یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۳ / 6 October, 2024
مجله ویستا

احکام تماسها


احکام تماسها
●مسئله: هر كسی كه نگاه كردن به او جایز نیست تماس بدنی با او نیز جایز نیست و هرگونه لمس كردن بدن با هر عضوی باشد حرام است و باید از آن اجتناب كرد مگر از روی لباس بدون قصد لذّت و ریبه.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۴۷.
امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۰.
اراكی و خامنه ای: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.
سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.
▪ سؤال: آیا دست دادن با نامحرم جایز است در صورتی كه بدون قصد لذّت و ریبه باشد.
▪▪جواب: جایز نیست. مگر از روی لباس و در این صورت بنابر احتیاط واجب نباید دست او را بفشارد.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۴۷.
اراكی: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.
سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.
خامنه ای: (۸).
▪ سؤال: ما در محیط دانشگاههای كشورهای غربی هنگام برخورد با اساتید زن یا دانشجویانِ دختر ناگزیر از مصافحه (دست دادن) هستیم، و گرنه حمل بر سوء ادب دانشجویان مسلمان می شود. تكلیف چیست.
▪▪جواب: لازم است به آنها تفهیم كنید كه عدم مصافحه با زن نامحرم ناشی از سوء ادب نیست، بلكه معلول عقیده اسلامی و تعهد به احكام آن است.
امام، اراكی، بهجت، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۱۷.
▪ سؤال: در بعضی مناطق مسأله محرم و نامحرم چندان مورد اهمیت نیست، خصوصاً روستانشینان، مثلاً زن خود را از برادر شوهر حفظ نمی كند و او را به منزله برادر واقعی می داند. چنانچه متقابلاً او هم وی را خواهر خویش می داند و چه بسا مصافحه می كنند یا همدیگر را می بوسند. یا دختر عمو و دختر دایی با پسر خاله یا عموزاده مصافحه و روبوسی می كنند، این عمل چون از روی سادگی و بدون قصد لذّت و ریبه می باشد آیا اشكال دارد و بر فرض محذور داشتن از روی پارچه حكمش چیست.
▪▪جواب: هیچ یك از موارد فوق جایز نیست و بهتر است از روی پارچه نیز اجتناب شود.
امام، اراكی، بهجت، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۱۶.
●مسئله: اگر چه دیدن وجه و كفین زن مسلمانِ محجبه و دیدن مقدار معتاد از بدن زنان كفار اشكال ندارد لكن لمس كردن آنها جایز نیست.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۴۷.
امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۰.
اراكی و خامنه ای: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.
سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.
در نتیجه: مرد و زن نامحرم نمی توانند با یكدیگر دست بدهند و یا هرگونه تماس بدنی دیگری داشته باشند.
توجه: در موارد ذیل باید بیش از هر موقع مراقب تماسهای بدنی بود:.
گرفتن چیزهای كوچك از دست نامحرم مانند گرفتن یا دادن پول خرد، كلید و اشیای كوچك دیگر، نشستن در كنار نامحرم درتاكسی، اتوبوس، میهمانیها و... عبور كردنِ هم زمان زن و مرد نامحرم از محلهای تنگ مثل راهرو، كوچه باریك، درب و... رفتن مردان به مجالس شلوغ زنانه یا محلهایی كه زنهای نامحرم زیادی هستند و همچنین رفتن زنان به مجالس و محلهای شلوغی كه مردان نامحرمِ زیادی هستند و هنگام خرید و فروش و...(۹).
● مسئله: تماسهایی كه در محلهای شلوغ (مانند بازارها، تظاهراتها، نماز جمعه، تشییع جنازه، حرمها و یا بیت اللّه الحرام) بطور ناخودآگاه بین زن و مرد نامحرم واقع می شود اشكال ندارد مشروط به آنكه برای اینكه تماس بگیرد عمداً به آنجا نرفته باشد.
امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.
در نتیجه: اگر كسی به منظور تماس بدنی پیدا كردن با نامحرم به محلی برود و یا از محلی عبور كند و یا در اتوبوس وتاكسی كنار نامحرمی بنشیند یا بایستد و... حرام است و باید از آن اجتناب كند.
▪ سؤال: راه رفتن با نامحرم چه حكمی دارد.
▪▪ جواب: اگر به قصد لذّت و ریبه باشد جایز نیست.
امام، اراكی، خامنه ای، سیستانی و گلپایگانی: استفتاء.
●مسئله: مردان بنابر احتیاط واجب نباید دختران نامحرم را از شش سال به بالا بغل كنند و روی پای خود بگذارند یا ببوسند.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۳۶.
امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۵.
اراكی و سیستانی‏(۱۰).
▪ سؤال: آیا نشستن در كنار نامحرم در تاكسی و یا وسائل نقلیه دیگر جایز است (در صورتی كه تماس بین این دو از روی لباس باشد).
▪▪جواب: اگر به قصد لذّت و ریبه نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نباشد مجرد نشستن به نحو مذكور اشكال ندارد.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۴۷.
بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی و گلپایگانی: استفتاء.
منبع : بلاغ