جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
آن مرد نامدار کیست
کنگره بیدل به تازگی درتهران کار خود را به پایان برد و این روزها پاسداشت شعر و اندیشه این شاعر بزرگ همواره به بحث روز ادبا و فرهیختگان تبدیل شده بود. اما به راستی این شاعر نازک خیال با کلام جادویی اش چگونه مفاهیمی را در شعر خود انتقال داده است
آشنایی با ترکیبات در شعر بیدل، از مهمترین نکات برای بهادادن به روش برداشت درون متنی در شعر بیدل است که باید به آن توجه جدی شود.
ویژگی برداشت های درون متنی، افزون بر این که ما را با رویکرد های معنا شناسانه در شعر بیدل آشنا می سازد، از جانب دیگر، حس و دریافت ما را از اندیشه بیدل تعمیم می دهد.مهم ترین نکته ای که ما را در فرایند این تعمیم دهی کمک می کند، برداشت چند لایه و درک چند بعدی از شعر بیدل است؛ زیرا بیدل از شمار شاعرانی است که اندیشه آنها در لایه های متعدد و مختلف معنایی، پیچیده شده؛ از این رو توجه بر داده های مفهومی در قرائت های درون متنی شعر، نخستین گامی است که ما را به وادی اندیشه بیدل، نزدیک می سازد.
بیدل با توجه بر کثرت نگرش اش در شعر، یکی از مهم ترین شاعران ترکیب ساز است. برای درک درست از شعر این شاعر بزرگ، باید با شیوه کاربرد ترکیبات وی آشنا بود مانند ترکیب های «کاروان اشک» و «اثر پرداز داغ» در این بیت: «دلیل کاروان اشکم، آه سرد را مانم / اثر پرداز داغم، حرف صاحبدرد را مانم
و یا هر ترکیب «شکست رنگ» در همین غزل که بارها در غزل های دیگر نیز به کار رفته است:«شکست رنگم و بر دوش آهی می کشم محمل / در این دشت از ضعیفی کاه باد آورد را مانم»
«شکست رنگ» (مانند ترکیب های طور معرفت، طلسم حیرت، وحشتکده، چمن رنگ و...) از ترکیبات مورد توجه در نزد بیدل است؛ اما نگاه شاعر با توجه به برداشت های درون متنی در شعر، درباره این ترکیب متفاوت آمده است: یکجا شکست رنگ، به معنای شکست تعلقات است؛ اما در جای دیگر به معنای معکوس آن ارائه شده است.هدف از این مسئله، توجه ژرف بر فهم موضوعی و دریافت درست از توجیهات مفهومی در اندیشه بیدل است. در بسیاری از موارد، خلأ ژرف از درک بیدل زمانی به وجود می آید که مخاطب به دلیل عدم توجه دقیق بر ظرافت های معنایی در شعر و یا هم «خواندن نادرست واژه ها»، در گودی این خلأ پرت می شود.
«مفلسان را بیدل از مشق خموشی چاره نیست / تنگدستی باز می دارد ز قلقل شیشه را»
اگر مخاطب بدون دلیل، ترکیب «مشق خموشی» را به جای «درس خموشی» معنا کند، مفهوم در ذهن شکل نمی گیرد؛ اما اگر تلویحاً واژه «مشق» را در برداشت ذهنی خود «تمرین» معنا نماید و از آن ترکیب «تمرین خموشی» را در ذهن خود بسازد، مفهوم روشن تر به ذهن می آید و روش ما در ذهن و درک و سپس حس از شعر درست از آب در می آید.
[فرید منصوری]
منبع : روزنامه ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران رئیس جمهور مازندران توماج صالحی رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت مجلس شورای نگهبان تعطیلی شنبه ها
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی بارش باران پلیس فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری تهران قتل
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا چین قیمت دلار بازار خودرو مالیات مسکن ایران خودرو بانک مرکزی دلار تعطیلی شنبه
لیلا حاتمی علی حاتمی زری خوشکام نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سریال ازدواج فردوسی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ترکیه یمن نوار غزه حزب الله لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس جام حذفی مس رفسنجان سپاهان لیگ برتر تراکتور بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
جنگ گوگل هوش مصنوعی آیفون اپل اینترنت سامسونگ باتری تبلیغات سرعت اینترنت عیسی زارع پور
خواب چای بارداری دیابت کاهش وزن چاقی سرماخوردگی