چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
احکام مجالس، میهمانیها و رفت و آمدها
۱) مسئله: اختلاط زن و مرد نامحرم مكروه است مگر آنكه پیرمرد یا پیرزن باشند.
ـ امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۴۹.
توجه: این مكروه بودن در صورتی است كه در مجلس هیچ وجه حرامی نباشد و الا آن اختلاط حرام است. بطور مثال اگر در مجلسی زنان حجاب كامل نداشته باشند و یا زینت كرده باشند و یا تماسهای حرام بین زن و مرد واقع شود اختلاط حرام خواهد بود.
۲) مسئله: رفتن به مجالسی كه انسان می داند در آن مجلس مرتكب حرام خواهد شد جایز نیست.
ـ امام، اراكی، خامنه ای، سیستانی، و گلپایگانی: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج۱، با استفاده از سؤال ۲۲۳۱ و ج۲ سؤال ۷۵۰.
ـ بهجت:(۱۶).
بطور مثال: رفتن به میهمانیهایی كه انسان می داند اگر برود ناچار است به نامحرم غیر محجبه نگاه كند و یا غیبت كند، دروغ بگوید و یا حرام دیگری را انجام دهد جایز نیست.
ـ توجه و مراقبت.
موارد ذیل در مجالس و اختلاطها در مظانّ گناه است و باید بیش از دیگر مواقع مراقب بود:.
برپا كردن مجالس میهمانی مختلط بخصوص اگر شركت كنندگان جوان باشند، هنگام غذا خوردن نامحرمها با یكدیگر، رفتن با نامحرم به تفریح، مانند: باغ، پارك، كوه، مسافرت كردن بخصوص اگر زن و مرد نامحرم در ماشین تنها باشند، شوخی كردن با نامحرم، همكاری كردن دو نفر نامحرم در یك كار و...
۳) مسئله: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند كه كسی آنجا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود چنانچه بترسند كه به حرام بیفتند باید از آنجا بیرون بروند و ماندن آنها در آن مكان حرام است.
ـ امام :توضیح المسائل، مسئله ۲۴۴۵.
ـ تبریزی: توضیح المسائل، مسئله ۲۴۵۴.
ـ خامنه ای: استفتاء.
ـ فاضل: توضیح المسائل، مسئله ۲۵۱۱.
ـ اراكی، بهجت، سیستانی، گلپایگانی و مكارم:(۱۷).
● احكام خودنمایی.
۱) مسئله: خودنمایی كردن به منظور به گناه انداختن دیگری حرام است.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای،سیستانی، فاضل و گلپایگانی:استفتاء.
بطورمثال: اگر خانمی به گونه ای خودنمایی كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود و یا به او اقبال پیدا كند حرام است.
راه رفتن به گونه ای خاص، حرف زدن، انجام حركاتی خاص، لبخند زدن و یا خندیدنهایی خاص به نامحرم، شوخی كردن و یا حتی مطالعه كردن در مقابل نامحرم به منظور جلب نظر نامحرم و به حرام انداختن او، پوشیدن لباسهایی خاص، گرفتن اشیای مختلف مانند كیف، كتاب، گل و یا نحوه گرفتن آنها بدست برای به گناه انداختن دیگری، نگاه خاص به نامحرم و... مواردی هستند كه اگر به قصد جلب نظر و به حرام انداختن دیگری انجام شود حرام است.
در نتیجه خصوصاً جوانان عزیز باید از اینگونه خود نماییها و موارد مشابه آن بشدت پرهیز كنند.
(۱۸).
۲) مسئله: اگر خود نمایی كردن به منظور به گناه انداختن دیگران نباشد حرام نیست.
ـ امام، اراكی، تبریزی، خامنه ای، فاضل و گلپایگانی: استفتاء.
مثلاً خانمی وقتی میهمان نامحرمی دارد بهتر غذا را پخت می كند و یا خانه را بهتر مرتب می كند به قصد آنكه نظر نامحرم به كدبانو بودن او جلب شود و یا خوب سخنرانی كند به منظور آنكه نظر دیگران را به فضل خود جلب كند و یا مواردی از این قبیل حرام نیست.
توجه: البته هر كاری به منظور خودنمایی اخلاقاً مذموم و ناپسند است و علمای اخلاق از آن نهی می فرمایند، لكن اگر همین خودنمایی به قصد به حرام انداختن دیگری باشدحرام خواهد بود.
۳) مسئله: آقایان نیز نباید به قصد به حرام انداختن خانمها خودنمایی كنند.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و گلپایگایی: استفتاء.
در نتیجه: مواردی چون پوشیدن لباسهایی خاص به منظور به حرام انداختن نامحرم، حرف زدن، نگاه كردن، راه رفتن و انجام رفتارهای شهوانی به منظور جلب نظر نامحرم، رانندگی یا موتور سواری كردن خاص در مقابل نامحرم، شوخی كردن، ورزش كردن بصورتی خاص در مقابل نامحرم به منظور به حرام انداختن او، انداختن گردنبند به سینه و یا باز گذاشتن بازو و سینه به منظور جلب نظر نامحرم ... همه اینها و مواردی مشابه آن حرام است و باید از آن خودداری نمود.
ـ سیستانی: چنانچه التذاذ و خوف وقوع در حرام نباشد جایز است. استفتاء.
ـ بهجت: در صورت كمك به حرام اجتناب شود. استفتاء.
▪ سؤال: صحبت كردن مردان با صدای تقلیدی زنان و بالعكس چه حكمی دارد.
ـ گلپایگانی: اگر تقلید از صدای زن خاصی كه او را بشناسد و موجب هتك باشد، نباشد و نفس عمل تقلیدی مذكور مهیج و لغو نباشد اشكالی ندارد و همینطور در عكس این فرض. استفتاء.
ـ سیستانی: چنانچه منجر به حرامی نشود جایز است. استفتاء.
ـ بهجت: خانمها در صحبت با نامحرم باید از هر آنچه موجب تحریك شهوت گردد اجتناب كنند. استفتاء.
ـ سیستانی: چنانچه التذاذ و خوف وقوع در حرام نباشد جایز است. استفتاء.
▪ ۱۸۷. سؤال : آیا زن می تواند با مرد نامحرمی كه می خواهد به قصد لذّت با او صحبت كند حرف بزند (در صورتی كه زن بداند به گناه نمی افتد).
ـ خامنه ای و گلپایگانی: جایز نیست. استفتاء.
▪ سؤال: آیا همخوانی زنان در مقابل نامحرم جایز است شنیدن آن برای نامحرم حكمش چیست.
ـ خامنه ای و فاضل: همخوانی زنان و همچنین شنیدن آن در صورتی كه به قصد لذّت و ریبه نباشد مانعی ندارد.
ـ خامنه ای: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج۱، با استفاده از سؤالهای ۱۷۲۴ و ۱۷۲۲.
ـ بهجت: اگر موجب فساد باشد مجاز نیست. بلكه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس مجاز نیست. استفتاء.
ـ سیستانی: چنانچه خوف واقع شدن در حرام باشد. یا نوعاً محرك باشد جایز نیست. استفتاء.
▪ سؤال: آیا گوش دادن به خواننده زن (تك خوانی) اگر باعث تحریك نشود جایز است.
ـ بهجت و خامنه ای: اگر موجب فساد است مجاز نیست، بلكه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس جایز نیست. استفتاء.
ـ فاضل: جایز نیست. جامع المسائل، ج۱، سؤال ۱۷۲۴.
منبع : بلاغ
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت سیل تهران قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی شورای شهر تهران دستگیری پلیس
قیمت دلار بانک مرکزی خودرو سایپا قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه نتانیاهو افغانستان اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا همراه اول آیفون ماه
کاهش وزن داروخانه مسمومیت سازمان غذا و دارو ویتامین قهوه خواب دیابت بارداری