چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
ضرورت نرمنویسی در رسانههای امروز

وی افزود: نکتهی دیگری که به عیب مدیریت رسانهیی ما برمی گردد، دایرهای است که ما به دور خبر کشیدهایم و ارزشهای خبری درون آن قرار گرفتهاند. این دایره که قطر کوچکی دارد و ناشی از سیاست زدگی رسانهیی است، عملا خبرنگار را به سختخبر نویسی عادت دادهاست، چرا که همانطور که درتعریف نرم خبر آمده، اصولا اینها اخباری هستند کمتر جدی، و حساسیت زمانی کمتری دارند، به عبارتی breaking news نیستند و به سرگرمی نزدیکاند. به عقیدهی این روزنامهنگار، با این وجود، وقت آن رسیده که آموزش خبرنویسی در دانشگاه کمی به سمت مباحث جدیدتر حرکت کند.ما نیازمند چنین تحولی هستیم . در این رابطه تنها بحث نرم خبر مطرح نیست بلکه سبکهایی مثل ساعت شنی یا گیلاس یا سبکهای بلوکی باید کارکرد خود را در رسانههای ما پیدا کنند. به طور مثال شما در سبک ساعت شنی می توانید هم خوانندگان جدی خود را راضی کنید (چون خبر به سبک هرم وارونه و سخت شروع می شود )و هم می توانید خوانندهی کمتر جدی خود را که به کارکردهای داستانی و روایی خبر علاقه دارد برای خودتان حفظ کنید. توکلی افزود: این سبکها که به فیچر نزدیک می شوند و کارکرد تحلیلی رسانه را بیشتر می کنند، به مرور خبرنگار را به تفکر در اموری که حوزهی کاری وی نام دارد وا می دارند و موقعیت روزنامهنگار و رسانه را ارتقاء می بخشند. «محمد تقی روغنیها» نیز دربارهی ضرورت نرم نویسی در رسانهها به ویژه مطبوعات اظهار داشت: نشریههای امروزی در کنار انتشار اخبار سخت که روند نسبتا تکراری از جهت شکل و چارچوبهای خود دارند، و تنها تفاوت آنها در موضوعات است، نیازمند توجه جدیتر به نرم خبرها هستند چرا که افزایش تعداد رسانههای دیداری، شنیداری، مکتوب و الکترونیک سبب شده، اخبار و رویدادها به شکل یکنواخت و بدون به کارگیری جذابیتهای لازم بیان شوند، در حقیقت سبب دل زدگی مخاطبان میشوند. به عقیده وی، نرمخبرها به لحاظ نوع زاویهی دید و پرداختی که نگارش رویدادها دارند، در جذب مخاطبان موفق ترند، بنابر این یک نرم خبر، با تلفیق اطلاعات متنوع و تزیین مطالب توصیفی و تحلیلی ارزشها و عناصر خبر درکنار یکدیگر مخاطب را به سوی خود میکشاند. این مدرس ارتباطات با اشاره به این که نرم خبرها، چارچوب مرزبندی شدهای ندارند، تصریح کرد: باید همواره مراقب بود دچار اطالهی کلام و دور شدن از واقعیتها نشویم. به اعتقاد مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، نرمنویسی نیاز مخاطبان امروزی رسانههاست. همچنین دکتر«احمد میرعابدینی» در این باره اظهار داشت: دومقولهی نرمنویسی وسخت نویسی از پایهی یکسانی برخوردارند، اما به لحاظ شکل ارایه وبسته بندی زبانی از ساختار متفاوتی تبعیت میکنند. به عقیدهی وی با توجه به اینکه مخاطبان امروزی در انحصار بسیاری از فشارهای اجتماعی قرار دارد باید رویدادها و اخبار دنیای پیرامون را به گونهای جذاب نوشت تا او نیز به مطالعهی آن تمایل پیدا کند، در واقع نرم نویسی سبب میشود ارتباط گران با فضای مخاطبان خود نزدیک شوند و امکان پذیرش مسائل پیرامونی را به دست آورند. این مدرس ارتباطات با اشاره به اینکه رویکرد نرم به مسائل نیاز زمانهی مخاطب امروزی است، خاطر نشان کرد: امروزه ارتباطات از جنس نرم است و با قدرت نرم سروکار دارد، بنابراین زبان متناسب با آن نیز باید ازاین امر پیروی کند. میرعابدینی دربارهی رشد نرمنویسی در مطبوعات داخلی گفت: با توجه به تغییر و تحولات دنیای امروز، گروهی این نیاز را درک کردهاند در این مسیر پیشگام شدهاند، البته خواه ناخواه نرم نویسی در تمامی طیفهای مختلف روزنامه نگاری نفوذ خواهد کرد، درواقع توسعهی بیشتر آن به وسعت عمق و آگاهی روزنامه نگاران ما برمیگردد.
منبع : پایگاهاطلاع رسانیعلوم ارتباطاتایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست