چهارشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۳ / 9 October, 2024
مجله ویستا
اول کیفیت، بعد کمیت
همپای پیشرفت روزافزون فناوری تولید خودرو در جهان، مفهوم كیفیت فراگیرتر شده و استانداردهای ملی و بینالمللی را در نوردیده است. زمانی كیفیت صرفاً به تطابق ویژگی خودرو با استاندارد و شرایط فنی تعریف شده، محدود بود اما امروزه علاوه بر رعایت استانداردها، تأمین خواست و جلب رضایت مشتری معیار و ملاك سنجش كیفیت محصول قرار میگیرد. حتی میتوان گفت در دنیای كنونی، كیفیت محصول از دیدگاه مشتری شاخص اصلی تعریف و تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی جدید است. به باور كارشناسان، خودروسازان ایرانی در زمینه كمیت و كیفیت تولید محصول، همان مسیر طی شده خودروسازان جهانی را ـ البته با تأخیر ـ میپیمایند. برای خودروسازان ایرانی، نیمه دوم دهه ۷۰ دوران رشد كمی و افزایش تیراژ تولید بود. آنان در این مدت با سرمایهگذاری كلان توانستند ضمن نوسازی و گسترش خطوط تولید، به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ درصد رشد تیراژ را تجربه كنند. به عنوان مثال، تیراژ پراید را ـ به عنوان یك محصول مورد استقبال عمومی ـ به مرز صدهزار دستگاه در سال داخلی قرار گرفته است و آنان بیش از آن كه به فكر افزایش تیراژ باشند، درصدد بالا بردن كیفیت تولید و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری برآمدهاند. در این دوران، استراتژی «اول كیفیت بعد كمیت» سرلوحه برنامههای خودروسازان داخلی قرار گرفته است. این اساس خودروسازان به برنامهریزی و سرمایهگذاری وسیعی برای افزایش كیفیت تولید، ایمنی سرنشین، كاهش مصرف سوخت و آلایندگی و بهبود خدمات پس از فروش همت گمارده و حتی از مصوبات و استانداردهای ملی و زیست محیطی كشور نیز فراتر رفتهاند. به نظر میرسد نیمه دوم دهه ۸۰ نیز «دوره اتصال به زنجیره جهانی تولید و حضور در بازار جهانی» برای خودروسازان ایرانی است. آنان برمبنای همین استراتژی، به استقبال آخرین و پیشرفتهترین فناوری تولید خودرو در جهان شتافتهاند كه مشاركت با رنوی فرانسه برای تولید خودروی مدرن «ال ۹۰» نمونهای از آن است؛ خودرویی كه حتی شهروندان اروپایی غربی نیز در انتظار ورود آن به بازار هستند. در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز كیفیت همچنان اولویت اصلی خودروسازان ایرانی خواهد بود.
گروه خودروسازی سایپا نیز پس از كسب موفقیتهای چشمگیر در افزایش تیراژ تولید و افزایش سهم در بازار داخلی در نیمه دوم دهه ۷۰ اكنون به سرعت در حال افزایش كیفیت تولید است. كسب عناوین مختلف از جمله تولید كننده پرطرفدارترین خودرو (پراید) و محبوبترین خودرو (زانتیا) از شواهد رشد كیفیت محصول در این شركت است. از آنجا كه سایپا كیفیت محصول را فراتر از استانداردهای ملی و جهانی تدوین شده و به معنای جلب رضایت مشتری میداند، خدمات پس از فروش را نیز متناسب با تقاضای مشتری بهبود و گسترش میدهد. گروه سایپا همچنین از هم اكنون گامهای مهمی برای اجرای استراتژی صنعت خودروی كشور در نیمه دوم دهه ۸۰ برداشته كه تولید خودروی ال ۹۰، ایجاد خط تولید خودرو در خارج از كشور و تولید محصولات متنوع و جدید مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان از آن جمله است. میتوان گفت افزایش تیراژ تولید (رشد كمی) اكنون دیگر اولویت اصلی خودروسازان نیست و نمیتواند برای آنان افتخاری محسوب شود. در این برهه، رشد كیفیت محصول رمز ادامه حیات اقتصادی صنعت خودرو و موفقیت آن در عرصه داخلی و خارجی است. تنها شرط بقا و موفقیت خودروسازان این است: «اول كیفیت بعد كمیت».
منبع : اندیشه گستر سایپا
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست