پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

دسته جداگانه - Bande A Part


دسته جداگانه - Bande A Part
سال تولید : ۱۹۶۴
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : فیلیپ دوسار
کارگردان : ژان لوک گدار، برمبنای رمانی نوشته دولورس هیچنز و ب. هیچنز.
فیلمنامه‌نویس : ژان لوک گدار، برمبنای رمانی نوشته دولورس هیچنز و ب. هیچنز.
فیلمبردار : رائول کوتار.
آهنگساز(موسیقی متن) : میشل لوگران.
هنرپیشگان : آنا کارینا، کلود براسور، سامی فری، لوئیزا کولپین، شانتال دارژه و دانیل ژیرار.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۷ دقیقه.


"آرتور" (براسور)، دوستش "فرانتس" (فری) و محبوبه او، "اودیل" (کارینا)، را متقاعد می‌کند تا پول‌های موجود در گنجه خانه "ویکتوریا" (کولپین)، عمه "اودیل" را بدزدند. پول‌ها متعلق به "آقای استولتس"، دوست "عمه ویکتوریا" است. اما وقتی سراغ گنجه می‌روند، چیزی نمی‌یابند. "آرتور"، "ادویل" را کتک می‌زند و دست و پای "ویکتوریا" را می‌بندد و او را در گنجه حبس می‌کند تا جای پول‌ها را بگوید. اما چندی بعد او را بی‌جان می‌یابد، اگرچه خودش هم در تیراندازی کشته می‌شود...
٭ فیلم به وضوح مرز بین واقعیت و تخیل در آثار گدار را نمایش می‌دهد. سه شخصیت اصلی از حومه پاریس می‌آیند، زندگی بی‌هدف دارند و نقشه سرقتی را طرح‌ریزی می‌کنند که به خشونت می‌انجامد. حتی خانه‌ای که قصد سرقت از آن را دارند شبیه خانه ارواح است. واقعیت و تخیل طوری در هم می‌آمیزند که نمی‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد. "آرتور" خود را درگیر ماجرائی می‌کند که هجویهظای بر ماجراهای فیلم‌های جنائی هالیوودی به‌نظر می‌رسد؛ مرگ خودش نیز هجویه‌ای بر این ماجراست. در واقع وجوه تمایز بین کمدی و تراژدی کم رنگ شده‌اند. در این‌جا هم شخصیت منفی، به تبع اخلاق‌گرائی گدار فرجام ناگواری دارد اما او هیچ‌گاه درباره انگیزه‌های این شخصیت‌ها قضاوت نمی‌کند. سه بازیگر اصلی به خوبی در بافت فیلم جا می‌افتند و فیلم‌برداری کوتار درخشان و بی‌نقص است.