دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
تویوتا سولارا SE
تویوتا سولارا سقف متحرك یا «كامری سولارا» به نوعی از خودروی كامری سدان دیفرانسیل جلو الگو گرفته و قرار است با دو تیپ SE و SLE ا۶ سیلندر با موتوری ۳/۳ لیتری و ۵ سرعته اتوماتیك به بازار عرضه شود. موتور ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری نصب شده در مدل كوپه سولارا برای مدل سولارا سقف متحرك در نظر گرفته نشده است.
● طراحی و شكل ظاهری خودرو
این خودرو با توجه به چراغهای كمانی و كشیده و قسمت انتهایی مدور خود از دیگر خودروها متمایز شده است. البته تشابهات آشكار و احتمالاً عمدی نیز با آخرین مدل هم خانواده خود یعنی لكسوس (مدلهای سدان۳۳۰ ES و اسپورت SC ۴۳۰) در این خودرو به چشم میخورد. در واقع به اعتقاد بعضیها، اگر آرم لكسوس را روی تویوتا سولارا نصب میكردند، كسی متوجه این تغییر نمیشد.
از سوی دیگر، باید اعتراف كرد كه تویوتا سولارا سقف متحرك، خودرویی زیباست كه از دو منظر میشود به آن نگاه كرد. به اعتقاد بعضیها، بلندی این خودرو بهخصوص از پهلوها به حدی است كه با وجود چرخهای ۱۷ اینچی، همچنان كوچك به چشم میآیند. علاوهبر آن، عقب این خودرو با داشتن ظاهری گرد و بزرگ به همراه بادشكن هوا، قدری زمخت به نظر میآید.
با این حال، زیبایی این خودرو چشمگیر است و هر جا كه پارك شده باشد، نظیر هر رهگذر كنجكاوی را به سمت خود جلب میكند بویژه اگر سقف آن جمع شده و روباز (كروكی) باشد.
● سقف متحرك
جنس سقف مشكی رنگ این خودرو، پلاستیك پلیمری مقاوم و زیبایی است كه یك شیشه عقب و عایق صدا از داخل خودرو برای آن تعبیه شده است. حین رانندگی در حالت مسقف، میزان سروصداهای موجود در اطراف بهطور شگفتآوری ضعیف بوده و یا اصلاً به گوش نمیرسند. در واقع به اعتقاد بعضیها، سقف این خودرو مجهز به بهترین عایق صداست.
در حالت مسقف، جای كافی برای دو سرنشین بالغ برای صندلیهای عقب وجود دارد و سوار شدن در صندلیهای عقب، خیلی راحتتر از دیگر خودروهای كوپه و دارای سقف متحرك است. علت این امر، وجود درهای بلند و كشیده این خوروست كه هنگام باز شدن، فضای بیشتری را ایجاد میكند و از سوی دیگر، صندلی جلویی سمت راست قابل خم شدن به سمت جلو بوده تا سوار و پیاده شدن را آسانتر سازد. علاوهبر آن، كمربند ایمنی جلو را میتوان كاملاً از جایش جدا كرد تا دست و پاگیر نباشد.
در سمت راست عقب خودرو، نقطه كوری است كه هنگام تغییر مسیر یا برای پارك كردن با دنده عقب مانع دید میشود. سطح بلند عقب خودرو به همراه جایگاه مخصوص سقف متحرك، میدان دید را كاملاً كاهش میدهد. در واقع این موضوع، بزرگترین ضعف این خودرو تلقی میشود.
● فضای داخلی خودرو
این خودرو از فضای داخلی كافی و جاداری برخوردار بوده و برخلاف اكثر خودروهای با سقف متحرك كه با مشكل كمبود جا روبهرو هستند، این نقطه ضعف چندان هم به چشم نمیخورد. در صندلیهای عقب، برای دو نفر بالغ جا به اندازه كافی وجود دارد، اما از آنجا كه صندلیهای عقب، حدود ۵/۱۶ سانتیمتر كم عرضتر از مدلهای كوپهای هستند، فقط دو نفر سرنشین قادر هستند در عقب بنشینند (نه سه نفر).
تجهیزات موجود در خودرو و كنترل آنها، براحتی قابل رویت بوده و كاربری سادهای دارند. روی داشبورد سه عدد نمایشگر دیجیتالی وجود دارد: سمت چپی مربوط است به نمایش اطلاعاتی نظیر میزان سوخت مصرفی، میزان سوخت متوسط، میزان سوختی كه قادر است شما را به مقصد برساند و زمان تخمینی رسیدن به مقصد. نمایشگر وسطی، ساعت و نمایشگر سمت راستی، دمای بیرونی را به راننده نشان میدهد. در قسمت پایین این نمایشگرها، یك پخشكننده CD با قابلیت نگهداری و تعویض خودكار شش CD به همراه یك پخشكننده كاست وجود دارد كه كار كردن با آنها بسیار راحت بوده و دكمههایی برای كنترل آنها روی فرمان تعبیه شدهاند. این سیستم صوتی كه در واقع اهدایی شركت خودروساز است، ۶ باند و یك سابووفر با كیفیت عالی دارد. البته صفحه نمایشگر آن در نور آفتاب، بخوبی قابل خواندن نیست.
● حس و حال رانندگی با این خودرو
تنها كافی است كه دنده ۵ سرعته اتوماتیك این خودرو را روی گزینه Drive گذاشته و دكمه شتابدهنده را بفشارید. اولین احساسی كه به شخص دست میدهد، كمال راحتی و بیصدا بودن موتور است. به جرئت میتوان گفت كه موتور این خودرو در بازار، یكی از قابلترینها در نوع خود است. این خصیصه، تنها مربوط به بیصدایی و نرم كار كردن موتور نمیشود بلكه فرزی و چالاكی موتور در سرعت گرفتن نیز كاملاً محسوس است.
قدرت موتور این خودرو ۲۲۵ اسببخار و دور موتور آن ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداكثر گشتاور آن ۲۴۰ پوند بر فوت است كه این مقدار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ایجاد میشود.
با توجه به مشكل مقاومسازی فوقالعاده بدنه و سنگین شدن این خودرو، نیاز بود كه سقف فولادی برای آن در نظر گرفته نشود، چون این خودرو ۶۰ كیلوگرم سنگینتر از مدل سولارا SE كوپه است. گرچه این وزن اضافه، تأثیر اندكی بر عملكرد خودرو و میزان مصرف سوخت میگذارد كه چندان اهمیت ندارد.
تعویض دنده در این خودرو بسیار راحت بوده و تنها با حركت نرم دسته دنده به سمت جلو و عقب میتوان دنده را عوض كرد.شدت باد در حالت روباز (بدون سقف) در زمان حركت در بزرگراهها مشكل خاصی برای سرنشینان جلو ایجاد نمیكند. این وضعیت در مورد سرنشینان عقب صادق نیست و موجب بادخوردگی تقریباً شدیدی برای آنها میشود.
● قضاوت كلی
سولارا، خودرویی چهار سرنشینه با سقف متحرك به معنی واقعی است كه به آسایش و راحتی سرنشین بیشتر بها داده تا كارایی و عملكرد خودرو. این خودرو یكی از بیصداترین و نرمترین خودروهای با سقف متحرك در بازار است.
نویسنده : مترجم: میرباقینژاد
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست