پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
محاصره - THE SIEGE
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لیندا اوبست و ادوارد زوئیک
کارگردان : زوئیک
فیلمنامهنویس : لارنس رایت، منو میز و زوئیک، بر مبنای داستانی نوشتهٔ رایت
فیلمبردار : راجر دیکینز
آهنگساز(موسیقی متن) : گریم رِوِل
هنرپیشگان : بروس ویلیس، دنزل واشینگتن، آنت بنینگ، تونی شلهوب، سامی بواجیلا، دیوید پرووال و لنس ردیک
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه
̎آنتونی هابارد̎ (واشینگتن)، رئیس نیروهای ویژهٔ ضد تروریستی FBI، دربارهٔ یک هشدار دروغینِ تروریستی و سپس انفجار یک بمب واقعی در اتوبوس در نیویورک تحقیق میکند که به کشته شدن عدهٔ زیادی انجامیده است. در حالیکه ̎هابارد̎ به گروههای متخصص مسائل خاورمیانهای و ̎الیز کرافت̎ (بنینگ)، مأمور سازمان امنیت ملی میپیوندد، مأموران، برکلین را برای یافتن یک مظنون زیر پا میگذارند. پس از آنکه FBI، سه عرب را در آپارتمانی در بروکلین دستگیر میکند، انفجاری در تئاتری در برودوی و سپس حملاتی به یک مدرسه و مقر FBI صورت میگیرد. وقتی رئیسجمهور آمریکا، حکومت نظامی اعلام میکند، ̎ویلیام دورو̎ (ویلیس)، ژنرال فاشیست، وارد عمل میشود و تانکهایش را به بروکلین میفرستد و مردان عرب ـ آمریکائی را بازداشت کرده و در یک استادیوم ورزشی ـ که بهصورت بازداشتگاه در آوردهاند ـ محبوس میکند. در این بین پسر ̎فرانک حداد̎ (شلهوب)، همکار آمریکائی عربالاصل ̎هابارد̎ در FBI را بازداشت و در آنجا محبوس میکنند. ̎حداد̎ هم به خشم میآید و استعفا میدهد. با عنان گسستن ارتش، ̎دورو̎ی تشنهٔ قدرت، نقشههائی برای شکنجه و قتل میچیند و بعد توجهش را به ̎هابارد̎ و ̎الیزا̎ معطوف میکند...
● محاصره از آن دست فیلمهای تبلیغاتی / سیاسی است که در گذر رمان ارزشهائی فرامتنی برای خودش دست و پا کرد. فیلم که دربارهٔ گروگانگیری یک گروه تندروی اسلامگرا در نیویورک است، پس از فاجعهٔ یازده سپتامبر بلافاصله توجهها را معطوف به خودش کرد و به نوعی پیشبینی این رویداد تلقی شد: نکتهٔ جالب توجه در فیلم، اصرار زوئیک بر دادن پیشینه از گروه تروریست و تأکید بر تندرو بودن آنان است. هر چند چنین حربهای هم مؤثر واقع نشد و اعراب و مسلمانان مقیم آمریکا واکنشهای تندی نسبت به نمایش فیلم نشان دادند. زوئیک که عمدهٔ شهرتش را مدیون شیوهٔ روایتش در داستانهای غیر معاصر است، در این فیلم کاملاً شهری و در لوکیشنهای محدودش موفق عمل میکند، هرچند بخش عمدهای از این موفقیت را مدیون بازیهای مثلث بازیگری فیلم، واشینگتن، ویلیس و بنینگ است. تدوین خوش ریتمِ استیون رُزنبلوم، از دیگر ویژگیهای فیلم است.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لیندا اوبست و ادوارد زوئیک
کارگردان : زوئیک
فیلمنامهنویس : لارنس رایت، منو میز و زوئیک، بر مبنای داستانی نوشتهٔ رایت
فیلمبردار : راجر دیکینز
آهنگساز(موسیقی متن) : گریم رِوِل
هنرپیشگان : بروس ویلیس، دنزل واشینگتن، آنت بنینگ، تونی شلهوب، سامی بواجیلا، دیوید پرووال و لنس ردیک
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه
̎آنتونی هابارد̎ (واشینگتن)، رئیس نیروهای ویژهٔ ضد تروریستی FBI، دربارهٔ یک هشدار دروغینِ تروریستی و سپس انفجار یک بمب واقعی در اتوبوس در نیویورک تحقیق میکند که به کشته شدن عدهٔ زیادی انجامیده است. در حالیکه ̎هابارد̎ به گروههای متخصص مسائل خاورمیانهای و ̎الیز کرافت̎ (بنینگ)، مأمور سازمان امنیت ملی میپیوندد، مأموران، برکلین را برای یافتن یک مظنون زیر پا میگذارند. پس از آنکه FBI، سه عرب را در آپارتمانی در بروکلین دستگیر میکند، انفجاری در تئاتری در برودوی و سپس حملاتی به یک مدرسه و مقر FBI صورت میگیرد. وقتی رئیسجمهور آمریکا، حکومت نظامی اعلام میکند، ̎ویلیام دورو̎ (ویلیس)، ژنرال فاشیست، وارد عمل میشود و تانکهایش را به بروکلین میفرستد و مردان عرب ـ آمریکائی را بازداشت کرده و در یک استادیوم ورزشی ـ که بهصورت بازداشتگاه در آوردهاند ـ محبوس میکند. در این بین پسر ̎فرانک حداد̎ (شلهوب)، همکار آمریکائی عربالاصل ̎هابارد̎ در FBI را بازداشت و در آنجا محبوس میکنند. ̎حداد̎ هم به خشم میآید و استعفا میدهد. با عنان گسستن ارتش، ̎دورو̎ی تشنهٔ قدرت، نقشههائی برای شکنجه و قتل میچیند و بعد توجهش را به ̎هابارد̎ و ̎الیزا̎ معطوف میکند...
● محاصره از آن دست فیلمهای تبلیغاتی / سیاسی است که در گذر رمان ارزشهائی فرامتنی برای خودش دست و پا کرد. فیلم که دربارهٔ گروگانگیری یک گروه تندروی اسلامگرا در نیویورک است، پس از فاجعهٔ یازده سپتامبر بلافاصله توجهها را معطوف به خودش کرد و به نوعی پیشبینی این رویداد تلقی شد: نکتهٔ جالب توجه در فیلم، اصرار زوئیک بر دادن پیشینه از گروه تروریست و تأکید بر تندرو بودن آنان است. هر چند چنین حربهای هم مؤثر واقع نشد و اعراب و مسلمانان مقیم آمریکا واکنشهای تندی نسبت به نمایش فیلم نشان دادند. زوئیک که عمدهٔ شهرتش را مدیون شیوهٔ روایتش در داستانهای غیر معاصر است، در این فیلم کاملاً شهری و در لوکیشنهای محدودش موفق عمل میکند، هرچند بخش عمدهای از این موفقیت را مدیون بازیهای مثلث بازیگری فیلم، واشینگتن، ویلیس و بنینگ است. تدوین خوش ریتمِ استیون رُزنبلوم، از دیگر ویژگیهای فیلم است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست