شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

نقد و بررسی بازی Hitman


نقد و بررسی بازی Hitman
او بی رحم ، سنگدل و کچل است !!! برای اولین بار با Hitman در حدود چهار سال پیش آشنا شدیم ، هرچند در کنترل های بازی مشکلاتی به چشم میخورد اما هیچ چیز نمیتوانست جذابیت های آن را کم کند و به خاطر هیجان بالایی که همراه داشت خیلی ها را شیفته کرد...
▪ توسعه دهنده : Io Interactive
▪ ناشر : Eidos Interactive
▪ نوع بازی: اکشن
▪ تاریخ انتشار:۲۰۰۴/۲۰/۰۴
برای اولین بار با Hitman در حدود چهار سال پیش آشنا شدیم ، هرچند در کنترل های بازی مشکلاتی به چشم میخورد اما هیچ چیز نمیتوانست جذابیت های آن را کم کند و به خاطر هیجان بالایی که همراه داشت خیلی ها را شیفته کرد.بعد از گذشت دو سال نسخه دوم این بازی پرطرفدار با نام Silent Assassin در اختیار دوستدارانش قرار گرفت این بار نواقص برطرف شده بود و مشکلات موجود در کنترل بازی نیز از بین رفته بود ، حال بعد از گذشت دو سال دیگر نسخه سوم نیز روانه بازار شد. نکته ای که من شخصا نمیتوانم از آن بگذرم این است که کمپانی برتری همچون Eidos در این دو سال اخیر در برابر سایر کمپانی ها بسیار ضعیف عمل کرده است و در بازی Hitman Contracts این ناموفقیت ها به اوج خود رسیده اند(البته من هیچوقت منکر زیباییهای این نسخه نیستم ولی به عقیده خیلی ها و خود من Hitman Contracts آن چیزی نبود که دوستدارانش انتظار آن را میکشیدند و با کمی دقت میتوانست به عنوان بهترین نسخه سری بازیهای خود تبدیل شود ولی به ضعیف ترین نسخه تبدیل شد و امیدوارم تا Hitman ۴ که در سال ۲۰۰۵ منتشر خواهد شد ذهنیت بد ایجاد شده نسبت به این نسخه را برطرف کند و نقطه قوتی برای بازگشت Eidos به عنوان یک کمپانی برتر باشد)
قهرمان داستان در حالی که به سختی روی پای خود ایستاده و مجروح شده است خود را به اتاقی میرساند و این پایانی بر آغاز بازی است. البته بعد از این صحنه متوجه خط داستانی بازی شدن بسیار سخت است اما با گذراندن مراحل متوجه میشوید که داستان و وقایع را از انتها به ابتدا دنبال میکنید و Codename ۴۷ بعد از مجروح شدن بیهوش شده و خاطرات و اتفاقات گذشته را به یاد می آورد و ادامه داستان...
همانطور که آگاه هستید بازی Hitman در خیلی از موارد بازیکن را آزاد گذاشته است تا به هر نحوی که دوست دارد برای به پایان رساندن یک مرحله تلاش کند برای آنکه بیشتر متوجه منظور من بشوید یک مثال ساده میزنم ، شما در همان مرحله دوم وظیفه دارید تا دو شخصیت را بکشید برای کشتن یکی از این شخصیتها میتوانید چندین راه را استفاده کنید اول اینکه در غذای او خنجر را پنهان کرده و به عنوان خدمتکار پیش او رفته و در یک آن خنجر را در آورده و او را بکشید یا اینکه با تغییر لباس به عنوان محافظ به او نزدیک شده و در لحظه ای مناسب او را به قتل برسانید و یا آنکه بصورت معمولی و خیلی ساده او را از میان بردارید ‌(با ایجاد سر و صدا و جلب توجه فراوان همانند سبک بازی Painkiller) البته برای پی بردن به روشهای مختلف گاهی اوقات لازم است هر یک از مراحل را چهار یا پنج بار تجربه کنید . شاید نزدیکترین بازی به سبک Hitman را میتوان Splinter Cell نامید ، اما یک تفاوت عمده بین این دو وجود دارد و آن این است که شما در SC و در نقش Sam Fisher تا آنجایی که ممکن است باید مخفیانه عمل کنید و حتی چراغ ها را خاموش کنید تا مبادا کسی شما را ببیند اما در Hitman‌ و در نقش Codename ۴۷ شما میتوانید در میان دهها نفر بدون هرگونه مشکلی قدم بزنید و کسی هم به شما صدمه ای وارد نکند.
در ضمن بالا آمدن مراحل و زمان Save و Load بسیار کوتاه است و هیچ مشکلی در کار شما ایجاد نمیکند این در حالی است که شما در این بازی با محدودیت ذخیره مراحل (Save Game) مواجه هستید بدین ترتیب که در آسانترین حالت بازی میتوانید هفت بار Save کنید و در سخت ترین حالت علاوه بر اینکه نمیتوانید در هر زمان دلخواه این کار را انجام دهید تعداد Save ها نیز کاهش میابند . از نکات دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که در هنگامی که سلامتی شما در خطر است بازی بسیار کند میشود ، هرچند این قسمت جالب به نظر میرسد ولی کمی آزار دهنده میباشد.
مراحل بازی بسیار طولانی ساخته شده اند . به عنوان مثال چهار مأموریت سخت و دشوار را در یک مرحله و یک مکان باید انجام دهید این در حالی است که شما در حین انجام مأموریت وارد مکانهای وسیع و متفاوتی میشوید که بیشتر از هرچیزی شما را سردرگم میکند اما وجود نقشه ای که در اختیار دارید تا حدودی کار شما را راحت تر میکند و اهداف شما را در هر مرحله با محل دقیق معین میکند ولی اگر بخواهید در سخت ترین حالت شروع به بازی کنید علاوه بر آنکه از محدودیت Save ، سلامتی کمتری(بدین معنا که اگر در آسانترین حالت با ده تیر میمیرید در این حالت با چهار تیر بازی پایان میابد) برخوردار میشوید و امکان استفاده از نقشه را نیز نخواهید داشت ، هوش مصنوعی نیز بسته به حالات سختی متفاوت بوده و در سخت ترین حالت به خوبی عمل میکند و بدور از هرگونه عیبی طراحی شده است.
گرافیک بازی تفاوت چندانی با نسخه قبل خود Silent Assassin ندارد ولی با این وجود و بعد از گذشت دو سال همچنان جذاب و زیبا طراحی شده است و ما در مراحل مختلف با افکتهای متفاوتی برخورد میکنیم به فرض اگر دشمن شما نزدیک دیوار باشد و شما او را در همان جا بکشید خون او در دیوار باقی می ماند و حتی از دیوار تا مدت معینی می چکد ، از دیگر افکتها میتوان به مراحلی که در آنها باران یا برف می بارد اشاره کرد که با دقت هرچه تمام طراحی شده اند و حتی نورپردازیهای بازی عالی ایجاد شده است .
صدا ها در بالا بردن هیجان بازی نقش به سزایی ایفا کرده اند و همه افکتهای صدا بی نظیر هستند به عنوان مثال هر اسلحه صدای مخصوص به خود را دارا میباشد و مکالمات رد و بدل شده در بین افراد نیز به خوبی صداگذاری شده است. اگر در خاطر داشته باشید Jesper Kyd به همراه اعضای گروهش موزیکهایی بی نظیر را برای Silent Assassin ساخته بودند و این بار نیز قطعه هایی متفاوت با قبل و بیشتر مناسب برای محیط های تاریک و وحشتناک را ارایه کرده است و برای هر مرحله قطعه ای خاص و دلچسب پخش میشود.
کنترل بازی و دید دوربین دچار مشکلات عدیده ای است که حتی نسخه اول آن با همه نواقص در چنین حالتی ارایه نشده بود و به عبارتی یکی از اساسی ترین معایب بازی را تشکیل میدهد.
در مجموع همانطور که در ابتدای متن اشاره کردم هرچند Hitman Contracts از زیبایی ها و جذابیت های خاص به خود بهره میبرد اما نتوانست رضایت طرفداران خود را کسب کند و من شخصا نسبت به نسخه قبل تفاوت عمده ای را مشاهده نکردم و بیشتر شبیه یک اضافه شونده با مراحل جدید میباشد .
● سیستم مورد نیاز بازی:
▪ حداقل سیستم مورد نیاز:
ـ ویندوز ۹۸ و بالاتر
ـ پنتیوم III
ـ ۲۵۶ مگابایت رم
ـ ۳۲ مگابایت کارت گرافیک
ـ ۲ گیگابایت فضای خالی
▪ سیستم پیشنهادی:
ـ ویندوز ۹۸ و بالاتر
ـ پنتیوم IV
ـ ۲۵۶ مگابایت رم
ـ ۶۴ مگابایت کارت گرافیک
ـ ۲ گیگابایت فضای خالی
منبع : شبکه فن آوری اطلاعات ایران