکار̎ به ناگهان (و به خطا) بهعنوان ̎کوسهکش̎ شهرت پیدا میکند. شهرت یک شبهٔ ̎اسکار̎ توجه ̎لولا̎ (جولی) یک اژدهاماهیِ جذاب را بهسوی خود جلب کرده که ̎اسکار̎ را از نامزدش، ̎آنجی̎ (زلوگر) جدا میکند؛ اما در این فاصله، ̎اسکار̎ رفاقتی با ̎لنی̎ بههم میزند و حالا باید تصمیم بگیرد که وقتی ̎دَن لینو̎ و ̎سایکس̎ به فکر میافتند که به حسابِ کوسهٔ ̎ناجور̎ جامعهشان برسند، چه کاری انجام دهد.
● قصهٔ کوسه در مقایسه با پیدا کردن نیمو (والت دیزنی، ۲۰۰۳)، نقاشی متحرک مأیوسکنندهای از کمپانی دریم ورکس است. در نقاشی متحرکهائی مثل سفیدبرفی و هفت کوتوله (والت دیزنی، ۱۹۳۷)، پینوکیو (والت دیزنی، ۱۹۴۰) و شرک (اندرو آدامسن و ویکی جنسن، ۲۰۰۱) نوعی حس جهانی وجود دارد، اما قصهٔ کوسه تماماً آمریکائی است ـ به عبارت دیگر، یک ماجرای جنائی هالیوودی است که در بستر دریا شکل میگیرد. شخصیتهای آن مصداق آدمهای قصهٔ فیلمهای زنده هستند و از دلرحم و بیرحم گرفته تا دوستداشتنی و منفور در میان آنان میتوان یافت. طراحی تصاویر کامپیوتری فیلم بیروح است و شوخیهای ماهیها بیمزهاند، اما ممکن است به نظر بسیاری از تماشاگران، داستانی سرگرم کننده داشته باشد. از منظر دیگر، صدای بازیگران بزرگ (به اضافهٔ اسکورسیزی) اعتبار فیلم را مضاعف کرده است. به نظر میرسد کمپانی دریم ورکس بیشتر به آنچه که ̎مُد و سلیقه̎ امروز است، توجه دارد. به همین دلیل، بعید مینماید که قصهٔ کوسه در آیندهای نزدیک به فیلمی کلاسیک تبدیل شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست