چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
بررسی عوامل مهم در فرایند بهینه سازی پارکهای فناوری
![بررسی عوامل مهم در فرایند بهینه سازی پارکهای فناوری](/mag/i/2/qcz05.jpg)
از طرفی برای همگام شدن با شرایط زیست در این دنیای پیچیده ناگزیر از استفاده از روشهائی است که با بهکارگیری حداقل زمان حداکثر بهرهدهی حاصل گردد؛ این مهم به دست نمیآید مگر آنکه در کنار دانشگاهها و مؤسسات صنعتی و اقتصادی نهادهائی ایجاد گردد که بسترساز بهرهبرداری از تحقیقات کاربردی باشد.
پارکهای فناوری چنانچه شرایط علمی و منطقی برای تأسیس آن رعایت گردد میتواند محلی مناسب برای استفاده از نتایج پژوهشهای علمی و فنی باشد. در عین اینکه تجاری کردن این نتایج هم در ملاحظه قرار گیرد؛ تجارب کشورهای موفق همراه با درنظر گرفتن شرایط خاص ایران در ایجاد این نوع پارکها بسیار ارزنده است، مشروط بر آنکه استعدادهای داخلی، امکانات و چگونگی ایجاد تعادل بین کار، سرمایه و نیروی انسانی هم رعایت گردد تجدیدنظر در برنامههای درسی دانشگاهها، طبقهبندی مشکلات خاص در صنعت نیز از مراحل مهم دیگر در احراز موفقیت در تأسیس پارکهای فناوری است.
این نوع پارکها زمینهساز عرضه نتایج فنون تولیدی خواهند بود که خود منجر به همافزائی روابط علمی بین دانشگاه و صنعت خواهد شد.
در ایجاد پارکها باید مراحل طراحی و برنامهریزی، سازماندهی کارآفرینی، تجربهاندوزی، بازاریابی و نوسازی هر کدام در جایگاه و مرتبه خویش رعایت گردد در بخش پیشنهادات تأکید بررعایت مسائلی است که منجر به شناخت اولویتهای سیاستهای توسعه اقتصادی و اجتماعی گردد به نحوی که استقرار و استفاده از روشهای علمی را چه در بعد اطلاعرسانی و چه در مرحله جمعآوری اطلاعات فراهم آورد.
● مقدمه
اگرچه کشور ایران از حیث داشتن منابع طبیعی غنی است و لی صرف داشتن منابع طبیعی برای تحقق امر توسعه کافی نیست، وجود نیروهای خلاق و آموزش دیده در بسیاری از کشورها که حتی فاقد منابع طبیعی کافی هستند در پیش برد امر توسعه بسیاری مؤثر است. در ایران بکارگیری و استفاده از تکنولوژیهای جدید مسئولین را بر آن داشت که تأسیس و راهاندازی پارکهای فناوری را در سرلوحه برنامههای خود قرار دهند تا بتوانند همراه با بهرهگیری اقتصادی و تجاری مسائل علمی دانشگاهی را در مسیر کاربردی و توسعهای قرار دهند.… فعلاً شروع راه است و حداقل ۱۰ سال زمان میخواهد که تا بتوان از نتایج تأسیس این پارکها بهرهبرداری کرد بهمین مناسبت کنکاش و پیگیری مسائلی که بتواند فرایند توسعه این نهادها را بهبود بخشد بسیار با اهمیت است.
● کلیات
دانشگاهها عرصه آموزش علم و علمآموزی است که در بطن جامعه قرار گرفته و میبایستی نتایج حاصل از آموختیها به آن برگردد.
در دنیای امروز باتوجه به پیشرفت سریع تکنولوژی ایجاد تعادل و تلفیق بین علم و عمل اهمیت فوقالعاده دارد؛ نوآوریهای بوجود آمده از تکنولوژیهای گوناگون برخاسته از نوآوریهای علمیست ولی بستر لازم برای عرضه و پیشبرد آن در مراکز صنعتی قرار دارد
در کشور ما ایران نیز طبیعتاً هر نوع توسعه تکنولوژی از تأثیر و تقابل عوامل ذکر شده نشأت میگیرد.
ایجاد و تأسیس پارکهای فناوری از جمله راهکارهائیست که میتواند ضمن استقرار فناوریهای مختلف با مددگیری از تکنولوژیهای مدرن آموختههای دانشگاهی را به رویکرد عملی بکشاند و ترکیبی مستدل از علم و عمل را به نمایش بگذارد ضمن آنکه ابعاد اقتصادی و تجاری هم در آن لحاظ شود.
پارکهای فناوری که از چند سال قبل در ایران تأسیس شده در حال گسترش میباشد. امید است که اداره این پارکها با بهرهگیری از موازین علمی و فنی بتواند راهگشای مؤثر جهت بهبود زمینههای تولید علمی قرار گیرد.
در بکارگیری مفهوم فناوری پارکها باید درک صحیح و همه جانبه از اهداف تأسیس آنها و نیز خود مسئله فناوری وجود داشته باشد.
فرآیند فناوری ترکیب پیچیده و بهم تنیدهای از انگیزشها، توانمندیها و نهادها است که تلفیق صحیح بین این سه عامل میتواند ضامن حفظ سلامتی و اصالت وجودی پارکها باشد.
با دقتی موشکافانه در کنه سه عامل یاد شده مشخص میگردد که اعمال یک مدیریت صحیح و پویا در ادارة پارکها در صورتی محقق میشود که شرایط لازم برای عرضه و تقاضای هر نوع فناوری مهیّا باشد.
تقاضای کالا از سوی مصرف کننده و عرضه تولید از طرف تولید کننده مطرح میگردد.
آیا ایجاد پارکها توانسته است به بروز همافزائی بین ارکان تولید و فناوری و شرکتهای خصوصی کمک کند؟
حاصل پژوهشها نشان میدهد که به دلیل وجود تنگناهای گوناگون در زمینه سیاستهای رشد و توسعه صنعتی از جمله نبود زیر ساختهای لازم برای استفاده بهینه از پارکها، هنوز موفقیت چندانی در این زمینه حاصل نشده است.
فنآوری که از طریق آن اطلاعات و دانش فنی، نیرویانسانی متخصص، ماشینآلات جریان سیالی به خود میگیرد به بازارهای مناسب برای انتقال نیاز دارد.
بنابراین دسترسی به اطلاعاتی در زمینه شناخت استعدادهای داخلی، امکانات و چگونگی ایجاد تعادل بین کار، سرمایه و نیرویانسانی در این مورد ضروری است.
در برنامههای آموزشی دانشگاهها که خود بازوی اصلی و راهنمای علمی تأسیس این پارکها است انعطاف لازم که متناسب با رشد تکنولوژی در دنیای معاصر باشد وجود ندارد.
در عین حال وجود مشکلات خاصی در صنعت از جمله نبود ساختارهای مناسب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که حاصل آن در چالش قرار گرفتن سیاستهای مربوط به عرضه و تقاضاست استفاده از نوآوریها و پیشرفتهای تکنولوژیک را غیرممکن میسازد.
از مشکلات درونی صنعت چگونگی تولید فنی، توزیع نامتعادل نیرویانسانی آموزش دیده و وجود نارسائی علمی و آموزشی دانشگاهها است.
در هر کشوری استفاده ازمنابع طبیعی (به شرط داشتنآن) نیازمند سازماندهی منسجم همراه با استقرار مهارتهای تکنولوژیک است، واضح است که تکنولوژی از عواملی است که منابع انسانی و طبیعی، سرمایه و نیرویانسانی را به کالاهای ساخته شده تبدیل میکند مشروط بر آنکه چهار عامل مهارتهای تولیدی، نیرویانسانی، اطلاعات و داشن فنی ماشینآلات و ابزار، سازماندهی و مدیریت تولید با هم به کار گرفته شود.
● ویژگیهای پارکهای علمی فناوری
یکی از الگوهای متداول کشورهای پیشرفته که میتواند ارتباط سه جانبه بین دولت، دانشگاه و صنعت برقرار گند تأسیس پارکهای فناوری است که به اعتقاد نگارنده برپائی ارتباط چهارگانه که بازار را هم دراین چرخه ارتباطی وارد کند بی اثر نیست.
دلیل منظور کردن عنصر چهارم بازار آن است که چون ایجاد این پارکها نیازمند صرف بودجه نسبتاً مناسب است عوامل مادی مربوط به بازار کمک کننده مفیدی دراین مورد میتواند باشد و از بعد دیگر درعین حال وسیلهای برای جایگاه عرضه نتایج پژوشهای کالاهای تولیدی فنی به وجود میآید. بنابر اظهارنظر یکی از مسئولین:
«ایجاد شرکتهای تحقیقات مهندسی با وظیفة تدوین فناوری و تبدیل آن به تولید توسط صنایع بزرگ نظیر خودروسازی و فولاد سطح دانش صنعت مربوطه را از بهرهبرداری به طراحی مهندسی ارتقاء داده است» [۱].
سابقه ایجاد پارکهای فناوری در دنیا به سال ۱۹۵۱ میرسد [۲]. در این سال پارک تحقیقاتی استنفورد اولین پارک علمی در جهان درساحل غربی ایالات متحده تأسیس گردید؛ سیسال بعد پدیده جدید پارکعلمی تمام جهان را گرفت « مسیر توسعه اقتصاد ملی و پیشبرد سیاستهای تکنولوژیکی و عملی و صنعتی» با ایجاد پارکهای فناوری همانطور که بسیاری از کشورهای جهان تأیید دارند هموار میشود.
در ایران جهت تضمین موفقیت پارکهای فناوری در درجه اول باید مشخص شود که صنایع ما در چه وضعیتی قرار دارند. اطلاعرسانی دقیق و منسجم و پژوهشهای لازم از درجه پیشرفت تکنولوژی در هر یک از رشتههای صنایع باید انجام گیرد. بدون در دست داشتن اطلاعات فوق تأسیس پارکها با موفقیت همراه نخواهد بود.
در عین حال چارچوب قوانین مالی و حقوقی و ابعاد آن باید مشخص شود.
مراحلی که برای ایجاد پارک فکر شده است عبارتند از [۳]:
▪ طراحی و برنامهریزی
▪ سازماندهی
▪ کارآفرینی
▪ تجربهاندوزی
▪ بازاریابی
▪ نوسازی
هر کدام ازمراحل فوق بایستی با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و سنجش میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آنها انجام گیرد ولی در شرایط کنونی که برخی دانشآموختگان ما دغدغه خاطر جهت پیداکردن شغل و کار دارند که مهمترین دلایل آنها میتواند به قرار ذیل باشد:
۱) عدم توانائی در انتخاب کار، بازارکار
۲) عدم آشنایی با حقوق و ضمانتهای اجرائی تأمین خدمات اولیهکار و بسیاری موارد دیگر که درا ین مقاله مجال پرداختن به آنها نمیباشد. توسعه این قبیل پارکها ضروری است.
در مرحله طراحی و برنامهریزی باید فضای کالبدی موردنیاز، خدمات پشتیبانی خدمات حقوقی، سازمانی و مشاورهای مشخص باشد.
● مرحله سازماندهی
باید از نتایج مطالعات انجام گرفته دربارة دانشگاه و صنعت استفاده کرد شاید لازم باشد یک مأخذشناسی از این مطالعات با ذکر اهم نتایج تهیه گردد و به تناسب نیازها و کاربردها، سازمان مربوط به آنها را طراحی کرد.
در مرحله بعدی فهرستی از متقاضیان بادرنظر گرفتن اولویتها و بصورت امتیازبندی تهیه گردد و یک مرحله آموزش از نحوه ایجاد پارک، هدف، موضوع، کاربردآن برای درخواستکنندگان انجام گیرد.
پارکهای فناوری میتواند در موضوعهای مختلف تقسیم شود ولی اشتراکات ذیل در بین آنها وجود دارد:
۱) اولویت دادن به امر پژوهش و توسعه
۲) انجام پژوهش برای رفع نیازهای صنایع مشخص
۳) پذیرش تفهیم منطقی از طرف مؤسسین که ایجاد پارک برای تأسیس صنایع نیست بلکه هدف اصلی آن تهیه نمونه صنعتی است که در نهایت منجر به تجارتی شدن دستآوردهای تحقیقی گردد
۴) ارتباط مستمر با چند دانشگاه صنعتی
تا آنجائی که میسر است انجام بررسیها و نوآوریها منجر به زایش صنعت از صنعت گردد.
● پیشنهادات:
۱) انجام مطالعات لازم برای شناسائی مشکلات موجود در صنعت در ارتباط با سیاستهای رشدو توسعه صنعتی کشور.
بهتر است که در هر رشته از صنعت یک کمیته تشکیل شود. که مشکلات را در آن رشته بخصوص پیدا کند.
مسألهیابی بصورت استراتژیک و همکاری سه جانبه دولت و دانشگاه و صنعت انجام گیرد [۴].
نمایندگان جوامع علمی و صنایع تازه تأسیس در کشورهای درحال توسعه باید خودشان در مشاوره با صاحبنظران پیشقدم شوند تا به توانند به درستی تشخیص دهند که تحصیل کدام تکنولوژی برایشان ضروریتراست.
بطورکلی، برقراری ارتباط بین علوم نظری و صنایع نیازمند اتخاذ سیاستهای علمی خردمندانهای است که مبتنی بر چهار مسئله ذیل است.
▪ دلسپردگی طولانی مدت
▪ حمایت سخاوتمندانه
▪ خودگردانی جامعه علمی
▪ ارتباطات آزاد بینالمللی
۲) انجام طبقهبندی موضوعی در تکنولوژیهای وارداتی با استفاده از تجربیات افراد صاحبنظر
۳) استقرار روشهای علمی، استفاده از فناوری اطلاعات در جمعآوری دادهها بخصوص در مورد شناخت استعدادهای داخلی، امکانات و نوسانات نیرویانسانی
۴) بازنگری در برنامههای آموزشی دانشگاهها باتوجه به موارد ذیل:
الف) حضور و دخالت صاحبان صنایع در جهت تغییر در برنامههای دانشگاهها
ب) انعکاس آخرین پیشرفتهای تکنولوژی جهان در متون درسی متناسب با فرهنگ ایران
۵) انجام تقسیمبندی از مدلهای توسعه فناوری و انجام پژوهشهای لازم در این مورد
۶) استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در حوزه استقرار علوم و فناوری
۷) برقراری و تنظیم امور مربوط به توسعه کشور با محوریت علم و فناوری جهت بکارگیری مشخصات آن در ایجاد تحول و تجهیز پارکهای فناوری
۸) تشکیل هستههای خودکفائی – تحقیقاتی در دانشگاهها با الهام از طرز تشکیل هستههای خودکفائی تحقیقاتی در وزارت صنایع تا حرکتی اصولی در جهت شناساندن تحقیقات و انجام تحقیقاتی صنعتی آغاز شود[۵].
۹) پیجوئی و مطالعه درباره ایجاد و استفاده از روشهائی که بطور هماهنگ و اصولی علوم، فناوری و تولید را در پارکهای فناوری کنار هم قرار دهد. در این رابطه تعیین اولویت و خطمشیهای اساسی در پیشبرد امر فناوری از طرف مسئولین مناسب است.
۱۰) تدوین یک پروژه ملی برای استقرار فناوریهای جدید دنیای معاصر و استفاده از نیروهای خلاق و آموزش دیده برای پیشبرد آن
۱۱) اهمیت دادن به اجرائی شدن دقیق پیشرفتهای مربوط به فناوریهای …. اتخاذ شده در برنامههای پنجساله.
۱۲) توجه به برقراری بودجه اختصاصی برای توسعه پارکهای فناوری
۱۳) هدفمند کردن و تقسیمبندی موضوعی از پارکهای فناوری
۱۴) ایجاد تغییر در مقررات مربوط به روشهای اعطای امتیازات به صاحبان مشاغل تولیدی و فنی، استخدام متخصصان، انجام مبادله اطلاعات در نمایشگاهها و گردهمائیها، انتشار مجلات و نشریات مناسب
۱۵) استفاده از روشهای تشویقی برای صاحبان صنایع و دانشگاهیان.
صاحبان صنایع برای راهاندازی یک صنعت متحمل زحمات زیادی میشوند و سرمایه مالی و اوقات عمر خود در راهاندازی یک صنعت به بکار میگیرند، بنابراین برقراری تسهیلاتی برای آنان به طریق طی مراحل قانونی مثل قائل شدن تخفیف یا حذف سود گمرکی و غیره مفید است. به این شرط که در راهاندازی و پیشرفت پارکهای فناوری شرکت مؤثر و فعال داشته باشند.
در پنجاه و یکمین نشست رؤسای دانشگاهها عنوان شد که نقش پارکهای علم و فناوری در توسعه اقتصادی کشور و سیاستهای «راهبردی و حمایت آنها از ایجاد شرکتهای دانش محور» باید اساس مطالعه و کار محققین قرار گیرد در این جلسه همچنین مطرح شد که اولویتهای پژوهشی در کشور باید منتج به تجاریسازی نتایج شوند. مدیران ما به رغم علاقه ظاهری که به این مسأله دارند، در عمل به این گونه نیستند، تا آنجا که بزرگترین علت افت پژوهش در کشور بیتوجهی به تجاریسازی است [۶].
● نتیجهگیری
«ایجاد پارکهای علم و فناوری به عنوان ساختاری مناسب برای توسعه منطقهای مبتنی بر دانائی از طریق ارائه زیرساختهای مناسب با کیفیت بالا برای استقرار مؤسسات فناوری و ایجاد ارتباط بین دانشگاهها، مراکز پژوهشی و شرکتهای خصوصی صورت گرفته است»[۷].
با وجود تلاشهای انجام گرفته؛ برای اینکه به توان به اهداف فوق دست یافت ایجاد پارکها تا بحال دچار چالشهای گوناگونی بوده است[۸]. در این رابطه میتوان:
به مورد ناموفقی چون طرح کاوش که از سوی وزارت سابق صنایع اجراء گردیده اشاره کرد که طی آن ۱۵ سال پیش عرصة وسیعی به مساحت ۱۵ هکتار به ۲۱ قطعه تقسیم شد و فقط یک قطعه آن ساخته شد و باقی ناتمام ماند.
البته ناگفته نماند هر فکر تازهای در ابتدای کار ممکن است بامشکلات گوناگونی روبرو باشد به همین دلیل استفاده از تجربیات قبلی درمورد دلایل عدم ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت را باید بررسی گردد تا این تجربه در مورد پارکهای فناوری تکرار نشود.
چنانچه اهداف برنامهریزیهای کلان اقتصادی و سیاسی تعیین گردد، صاحبان صنایع و برنامهریزان دانشگاهی از طریق تبادل افکار با یکدیگر به خطوط مشخصی دست خواهند یافت که از آن طریق میزان ضرورت تأسیس پارکهای فناوری روشن خواهد بود. در مرحله بعدی از طریق کسب اطلاعات صحیح از درجات و محدودیتهای زیرساختها به طراحی جامع در باره کیفیت و چگونگی ایجاد پارکها خواهند رسید. و در این میان ضرورتها و اولویتهای خاص درمورد ایجاد این پارکها خودبخود نمایان خواهد شد. آنچه که مسلم است برای برنامهریزان دانشگاهی باید روشن شده باشد هدف تأسیس پارک از بعد علمی رسیدن به فرمولهای علمی مثلاً فیزیک و شیمی نیست، که ماهیت طراحی پارکها با این مفهوم سازگاری ندارد.
بلکه برعکس چنانچه تأسیس این پارکها منجر به تأسیس مراکزی که به دنبال نوآوری علمی تحقیقاتی و تجارتی تکنولوژی اداری باشند مقصود حاصل است.
از ویژگیهای مشخص قرن ۲۱ مستقر شدن نوآوری و کارآفرینی در تکنولوژی است. اگر ایجاد پارکها منجر به بروز و ظهور روشهائی گردد که سیستمهای تکنولوژی جدید را پیش ببرد موفقیت آنها حتمی خواهد بود. در غیراینصورت اگر طرز تلقی از آنها شبیه انتظاراتی باشد که از تأسیس مراکز R&D در صنایع میرفت باید یکبار دیگر فلسفة ایجادی آن را مورد تجدیدنظر قرار داد. خصوصیات مراکز R .D با خصوصیات مراکز نوآوری و برداشتی که از آنها میشود متفاوت است، آنچه که از نوآوری در دنیای جدید استنباط میگردد بالابردن کیفیت محصول است. که مستلزم بکاربردن تلاش وافی است. در عین حال همکاری بین واحدهای تولیدی مشابه که زایش اطلاعات تکنولوژیک را همراه داشته باشد مورد نظر است.
صدری رحیمی،مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی
منابع و مآخذ:
[۱] مجموعه مقالات چهل و چهارمین نشست دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی، ۱۳۸۰. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۰.
[۲] و [۳] سازمان صنایع ملی ایران، مجموعه کنفرانسهای علمی، ۱۳۷۲
[۴] عبدالسلام، انتقال علوم و تکنولوژی به جهان سوم انتشارات انجمن فیزیک و ایران، مترجم محمدرضا بهاری ۱۳۶۸.
[۵] گزارش طرح تشکیل و عملکرد هستههای خودکفائی، وزارت صنایع، ۱۳۶۳.
[۶] گزارش مربوط به پنجاه یکمین نشست رؤسای دانشگاهها، ۱۳۸۳، روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
[۷] سیاستها و راهبردهای علمی، فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
[۸] روزنامه ایران، سال دهم، شماره ۲۹۹۶، ۲۱ آذر ۱۳۸۳
منابع و مآخذ:
[۱] مجموعه مقالات چهل و چهارمین نشست دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی، ۱۳۸۰. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۰.
[۲] و [۳] سازمان صنایع ملی ایران، مجموعه کنفرانسهای علمی، ۱۳۷۲
[۴] عبدالسلام، انتقال علوم و تکنولوژی به جهان سوم انتشارات انجمن فیزیک و ایران، مترجم محمدرضا بهاری ۱۳۶۸.
[۵] گزارش طرح تشکیل و عملکرد هستههای خودکفائی، وزارت صنایع، ۱۳۶۳.
[۶] گزارش مربوط به پنجاه یکمین نشست رؤسای دانشگاهها، ۱۳۸۳، روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
[۷] سیاستها و راهبردهای علمی، فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
[۸] روزنامه ایران، سال دهم، شماره ۲۹۹۶، ۲۱ آذر ۱۳۸۳
منبع : پارک فناوری پردیس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست