پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا


فناوری برای آموزش: قابلیت‌ها، پارامترها و چشم‌اندازها


تاریخ نشر : ۸۴۰۷۱۰
تیراژ : ۱۱۰۰
تعداد صفحه : ۳۸۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۱۲-۷۸۹-۳
رده دیویی : ۰۰۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : حداد - وادی
مترجم : سرکارآرانی - محمدرضا
مترجم : مقدم - علی‌رضا
نویسنده : دراکسلر - الکساندرا

در این کتاب سعی شده پیچیدگی‌ها و تنگناهای مدرن سازی نظام‌های آموزشی، اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی ـ برای پاسخ‌گویی به چالش‌های پیش رو در قرن 21، با توجه به برنامه‌های توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ـ تجزیه و تحلیل شود. هدف از این کتاب بررسی تجربه‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در گسترش فناوری در آموزش به منظور اثربخش‌تر کردن نظام‌های آموزشی برای مواجهه با چالش‌های زمان به ویژه در گسترش آموزش و هر چه کیفی‌تر کردن فرصت‌های یادگیری است. به زعم نگارنده: 'فناوری‌ها تنها ابزارند ولی ابزارهای قدرتمندی هستند. آن‌ها قابلیت بهبود جنبه‌های مختلف توسعه‌ی آموزشی و یادگیری اثربخش، گسترش دسترسی به آموزش، ارتقای کارایی، بهبود کیفیت یادگیری، ارتقای کیفیت آموزش، احیا کردن سیستم‌های مدیریت، ایجاد زمینه‌ی یادگیری مادام‌العمر و ارائه‌ی آموزش الکترونیکی در محل کار را دارند ولی بین قابلیت و اثربخشی تفاوت وجود دارد. برای به فعل درآمدن قابلیت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، محدودیت‌ها باید کاهش یابند و مجموعه‌ای از پیش‌نیازها محقق شوند. مولفه‌های لازم برای موفقیت، شامل طیف وسیعی از عوامل است؛ از جمله: سیاست‌ها و راهبردهای آموزش، زیرساخت‌های فیزیکی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، منابع انسانی و مالی و شرایط اجرایی'.