پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
جایگاه شهادت در اسلام

پایان زندگی هر کس به مرگ اوست
جز مرد حق، که مرگ وی آغاز دفترست
مکاتب مادی در جهان بینیهای خود، مشکل پیدایش انسان را در این کره خاکی و فلسفه و حیات و مرگ او را نگشوده و در برابر سه پرسش دیرینه بشر انگشت حیرت به دندان گرفته و لب فرو بستهاند، این سه پرسش دیرینه عبارتند از:
۱) از کجا آمدهام؟
۲) برای چه آمدهام؟
۳) به کجا خواهم رفت؟
در حالی که در جهانبینی الهی پاسخ هر سه سوال روشن است و قرآن مجید به تمامی این پرسشها با جملههای
«انا الله و انا الیه راجعون»: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز میگردیم. (بقره، ۱۵۶)
«افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون»: آیا میپندارید که شما را بیجهت آفریدیم و شما به سوی ما باز نمیگردید. (مومنون، ۱۱۵)
«الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا»: خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید تا بیازماید کدامیک از شما نیکوکارترین هستید. (الملک، ۲)
حیات انسانی به طور مطلق، و حیات شهیدان راه حق، به حکم دلائل فلسفی و تصریح قرآن پس از مرگ امتداد و گسترش دارد و مرگ معبر و گذرگاهی بیش نیست که انسان را از سرایی به سرایی، از خانهای به خانهی دیگر منتقل میسازد تو گویی مرگ دروازه ابدیت است و پاسدار این دروازه «قابض الارواح» عزرائیل میباشد. اگر مرگ دروازه ابدیت است، و مرگ تن، به معنی مرگ روان نیست، شهید در این میان از ویژگی خاصی برخوردار است که بیان میشود:
۱) شهید دارای حیات اجتماعی است. او در قلوب و اذهان، جایگاه بس پرارزشی دارد. اگر او سطور تاریخ امتی را با خون پاک خود نوشته است، تاریخ بشریت نیز یادآورندهی اوست و راه وی را گرامی میدارد، تا آنجا که مهر و مودت، نام و نشان، جوشش و خروش، ایثار و فداکاری او در سینهها و قلوب موج میزند و نام او به عنوان انسان ابدی بر تارک اعصار نوشته میشود.
۲) شهید دارای حیات معنوی و حقیقی است و خصوصیات حقیقی او را قرآن ضمن سه آیه بیان کرده است. آنجا که میفرماید:
«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان میپندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، ۱۶۹)
«فرحین بما اتاهمالله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلقهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون»: آنان با آنچه که خدا به آنها از کرم خویش عطا فرموده خوشدلند و به کسانی که هنوز به آنان نپیوستهاند مژده میدهند و میگویند ترس و غمی بر آنان نیست. (آل عمران، ۱۷۰)
این آیات نکات ذیل را یادآور میشود:
۱) حیات شهید پس از مرگ یک حیات واقعی است و این حیات فردی از شهید، غیر از حیات اجتماعی اوست و به این حقیقت با جمله «احیاء» تصریح شده است.
۲) این حیات توام با رزق و روزی است چنانکه میفرمایند: «عند ربهم یرزقون»
۳) این حیات با فرح و شادی همراه است چنانکه میفرمایند: «فرحین بما انا هم الله من فضله»
۴) ارتباط شهید با جهان ماده قطع نمیشود و از آنچه در این جهان میگذرد آگاه است حتی از وضع آنهایی که هنوز در معرکه جنگ میرزمند نیز مطلع میباشد و به آنان پیام میفرستند و میگویند که ترس و غمی بر آنان نیست.
تعارضی از واژه شهید و شهادت: شهید از ماده شهود در شهادت است. شهید هم به معنای حضور است و هم به معنی علم و یقین است و هم به معنی معاینه و مشاهده است. اگر ما بخواهیم تمام رویدادهای بزرگی که در تاریخ زندگی به وجود آمده و در صفحات تاریخ صحبت شده مشخص کنیم و آنها را ارزیابی کنیم هیچکدام از آنها ارزشمندتر و با اهمیتتر از مساله شهادت نیست. شهادت تنها یک مساله از خودگذشتگی و فداکاری نیست؛ بلکه شهادت عبارت است از خود گذشتگی و فداکاری توام با پیدا کردن و زنده نمودن تمام افراد انسانها از حالت خفتگی و بیتوجهی. بنابراین شهید به واسطهی شهادتش، خون در رگ افراد مرده و خفتهی اجتماع تزریق میکند و آنها را زنده و بیدار میسازد.
نویسنده: افسانه بیرانوند
رضا ساعی شاهی
منبع: فرهنگ ایثار
رضا ساعی شاهی
منبع: فرهنگ ایثار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست