دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
به اینترنت در کلاسهای درسِ خود، خوشآمد بگویید!
![به اینترنت در کلاسهای درسِ خود، خوشآمد بگویید!](/mag/i/2/olsy5.jpg)
هیچ تردیدی وجود ندارد كه یكی از قدرتمندترین و ارزندهترین ابزارهای كمك آموزشی كه درست دَمِ دستتان قراردارد ، اینترنت است . ظرف چند ثانیه ، یك تمدنِ كامل یا كشوری كه هزاران كیلومتر دورتر است ، روی میز تحریرتان ظاهر میشود . سؤالاتی كه برای پیداكردنِ جوابشان ، ساعتها وقت صرف میشد ، اكنون نه تنها پاسخشان را مییابند ، بلكه به تفصیل نیز شرح داده میشوند .
به علت مناسبت و منزلت آن ، اینترنت میتواند لحظات آموختنی را شیرینتر از قند كند ـ طوری كه چشم دانشآموزان از هیجان برق میزند . اینترنت میتواند این لحظات را با تصاویر ، حقایق موجود ، و آمار و ارقامهای ملموس در ذهن دانشآموزان برای همیشه ثبت كرده و امر یادگیری را به صورت یك تفریحِ جالب درآورد .
اینترنت دریایی از منابع و اطلاعات را فراهم میآورد كه تدریس را به كاری مهیج و جدید تبدیل میسازد . تعدادی از سرفصلهایی كه میتوانید در اینترنت پیدا كنید ، عبارتند از :
▪ سفرهای علمی مجازی
▪ آمار ، ارقام ، و جداول
▪ نمایشگاهها
▪ حوادث تاریخی
▪ نقشهها
▪ همایشهای علمی
▪ خودآموزها
▪ سرگرمیهای فكری
▪ نقد كتابها
اینترنت همچنین یك سازوكار عالی برای تشویق دانشآموزان به پذیرش مسؤولیت در قبالِ آنچه كه یاد میگیرند ، است . هرقدر دانشآموزان منابع یادگیری مختلفی در اینترنت پیدا كنند ، به همان نسبت مشاركت فعالتری در كندوكاوِ دانش پیدا میكنند . دخالت دادنِ اینترنت در كلاسهای درستان ، موجب میگردد كه دانشآموزان فرصتهای بیشتری برای نظم و ترتیب دادنِ به یادگیری خودشان به دست آورند .
دانشآموزان قادرند نیازهای یادگیری خود راتعریف كرده ، اطلاعات را پیدا نموده ، ارزش آن را ارزیابی كرده ، مبنای معلومات خود را بسازند ، و یافتههای خود را با دیگران مطرح نمایند . با وجود این . قبل از آنكه بتوانید استفاده از اینترنت را در كلاس درس خود شروع كنید ، لازم است دانشآموزانتان دو مهارت اساسی را كسب كنند، تا اولاً بتوانند به روش اصولی در اینترنت بچرخند و ثانیاً حجم زیاد اطلاعاتی را كه مییابند ، دسته بندی كرده و مرتب كنند.
● مهارتهای اینترنت نَوردی
"مثل كوه ، دریا ، هوا ، صحرا ، و فضا
اینترنت را نیز باید در نَوردید . "
اگر دانشآموزان خود را با تعدادی از اصطلاحات رایج و متداول آشنا كنید، راحتتر میتوانید مقولهی اینترنت را به آنها آموزش دهید. برای دانشآموزان توضیح دهید كه اینترنت یك سیستم حیرت انگیز از كامپیوترهایی است كه حجم مافوق تصوری از اطلاعات را در اختیار مردم قرار میدهند .
برای استفادهی هرچه معقولتر از این اطلاعات ، موتورهای جستوجو ابداع شدند تا به افراد كمك نمایند آنچه را كه به دنبال آن میگردند ، خیلی بهتر و مؤثرتر پیداكنند . با وجود این ، خودِ عمل جستوجو در اینترنت میتواند آدم را مستأصل كند. در حالحاضر هزاران هزار موتور جستوجو وجود دارند كه هركدامشان در واكنش به یك جستوجوی ساده ، صدها صفحهی پشتِ سَر هم را برایتان قطار میكنند !
پس از بحث دربارهی مفهوم موتورهای جستوجو ، بدنیست به دانشآموزان خود چند قٍلق مفید را برای جستوجوهایشان آموزش دهید . اگر امكان داشت ، بهتر است دانشآموزان هریك از قواعد جستوجو را ـ قبل از آنكه به سراغ قاعدهی بعدی بروند ، اندكی تمرین كنند.
● قواعدِ سادهی جستوجو كردن
۱) هر وقت اطلاعتی در مورد دو یا چند كلیدْواژه ـ آنهم توأمان میخواهید، از كلمهی AND استفاده كنید.
برای مثال اگر به دنبال اطلاعاتی میگردید كه هم در مورد «دولفین»ها باشد و هم در مورد «نهنگ»ها ، باید از dolphin AND whale استفاده كنید.
۲) هروقت اطلاعاتی در مورد یك كلیدْواژه امِا بدون اطلاعات در مورد كلیدْواژهی دیگر میخواهید ، از كلمهی NOT استفاده كنید . برای مثال اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد « هنر»
به استثنای « هنر نقاشی» میگردید ، باید از art NOT painting استفاده كنید، و یا اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد پاركهای ملی به استثنای پاركهای ملی كالیفرنیا میگردید ، باید از
national parks NOT california استفاده كنید .
۳) نام اشخاص ، اماكن ، یا جملات قصار را بین گیومه قراردهید . به این ترتیب در نتایج جستوجو تمام آن كلمات به همان ترتیب و در كنار هم ظاهر خواهند شد . برای مثال اگر به دنبال اطلاعاتی درمورد " رئیس جمهور خاتمی" میگردید ، باید از " President Khatami " استفاده كنید .
۴) برای پیدا كردن تصویر هر چیز ؛ باید اسم آن چیز را بعد از image : قید كنید .برای مثال اگر به دنبال عكس علی دایی میگردید ، باید از image: Ali Daie استفاده كنید .
بحث كردن دراین باره مهم است كه دانشآموزان برای پیدا كردن اطلاعات مورد نطرشان چه نوع كلیدْواژههایی را باید به كار ببرند . هرقدر كلیدْواژه مشخصتر باشد، اطلاعاتی كه برمیگردند، مشخصتر خواهند بود. هرچند به نظر بدیهی میآید، اما بعضی از دانشآموزان نیاز دارند تا نمونههایی از كاربرد كلیدْواژهها را در عمل ببینند، و آنها را در جستوجوهای خود از نزدیك لمس كنند.
● مهارتهای سوادآموزی اطلاعات
حجم و مقدار اطلاعاتی كه از طریق اینترنت، در روزنامهها، و از صدا و سیما پخش و منتشر میشوند، آن قدر زیاد و سرسامآور است كه افراد بالغ، سرگیجه میگیرند، چه رسد به بچهها. بنابراین، خیلی مهم است كه دانش آموزان یاد بگیرند اطلاعاتی را كه در دسترسشان است چطور پیدا كنند و چطور تجزیه و تحلیل نموده و به كار ببندند. این مهارتها را «مهارتهای سواد آموزی اطلاعات» مینامند؛ كه هرقدر آنها را زودتر به دانشآموزانتان آموزش دهید، شانس بهتری برای موفقیت در عصر اطلاعات خواهند داشت.
مهارتهای سواد آموزی اطلاعات، مستلزمِ تفكر و تعقل پیچیدهای است. كسب این قبیل مهارتها نیازمند صرف وقت و تمرین زیاد است، و شاید به همین خاطر است كه افراد بالغ بسیاری هستند كه مهارتهای سوادآموزی اطلاعاتشان چندان زیاد نیست. بنابراین صبور باشید و دانشآموزان خود را به تمرین و تمرین و تمرین- و باز هم تمرین- تشویق كنید!
بسیاری از مهارتهای سوادآموزی اطلاعات را كه در زیر آمدهاند، میتوان ابتدا با بحث در مورد خود این مفهوم، و سپس با ارایهی مثال و مدلسازی فراگرفت . اگر در همان حال كه دانشآموزانتان شما را زیر نظر گرفتهاند، با صدای بلند در مورد آنچه كه تجزیه و تحلیل میشود فكر كنید و نتیجه گیری نمایید، آنها نیز شروع میكنند كه همین رویه رابرای خودشان در پیش گیرند. یادتان باشد كه بسیاری از این مهارتها، جزوِ مهارتهای تفكر عالی محسوب میشوند.
۱) ببینید چه وقت به اطلاعات نیاز است
تشخیص دهید كه چه وقت برای حل یك مسئله به اطلاعات نیاز پیدا میشود.
راهبردهای متعدد را برای حل یك مسئله بررسی كنید.
برای تكمیل یك پروژهی مبتنی بر اطلاعات ، به تشخیص ، سازماندهی و ترتیب وظایف بپردازید.
۲) اطلاعات مورد نیاز را پیدا كرده و تشخیص دهید .
براساس اطلاعات مورد نیاز ، سؤالات را فرمولبندی كنید .
از تكنیكهای مختلف جستوجو استفاده كنید.
برای جستوجوی اطلاعات از كلیدْواژهها استفاده كنید .
منابع مختلف را از نظر ارتباط با هم بررسی كنید .
برای آنكه بفهمید چه چیزی ارایه شده است ، به دقت آن را مطالعه كنید.
۳) اطلاعات یافته را تجزیه و تحلیل كنید .
كیفیت اطلاعات را با احراز اعتبارشان ارزیابی كنید.
دقت و اصالت اطلاعات را تعیین كنید.
آرا ، جَدلهای مُدلّل و حقایق را از هم تمیز دهید.
۴) اطلاعات را سازماندهی كنید .
ببینید دانش مربوطه چطور سازماندهی شده است .
دادهها را به صورت قابل جستو جو سازماندهی و ذخیره كنید.
اطلاعات را به خاطر كاربردهای عملی سازماندهی كنید.
۵) برای پیدا كردن اِشكال، از اطلاعات استفادهی موثر به عمل آورید .
با جمعآوری داده از منابع اولیه و ثانویه ، اطلاعات جدیدی تشكیل دهید.
اطلاعات جدید را با دانش موجود ادغام كنید .
اطلاعاتی را كه در منابع یافتهاید، خلاصه كنید.
۶) اطلاعات را منتشركرده و نتایج را ارزیابی كنید .
اطلاعات را به صورت یك محصول عرضه كنید.
با استفاده از اَشكال مناسب، منابع را مستندسازی نمایید.
با تجدید نظر و روزآمد كردنِ محصول، همواره به ارزیابی ادامه دهید.
هرچند دارید به دانشآموزان خود، مهارتهای سوادآموزی اینترنت را آموزش میدهید، اما همیشه به یاد داشته باشید كه این مهارتها از نوع مهارتهایی نیستند كه یك بار آنها را تعلیم دهید، و تصور كنید كه دانشآموزانتان را ماهر كردهاید. این قبیل مهارتها به تفكر عالی و مهارتهای سازماندهی پیشرفتهای نیازدارند، و به همین جهت نیازمند درسهای متعدد و جلسات تمرینی فراوانی هستند. باید بدانید كه دانشآموزان همواره در حال پیشرفت در كسب هرچه بیشتر این مهارتها هستند، و به هیچ وجه نمیتوان ادعا كرد كه كدام دانشآموز چنین مهارتهایی را دارد ، و كدامشان ندارد. در حقیقت مهارتهای متعددی در این فهرست وجود دارند كه هركسی باید میزان آنها را در خودش روز به روز افزایش دهد.
درواقع این مهارتها مطلق نیستند، و هر كسی به نسبت معینی- بسته به میزانِ آموزشیهایی كه میبیند و تمریناتی كه میكند- از آنها بهرهمند میشود.
● دروس مبتنی براینترنت تدوین كنید .
اكنون كه دانشآموزانتان مهارتهای پایه را در جستوجو و كندوكاو در اینترنت كسب كردهاند و قادر هستند از اطلاعاتی كه پیدا میكنند، استفادهی معقول نمایند، میتوانید استفاده از اینترنت در كلاسهای درس یا مراكز آموزشی را شروع كنید.
و چند نكتهی آخر در تدوین دروس مبتنی بر اینترنت:
۱) هرگز درستان را طوری شروع نكنید كه دانشآموزان مجبور باشند فقط از موتورهای جستوجو استفاده كنند.
۲) از دانشآموزان بخواهید كه اطلاعات خیلی خاصی را پیدا كنند و فقط به گشتزنی مشغول نباشند.
۳) همیشه از دانشآموزان بخواهید كه نشانی سایتهایی را كه برای گزارشات خود به كار میبرند، به صورت «مرجع» یادداشت نمایند.
۴) كل كلاس را درآن واحد به یك سایت نفرستید.
۵) در صورت امكان، قبل از آنكه دانشآموزان از سایتی بازدید كنند. سعی كنید قبلاً خودتان به آن سر بزنید.
منبع : ماهنامه کامپیوتر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست