چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
نظرسنجی خروج چیست؟
نتایج انتخابات ایالات متحده بر خلاف آنچه تصور میشود ابتدا و تا قبل از پایان شمارش آرا که ممکن است تا چند روز نیز طول بکشد، براساس نظرسنجیهای خروج و یا ترکیبی از نظرسنجیهای خروج و میزان آرای شمارش شده اعلام (Project) میشود و خبرگزاریها و رسانههای عمومی براساس نتایج نظرسنجیهای خروج خود یا کنسرسیومی از رسانهها، نتایج انتخابات را اعلام میکنند.
نظرسنجی خروج چیست و به چه کار رسانهها میآید؟ مقالهای که میخوانید توضیح ساده و جامع نظرسنجی خروج براساس ترجمه مدخل Exit Poll دایره المعارف ویکی پدیاست.
نظرسنجی خروج نوعی از نظرسنجی است که در آن نظر افراد بلافاصله بعد از خروج از محل اخذ رای سنجیده میشود. بر خلاف نظر سنجیهای معمول که در آن از افراد پرسیده میشود که به چه کسی رای خواهند داد، در نظر سنجی خروج از رای دهندگان بعد از رای دادن پرسیده میشود دقیقا به چه کسی رای دادهاند. یک شکل نظر سنجی مشابه هم وجود دارد که معروف به نظر سنجی ورود است که در آن نظر رای دهندهگان در بدو ورود به محل اخذ رای سنجیده میشود.
شرکتهای نظر سنجی معمولا شرکتهای خصوصی هستند که برای روزنامهها یا رسانههای ارتباط جمعی کار میکنند. نظر سنجیهای خروج برای ارائه نتایج اولیه انتخابات قبل از اعلام نتایج رسمی استفاده میشود چرا که اعلام نتایج واقعی در بسیاری از انتخاباتها ممکن است چندین روز یا ساعت به طول بیانجامد.
● هدف از نظر سنجی
نظر سنجی خروج علاوه بر هدف گفته شده، برای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی استفاده میشود تا بتوان تحلیل کرد که چرا رای دهندگان این گونه رای دادهاند. به دلیل این که رای ها بینام هستند، نظرسنجی تنها راه جمعآوری چنین اطلاعاتی است.
نظرسنجیهای خروج همچنین به عنوان معیاری برای اندازهگیری درجه خطا و امکان تقلب در انتخاباتها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
● مشکلات
مانند همه نظر سنجیها در نظر سنجیهای خروج نیز یک حاشیهی خطا وجود دارد. یکی از خطاهای مشهور در انتخابات عمومی ۱۹۹۲ انگلستان رخ داد. دو نظر سنجی خروج پیشبینی کرده بودند پارلمانی متشکل از اعضای هر دو حزب تشکیل خواهد شد، در حالی که رای واقعی به نفع حزب جان میجر بود. البته اکثریت آنها یک اکثریت حداقلی بود.
یک مشکل آماری محتمل دیگر خطای نمونهگیری است. اگر چه این نظر سنجیها بسیار وسیعتر از نظر سنجیهای معمولی هستند اما هنوز هم نمونه مورد بررسی در هر حوزه بخش کوچکی از رای دهندگان هستند. در یک جمعیت ناهمگون انتخاب نمونه ناقص باعث میشود که نتیجه اریب شود. این مشکل اگر موسسه نظرسنجی به اندازه کافی مهارت داشته باشد قابل حل است. به هر حال این مشکلات با توجه به طبیعت نظرسنجی خروج همیشه وجود دارد.
به دلیل این که مشتریان یعنی رسانهها میخواهند نتایج را زودتر منتشر کنند نتایج حاصل از نظرسنجیهای خروج سریعتر منتشر میشوند. در نتیجه رای دهندگانی که در ساعات آخر رایگیری رای میدهند هیچگاه نظر سنجی نمیشوند. رای دهندگانی که مایل به زود رای دادن هستند مانند پیران و زنان خانهدار بیش از بقیه در نمونهها حضور دارند. رای دهندگان دیگری که تمایل به دیر رای دادن نیز دارند در نمونهها کمتر دیده میشوند. چنین اتفاقی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. علاوه بر این ممکن است عدهای از رای دهندگان به دلایلی علاقهمند به شرکت در نظر سنجی خروج باشند و عدهای دیگر اصلا علاقه نداشته باشند یا ممکن است به دلایل اجتماعی و سیاسی رای خود را واقعی اعلام نکنند. این نیز به عنوان خطای پاسخگویی و عدم پاسخگویی شناخته میشود.
● انتقادات
یک انتقاد وسیع که نسبت به نظرسنجی خروج به ویژه در آمریکا که نتایج نظرسنجی قبل از پایان انتخابات منتشر میشود وجود دارد این است که ممکن است باعث تغییر نتایج انتخابات شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ آمریکا، NBC پیروزی رونالد ریگان را در ساعت ۸:۱۵ دقیقه بعد از ظهر به ساعت شرقی بر اساس نظر سنجی ۲۰۰۰۰ نفر پیشبینی کرد. در حالی که در ساحل غربی ساعت ۵:۱۵ دقیقه بود و انتخابات هنوز ادامه داشت. علاوه بر این پیشبینی نتایج انتخابات که شبکههای تلوزیونی ارائه میدهند شامل دادههای مربوط به غرب ، هاوایی و آلاسکا نمیشود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا، سازمانهای رسانهای در فلوریدا پیشبینی خود را قبل از این که انتخابات در همه جای فلوریدا به پایان برسد منتشر کردند.
نتایج نظر سنجی خروج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ پیروزی جان کری را نشان میداد. فاصله بین نظر سنجی خروج و نتایج انتخابات که خارج از حاشیهی خطا بود و همچنین بیقاعدهگیهای مربوط به انتخابات و روشهای متفاوتی که شرکتهای نظرسنجی به کار میگیرند باعث شد که فعالان سیاسی و برخی مقامات دولتی در صحت و مشروعیت انتخابات ۲۰۰۴ شک کنند.
برخی کشورها مانند انگلستان و آلمان انتشار نظرسنجیهای خروج را قبل از بسته شدن آخرین حوزهی اخذ رای ممنوع کردند و برخی کشورهای دیگر مانند زلاند نو و سنگاپور به طور کلی ممنوع کردهاند.
در برخی موارد مشکلات نظر سنجیهای خروج گروههای نظر سنجی را تشویق میکند تا دادههای خود را به اشتراک بگذارند تا این خطا را کاهش دهند. در انتخابات عمومی ۲۰۰۵ انگلستان ، بی بی سی و آی تی وی دادههای خود را با هم به اشتراک گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که حزب کارگر ۶۶ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد که نتیجه دقیقا همین بود. این روش هم چنان در انتخابات مرکزی استرالیا در سال ۲۰۰۷ موفق بود. اسکای نیوز ، کانال ۷ و آس پول با ائتلاف خود پیروزی ۵۳ درصدی حزب کارگر را پیش بینی کردند.
پیام کائنی
منبع : سایت الف
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست