چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
چگونگی ارتباط با عالم برزخ؟
ارتباط با عالم برزخ (محل دفن میت) چگونه است؟
مسئله عالم برزخ و چگونگی آن، از مباحث دقیق در فرجامشناسی میباشد و آیات و روایات متعددی به این بحث پرداخته است. انس با محسوسات و امور مادی، تصوری غلط از مسائلی مثل عالم برزخ ایجاد كرده، از این رو نیازمند طرح مقدمات مختلفی برای توضیح مسئله میباشیم.
برای پاسخ سؤال به نكات زیر توجه نمایید:
۱. بسیاری از حقایق هستی - و خصوصاً حقایقی كه در ماورای جهان طبیعت وجود دارد - برای ما مجهول است. این ندانستن، بیشتر در كمّ و كیف و چگونگی آن حقایق است؛ ولی اصل آن حقایق را عقل و وحی در جای خود اثبات كرده و ما نسبت به آن آگاهی داریم. علم ما به كنه و ماهیت آن حقایق بسیار محدود است؛ مگر برای عده كمی كه با سلوك عملی در همین دنیا به آن عوالم راه یافته باشند و علم اجمالی آنها به علم تفصیلی تبدیل شده باشد. از این رو، سنخیت و چگونگی بدنهای برزخی برای ما به صورت كامل و دقیق روشن نیست؛ ولی در عین حال، از مجموع آیات و روایات و تحلیلهای عقلی میتوان دورنمایی از كم و كیف بدن برزخی را تصور كرد.
قبل از تفسیر اجمالی مطلب، توجه به مطالب زیر ضروری است:
الف) در تمام عوالم هستی (عالم مادی، برزخ و قیامت) انسان دارای بدن است و در هیچ عالمی بیبدن نیست؛ به دلیل این كه در متن و ذات روح انسانی، تعلق به بدن خوابیده است؛ از این رو، ممكن نیست كه روح باشد و بدنی در كار نباشد. پس اگر بدن در عالم طبیعت، برزخ و قیامت، دارای روح است - كه هست - واجد بدن نیز خواهد بود.
ب) هر یك از عوالم هستی، دارای نظام، آثار و قوانین مخصوص به خود است؛ یعنی در عالم طبیعت، قوانینی غیر از عالم برزخ حكمفرماست و در عالم قیامت، آثاری است كه در دو عالم برزخ و ماده نیست. از این رو، بدنی كه در عالم طبیعت است، همسنخ با قوانین حاكم بر این دنیاست؛ و این بدن، غیر از بدن برزخی است. بدن برزخی، همسنخ با احكام و آثار عالم برزخ است.
همچنین بدن در قیامت، غیر از بدن برزخی و بدن مادی است و بدنی است كه همسنخ با سنن ویژه عالم قیامت و آماده پذیرش آن قوانین مخصوص است؛ مثلاً بدن قیامتی، بدنی است كه در عین سوختن مدام، از بین نمیرود و بدن قیامتی یك فرد بهشتی به صورتی است كه در عین خوردن و آشامیدن، نیازی به تخلیه مواد تغذیه شده از بدن ندارد و بدن طوری ساخته شده است كه نیازمند چنین امری نیست. بنابراین، نباید تصور كرد كه بدن مادی، برزخی و قیامتی یكسان هستند.
در جای خود ثابت شده است كه عالم تجرد و قیامت، عالم بالاتر و نزدیكتر به مبدأ متعال است و از این رو، موجودات آن از مراتب وجودی بالاتر و كاملتری برخوردارند. قبل از آن (یعنی در مرتبه فروتر)، عالم مثال و برزخ است كه مترتب بر عالم تجرد و متأخر از آن است. عالم آخر، عالم جسم و جسمانیات و یا نظام مادی است كه دورترین عالم از مبدأ متعال است. از این رو، موجودات آن نیز از مراتب ضعیفتر و ناقصتری بررخوردارند. بنابراین، موجودات عالم برزخ از موجودات عالم مادی، كاملتر و نسبت به موجودات عالم قیامت و تجرّد، ناقصترند.۱
با دقت در مطالب پیشین، مطالب زیر روشن میشود:
۱. بدن برزخی، غیر از بدن مادی و غیر از بدن قیامتی است.
۲. بدن برزخی، متناسب با احكام، آثار و قوانین عالم برزخ است.
۳. بدن برزخی، از بدن مادی كاملتر و بالاتر و از بدن قیامتی، ناقصتر و پایینتر میباشد.
بنابراین، بدن برزخی از بدن عادی بالاتر است و از سنخ ماده و جسم طبیعی نیست تا احكام ماده بر آن غالب باشد؛ ولی از آن جا كه از بدن قیامتی پایینتر است، واجد برخی لوازم ماده، چون شكل، اندازه و مقدار میباشد. روایات نیز به صراحت بیانگر این حقیقتند كه بدن برزخی شبیه بدن دنیوی است. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «ارواح مؤمنان (در برزخ) در بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی آنان است».۲
امام علیهالسلام در جملهای دیگر میفرماید: «ارواح انسانها (در برزخ) به صورت جسدهای دنیوی اند».۳
هر چند بدن برزخی بالاتر و كاملتر از بدن مادی است، در عین حال، از بدن قیامتی ناقصتر است. در سخن امام صادق علیهالسلام آمده است كه آنان «بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی» دارند یا «در صورت جسدهای دنیوی» هستند كه این، بیانگر شباهت است، نه یكسان بودن و شبیه آن است، چون شكل، مقدار و اندازه دارد و هر فرد مردهای، مرده دیگر را در این قالب مشاهده كرده، او را میشناسد؛ چنان كه در خواب، آدمی صورت خود را به شكل دنیوی با دیگران در سرور یا رنج میبیند؛ اما عین شكل دنیوی خود نیست؛ چون میتواند بدون وسایل و ابزار مادی، مثلاً مسافت طولانی را سیر كند و با ارادهای خود را در جای دیگر قرار دهد؛ چنان كه درعالم خواب، آدمی بدون استفاده از ابزار مادی، سیر و سفر میكند و به همین جهت، در بسیاری از روایات خواب را نشان خوبی برای عالم برزخ و بدن برزخی دانستهاند.۴
پس بدن برزخی، نه مادی محض است، مانند بدن دنیوی و نه غیر مادی محض است، مانند بدن قیامتی؛ بلكه بدنی است كه در قالب جسم طبیعی دنیوی نمیباشد و در عین حال، برخی از آثار جسم طبیعی چون شكل، اندازه و مقدار را دارد.
۲. روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و قالب مثالی مییابد و میبیند. در واقع، روح آدمی بإ؛ّّس رفتن از حیات دنیوی به حیات برزخی، بدن مادی خود را رها كرده، با بدن مثالی خود متحد میگردد؛ بدنی كه متناسب با نظام برزخی بوده، اتحادش با روح، قویتر از اتحاد آن با بدن مادی در زندگی دنیوی است. قالب مثالی موجود در خواب، میتواند تا حدودی ما را به بدن برزخی هدایت كند؛ زیرا هنگام خواب كه تعلق روح به بدن مادی تا اندازهای كم میشود و از حدود مادی تا اندازهای آزاد میگردد، روح، خود را با یك نوع تن مثالی - یا بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی - میبیند و این، دلیل روشنی است كه روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادی یا تعلق كمتر، قدرت تمثّل به بدن مثالی را دارد.
انسان در هنگام خواب دیدن، خودش را با همان بدن و با همان شكل و تصویر میبیند و این، حكایتگر وجود بدن مثالی و قالب برزخی است كه با انتقال روح از این عالم مادی به نظام برزخی به وجود نیامده؛ بلكه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولی ما از آن محجوب بودهایم و اگر این حجاب را - كه تعلق و توجه به نظام مادی و مادیات است - كنار زنیم، هم اكنون نیز خود را در آن قالب مثالی متمثّل میبینیم؛ همان گونه كه در خواب كه تعلق روح به بدن مادی كم میشود و بدن مادی در رختخواب افتاده، در حال آرامش است، خود را با بدنی مشابه با این بدن یافته، سیر، حركت، فهم، دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها و خواستنها با آن داریم.۵ناگفته نماند كه از نظر روایات، وجود بدن برزخی، امری مسلم و قطعی است. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «ارواح ما (مؤمنان) در بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی آنان است».۶ و در جای دیگر میفرماید: «ارواح انسانها به صورت جسدهای دنیوی در درختی در بهشتند».۷ هر دو حدیث، بیانگر وجود بدن برزخی و مثالی در عالم برزخ است.
۳. میان قبر برزخی و قبر خاكی، ارتباط خاصی حاكم است؛ یعنی میان روح انسان در برزخ و بدن مادی او در قبر خاكی، ارتباط وجود دارد و این ارتباط در اصل از ارتباط روح و بدن مادی - كه در طول زندگی دنیوی با یكدیگر یك نوع اتحاد داشتهاند - سرچشمه میگیرد كه با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ به كلی از میان نمیرود؛ بلكه یك نوع ارتباط در حد پایینتری میان روح برزخی و بدن خاكی و مادی وجود دارد. این ارتباط نه در حد و اندازه ارتباط در زندگی دنیوی و در دوران تعلق روح به بدن است و نه با آن كیفیت و كمیت؛ بلكه در میزانی ضعیفتر و با كم و كیفی دیگر است. از همین رو، قبر خاكی با قبر و عالم برزخی روح، ارتباطی دارد كه در نقاط دیگر، این ارتباط وجود ندارد و به همین جهت است كه با وجود حضور روح در عالمی فوق ماده، زمان و مكان (برزخ)، توجه خاصی به بدن مادی و به نقطهای كه بدن خاكی در آن است وجود دارد و بر اساس همین ارتباط میان قبر برزخی و قبر خاكی است كه دستورها و احكام خاصی درباره قبر خاكی، تشییع جنازه، كفن، احترام قبور، استحباب زیارت قبور، دعای طلب رحمت و مغفرت در سر قبور و نظایر آنها در شریعت اسلامی وجود دارد.
ناگفته نماند كه این ارتباط میان روح انسان در برزخ و بدن مادی او در قبر خاكی، در ساعت و روزهای اول مرگ، بیش از روزها و اوقات بعدی است و این به دلیل الفت شدیدی است كه روح با بدن مادی دراین دنیا داشته كه البته به تدریج با انس گرفتن روح با بدن برزخی و قالب مثالی، از این توجه و ارتباط كاسته میشود و ارتباط ضعیفی میان روح و بدن خاكی باقی میماند. با توجه به این دو نكته، روشن میشود كه بعد از انتقال به عالم برزخ با بدن برزخی، اگر اهل عذاب باشد، در عذاب و اگر اهل نعمت باشد، در نعمت و بهجت خواهد بود. عذاب و نعمت، متوجه روح ما در قالب بدن برزخی است؛ نه بدن مادی و خاكی ما كه در این عالم مادی در زیر خاك مدفون میباشد. این بدن مادی، پس از مرگ، نه حركتی دارد و نه احوالی؛ اما روح با قالب مثالی در همان حال، در عالم برزخ یا در عذاب وحشتناكی به سر میبرد و فریادش بلند است كه تصورش بسیار مشكل است و یا در نعمت و ابتهاج به سر میبرد كه تصوّر آن هم بسی مشكل است. این كه گفته میشود انسان پس از مرگ، یا معذب است یا متنعم؛ زیرا هنگامی كه بدن مادی را در قبر میگذاریم و روی آن را میپوشانیم، پس از مدتی قبر را میشكافیم و هیچ خبری نمییابیم و نه از سوختن بدن و سوزش قبر خبری است و نه از مصفّا گشتن آن اثری و آنچه میبینیم تنها همان بدن خاكی است كه در قبر با سكون كامل افتاده و هیچ اثری از آثار وحشت یا نعمت در آن نیست. برخی نیز دوربین در درون قبر كار میگذارند و مسائل آن را در هنگام دفن تا مدتی بعد دنبال میكنند؛ ولی هیچ اثر و تغییر و تحولی كه دلالت بر رنج یا شادی داشته باشد، نمییابند. تنها آنچه آنها از طریق دوربین فیلمبرداری مشاهده میكنند، همان بدن خاكی است كه در كمال سكوت و سكون آرمیده است. آیا این امور دلالت میكند بر این كه هیچ عقابی (چه خوب و چه بد) در كار نیست و فشار قبر، سؤال منكر و نكیر، عذابها و نعمتها، پوچ و غیرواقعی است؟ با توجه به توضیحات گذشته، پاسخ این پرسش روشن است؛ ولی درعین حال برای روشن شدن اصل پرسش شما و نیز پاسخ به این پرسش، توجه به خواب دیدن بسیار راهگشاست. اگر در خواب دیدن تأمل كنیم، درخواهیم یافت كه خواب دیدن، حكایتگر عجیبی از نسبت میان قبر خاكی و قبر برزخی است. بدن شخصی كه میخوابد و خواب وحشتناكی میبیند، به صورتی است كه اگر از خواب برخیزد، خدا را شكر میكند كه خواب بوده است. آیا بدن مادی در این حالت كه خواب میبیند، در سكون و آرامش نیست؟ البته چنین است. كسانی كه كنار بدن این خواببیننده حضور داشته باشند، بدن او را در هنگام خواب، در كمال سكون و سكوت مییابند؛ به صورتی كه اگر خواببیننده، از خواب وحشتناك خود آنها را مطلع نكند، اینان آگاه نخواهند شد كه در آن زمانی كه آنها نظارهگر بدن ساكن و آرام این شخص بودهاند، او در چه عذاب و وحشتی بوده است.
همچنین بدن كسی كه خواب فرحناك و دلپذیر میبیند نیز در كمال آرامش و سكون است و افرادی كه در كنار او حضور دارند، این امر را تصدیق خواهند كرد. این بهترین نشان میان نسبت قبر خاكی و قبر برزخی است و به ما میفهماند كه انسان میتواند در برزخ در حال نعمت یا وحشت باشد و در عین حال، اثری در بدن خاكی او در قبر از عذاب یا ابتهاج نباشد. گاهی كه انسان خواب ترسناك و ناراحت كنندهای میبیند، بدن عرق میكند كه اثری از خواب او بوده است؛ ولی اولاً این امر همیشگی نیست و ثانیاً میان عالم خواب و برزخ، تفاوت است. در عالم خواب، ارتباط روح با بدن مادی كاملاً قطع نشده است؛ ولی در عالم برزخ، ارتباط روح با بدن مادی، به كلی منقطع است؛ مگر ارتباط بسیار محدود و ناچیزی كه حتی در صورت معذب بودن روح در عالم برزخ نیز تأثیر قابل مشاهدهای بر بدن مادی در زیر خاك نخواهد گذاشت.۸
۴. بر اساس روایات و همچنین با توجه به ارتباط نسبی كه بدن برزخی با بدن مادی پنهان در زیر خاك دارد، ارواح انسانی در برزخ، بر اساس منزلت و فضایلی كه در دنیا داشتهاند، امور دنیوی را درك كرده، حتی به خانواده خود سر میزنند و آنها را زیارت میكنند. این امر میتواند در هر زمانی و برای هر فردی باشد؛ ولی روز جمعه مشخصترین زمانی است كه در روایات وجود دارد. در این باب، تنها به ذكر دو روایت بسنده میكنیم:
۱. اسحق بن عمار از امام كاظم علیهالسلام پرسید: آیا مؤمن خانواده خویش را زیارت میكند؟ امام علیهالسلام فرمود: «آری». گفتم: چقدر؟ فرمود: «بر حسب فضایلشان؛ پارهای از آنان هر روز و پارهای هر سه روز، خانواده خود را زیارت میكنند».
اسحق بن عمار میگوید: در اثنای كلام حضرت دریافتم كه میفرمود: كمترین آنان هر جمعه (خانواده خود را زیارت میكنند)؛ پس گفتم: در چه ساعتی؟ فرمود: «هنگام زوال خورشید یا مثل آن، پس خداوند فرشتهای را با او روانه میكند تا چیزهایی را به او نشان دهد كه شاد شود و از وی چیزهایی را بپوشاند كه او را غمگین سازد».۷
۲. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «به درستی كه مؤمن خانواده خویش را زیارت میكند؛ پس آن چه را دوست دارد، میبیند و آن چه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده میشود و به درستی كه كافر خانواده خویش را زیارت میكند؛ پس میبیند آن چه ناخوشایند اوست و از او پوشیده میشود، آن چه را دوست دارد. امام علیهالسلام میفرماید: پارهای از ایشان هر جمعه زیارت میكنند و پارهای بر حسب عمل خود زیارت میكنند».۱۰
پینوشت
۱. ر.ك. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، ج اول، ص ۲۲۶-۱۲۸.
۲. مجلسی، بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۶۸.
۳. همان.
۴. محمد شجاعی، خواب و نشانههای آن، ص ۵۸-۶۲.
۵. همان.
۶. مجلسی، بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۸.
۷. همان، ص ۲۶۹.
۸. خواب و نشانههای آن، ص ۷۵-۷۱.
۹. كلینی، كافی، ج ۳، ص ۲۳۱.
۱۰. همان، ص ۲۳۰.
منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۳۳ ، خرداد ۱۳۸۴
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست