سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
نگاهی به پوشش زنان جهانگرد
حس حرکت و سفر برای دیدن پدیدههای ناشناخته و سرزمینهای مختلف و مناظر جذاب طبیعت در نهاد انسانی نهفته است. از دیرباز همواره گروههایی از انسانها برای دیدن دیگر سرزمینها و آشنایی با اقوام و جوامع مختلف بشری و دیدار چشماندازهای دلفریب طبیعت و داد و ستد کالاهای مختلف، رنج سفر را بر خود هموار میکردند و با وجود خطرهای مختلفی که زندگی آنها را تهدید میکرد، راهی مناطق دور و نزدیک میشدند.
سرزمین ایران نیز از سالیانی دور تاکنون با داشتن جاذبههای فرهنگی و هنری هر ساله جهانگردان بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود فرا میخواند و بیتردید، زنان جهانگرد هم سهم قابل توجهی در این سفرها دارند. در این نوشتار تلاش شده است تا محدوده پوشش بانوان جهانگرد به ایران از دیدگاه فقهی و حقوقی تبیین شود. برای این منظور، نخست به اجمال، ضرورت رعایت حجاب در همه ادیان الهی، بیان و سپس برخی اسناد مبتنی بر احکام فقهی و قوانین مدنی مطرح شده است. در این میان، باید دانست ضرورت این بحث و بررسی حقوق و وظایف غیرمسلمانان (به ویژه بانوان) در سرزمین اسلامی بر کسی پوشیده نیست.
جهانگردی و سیر و سیاحت در زمین از جمله موضوعهایی است که در قر آن کریم و روایات معصومین(ع) بدان فرا خوانده شده است. از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
«افلم یسیروا فی الارض، فینظروا کیف کان عاقبهٔ الذین من قبلهم دمر الله علیهم و للکافرین امثالها؛(۱)
آیا در زمین نگشتهاند تا ببیند سرانجام اقوامی که پیش از آنها بودهاند و خداوند آنها را زیر و زبر کرد، چگونه بوده است و بدانندکه کافران دیگر هم امثال این سرنوشتها را دارند؟»
«افلم یسیروا فی الارض، فتکون لهم قلوب یعقلون بها، او اذان یسمعون بها، فانها لاتعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور؛(۲)
آیا در زمین گردش نکردهاند، تا دلهایی داشته باشند که به وسیله آنها بیندیشند یا گوشهایی داشته باشند که با آنها بشنوند؟ زیرا چه بسا که چشم نابینا نیست، ولی دلهایی که در سینههاست، نابینا میشود.»
«قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبهٔ المکذبین؛(۳)
ای پیامبر! بگو در زمین بگردید. آنگاه بنگرید که سرنوشت تکذیب کنندگان پیامبر خدا چگونه بوده است؟»
«قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبهٔ المجرمین»(۴)
ای پیامبر! بگو بروید و در زمین گردش کنید و ببینید سرانجام کار مجرمان چگونه است.»
«قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدأ الخلق ثم الله ینشی النشأهٔ الاخرهٔ ان الله علی کل شی ء قدیر؛(۵)
ای پیامبر! بگو در زمین گردش کنید. سپس ببینید خدا چگونه پدیدهها را آفرید تا پی برید که باز خداست که میتواند نشئه آخرت را پدید آورد؛ چون خداوند بر هر چیزی قدرت دارد.»
«و قدرنا فیها السیر، سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین؛(۶)
ما میان آن قریهها و شهرها را به گونهای مقدور کردیم که سیر و سیاحت به خوبی انجام گیرد. پس شما شبها و روزها را با امنیت در آن به سیر و سیاحت بپردازید.»
در این آیات، به انگیزههای گردشگری و نتایج حاصل از آن نیز اشاراتی شده است.
همچنین پیامبر اعظم(ص) فرموده است:
«سافروا تصحوا و تغنموا؛(۷)
سفر کنید تا تندرست گردید و به غنیمت برسید.»
«سافروا تصحوا و ترزقوا؛(۸)
به سفر بروید تا هم به سلامت مانید و هم روزی یابید.»
«سافروا مع ذوی الجدود و ذوی المیسرهٔ؛(۹)
با مردم خوش برخورد و دارای رفاه و امکانات به سفر بروید.»
«سفرهٔ فی سبیل الله خیر من خمسین حجه؛(۱۰)
سیر و سفری اندیشمندانه و عبرتآموز که در راه خدا باشد، بهتر از پنجاه مرتبه حج است.»
«حجّوا تستغنوا و سافروا تصحّوا؛(۱۱)
به زیارت خانه خدا بروید تا بینیاز گردید و سفر کنید تا سالم و شاداب مانید.»
«الجار قبل الدار و الرفیق قبل الطریق و الزاد قبل الرحیل؛(۱۲)
همسایه پیش از خانه در خور شناخت است و رفیق راه پیش از خود راه و زاد و توشه پیش از حرکت.»
«ثلاث حق علی الله ان لا یرد لهم دعوهٔ: الصائم حتی یفطر، و المظلوم حتی ینتصر، و المسافر حتی یرجع؛(۱۳)
سه نفر هستند که بر خداست تا دعایشان را بی پاسخ نگذارد: روزهدار تا آنگاه که افطار کند و ستمدیدهتا آنگاه که ستم از سر او کم شود و دادش را بستاند و مسافر تا آن گاه که به وطن باز گردد.»
بیتردید، سیر و سفر و گردش در زمین آداب و احکام ویژهای برای جهانگردان دارد که حوزههای بسیار وسیعی از روابط ملتها و دولتها با یکدیگر تا احترام متقابل و حسن معاشرت را دربر میگیرد.
● چارچوب مفهومی
▪ پوشش زنان در ادیان الهی
در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زن امری لازم و واجب شمرده شده است. در دوره زرتشت، زنان از لباسهای بلند و روسری استفاده میکردند. علاوه بر این، حتی زنان اشراف در خارج از خانه، از روبند برای پوشاندن صورت استفاده میکردند. زرتشت با پند و اندرزهای خود، حجاب را تحکیم بخشید و حتی پس از او، در زمان داریوش، حجاب با الزام بیشتری میان زنان معمول بود.
همچنین در یهودیت، پوشش مناسب از جایگاه والایی برخوردار بود و در این دین، علاوه برحفظ حجاب، بر حفظ عفت میان زنان بسیار تأکید میشد. زن یهودی باید خود را فقط برای همسرش بیاراید و حق صحبت با مردان دیگر را نداشت مگر از پشت پرده. محل عبادت مردان نیز از زنان کاملاً جدا بود.(۱۴) در آیین یهود، به اشکال مختلف به حجاب اشاره شده است و ارزش حجاب را تا اندازهای دانسته که در موردی برای تنبیه زنان خطا کار، به بازکردن موقتی حجاب آنها دستور داده است.(۱۵)
بر اساس اصول یهود، حداقل حجاب برای دختران مجرد، پوشش موی سر هنگام برگزاری نماز و خواندن دعا، پوشاندن دستها تا زیر آرنج و پاها تا حدود ده سانتیمتر زیر زانوست. حجاب برای زنان متأهل یهودی، رعایت پوشش موی سر در مقابل افراد نامحرم، پوشاندن دستها حداقل تا زیر آرنج و پاها تا حد مچ پاست. کل پوشش به صورت استفاده از روسری یا کلاه بسته، به تناسب کشورها و فرهنگهای مختلف، متفاوت است.
در کتاب انجیل، بر داشتن عفت و آراستگی به حیا و لزوم پوشیدن لباس مناسب، به ویژه در مراسم عبادی تأکید شده است. حواریون و پس از آن، پاپها و کاردینالهای بزرگ، زنان را با پوشش نزد خود میپذیرفتند و زنان مسیحی نیز تا قرن سیزدهم، در زمان عبادت، لباس بلند به تن میکردند. در تصویرهایی که از مردم اروپا نشان داده شده است، زنان دارای لباسهای مناسب و پوشش سر بودهاند. حتی زنان مسیحی ساکن ایران برای پوشاندن موهای خود، از کلاه یا روسری نازک استفاده میکردند.(۱۶)
تاریخ نشان میدهد بیشترین الزام پوشش در میان اقوام سامی و از حدود ۴۰۰۰ سال پیش مطرح بود. پیروان ابراهیم(ع)، بنیاسرائیل و اقوام عرب، همه از نسل سام بن نوح بودهاند که به دلیل حضور پیامبران الهی در منطقه زندگی آنها، وجود پوشش محرز است.(۱۷) از کتاب مقدس برمیآید که در عهد سلیمان(ع)، زنان علاوه بر پوشش بدن، برقع به صورت میانداختند. نامزد اسحاق ابتدا که اسحاق را دید، برقع بر صورت انداخت.(۱۸)
در قرآن کریم نیز آمده است:
«یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما؛(۱۹)
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو که جلبابهای (روسریها) خویش را به خود نزدیک سازند. اینکار برای این که شناخته شوند، و آزار نبینند، نزدیکتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.»
▪ پوشش زنان جهانگرد غیر مسلمان در احکام اولیه
«برای شناخت حکم پوشش زنان غیر مسلمان و یا وادار کردن آنان به [رعایت] پوشش اسلامی، هنگام حضور در جوامع اسلامی، باید به دو نکته اساسی زیر توجه داشته باشیم:
الف) با مطالعه قرار دادهایی که پیامبر اسلام(ص) با اهل ذمه(۲۰) داشته است، به این نتیجه میرسیم که آنان میتوانند بر اساس فرهنگ خودشان رفتار کنند و هیچ الزامی نسبت به پوشش اسلامی ندارند؛ زیرا با این که در این قراردادها، اهداف و مواد آن به گونهای روشن تنظیم شده است، در عین حال، هیچ سخنی از پوشش زنان آنها به میان نیامده است.
افزون بر این، در قراردادهای ذمه، فقهای شیعه، دو گونه شرط را یادآوری کردهاند:
۱) شرایطی که باید در متن قرارداد قید گردد، از قبیل: جزیه، احترام به قانونهای اسلام، پذیرش احکام جزایی و قضایی اسلام و...؛
۲) شرایطی که با توافق مسلمانان و اهل ذمه بهتر است در قرارداد گنجانده شود، از قبیل: خودداری از پیشنهاد ازدواج با زنان مسلمان، خودداری از تلاشهای تبلیغی و... .
در هر دو بخش، اشارهای به الزام زنان اهل ذمه به حجاب نیامده است. با این که اگر از مواد اساسی بود و یا دست کم از مواردی بود که بهتر بود در قرار داد گنجانده شود، باید جزو آن شرایط آورده میشد.
ب) در شماری از روایات از پیامبر و امامان معصوم(ع) سؤال شده که نگاه کردن به سر و صورت و موهای اهل ذمه چه حکمیدارد؟ از باب نمونه، در حدیثی از امام علی(ع) آمده است: «لا بأس بالنظر الی رؤوس النساء من اهل الذمهٔ؛ نگاه به سرهای زنان اهل ذمه جایز است». در روایت دیگری امام صادق(ع) از پیامبر اسلام نقل کرده که فرمود: «لاحرمهٌٔ لنساء اهل الذمهٔ ان ینظر الی شعورهن و ایدیهن؛ حرام نیست که به موها و دستهای زنان اهل ذمه نگاه شود».
از این روایات به دست میآید که زنان اهل ذمه، فرهنگ پیش از اسلام را حفظ کرده بودند و به پوشش اسلامی پایبند نبودند و الزامی هم برای آنان از سوی پیامبر(ص) و یا امامان معصوم(ع) همانند زنان مسلمان وجود نداشته است. پرسش مسلمانان نیز برای این بوده که تکلیف خودشان را در برخورد با آنان بفهمند.
از این دو نکته به این نتیجه میرسیم که زنان اهل ذمه ملزم به حجاب و پوشش اسلامی نبودهاند. وقتی که زنان اهل ذمه ملزم نباشند، به طریق اولی، زنان دیگر کافران ملزم به پوشش اسلامی نیستند».(۲۱)
استاد مطهری نیز در کتاب مسئله حجاب، پس از استناد به این دو روایت درباره زنان اهل ذمه، چنین نتیجهگیری میکند: «در این مسئله که نظر به زنان اهل کتاب جایز است، فقها و مجتهدین متفق میباشند. الا این که جمعی از فقها، قیدی را اضافه کردهاند و آن این است که باید به مقداری که در زمان پیغمبر اکرم(ص) بین خود اهل ذمه متداول بوده است، اکتفا کرد؛ یعنی باید دید چه مقدار را در آن زمانها نمیپوشانیدهاند، نگاه کردن به همان مقدار جایز است. (آن هم بدون تلذّذ(۲۲) و ریبه(۲۳)) و اما این اندازه که در این زمانها برهنه شدهاند، نگاه به آن جایز نیست. ولی عقیده دیگران این است: هر اندازه از بدن آنها که معمولاً خودشان در ملأعام نمیپوشند، نظر به آن مانعی ندارد، هر چند در زمان پیغمبر اکرم(ص) کمتر از آن را باز میگذاشتند».(۲۴)
«امام خمینی (ره) نیز در تحریرالوسیله چنین نظر میدهد: «نگاه کردن به زنان نامحرم غیر مسلمان جایز است، بنابر احتیاط واجب نمیتوان به مواضعی که به طور معمولیپوشانند نگاه کرد، مشروط به آنکه به قصد ریبه و تلذذ نباشد.» بنابراین، نگاه کردن به صورت و دستها و موهای زنان اهل کتاب و دیگر زنهای غیر مسلمان جایز است. البته اگر انسان ترسی از آن داشته باشد که با نگاه کردن به حرام بیفتد، نباید نگاه کند. از این فتاوا نیز میفهمیم که واداشتن آنان به پوشش لازم نیست.»(۲۵)
آشکار است وقتی وادار کردن زنان اهل ذمه به پوشش در حالی که ساکن سرزمین اسلامی هستند، ضروری و واجب نباشد، به طریق اولی، در مورد پوشش زنان جهانگرد، الزام و اجباری در کار نیست.
▪ احکام ثانوی پوشش زنان جهانگرد
«از نظر حقوقی، رعایت قوانین داخلی کشور میزبان توسط جهانگردان به همان اندازه ضروری است که رعایت طبیعیترین و انسانیترین حقوق جهانگردان از سوی میزبان».(۲۶)
وزارت امور خارجه به عنوان یکی از متولیان امر جهانگردی در کشور درباره پوشش زنان در ایران چنین یادآور میشود: «بر اساس اعتقادات اسلامی و اجتماعی که در ایران وجود دارد، زنان باید با پوششی مناسب و روسری در جامعه حضور داشته باشند. مردان نیز با پوششی معمول و رایج در جامعه حضور دارند».(۲۷)
آیت الله معرفت(ره) در مقالهای با عنوان «جهانگردی و جلب جهانگردان از دیدگاه اسلام» با تأکید بر این مطلب که باید درهای کشورهای اسلامی، بر روی بیگانگان گشوده باشد تا حقایق اسلامی را از نزدیک لمس کنند و با فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا شوند، اضافه میکند:
«یک مسئله میماند که باید با هوشیاری پیگیری شود و آن ناسازگار بودن وضع بیگانگان با فرهنگ حاکم در جوامع اسلامی است و این که تا چه حدی باید نادیده گرفت و تحمل کرد تا مبادا احیاناً بر فرهنگ جامعه اسلامی، اثر ناروایی بگذارد یا حرمت آن مورد هتک قرار گیرد. البته با توجه به آزادی گستردهای که اسلام برای پیروان ادیان که در محیط و سایه حکومت اسلامی زندگی میکنند قائل شده، میتوان در همان محدوده، میهمانان را نیز پذیرفت. جهانگردان در ملأ عام باید تابع مقررات اسلامی باشند، همان گونه که در هر کشوری، مقررات حاکم بر شهروندان و مسافران، یکسان حاکم است... .
در مسئله حجاب، آنگونه که شریعت اسلامی درباره زنان مسلمان، تشدید کرده، بر زنان غیر مسلمان، چه ساکن و چه وارد، تشدید نکرده و مقررات حجاب درباره همهیکسان نیست. البته نباید عفت عمومی جریحه دار گردد».(۲۸)
نویسندگان کتاب Iran درباره پوشش زنان مینویسند: «بر اساس قانون، تمام زنان نه سال به بالا باید حجاب داشته باشند. زنان در مجامع و مکانهای عمومی با دو مدل متفاوت دیده میشوند: چادر، پوششی که از سر تا پا را میپوشاند یا یک مقنعه (روسری سادهای که روی شانهها میافتد) و یک مانتو (کتی بلند) و شلوار.
این روزها، «پلیس مد» (حراست) به اندازهای که در ابتدا مشغول بودند، فعال نیستند و زنان خارجی میتوانند با پوشش عادی باشند که سرشان را بپوشانند و نیز شانهها و بازوهایشان و پاها و بدنشان را از بالا تا پایین کاملاً بپوشانند و فرم بدنشان را نشان ندهند. لازم نیست حتماً جوراب به پا داشته باشند.
شما در خیابانها میتوانید افرادی را ببینید که جلوی موهایشان معلوم است. به عبارت دیگر، اگر در خیابان اصلاً روسری نداشته باشید، مشکلدار میشوید، در حالیکه روسری بدون شک شما را اذیت نمیکند و به علاوه شما را در مقابل جلب توجه ناخواسته حفظ میکند.
اگر کسی از پاکستان یا هند به ایران برود، لباس رسمیخودشان (یک لباس بلند روی شلوار) کاملاً مناسب میباشد.
تنها جاییکه زنان خارجی مجبور هستند چادر سر کنند، در مکانهای مقدس مانند قم و مشهد است».(۲۹)
نکته قابل توجه، اشاره به ضرورت پوشش کامل برای جهانگردان در مشاهد مشرفه است. «درباره ورود کافران به مساجد و مشاهد مشرفه، دیدگاهها یکسان نیست. اگر پذیرفتیم که ورود کافران به مساجد و مشاهد مشرفه جایز است و کفر به تنهایی سبب حرام بودن ورود آنان نیست، روشن است که ورود زنان نیز جایز است؛ زیرا در این جهت، فرقی بین زنان و مردان نیست. آیا در این صورت، حکومت اسلامی میتواند به عنوان ثانوی یا بر اساس مصلحت، برای ورود آنان به طور عموم و برای زنان به طور ویژه محدودیتهایی را به اجرا بگذارد. از باب نمونه، دستور دهد در صورتی زنان غیر مسلمان میتوانند به این مکانهای مقدس وارد شوند که حجاب کامل و یا دست کم با پوشش بدن و روسری باشند.
بیشک، هر چند کفر را مانع از ورود کافران به مسجد ندانیم، ولی این بدان معنی نیست که در مساجد و مشاهد مشرفه، بیقاعده و برنامه به روی هر غیر مسلمانی باز باشد. مسجد، مکان عبادت، ارشاد، هدایت و تبلیغ دین است. انجام هر کاری که با این امور ناسازگار باشد، روا نیست، حتی برای مسلمانان، چه رسد به غیر مسلمانان.
بر این اساس، ورود کافران به مساجد در درجه نخست باید انگیزه شرعپسند داشته باشد، مانند آشنایی با معارف اسلامی، شنیدن سخن وحی، آشنایی با آداب و رسوم عبادی مسلمانان و... یا دست کم انگیزههای عقلایی همانند مشاهده آثار و تمدن اسلامی بر جای مانده در بناهای مساجد.
با این همه، حفظ شئون مسجد و مکانهای مقدس نیز لازم است. به این معنی که از نظر پوشش و چگونگی رفت و آمد و نگهداشت ادب و احترام، رفتارها باید بهگونهای باشد که بیاحترامی به مسجد و حرم امامان(ع) و امامزادگان و هتک حرمت آن مکانهای مقدس نشود که در این صورت، بدون تردید، جایز نیست».(۳۰)
اندرو برک به نکتههای ظریف دیگری از موضوع حجاب اشاره میکند: «اگر شما چادر را انتخاب کنید، به وسیله زنان متجدد شهرهای بزرگ در خطر قرار گرفتن به لقب «اُمُل» هستید. اگر در شهرهای کوچک باشید، باید پوشیدهتر ظاهر شوید. یکی از زنان جهانگرد میگوید که او و دوستش دو روز با چادرشان مشکل داشتند. (چادر هیچ زیپ یا دکمهای ندارد و باید آن را با دست یا دندان نگه داشت.) یک خانم تهرانی به آنها پیشنهاد داد که شما میتوانید از مانتو استفاده کنید. مجبور نیستید که از چادر استفاده کنید. یکی دیگر از زنان جهانگرد مینویسد: ما به محض ورودمان، مانتو و روسری به قیمت ۱۰ تا ۲۰ دلار امریکا خریدیم. دختر ۱۸ ساله ام با یک مانتو کوتاه سفر میکرد. اما برای خانمیدر سن من (۵۸ ساله) بهتر بود مانتوی تا روی زانو بپوشم. (اگر چه ما بلافاصله اپلهای روی شانه را برداشتیم)... هر روسری را که بخواهید، میتوانید به سر کنید. لباسهای مردانه سایز بزرگ را نیز بدون دردسر میتوانید استفاده کنید. حتی لباسهای خیلی کوتاه نیز شما را در موقعیت خطر قرار نمیدهد».(۳۱)
در مقالهای با عنوان «نگاهی به حقوقگردشگران غیر مسلمان در کشورهای اسلامی» آمده است: «غیرمسلمانان در کشور و جامعه اسلامی، خواه به عنوان اقلیتهای مذهبی و شهروند یا به عنوان بازرگان، کاردار، سفیر و جهانگرد، در برابر امت و جامعه اسلامی، محدودیتها و وظیفههایی دارند که ملزم به رعایت آنهایند و حق اقامت و مصونیت همهجانبه آنان، مشروط به نگهداشت این آیینها و وظیفه هاست و در صورت سرپیچی، برابر قانون مورد بازخواست قرار میگیرند. از جمله این وظایف این است که ضمن برخورداری از آزادی در احوال شخصی و برگزاری مراسم مذهبی مانند ازدواج، طلاق، ارث، عبادت و دیگر اعمالی که در مذهب و آیین آنها روا و جایز شناخته شده [است]، باید حرمت حریم جامعه اسلامی را نگه دارند و در هیچ شرایطی مجاز نیستند کارهایی را که در آیین آنها، جایز، ولی در شریعت اسلام، ممنوع و حرام است، آشکارا انجام دهند و در صورت تظاهر به اینگونه رفتارهای ناهنجار اجتماعی، برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
بر مسئولان نظام اسلامی است که با دقت و خردورزی کامل،آنچه را که به صلاح و سود جامعه و امت اسلامی است، بدون اینکه در حق غیر مسلمانان ظلم و اجحاف باشد، در متن قانون و قرارداد، قید و شرط کنند که بیگمان به حکم لزوم وفای به شرط، نگهداشت آن مواد، لازم و سرپیچی از آنها ممنوع خواهد بود».(۳۲)
به طور کلی، «هر جهانگرد برای اعمال اختیار و مطالبه حق خود که در قوانین و مقررات مختلف پیشبینی شده و یا مطابق عرف و عادت مسلّم هر جامعه مدنی شناخته شده است، متقابلاً تکالیفی بر عهده دارد که باید بدان عمل کند. برخی از این تکالیف عبارتند از: مراعات قوانین و نظامات کشور میزبان، احترام به فرهنگ و آداب و رسوم کشور میزبان».(۳۳)
بنابراین، از آنجا که رعایت حجاب و پوشش مناسب، بخشی از قانون، فرهنگ و ادب کشور اسلامی ایران است، احترام به آن برای بانوان جهانگرد نیز لازم است. در مقابل، کشور میزبان نیز وظیفه دارد حقوق غیر مسلمان را محترم بشمارد و از جمله اینکه: «غیرمسلمانانی که به کشور اسلامی میآیند، از آزادی در انجام وظایف مذهبی و نیز برگزاری مراسم ملی و دینی برخوردارند. آنها میتوانند در معابد و مراکز مذهبی خود که وجود و بقای آنها از نظر قانون رسمیت دارد، حضور یابند و به شرط حفظ حرمت حریم جامعه اسلامی، فرایض و مراسم مذهبی خود را آزادانه انجام دهند. همچنین در انجام احکام و اعمال شخصی برابر آیینی که دارند، آزادند مثلاً در نوشیدن شراب، خوردن گوشت خوک و... به شرط اینکه پنهانی و در محیطهای بسته ویژه خودشان باشد و اما اگر آشکارا به اینگونه رفتارهای ناهنجار دست زدند و در جامعه و حضور مردم مسلمان انجام دادند، برابر مقررات اسلامی با آنها برخورد میشود.»(۳۴)
در سوگندنامه جهانگردان نیز به عنوان یکی از تعهدات آنان آمده است که: «حرمت همه فرهنگها و آداب و رسوم مردمانی را که با آنها روبهرو میشوم، نگه دارم.»(۳۵)
«اگر سیستم جهانگردی را متشکل از جهانگردان و آداب و سنتها و رفتارها و کنشهای آنان بدانیم، این سیستم قادر است بر محیط خود که کشور میزبان است، اثر گذارد و در آن تغییراتی به وجود آورد و بر اساس رابطه تعاملی، محیط نیز قادر است این مجموعه را تحت تأثیر قرار دهد و آن را دگرگون سازد. نظر گروهی از مخالفان جهانگردی، بر آن است که ورود جهانگردان به کشورمان، موجب میشود آنان با فرهنگ و آداب خاص خود، فرهنگ ما را تغییر دهند و آن را به سمت و سویی که مصلحت نیست، بکشانند. این تفکر مبتنی بر این پیش فرض است که آنان اثرگذار و غالبند و ما اثر پذیر و منفعل. از آن جا که چنین پیش فرضی نمیتواند صحیح باشد، ادعای این گروه، چندان منطقی به نظر نمیآید.... در مقابله و مواجهه فرهنگی، فرهنگ و آداب و رسومی غلبه میکند که غنیتر، جذابتر، مستحکمتر و استوارتر باشد و اگر ما مدعی چنین فرهنگی هستیم که واقعاً چنین است، نباید از آمدن جهانگردان، هراسی به خود راه دهیم.
فرهنگ قومی و توانا، فرهنگی است که در آن، اکثر قریب به اتفاق اعضا، ارزشهای خاص مورد نظر را بپذیرند و بدان باور قلبی داشته باشند. این باور میبایست در عمل و رفتار آنان منعکس شود و از عمل به ارزشهای فرهنگی، خرسند و از عمل نکردن به آنها نگران و محزون باشند و احساس گناه کنند... فرهنگ قوی، تازه واردان را خیلی زود جذب میکند و آنها را همرنگ جماعت میسازد. در چنین فرهنگی، جامعهپذیری به سرعت رخ میدهد. فرهنگ قوی به اندازهای جذاب و دلرباست که الگوی رفتاری عام و خاص شده، نوعی وحدت و یگانگی در جامعه میآفریند. فرهنگ قوی، فرهنگهای ضعیف را در خود حل میکند».(۳۶)
از آنجا که حجاب و پوشش اسلامی، یکی از نمادهای فرهنگ دینی ماست، اگر زنان مسلمان جامعه میزبان به زیبایی و با علاقهمندی، حجاب خود را رعایت کنند، بدون نیاز به وضع قوانینی ویژه برای الزام به داشتن پوشش خاص، جهانگردان نیز به اختیار، خود را به رعایت حجاب ملزم میسازند. بیشک، فقه پویای شیعه به چنین نکته ظریفی بیتوجه نبوده است.
▪ نتیجهگیری
به هر حال، آنچه را به عنوان نتیجه بحث میتوان یاد کرد، چنین است:
۱) در فقه اسلامی، ضرورتی در داشتن پوشش ویژهای برای بانوان جهانگردان غیرمسلمان نیست.
۲) بر اساس قوانین مدنی، بانوانی که از خارج وارد کشور میشوند، از نظر پوشش در مجامع عمومی باید حداقل عرف جامعه را رعایت کنند.
به این ترتیب، حضور زنان جهانگرد، نه تنها تهدیدی برای جوانان و بانوان جامعه اسلامی نیست، بلکه باتوجه به آنچه گفته آمد، حتی میتواند فرصت مناسبی را نیز برای انتقال ارزشهای فرهنگی فراهم آورد و امید که چنین باشد.
سهیلا صلاحی اصفهانی - اعظم فراست
منابع
۲) الوانی، سید مهدی، «جهانگردی، اثرپذیری یا اثرگذاری فرهنگی»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۳) الوانی، سید مهدی و شاهرخ زهره دهدشتی، اصول و مبانی جهانگردی، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ۱۳۷۳.
۴) حسینی، سید احمد، «نگاهی به حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۵) کرمی فریدنی، علی، پرتوی از پیام پیامبر (برگردان نهج الفصاحه)، چاپ چهارم، حلم، ۱۳۸۵.
۶) محقق داماد، سید مصطفی، «حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۷) مطهری، مرتضی، مسئله حجاب (مجموعه آثار جلد اول)، تهران، صدرا.
۸) معرفت، هادی، «جهانگردی و جلب توجه از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۹) یزدان پناه، محمد رضا، «متن سخنرانی در منطقه آزاد کیش»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۱۰) Burke, Andrew and marke Elioote, Iran, naseeme Danesh, ۴۰۰۲.
۱۱) www.balagh.net/persian/fegh/magalat/honar/.
۱۲) www.chn.ir/news.
۱۳) www.iranjewish.com/Essay/hejab.htm.
۱۴) www.sharghian.com/magazine/archive.
۱۵) www.mfa.gov.ir.
۱۶) www.qomieis.com/farsi/shobehat.
پی نو شت ها:
۱) محمد: ۱۰.
۲) حج، ۴۶.
۳) انعام، ۱۱.
۴) نمل، ۶۹.
۵) عنکبوت، ۲۰.
۶) سبا، ۱۸.
۷) نهج الفصاحه، ۱۷۲۵.
۸) همان، ۱۷۲۶.
۹) همان، ۱۷۱۸.
۱۰) همان، ۲۲۲۶.
۱۱) همان، ۱۳۴۹.
۱۲) همان، ۱۳۱۶.
۱۳) همان، ۱۲۵۵.
۱۴) ویدا، خ، www. sharghian. com/ magazine/ archive
۱۵) حمامی لاله زار، .www. iranjewish.com/Essay/hejab.htm
۱۶) ویدا، خ.
۱۷) موسوی، .www. chn.ir/news
۱۸) www. qomicis.com / farsi/shobehat.
۱۹) احزاب، ۵۹.
۲۰) یعنی مردمی که مسلمان نیستند، ولی پیرو یکی از ادیان قدیم آسمانی باشند و در پناه دولت اسلامی براساس قرارداد زندگی میکنند.
۲۱) مزینانی، .www. balagh. net/ resian/ fejh/ mejhalat/ hinar
۲۲) لذت بردن؛ یعنی نگاهی که به قصد لذت نباشد.
۲۳) نگاهی که برای لذت بردن نیست، ولی ممکن است لغزشی در پی داشته باشد.
۲۴) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص ۵۱۸.
۲۵) مزینانی.
۲۶) محمدرضا یزدان پناه، «متن سخنرانی در منطقه آزاد کیش»، مجموعه مقالات.
۲۷) www.mfa.gov.ir
۲۸) محمدهادی معرفت، «جهانگردی و جلب توجه از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات».
۲۹) Andrew, Burke aneElioot, Iran.
۳۰) مزینانی.
۳۱) Iran.
۳۲) سیداحمد حسینی، «نگاهی به حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلاحی»، مجموعه مقالات.
۳۳) سیدمصطفی محقق داماد، «حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن»، مجموعه مقالات.
۳۴) نگاهی به حقوق گردشگران غیر مسلمان در کشورهای اسلامی».
۳۵) سیدمهدی الوانی و شاهرخ زهره ده دشتی، اصول و مبانی جهانگردی.
۳۶) سید مهدی الوانی، «جهانگردی، اثرپذیری یا اثرگذاری فرهنگی»، مجموعه مقالات، ص ۶۷.
منابع
۲) الوانی، سید مهدی، «جهانگردی، اثرپذیری یا اثرگذاری فرهنگی»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۳) الوانی، سید مهدی و شاهرخ زهره دهدشتی، اصول و مبانی جهانگردی، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ۱۳۷۳.
۴) حسینی، سید احمد، «نگاهی به حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۵) کرمی فریدنی، علی، پرتوی از پیام پیامبر (برگردان نهج الفصاحه)، چاپ چهارم، حلم، ۱۳۸۵.
۶) محقق داماد، سید مصطفی، «حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۷) مطهری، مرتضی، مسئله حجاب (مجموعه آثار جلد اول)، تهران، صدرا.
۸) معرفت، هادی، «جهانگردی و جلب توجه از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۹) یزدان پناه، محمد رضا، «متن سخنرانی در منطقه آزاد کیش»، مجموعه مقالات، سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۳۷۷.
۱۰) Burke, Andrew and marke Elioote, Iran, naseeme Danesh, ۴۰۰۲.
۱۱) www.balagh.net/persian/fegh/magalat/honar/.
۱۲) www.chn.ir/news.
۱۳) www.iranjewish.com/Essay/hejab.htm.
۱۴) www.sharghian.com/magazine/archive.
۱۵) www.mfa.gov.ir.
۱۶) www.qomieis.com/farsi/shobehat.
پی نو شت ها:
۱) محمد: ۱۰.
۲) حج، ۴۶.
۳) انعام، ۱۱.
۴) نمل، ۶۹.
۵) عنکبوت، ۲۰.
۶) سبا، ۱۸.
۷) نهج الفصاحه، ۱۷۲۵.
۸) همان، ۱۷۲۶.
۹) همان، ۱۷۱۸.
۱۰) همان، ۲۲۲۶.
۱۱) همان، ۱۳۴۹.
۱۲) همان، ۱۳۱۶.
۱۳) همان، ۱۲۵۵.
۱۴) ویدا، خ، www. sharghian. com/ magazine/ archive
۱۵) حمامی لاله زار، .www. iranjewish.com/Essay/hejab.htm
۱۶) ویدا، خ.
۱۷) موسوی، .www. chn.ir/news
۱۸) www. qomicis.com / farsi/shobehat.
۱۹) احزاب، ۵۹.
۲۰) یعنی مردمی که مسلمان نیستند، ولی پیرو یکی از ادیان قدیم آسمانی باشند و در پناه دولت اسلامی براساس قرارداد زندگی میکنند.
۲۱) مزینانی، .www. balagh. net/ resian/ fejh/ mejhalat/ hinar
۲۲) لذت بردن؛ یعنی نگاهی که به قصد لذت نباشد.
۲۳) نگاهی که برای لذت بردن نیست، ولی ممکن است لغزشی در پی داشته باشد.
۲۴) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص ۵۱۸.
۲۵) مزینانی.
۲۶) محمدرضا یزدان پناه، «متن سخنرانی در منطقه آزاد کیش»، مجموعه مقالات.
۲۷) www.mfa.gov.ir
۲۸) محمدهادی معرفت، «جهانگردی و جلب توجه از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات».
۲۹) Andrew, Burke aneElioot, Iran.
۳۰) مزینانی.
۳۱) Iran.
۳۲) سیداحمد حسینی، «نگاهی به حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلاحی»، مجموعه مقالات.
۳۳) سیدمصطفی محقق داماد، «حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن»، مجموعه مقالات.
۳۴) نگاهی به حقوق گردشگران غیر مسلمان در کشورهای اسلامی».
۳۵) سیدمهدی الوانی و شاهرخ زهره ده دشتی، اصول و مبانی جهانگردی.
۳۶) سید مهدی الوانی، «جهانگردی، اثرپذیری یا اثرگذاری فرهنگی»، مجموعه مقالات، ص ۶۷.
منبع : مجله پیام زن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست