پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

فرکانس‌هایی برای شناسایی!


فرکانس‌هایی برای شناسایی!
طبق تعریف به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی گفته می‌شود. به طور کلی شناسایی اتوماتیک روشی است که طی آن اسباب و لوازم سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بدون کمک گرفتن از نیروی انسانی قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت‌نگاری، سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی و... همگی از مشتقات RFIDها به شمار می‌روند. RFID که مخفف واژه Radio Frequency Identification است یکی از جدیدترین موضوعات مورد بحث دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها با استفاده از فرکانس رادیویی است.
به عبارت دیگر عملکردRFID شبیه بارکدها یا نوارهای مغناطیسی روی کارت‌های اعتباری است. RFID برای هر شیء نقش یک شناسایی‌کننده مجزا را ایفا می‌کند و مانند بارکدها یا نوارهای مغناطیسی برای دریافت و شناسایی و اصلاح اطلاعات باید اسکن شود. یک مزیت برتر RFIDها به دیگر هم رده‌های خود این است که برای اسکن شدن نیازی نیست به طور دقیق نزدیک اسکنر قرار گیرد. همگی ما با مشکلاتی که بازرسان فروشگاه‌ها برای چک کردن محصولات توسط بارکد دارند آشنایی داریم. برای مثال، هنگام خرید از فروشگاه دیگر نیازی نیست تا تمامی سبد خرید خود را تخلیه کنید بلکه با قرار دادن سبد خرید در نزدیکی اسکنر، برچسب‌های RFID وظیفه خود را به خوبی انجام خواهند داد.
● اولین RFIDها
فناوری RFIDکه ما امروز از آن استفاده می‌کنیم برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ توسط" ماریو کاردلو" کشف شد، اما تا سال ۱۹۷۰ به علت گرانی کاربرد تجاری نداشت. از نظر فنی یک RFID از سه قسمت تشکیل شده است. یکی از این قسمت‌ها آنتن اسکن‌کننده است که برای برقراری ارتباط و ارسال امواج رادیویی استفاده می‌شود. همچنین یک رمزگشای فرستنده -گیرنده به منظور تفسیر داده‌ها و یک دستگاه گیرنده که به محض دریافت مخابره‌ای به طور خودکار آن را جواب می‌دهد و اطلاعات را ذخیره می‌کند از دیگر بخش‌های این RFID هستند.
● دخالت RFIDها در صنایع
طبق برآوردهای بانک اطلاعاتی IDTechEX، ارزش بازار جهانی RFIDها از ۲۵/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۵۶/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است. RFIDها شامل برچسب‌ها، خواننده‌ها (Reader)، نرم‌افزارها و سرویس‌های مخصوص کارت‌های RFID، لیبل‌ها و دیگر فاکتورهای مرتبط با آن‌ها می‌شوند. از این میان درصد بالایی از مبلغ مذکور یعنی ۹۹/۲ میلیارد دلار به کارت‌های RFID و سرویس‌های مرتبط با آن‌ها اختصاص دارد. بازار RFIDها روزبه‌روز در حال رشد است و دلیل این امر به طرح‌های دولتی مانند دخالت دادن RFIDها در بخش حمل و نقل، کارت‌های ملی و گذرنامه، علامت‌گذاری‌های نظامی و برچسب‌گذاری حیوانات مربوط می‌شود. در حال حاضر در برچسب‌گذاری پوشاک شرکت بریتانیایی Marks&Spencer یا پوشاک آمریکایی نیز از RFID استفاده می‌شوند به طوری که در سال ۲۰۰۹ در جهان تعداد ۲۰۰ میلیون لیبل RFID مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت پوشاک قرار گرفت. برچسب‌گذاری حیواناتی مانند خوک و گوسفند نیز روند رو به رشدی را طی می‌کند به طوری که این امر در بسیاری از مناطق به یک الزام قانونی تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۹، تعداد ۱۰۵ میلیون برچسب RFID در خصوص حیوانات استفاده شده است. کشورهایی مانند چین و استرالیا نیز شاهد چنین تغییر و تحولاتی هستند. برای مثال، تاکنون ۳۵۰ میلیون بلیت RFID برای ترانزیت‌های شهری در جهان به فروش رفته است. در مجموع پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۰۹، تعداد ۳۵/۲ میلیارد برچسب به فروش برود در حالی که در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۵ تعداد برچسب‌های به فروش رفته به ترتیب ۹۱/۱، ۷۴/۱ و ۰۲/۱ میلیارد بوده است.
● با دولت‌ها همگام شوید تا سود کنید
در پیش‌بینی‌های انجام شده، کارشناسان همچنان عامل رکود اقتصادی را در نظر دارند. با نگاهی به طیف گسترده طرح‌ها و برنامه‌ها مشخص می‌شود که بزرگ‌ترین پروژه‌های RFID مدار، توسط دولت‌ها هدایت می‌شوند. به طور معمول چنین پروژه‌هایی برای تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان سودآور خواهد بود و احتمال سقوط و توقف آن‌ها نزدیک به صفر است. برای مثال، دولت هیچ‌گاه برچسب‌گذاری گذرنامه‌ها یا احشام را متوقف نمی‌کند. بیشتر شهرها در اطراف جهان به سمت استفاده از فناوری RFID در کارت‌ها، بلیت‌ها و موبایل‌ها در حرکتند. از آنجا که صنعت به طور معمول به دنبال کسب سود سریع نسبت به آنچه هزینه می‌کند است، RFIDها در این زمینه توانسته‌اند تا حدودی نسبت سود حاصل از هزینه را در بخش‌هایی مانند تولید، ردیابی سرمایه و برچسب‌‌گذاری کتاب تضمین کنند. برای آن دسته از افرادی که در پی تدارک برای شمار زیادی از برچسب‌های RFID در بازار آزاد هستند راهی جز ایجاد تغییر و تنوع در برنامه‌های ثابت نمی‌ماند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با بودجه محدود، پروژه‌های RFID خود را به آینده موکول کرده‌اند اما برخی شرکت‌ها نیز درصدد سازگار کردن RFIDها در بخش‌هایی با سود رقابتی بالا و فروش فزاینده هستند. با تمام این احوال هنوز هم به ندرت مشتری پیدا می‌شود که بیش از ۵ میلیون لیبل RFID را خریداری کند.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری