چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
تلمود چیست؟
اگر كتاب مقدس سنگ زاویه و شالوده یهودیت باشد، تلمود(۱) ستون اصلی آن خواهد بود كه از فراز بنیادها سربرآورده، كل بنا و عمارت معنوی و عقلانی یهودیت را پشتیبانی میكند. تلمود از بسیاری جهات، مهمترین كتاب در فرهنگ یهودی و ستون فقرات خلاقیت و حیات ملی آن است. هیچ كتابی نمیتوان یافت كه بهاندازه تلمود، برنظریه و عمل زندگی یهودی، شكلدهی به محتوا و مضامین معنوی آن و ایفای نقش راهنمای رفتار، تأثیر داشته باشد. قوم یهودی همیشه به خوبی میدانسته است كه ماندگاری و بالندگی او در مطالعه تلمود است و دشمنان یهودیت نیز این واقعیت را دریافتهاند. این كتاب با بیاحترامیها، ناسزاها و افتراهای زیادی روبهرو شد و در قرون وسطی، بارها در شعلههای آتش سوخت؛ این اواخر نیز همان توهینها نسبت به آن روا داشته میشود. هر از چندی، مطالعه تلمود ممنوع میشده است؛ زیرا كاملاً آشكار بوده كه اگر جامعه یهودی از مطالعه این اثر باز ایستد دیگر امیدی به ماندگاری نخواهد داشت.
تعریف رسمی تلمود عبارت است از: خلاصهای از شریعت شفاهی كه پس از قرنها تلاش عالمانه دانشمندان مقیم فلسطین و بابل، در آغاز قرون وسطی (با تفاسیر جدید) به بار نشسته است. تلمود از دو بخش اصلی تشكیل میشود: میشنا(۲)، كتابی حاوی هَلاخا (شریعت) كه به زبان عبری نوشته شده است؛ و تفسیر میشنا معروف به تلمود (یا گِمارا(۳))، كه معنای خاص آن خلاصهای از بحث و تبیین میشنا به زبان نامأنوس آرامی - عبری است.
اما این توضیح، برخلاف ظاهرش كه درست به نظر میرسد، گمراهكننده و غیردقیق است. تلمود گنجینه هزاران ساله حكمت و خرد یهودی است و شریعت شفاهی كه به قدمت و اهمیت شریعت نوشته (تورات) است، در آن تجلی مییابد. تلمود مجموعهای شامل شریعت، حكایت و فلسفه است؛ آمیزهای از منطق بینظیر و واقعبینی زیركانه، تاریخ و علم تجربی، و حكایتها و فكاهیها. این كتاب جُنگی است از مطالب ضد و نقیض: چارچوب آن منظم و منطقی است؛ هر واژه و اصطلاحی در آن، مورد تدوین دقیق و موشكافانه قرار گرفته و قرنها پس از كار اصلی گردآوری، به انجام رسیده است. با این حال، همچنان بر تداعی آزاد، همانند رمانهای جدید كه سیلان ذهن و تسلسل خاطرات در آن موج میزند بر پیوند خوردن اندیشههای گوناگون استوار است. اگر چه موضوع اصلی تلمود تفسیر و شرح كتاب شریعت است، با این حال، اثری هنری است كه از قانونگذاری و كاربرد عملی آن فراتر میرود. تلمود با آن كه تا زمان حاضر، منبع اولیه شریعت یهود است، نمیتوان آن را به تنهایی مرجعی برای صدور حكم شرعی دانست.
تلمود با مسائل انتزاعی و كاملاً غیرواقعی، با همان شیوه برخورد با معمولیترین وقایع در زندگی روزمره روبهرو میشود. در عین حال، در پرهیز از اصطلاحات انتزاعی موفق است. با آن كه مبتنی بر اصول سنت و انتقال حجّیت از نسلی به نسل دیگر است، اشتیاق آن به طرح سؤال و بازاندیشی درعهد ودیدگاههای مسلّم وپذیرفته شده و یافتن علل اساسی، بینظیر است. در روش بحث تلاش میكند تا به باریكبینیهای ریاضی نزدیك شود؛ با این حال از كاربرد نمادهای ریاضی یا منطقی میپرهیزد.
بهترین راه برای شناخت و درك تلمود، تحلیل اهداف نویسندگان و گردآورندگان آن است. هزاران دانشمندی كه عمر خویش را در مجادله و گفتوگو در صدها مركز كوچك و بزرگ آموزشی صرف كردند، چه هدفی داشتند؟ پاسخ این پرسش را باید در نام این اثر یافت: تلمود، یعنی مطالعه و یادگیری. تلمود تجسّم مفهوم بلند میصوایِ تلمود تورا(۴)، تكلیف شرعی یادگیری و مطالعه تورات، دانشاندوزی و خردورزی است، تحصیلی كه خود، هدف تلمود و پاداش آن است. در این باره یكی از حكیمان تلمودی كه از او چیزی جز نام و این كلمه قصار برای ما باقی نیست، گفته است:
آن را بارها و بارها زیر و رو كنید؛ چون همه چیز در تورات آمده است. آن را در زندگی لحاظ كنید و با آن، پا به سن بگذارید و هیچگاه آن را به كنار ننهید؛ چون هیچ ارزش بالاتری وجود ندارد.
بیتردید، مطالعه تورات اهداف عملی بیشماری را تأمین میكند، ولی منظور اصلی اینها نیست. مطالعه وابسته به درجه اهمیت یا قابلیت اجرایی مسائل موردبحث نیست. هدف اصلی و عمده آن، خود یادگیری است. همچنین شناخت تورات نیز به معنای مراعات احكام آن نیست، بلكه خود غایت و هدف است. این بدان معنا نیست كه تلمود به ارزشهای نهفته در مباحث و دستمایههایی كه به مطالعه آنها میپردازد بیتوجه است. برعكس، با تأكید بسیار بیان شده است كه آن كس كه به مطالعه تورات بپردازد اما به آموختههای خود عمل نكند، كاش هرگز متولد نشده بود. شیوه زندگی و رفتار یك دانشمند حقیقی الگوی زندهای برای دیگران است. اما این بخشی از جهانبینی عمومی تلمود است. برای طلبهای كه به تعمق در متون میپردازد، تحصیل پایانی جز شناخت ندارد. هر موضوعی كه با تورات، یا آن نوع زندگیای كه در تورات ترسیم شده است، رابطه داشته باشد ارزش بررسی و تحلیل را دارد و همواره برای دستیابی به درونمایه موضوع تلاش شده است. در فرایند مطالعه، هرگز این پرسش مطرح نمیشود كه آیا این تحلیلها فایده عملی دارند یا خیر؟ ما اغلب در تلمود با مجادلههای طولانی و پرحرارتی روبه رو هستیم كه درباره مسائل گوناگون، به بررسی ساختار روش و تبیین نتایجی كه از آن به دست میآید، میپردازد. دانشمندان تمامی این تلاشها را انجام دادند با اینكه میدانستند كه خودِ منبع مطرود شده است و از هیچگونه اهمیت تشریعیای برخوردار نیست. این رویكرد همچنین روشن میسازد كه چرا ما در تلمود بحثهایی را میبینیم كه به مسائل گذشته دور مربوط میشوند و طرح دوباره آنها بعید مینماید.
البته گاهی اتفاق میافتد كه مسائل و مباحثی كه زمانی بیاهمیت و نامربوط تلقی میشوند، در زمان دیگری اهمیت كاربردی پیدا میكنند. این امر در حیطه علوم محض، پدیدهای عادی است؛ اما برای طلبه تلمود این تحول اثر چندانی ندارد؛ چرا كه یگانه هدف او از همان آغاز، حل مسائل نظری و كشف حقیقت است.
در ظاهر، تلمود در امتداد مرزهای یك رساله قانونی تدوین شده است و بسیاری از مردم به خطا، ماهیت آن را شرعی میشمارند. تلمود موضوعهایی را كه با آنها سروكار دارد، یعنی هَلاخای اصلی، آیات كتاب مقدس یا سنتهایی را كه از حكیمان منتقل شدهاند، پدیدهای طبیعی و اجزاء واقعیتی عینی تلقی میكند. وقتی كه كسی با طبیعت رابطه برقرار میسازد، نمیتواند ادعا كند كه فلان موضوع برای او جذّابیت یا ارزش دقت كردن ندارد. البته موضوعها از نظر اهمیت، سلسله مراتبی دارند، اما همه آنها در این كه وجود دارند و باید به آنها توجه شود، یكسانند. هنگامی كه یك حكیم تلمودی به بررسی سنتی كهن میپرداخت، آن را بیش از هر چیز یك واقعیت میپنداشت و الزامآور بودن یا نبودن آن برایش تفاوت نمیكرد، بلكه این امر جزئی از دنیای او بود و نمیشد از آن غفلت كرد. این عالمان وقتی كه از یك نظریه یا منبع مطرود بحث میكردند، همان موضعی را داشتند كه یك دانشمند علوم تجربی به هنگام تفكر درباره جانداری دارد كه به خاطر ناتوانیاش در سازگاری با شرایط متغیر، منقرض شده است. به عبارت دیگر، هرچند چنین جانداری ناكام مانده و از گردونه هستی خارج شده است، این امر از ارزش مطالعاتی آن نزد دانشمند علوم تجربی نمیكاهد.یكی از بزرگترین مشاجرههای تاریخی، مشاجرهای است كه به مدت بیش از یك قرن، میان روش «بِت»(۵) ۱ مّای، ۳شَمّای(۶) و هیلل(۷) وجود داشته است. این نزاع، سرانجام با این گفته حكیمانه مشهور كه «هر دو كلمات خدای جاوید(۸) هستند، ولی تصمیم مطابق با بِت هیلل است»، پایان یافت. البته ترجیح مكتبی بر مكتب دیگر، به این معنا نیست كه آن دیگری بر دركی نادرست استوار است؛ آن نیز تجلی خلاقیت و بیان «كلمات خدای جاوید» است. زمانی كه یكی از حكیمان به خود جرأت میداد تا بیان كند كه فلان نظریه را مطلوب نمیداند، همكارانش او را سرزنش نموده، چنین میگفتند: «شایسته نیست كه درباره تورات گفته شود این خوب است و آن دیگری خوب نیست.» چنین دیدگاهی در مورد یك دانشمند علوم تجربی نیز وجود دارد؛ او نیز مجاز نیست كه بگوید فلان آفریده برایش جذّابیتی ندارد. این به معنای نفی مطلق ارزشگذاری (حتی اگر از روی علاقه باشد) نیست؛ چون ارزشگذاری اگر بر درك این واقعیت استوار باشد كه هیچ فردی حق ندارد كه از نظر عینی صرف، قضاوت و یا تعیین كند كه فلان چیز فاقد زیبایی و جذّابیت است، مورد قبول است.
این شبیهسازی میان دنیای طبیعی و تورات مسئلهای كهن است و حكیمان درباره آن به تفصیل بحث كردهاند. یكی از قدیمیترین اظهارنظرها در این باره چنین است: «درست همانگونه كه معمار با استفاده از طرح و نقشه، ساختمانی را بنا میكند، آن یگانه مقدس - تبارك و تعالی - نیز در آفریدن جهان، تورات را مبنا قرار داده است.» نتیجهای كه از این بینش به دست میآید این است كه باید میان جهان هستی و تورات پیوندی خاص باشد؛ چون كه تورات بخشی از ذات طبیعت است، نه اینكه صرفاً تأمّلی سطحی از جهان طبیعی ارائه كند. این شیوه تفكر موجب پیدایش این دیدگاه شد كه هیچ موضوعی آن قدر عجیب و غریب یا باور نكردنی نیست كه نتوان در آن اندیشه كرد.
تلمود اثری یكدست از یك نویسنده نیست؛ و به همین دلیل، طیف گستردهای از سلیقهها را نشان میدهد. وقتی كه چندین نفر در تدوین یك اثر [به طور همزمان] همكاری مینمایند، در ذهن خودشان هدف خاصی را تعقیب میكنند كه سرشت و جهتگیری آن اثر را مشخص میكند. اما تلمود نتیجه و حاصل تقریر اندیشهها و بیانات تعداد زیادی از عالمان، در یك دوره طولانی است كه هدف نهایی هیچیك از آنها در آن زمان، خلق و كتابت یك اثر نبوده است. گفتهها و نظرهای آنها ملهم از زندگی بود و از پرسشهای طرح شده برای خود آنان و تبادل آراء میان حكیمان گوناگون و شاگردانشان سربرمیآورد. به همین دلیل، ما نمیتوانیم گرایشی روشن یا هدفی خاص را در تلمود بیابیم. [در این كتاب] تا حد زیادی، هر بحثی نسبت به مباحث دیگر مستقل و بیبدیل است و در عین حال، موضوعهای مورد بحث، به یكدیگر مربوط هستند. با این همه، تلمود دارای سرشتی غیرقابل تردید، خیرهكننده و مخصوص به خود است كه محصول كار یك فرد یا تدوینكنندگان آن نیست، بلكه محصولی جمعی است كه اوضاع قوم یهودی را در دورهای معیّن نشان میدهد. تمایز میان اشخاص نهتنها در آنجا كه هزاران دیدگاه بدون ذكر نام مطرح شدهاند، بلكه در مواردی هم كه هویت نویسنده یا شارح معلوم است، كمرنگ و نامشخص است و روحیه عمومی حكمفرماست. هر اندازه هم كه اختلاف میان دو حكیم شدید بوده، هر خوانندهای درنهایت، با ملاحظه اتحاد و یگانگی حاكم بر همه آنها، به خصوصیات مشترك و همدلی آنان، اذعان خواهد كرد.
از آنجا كه تلمود به موضوعها، عقاید و مشكلات میپردازد، در طول قرنها، شیوه نقل دیدگاههای مختلف به صورت زمان حالِ «اَبَیِه میگوید، راوا میگوید» در آن رشد كرده است. این ویژگی در سبك، این باور را منعكس میكند كه اثر ذكر شده صرفاً ضبط تاریخی نظرهای حكیمان دورههای گذشته نیست و نباید با ملاك و معیار تاریخی درباره آن قضاوت كرد. حكیمان تلمودی خود، بین شخصیتها و دورهها (روشن كردن این مسائل در واقع مكمل تحقیق است) تمایز قائل میشدند؛ اما این تفاوتها را تنها زمانی نقل میكردند كه ارتباط نزدیكی با موضوع داشتند و در كار ارزشگذاری و تحقیق بهكار گرفته نمیشدند. به عقیده این دانشمندان، زمان یك جریان پایدار نیست كه در آن، زمان حال همیشه گذشته را محو و نابود كند. اساساً حال و آینده به تعبیری، رو به رشد تلقی میشوند؛ چرا كه هر دو بر گذشتهای كه هنوز زنده است بنا میگردند. در این فرایند گسترده، برخی عناصر شكل ثابتتری به خود میگیرند، درحالیكه عناصر دیگری، به خاطر تعلق داشتن به زمان حال، انعطافپذیرند و قابلیت تغییر بسیار زیادی دارند. با این همه، چنین فرایندی بر ایمان به سرزندگی و نشاط همه عناصر - گرچه ممكن است قدیمی هم باشند - و اهمیت نقش آنها در كار بیپایان و خود نوسازِ آفرینش مبتنی خواهد بود.
این فرایند نوسازی و تجدد، رابطهای وثیق با محور بودن پرسش در گفت وگوهای ۱ مود، ۳تلمودی دارد. سرتاسر ۱ مود، ۳تلمود، تا حدودی، در قالب پرسش و پاسخ تدوین شده است. حتی آن جا كه مسائل به درستی نوشته نشدهاند و صورتبندی واضحی ندارند، این پرسشها زمینه هر گفتار و تفسیری را تشكیل میدهند. یكی از قدیمیترین روشهای مطالعه ۱ مود، ۳تلمود تلاش برای بازسازی پرسش بر مبنای گزارهای است كه در حكم پاسخی برای آن به شمار میرود. ۱ مود، ۳تلمود شمار بسیار زیادی از كلمات پرسشی را دربردارد كه به ترتیب، از پرسوجو در جهت ارضای كنجكاوی، تا سؤالهایی را كه در پی تخریب اعتبار موضوعهای مورد بحث هستند، شامل میشوند. همچنین، ۱ مود، ۳تلمود بین سؤالهای بنیادی و تحقیقات كماهمیتتر، یعنی بین پرسش از اصول و پرسش فرعی، تفاوت قائل است. طرح ابهامها نه تنها مجاز، كه مطالعه و تحقیق در آن ضروری است. قاعده این است كه هر نوع پرسوجویی تا حد معیّنی، مجاز و حتی مطلوب است؛ هرچه بیشتر، بهتر. هیچ پرسوجویی تا وقتی كه به موضوع اصلی وفادار بماند و به جنبهای از آن مربوط بشود، غیرمنصفانه و غلط تلقی نمیگردد. این امر نه تنها درباره خود ۱ مود، ۳تلمود، كه درباره شیوه مطالعه و پیجویی آن نیز صادق است. از طلبه انتظار میرود كه پس از یافتن دستمایههای اصلی و اساسی، سؤالهایی برای خود و دیگران طرح كند، تردیدهایی بیان دارد، و به چون و چرا درباره آنها بپردازد. از این نظر، ۱ مود، ۳تلمود شاید تنها كتاب مقدس در تمام فرهنگهای دنیا باشد، كه به طلبه اجازه میدهد و حتی او را تشویق میكند كه آن را مورد سؤال قرار دهد.
این ویژگی تلمود ما را به جنبه دیگری از این اثر و مطالعه در آن رهنمون میشود؛ از بیرون نمیتوان نسبت به این اثر، معرفتی اندوخت. از آن جا كه تلمود دارای سرشتی یگانه است، هر گونه توصیفی از موضوعهای آن و شیوههای مطالعه در آن، ناچار و بهطورحتم، سطحی خواهد بود. معرفت و شناخت حقیقی تنها از طریق ارتباط روحانی به دست خواهد آمد و طلاب باید عاقلانه و با احساس، در بحث تلمودی مشاركت جویند؛ به گونهای كه خود، تا اندازهای خالق آن شوند.
۱) seyr
۲) Mishnah
۳) Geara
۴) mitzvat seyr Torah
۵) house
۶) Shammai
۷) Hillel
۸) living God
۲) Mishnah
۳) Geara
۴) mitzvat seyr Torah
۵) house
۶) Shammai
۷) Hillel
۸) living God
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست