شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
RFID چیست؟

▪افزایش كارآمدی
▪كاهش خطای ناشی از ورود اطلاعات
▪نبود نیاز به نیروی انسانی برای انجام كارهای ساده و پرحجم
▪سیستمهای شناسایی خودكار بسیاری وجود دارد:
▪باركد
▪شناسایی با صدا
▪تكنولوژی بیومتریك
▪كارتهای هوشمند
▪RFID
●تكنولوژی RFID
RFID مخفف Radio Frequency Identification به معنای شناسایی با كمك امواج رادیویی است. این سیستم به شناسایی اشیا و اجسام در حال حركت و ساكن، به كمك امواج رادیویی میپردازد. روشهای شناسایی اشیا با این سیستم، چند گونهاند اما معمولیترین آنها، اختصاص یك شماره به هر شیء است. این شماره روی تراشهای متصل به یك آنتن ذخیره میشود. به مجموعه این تراشه و آنتن، برچسب (Tag) میگویند. ازاین آنتن برای انتقال اطلاعات تراشه به قرائتگر (Reader) استفاده میشود. این قرائتگر امواج رادیویی را از برچسبها دریافت و آن را به اطلاعات قابل انتقال به رایانه تبدیل میكند و برای پردازش به رایانه میفرستد.
●چگونگی عملكرد
این سیستم شامل برچسب (تراشه و آنتن) و یك قرائتگر با آنتن مربوطه است. قرائتگر امواج الكترومغناطیسی را ارسال میكند. زمانی كه این امواج به برچسب میرسند، برچسب به آنها پاسخ میدهد و اطلاعات از قبل ذخیره شده را برای قرائتگر ارسال میكند.
●تاریخچه
▪سال ۱۸۴۶: كشف انرژی الكترومغناطیسی توسط فارادی
▪سال ۱۹۳۵: ساخت رادار
▪سال ۱۹۷۳: ساخت سیستم RFID برای برچسبهای منفعل
▪سال ۱۹۷۹: كاربرد RFID برای حیوانات
▪سال ۱۹۸۷: كاربرد RFID برای جمعآوری عوارض خودروها
▪سال ۱۹۹۴: كاربرد RFID برای خودروها در تمام امریكا
▪سال ۲۰۰۳: كاربرد RFID برای شناسایی كانتینرها در جنگ عراق و همچنین سیستم زنجیره تامین محصولات تجاری قبل از تولید تا تحویل به مشتری
●انواع قرائتگر
قرائتگر میتواند در محل نصب ثابت باشد و برای محدوده خاصی طراحی شود و یا روی در ورود و خروج نصب و برای محدوده ۳ متر طراحی شود. قرائتگرهای پرتابل دستی نیز وجود دارند كه میتوانند متحرك باشند.
●انواع برچسب
برچسبها به سه نوع تقسیم میشوند:
۱-منفعل (Passive)
۲-نیمه فعال (Semi-passive)
۳-فعال (Active)
●برچسب منفعل
این برچسب نیروی لازم برای فعال كردن مدار تراشه را از امواج الكترومغناطیسی دریافت میكند. سپس تراشه امواجی را كه باید برگشت داده شود، تنظیم و توسط آنتن خودش برای آنتن قرائتگر ارسال میكند. قرائتگر هم آنها را به دادههای رقمی تبدیل میكند.
●برچسب نیمه فعال
این برچسب دارای باتری است و زمانی كه نیروی فعال كننده را از قرائتگر میگیرد، باتری را به كار میاندازد و اطلاعات تراشه را ارسال میكند. در این برچسب در مصرف باتری صرفهجویی میشود و عمر مفید باتری افزایش مییابد.
●برچسب فعال
این برچسب هم دارای باتری، همیشه فعال و مدام در حال ارسال اطلاعات به قرائتگر است. برچسبها براساس نوعشان، دمای ۴۰- تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل میكنند.
●ظرفیت برچسب
برچسبهای معمولی (مصارف تجاری و عمومی) ـ بسته به نوع كاربردشان ـ میتوانند كمتر از ۲ كیلوبایت اطلاعات را در خود ذخیره كنند كه برای اطلاعات پایه كافی است. برخی از برچسبها هم میتوانند ۸ كیلوبایت اطلاعات و حتی بیشتر را ذخیره كنند.
●برد خواندن برچسبها
برد خواندن برچسبها به متغیرهای بسیاری بستگی دارد، از جمله فركانس عملكرد آنها، قدرت قرائتگر در تداخل با اشیای فلزی و یا دیگر قرائتگرها.
همان طور كه برای انتخاب كانال موردنظر باید رادیو را روی موج مربوط تنظیم كرد، فركانس برچسب نیز با توجه به كاربرد آن تعیین میشود كه با درنظر گرفتن برچسب و محدوده موثر، بسیار متفاوت است و برای برچسبهای فعال به كمك باتری تا ۱۰۰ متر یا بیشتر نیز عمل میكند.
●قیمت تجهیزات
قیمت تجهیزات برحسب نوع كاربرد و سازنده، بسیار متغیر است. یك نمونه معمولی آن به شرح زیر است:
▪برچسب نیمه فعال برای ۳ متر = ۳۰۰.۰۰۰ ریال
▪آنتن = ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال
▪قرائتگر = ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
▪برچسب فعال = از ۱۰ تا ۴۰ دلار
▪برچسب منفعل = از ۳/۰ دلار تا ۱۰ دلار
▪قیمت برچسب در امریكا به دلیل تولید انبوه، تقریباً نصف اروپا است.
●مزایا
این سیستم نسبت به سیستمهای دیگر، اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره میكند، مثلاً حدود ذخیرهسازی روی برچسب بین ۸ تا ۳۲ MB است؛ در صورتی كه روی سیستم باركد فقط ۲۰ كاراكتر داده ذخیره میشود.
▪افزایش انعطاف پذیری عملیات
▪افزایش سود و بهرهوری
▪تسریع فرایندها
▪كاهش افتها
●معایب
نبود استاندارد معتبر كه موجب عدم توسعه آن شده ولی تدوین استاندارد در امریكا شروع شده است.
هزینه راهاندازی این سیستم در مقایسه با سیستمهای دیگر بیشتر است.
ممكن است با سایر فركانسها و فلزات تداخل ایجاد كند.
عدم شناسایی در محیطهای مایع و حایلهای فلزی در بعضی از برچسبها
تجاوز به حریم خصوصی افراد (میتوان به طور غیرمحسوس حریم خصوصی افراد را كنترل كرد.)
●كاربرد RFID در شركت سایپا
با استفاده از این كارتها به جای كارتهای پرسنلی، دیگر صف كارتزنی ایجاد نمیشود بلكه با خروج از در كارتزنی، اطلاعات كارت افراد توسط قرائتگر خوانده میشود. این قرائتگرها بسته به نوع خود، در هر لحظه میتوانند تا ۲۰۰۰ كارت را شناسایی و ثبت كنند.
اگر تمام كاركنان به این كارت مجهز باشند، در واحدهای ستادی با نصب یك قرائتگر مكان پرسنل در طبقات مختلف مشخص و از حضور افراد در واحدها اطلاع حاصل میشود.
میتوان این كارتها را طوری برنامهریزی كرد تا رفت و آمد افراد به بخشهای مختلف قابل كنترل باشد، مثلاً به جای این كه برخی افراد كارت عبور و مرور مجاز در سالنهای تولیدی را داشته باشند، اطلاعات مربوط به ورود و خروج هر شخص به سالنهای تولیدی ثبت شود. به این ترتیب میتوان مشكل ورود و خروج غیرقانونی به سالنها را حل كرد.
اگر خودروهای تولیدی از بدو تولید به این برچسبها مجهز شوند، میتوان در هر لحظه، در هر سالن آمار تولید و محل خودرو را مشخص و حتی سرعت و توقفهای خط تولید را كنترل كرد به عبارت دیگر، كل چرخه تولید تحت كنترل است.
اگر قطعات اصلی خودرو همچون موتور، گیربكس، اكسل جلو و عقب، ECU و... به این برچسبها مجهز شوند، اطلاعات آنها در هر لحظه قابل دسترسی است و در صورت تغییر در تعمیرگاهها، اطلاعات آن به روز میشود.
اگر دركنار كارت مشخصات خودرو از برچسب نیز به همین منظور استفاده كنیم، برای كنترل بهتر میتوان با یك قرائتگر دستی بدون باز كردن در موتور، اطلاعات مربوط را استخراج و در ضمن اطلاعات بیشتری روی آن ذخیره كرد.
اگر هر پالت كه به انبارهای شركت وارد میشود، دارای یك برچسب باشد و اطلاعاتی نظیر تعداد قطعه، نام قطعه، شماره فنی قطعه، نام سازنده، تاریخ تولید و... روی آن ذخیره شود، در هر لحظه میتوان موجودی انبار را استخراج و حتی محدوده موجودی را برای نرمافزار تعریف كرد تا اگر از آن مقدار كمتر شد، به طور خودكار سند سفارش صادر شود. اگر پالت به طور كامل كلیم شود، كد غیرقابل استفاده روی برچسب اضافه میشود تا از خروج آن از انبار جلوگیری به عمل آید.اگر سرویسهای ایاب و ذهاب خارج شركت كه كاركنان را برای شیفتهای مختلف به شركت میآورند، به این برچسبها مجهز شوند، ورود و خروج و حتی تاخیر آنها ثبت میشود. میتوان یك برچسب در ابتدا و یكی در انتهای اتوبوسها نصب كرد تا زمانی كه از دریچه مربوطه عبور میكنند، مشخص شود اتوبوس دارای سرنشین است و یا خالی است.
اگر مهمانان شركت دارای این نوع برچسب باشند، حراست میتواند آنها را نیز تا حدودی كنترل كند.
اگر كامیونهای ورودی به شركت نیز از این برچسبها استفاده كنند، عبور و مرور و زمان تخلیهشان ثبت میشود.
برای تطابق رانندههای مجاز كه پشت رل نشستهاند نیز استفاده میشود.اطلاعات بهداشتی و ایمنی كاركنان میتواند در كارت جداگانهای ذخیره و در مراجعات بعدی از آن استفاده شود.
كلیه این تجهیزات میتواند به اینترانت شركت نیز وصل شود و به این ترتیب كاركنان مجاز میتوانند به اتاق كنترل وصل شوند و هرگونه اطلاعاتی را از سطح شركت جمعآوری و پردازش كنند.
در انبار شیمیایی كه تاریخ اعتبار اهمیت بسیاری دارد، استفاده از این برچسبها نزدیك شدن تاریخ انقضای مواد شیمیایی را آلارم میدهد تا بتوان قبل از فاسد شدن، از آنها استفاده كرد.
با وجود شبكه داخلی كه در شركت سایپا نصب شده، انتقال اطلاعات تا قرائتگرها و اتاق كنترل توسط این شبكه امكانپذیر است.
با این روش پاركینگ سایپا در دسترس است یعنی هر خودرو به راحتی شناسایی و موقعیت آن در پاركینگ مشخص میشود.اگر تمام خودروهای خدماتی شركت و كاركنان به این برچسبها مجهز باشند، حراست میتواند بر تمام آنها نظارت دقیق و غیرمحسوس اعمال كند.
●كاربردهای گوناگون RFID
اگر تمام خودروها به این برچسبها مجهز باشند و به سیستم بانكی نیز وصل شوند، در جادهها عوارض به طور اتوماتیك گرفته میشود و حتی میتوان عوارض را براساس كیلومتر طی شده اخذ كرد.
با اجرای بند فوق، پلیس هنگام صدور برگ جریمه میتواند از برچسب مربوطه، جریمه را كم كند.
با استفاده از این برچسبها در محدوده طرح ترافیك به نظارت پلیس نیازی نیست و اطلاعات خودرو به طور خودكار ثبت میشود؛ اگر غیرمجاز بود، برگ جریمه صادر میشود.
در این روش میتوان هنگام اجرای طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها نیز اطلاعات را جمعآوری، خودروهای غیرمجاز را شناسایی و برای آنها برگ جریمه صادر كرد.
با این سیستم، ثبت اطلاعات و آمار در هر مورد به طور دقیق صورت میگیرد و برنامهریزی برای رفع مشكلات نیز واقعیتر میشود.
هر شخص به جای كارت ملی و... میتواند دارای برچسب هوشمند باشد كه تمام اطلاعات هویتی مانند نام خانوادگی، شماره شناسنامه، كد ملی، تاریخ تولد، آدرس محل سكونت، تلفن ضروری و ... روی آن ذخیره شود. این اطلاعات در مواقع لزوم به طور اتوماتیك به قرائتگر ارسال و در رایانه ثبت میشود.
محمولههای ارزشمند و كانتینرها در سازمانهای حمل و نقل و پست میتوانند دارای این برچسب باشند و حتی مشتری توسط اینترنت از موقعیت محموله خود آگاهی یابد و بداند چه مدت در آن مكان مانده است و چه موقعی به مقصد میرسد.
در پاركینگها ظرفیت خالی شناسایی میشود و به نوعی زیر سیستم مدیریت پاركینگ به شمار میآید.
در صنایع مهندسی هر محصول اولیه و نیمه ساخته میتواند از این برچسب حاوی اطلاعات برخوردار باشد كه به راحتی قابل استخراج هستند و به این ترتیب از خطای انسانی جلوگیری میشود.در صنایع هواپیمایی تمام خودروهای خدماتی قابل تردد در سطح فرودگاه به این برچسب مجهز میشوند و عبور و مرور آنها از لحاظ امنیتی تحت كنترل درمیآید.
اگر وسایل مسافران هواپیما دارای این برچسبها باشد، به طور اتوماتیك جدا میشوند و از گم شدن آنها نیز جلوگیری میشود.
اگر واگنهای قطار به این برچسب مجهز باشند، شناسایی، ردیابی و كنترل موجودی واگنها به راحتی صورت میگیرد.در ابتدا و انتهای قطار از این برچسب استفاده میكنند تا مشخص شود قطار چه موقع از ایستگاه یا تقاطع با جاده خارج و یا چه وقت وارد شده است.
اگر اتوبوسهای شركت واحد به این برچسب مجهز باشند، درگذر از هر ایستگاه اطلاعات آنها به واحد ابتدا و انتهای خط و ایستگاههای دیگر ارسال میشود. اطلاعات اتوبوسها روی پانل هر ایستگاه ظاهر میشود و شهروندان متوجه میشوند اتوبوس چه موقع به ایستگاه میرسد. سیستم ارتباطی بین ایستگاهها میتواند با فركانس رادیویی و یا سیستم RDS ایجاد شود. در صورت خرابی اتوبوس، راننده میتواند با سیستم مشابه با فركانسی بالاتر از حد معمول، مشكل را به ایستگاهها و كنترل خط اعلام كند.
این روش برای گذر از درهای عبور و مرور و كنترل، بسیار مناسب است و هزینه پایینی دارد، به ویژه برای پاركینگهای شخصی برجها كه باید عبور و مرور در آنها كنترل شده باشد.
اتوبوسها و كامیونهای برون شهری نیز میتوانند به این برچسبها مجهز شوند. به این ترتیب به توقف آنها در مراكز پلیس راه نیازی نیست. در عبور از محل مخصوص، زمان و اطلاعات دیگر ثبت و كنترل میشود.
در كانتینرهای مخزندار، برچسبها میتوانند به تجهیزات كنترل دما و فشار مجهز شوند و در صورتی كه درجه حرارت و فشار از حد مجاز بالاتر و یا پایینتر رفت، آلارم دهند.در صدور بارنامه الكترونیكی در صنایع ریلی و جادهای، اطلاعات روی این برچسبها ذخیره و توسط افراد ذیربط و پلیس به راحتی كنترل میشود، به ویژه اگر با پلمب الكترونیكی همراه شود، اطمینان مشتری افزایش مییابد.
تمام طبقات فروشگاههای بزرگ میتواند به این سیستم مجهز شود و به این ترتیب موجودی طبقهها كنترل میشود تا در صورت كم شدن موجودی، به كاركنان ذیربط آلارم دهد. در ضمن برای جلوگیری از سرقت نیز مورد استفاده قرار میگیرد.در فعالیتهای عمرانی نظیر بتنریزی در ساخت سدها نباید درجه حرارت بتن از حد مجاز بیشتر شود چون در این صورت خاصیت بتن به یك دهم میرسد؛ این برچسب را با ترمومتر تركیب میكنند تا در صورت لزوم، آلارم دهد و بتن نسوزد.
در مهدكودكها برای كنترل كودكان و ردیابی آنها از این برچسبها استفاده میكنند.
كارت واكسیناسیون و رشد بچهها نیز میتواند به این سیستم مجهز شود.
در بیمارستانها شناسنامه بیمار میتواند از این برچسبها باشد تا تمام اطلاعات در آن ثبت شود و حتی بعد از آن نیز برای جمعآوری اطلاعات و آمار به طور دقیق و سریع مورد استفاده قرار گیرد.
با این برچسبها در شناسنامه حیوانات نیز میتوان كلیه اطلاعات مربوط به دام، از جمله تاریخ واكسیناسیون بعدی را ذخیره كرد.در كتابخانهها و ویدئوكلوپها ورود و خروج كتاب و نوار میتواند تحت كنترل درآید.
در صنایع شیمیایی و دارویی برای شناسایی ظروف میتوان از این برچسبها استفاده كرد تا از وقایع خطرناك جلوگیری شود.برای جلوگیری از بچه دزدی و آدم ربایی میتوان از این سیستم استفاده كرد.
در نمایشگاهها و مراكز تفریحی میتوان اشخاص به ویژه كودكان را با اتصال این برچسب به لباسشان شناسایی كرد. این برچسبها اجازه نمیدهد كودكان بدون والدینشان از این مكانها خارج شوند.
در جواهرفروشیها، هر محصولی میتواند دارای این برچسب باشد و اطلاعات و حتی قیمت را به سرعت در اختیار مشتری قرار دهد. این روش از سرقت و تعویض نیز جلوگیری میكند.
در سیستم رختشویخانههای بزرگ، هر لباس میتواند دارای این برچسب باشد و به این ترتیب از گم شدن آن جلوگیری شود.
اگر تمام خودروها و شهروندان به این برچسبها مجهز باشند، پلیس میتواند بر تمام آنها نظارت غیرمحسوس اعمال كند.دامنه كاربرد این سیستم بسیار گسترده است و تقریباً تمام موارد یادشده در برخی كشورها به كار میرود.
تنظیمكننده: مهندس محسن عیسایی ـ مدیریت مهندسی و پشتیبانی كیفیت
Email:m-issaei@ittransport.ir
Email:m-issaei@ittransport.ir
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست