سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
نقش طراحی خودرو در ایمنی عابران پیاده
![نقش طراحی خودرو در ایمنی عابران پیاده](/mag/i/2/4twqr.jpg)
● آناتومی برخورد عابران پیاده با خودرو
بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت میپذیرد كه خودرو در حال حركت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حركت به عابر ایستاده یا در حال حركت ضربه وارد میكند و در ادامه عابر به زمین میافتد.
پس در واقع عابر پیاده در تصادفات دو بار ضربه میخورد، یك بار توسط خودرو و یك بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت میپذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسیها در این مرحله صورت میپذیرد.
ابتدا سپر خودرو با پای عابر یعنی قسمتی از در موتور كه دارای انحناست با لگن و نیم تنه پایین برخورد میكند. نیم تنه بالای عابر نیز با سطح رویه در موتور و شیشه برخورد میكند.
● كاهش صدمات
بیشتر تلفات جانی عابران پیاده در تصادفات، به دلیل ضربه مغزی است كه براثر برخورد سر با در موتور یا شیشه جلو اتفاق میافتد.
در مرتبه بعدی صدمات ناحیه پا براثر برخورد با سپر قابل توجه است كه به صدمات ناحیه زانو و استخوان پا منجر میشود.
● حفاظت از سر
در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته میشود و ساختار آن به گونهای است كه هنگام برخورد نمیتواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت كند اما بیشتر صدمات جدی كه از این ناحیه به وجود میآید در مواردی است كه فاصله نامناسبی بین در موتور و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتیمتر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف كاهش میدهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امكانپذیر نیست زیرا محدودیتهای دیگری مانند آیرودینامیك، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.
محل تلاقی شیشه جلو و در موتور نیز كه لبه دارد، بسیار برای عابران خطرناك است. استفاده از موادی با قابلیت دفرمگی و نیز كیسه هوا در این ناحیه از ابداعاتی است كه در این خصوص به كار رفته است. در سال ۲۰۰۶ سیتروئن C۶ و جگوار XK برای بهترین طراحی در موتور جایزه گرفتند. آنها توانستند فاصله ۱۲ سانتیمتری بین در موتور و موتور به وجود آورند.
تغییرات مورد توجه در طراحی به منظور محافظت از عابران پیاده شامل این موارد است:
۱) فوم (پلاستیك) سپر باید ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر ضخیمتر باشد.
۲) محل قرارگرفتن زه روی سپر نیز باید خارج از محدوده برخورد زانو طراحی شود.
۳) چراغها باید پایینتر از ناحیه برخورد با پا طراحی شوند.
۴) فاصله در موتور با موتور باید حداقل ۷۵ میلیمتر باشد و استفاده موثر از ضربهگیرها نیز پیشنهاد میشود. ارتفاع لبه در موتور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. كاهش ارتفاع لبه در موتور باعث صدمه بیشتر به سر عابران به خصوص كودكان و برخورد مستقیم سر با لبههای در موتور میشود. از موارد دیگر نیز استفاده از فوم نرم در زیر در موتور به منظور جذب انرژی است.
در سپر نیز استفاده از مواد مخصوص از جنس پلی پروپیلن برای جذب انرژی پیشنهاد میشود.
مازیار عبدمیشانی
كارشناس اداره مهندسی كیفیت بدنه و رنگ سایپا
كارشناس اداره مهندسی كیفیت بدنه و رنگ سایپا
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست