پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آشانتی - Ashanti


آشانتی - Ashanti
سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : سوئیس
محصول : لوچانو اسکاریپارنتی
کارگردان : ریچارد فلایشر
فیلمنامه‌نویس : استیون گِلر، برمبنای رمانی نوشته آلبرتو واسکوئز فیگه روآ.
فیلمبردار : آلدو تونتی.
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل ملووین.
هنرپیشگان : مایکل کین، عمر شریف، پیتر یوستینوف، رکس بورلی جانسن، کبیر بیدی، ویلیام هولدن، ضیاء محیی‌الدین و ویننستن نتشونا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه.


«دکتر دیوید لیندری» (کین) و همسرش، «آنانسا» (جانسن) اعضای یک سازمان بهداشت جهانی هستند که همراه یک گروه پزشکی به منطقه‌ای دورافتاده در غرب آفریقا می‌روند. «آنانسا» تنهائی به آب‌تنی در یک رودخانه می‌رود و به دام‌ آدم‌های یک تاجر بوده به نام «سلیمان» (یوستینوف) می‌افتد. «دیوید» که با بی‌توجهی پلیس محلی مواجه شده، خود به جست‌وجو می‌پردازد و با کمک «برایان واکر» (هریسن)، عضو انجمن مبارزه با برده‌داری، با خلبان هلی‌کوپتری به‌نام «جیم سندل» (هولدن) تماس می‌گیرد تا مسیر حرکت کاروان برده‌داران را شناسائی کند؛ اما محافظان «سلیمان»، «جیم» رامی‌کشند. حالا «واکر»، «دیوید» را با یک بومی به نام «ملک» (بیدی) آشنا می‌کند که او نیز قصد انتقام گرفتن از «سلیمان» را - به‌خاطر از دست دادن خانواده‌اش - دارد. «دیوید» و «ملک» در صحرا شروع به جست‌وجو می‌کنند و محلی را که «سلیمان»، «آنانسا» را برای فروش به یک خریدار استثنائی، «شاهزاده حسن» (شریف) در جائی جداگانه نگه داشته است. «دیوید» با تعقیب «سلیمان» قایق «شاهزاده حسن» را که «آنانسا» در آن حبس شده، پیدا می‌کند و بالاخره «سلیمان» را می‌کشد. پس از درگیری سختی با محافظان «شاهزاده حسن»، «آنانسا» نجات پیدا می‌کند و «ملک» نیز زخم مهلکی برمی‌دارد...
* نوشته‌ای در آغاز آشانتی به تماشاگر می‌گوید که فیلم بر مبنای واقعیت‌های تجاری برده دوران مدرن ساخته شده است. اما ادعای جدّی بودن خیلی زود با ورود شخصیت منفی مبالغه‌آمیزِ یوستینوف خنثی می‌شود. در ادامه یک قصه ماجرائیِ بی‌مایه و بی‌منطق روایت می‌شود که نمی‌خواهد به مکان‌هائی که حادثه‌های به‌اصطلاح «واقعی» در آنها رخ می‌دهند، هیچ‌گونه هویتی ببخشد. فیلم بدون ریتم مناست یا تعلیق در روایت و حاوی نقش‌های کوتاه و عاری از لطفی برای بازیگران پا به سن گذاشته مهمانش است.