چهارشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۳ / 9 October, 2024
مجله ویستا


اول کیفیت، بعد کمیت


اول کیفیت، بعد کمیت
همپای پیشرفت روزافزون فناوری تولید خودرو در جهان، مفهوم كیفیت فراگیرتر شده و استانداردهای ملی و بین‎المللی را در نوردیده است. زمانی كیفیت صرفاً به تطابق ویژگی خودرو با استاندارد و شرایط فنی تعریف شده، محدود بود اما امروزه علاوه بر رعایت استانداردها، تأمین خواست و جلب رضایت مشتری معیار و ملاك سنجش كیفیت محصول قرار می‎گیرد. حتی می‎توان گفت در دنیای كنونی، كیفیت محصول از دیدگاه مشتری شاخص اصلی تعریف و تدوین استانداردهای ملی و بین‎المللی جدید است. به باور كارشناسان، خودروسازان ایرانی در زمینه كمیت و كیفیت تولید محصول، همان مسیر طی شده خودروسازان جهانی را ـ البته با تأخیر ـ می‎پیمایند. برای خودروسازان ایرانی، نیمه دوم دهه ۷۰ دوران رشد كمی و افزایش تیراژ تولید بود. آنان در این مدت با سرمایه‎گذاری كلان توانستند ضمن نوسازی و گسترش خطوط تولید، به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ درصد رشد تیراژ را تجربه كنند. به عنوان مثال، تیراژ پراید را ـ به عنوان یك محصول مورد استقبال عمومی ـ به مرز صدهزار دستگاه در سال داخلی قرار گرفته است و آنان بیش از آن كه به فكر افزایش تیراژ باشند، درصدد بالا بردن كیفیت تولید و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری برآمده‎اند. در این دوران، استراتژی «اول كیفیت بعد كمیت» سرلوحه برنامه‏‎های خودروسازان داخلی قرار گرفته است. این اساس خودروسازان به برنامه‎ریزی و سرمایه‏گذاری وسیعی برای افزایش كیفیت تولید، ایمنی سرنشین، كاهش مصرف سوخت و آلایندگی و بهبود خدمات پس از فروش همت گمارده و حتی از مصوبات و استانداردهای ملی و زیست محیطی كشور نیز فراتر رفته‎اند. به نظر می‎رسد نیمه دوم دهه ۸۰ نیز «دوره اتصال به زنجیره جهانی تولید و حضور در بازار جهانی» برای خودروسازان ایرانی است. آنان برمبنای همین استراتژی، به استقبال آخرین و پیشرفته‎ترین فناوری تولید خودرو در جهان شتافته‎اند كه مشاركت با رنوی فرانسه برای تولید خودروی مدرن «ال ۹۰» نمونه‎ای از آن است؛ خودرویی كه حتی شهروندان اروپایی غربی نیز در انتظار ورود آن به بازار هستند. در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز كیفیت همچنان اولویت اصلی خودروسازان ایرانی خواهد بود.
گروه خودروسازی سایپا نیز پس از كسب موفقیت‎های چشمگیر در افزایش تیراژ تولید و افزایش سهم در بازار داخلی در نیمه دوم دهه ۷۰ اكنون به سرعت در حال افزایش كیفیت تولید است. كسب عناوین مختلف از جمله تولید كننده پرطرفدارترین خودرو (پراید) و محبوب‎ترین خودرو (زانتیا) از شواهد رشد كیفیت محصول در این شركت است. از آنجا كه سایپا كیفیت محصول را فراتر از استانداردهای ملی و جهانی تدوین شده و به معنای جلب رضایت مشتری می‎داند، خدمات پس از فروش را نیز متناسب با تقاضای مشتری بهبود و گسترش می‎دهد. گروه سایپا همچنین از هم اكنون گام‎های مهمی برای اجرای استراتژی صنعت خودروی كشور در نیمه دوم دهه ۸۰ برداشته كه تولید خودروی ال ۹۰، ایجاد خط تولید خودرو در خارج از كشور و تولید محصولات متنوع و جدید مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان از آن جمله است. می‎توان گفت افزایش تیراژ تولید (رشد كمی) اكنون دیگر اولویت اصلی خودروسازان نیست و نمی‎تواند برای آنان افتخاری محسوب شود. در این برهه، رشد كیفیت محصول رمز ادامه حیات اقتصادی صنعت خودرو و موفقیت آن در عرصه داخلی و خارجی است. تنها شرط بقا و موفقیت خودروسازان این است: «اول كیفیت بعد كمیت».
منبع : اندیشه گستر سایپا