دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
مجله ویستا
هندوئیسم و اندیشه انتظار

واقعه انقلاب اسلامی و بنیانهای شیعی آن از سویی و از دیگر سو توان چشمگیر و طاقت بالای آن در پشت سر نهادن بحرانهای پدید آمده از سوی دشمنانش، نگاه بسیاری را به طرف شیعه جلب نموده است. اما آنچه دغدغه این نوشتار را فراهم ساخته است اثبات اندیشه انتظار از دیدگاه شیعه یا دیگر ادیان نیست۱، بلكه این مقاله در صدد است تا دیدگاه معتقدان به منجی را درباره چگونگی رسیدن وی به قدرت، مورد ملاحظه و بررسی قرار دهد.
پیشاپیش ذكر این نكته لازم است كه با توجه به شرایط موجود جهانی؛ یعنی تسلط جهان یهودی ـ مسیحی بر فنآوری و سیطره مسلمانان بر بخش عظیمی از ذخایر انرژی و نقاط راهبردی دنیا، این گفتار نیز بیشترین توان خود را در این زمینه به كار خواهد گرفت.
●هندوئیسم و اندیشه انتظار
پیروان هندوئیسم مانند دیگر ادیان در اصل قیام نجات بخش انسانها هیچ تردیدی روا نمیدارند و در كتابهای گوناگون خود با صراحت از آن سخن به میان میآورند. در كتاب جوك ـ یكی از كتب هندیان ـ در رابطه با ویژگیهای مصلح چنین آمده است: «سر انجام دنیا به كسی برمیگردد كه خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.۲» و در جای دیگر «شاكمونی» پیامبر هندوها در كتاب خود نسبت منجی را به سید خلایق میرساند و ثمره قیام وی را خاطر نشان میسازد: «پادشاهی دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان كشن بزرگوار تمام شود. او كسی باشد كه بر كوههای مشرق و مغرب دنیا حكم براند و بر ابرها سوار شود و دین خدا یك دین شود و دین خدا زنده گردد.۳» یا آن كه هدایت انسانها را از ویژگی حكومت وی دانسته و در كتاب «دداتك» این گونه میآورد: «دست حق در آید و جانشین آخر ممتاطا ظهور كند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد و همهجا خلایق را هدایت كند.۴»
اما جالب آنجا است كه هندوئیسم اگر چه به رفق، مدارا، فردگرایی و گریز از اجتماع مشهور است، اما در رابطه با قیام آخر الزمان، از واژههایی همچون شمشیر، هلاكت شریران و... سود میبرد.
هندوها رهبر آخرالزمان را با نام كلكی و یكی از جلوههای دهگانه خدای حفظ كننده (ویشنو Vishnu) میدانند و وی را این گونه ترسیم میكنند: «این مظهر ویشنو در انقضای كلی یا عصر آهن سوار بر اسبی سفید، در حالی كه شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنبالهدار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را هلاك میسازد و خلقت را از نو تجدید و پاكی را رجعت میدهد. این مظهر دهم در انتهای عالم ظهور خواهد كرد.۵»
اما آنچه مهم است آن است كه هندوئیسم به همین میزان پیشگویی بسنده كرده، به هیچ عنوان در صدد مغلوب سازی اندیشههای رقیب برنیامده، از هندوئیسم یك اندیشه غالب و پیروز نمیسازد و آن را به صورت دینی جهان شمول كه طاقتِ بر دوش كشیدن حكومت جهانی را دارد، معرفی نمیكند.
●زرتشتیان
در هزاره گرایی زردشتیان، انتظار ظهور سه منجی از نسل زردشت مطرح است. این اصلاح طلبان، یكی پس از دیگری جهان را پر از داد خواهند كرد. هوشیدر، هزار سال پس از زردشت، هوشیدر ماه دو هزار سال پس از وی و سوشیانس سه هزار سال پس از صاحب اوستا خواهد آمد و با ظهور او جهان پایان خواهد یافت۶.
جاماسب حكیم در كتاب جاماسبنامه، به نقل از زردشت جزئیات ظهور سوشیانس را میآورد: «مردی بیرون آید از زمین تازیان، بر آیین جد خویش با سپاه بسیار روی به ایران نهد و آبادانی كند و زمین را پر از داد كند. سوشیانس «نجات دهنده بزرگ» دین را به جهان رواج دهد، فقر و گرسنگی را ریشه كن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر، هم گفتار و هم كردار گرداند.۷»
و در یكی دیگر از كتابهای مذهبی زردشتیان این گونه میخوانیم: «لشكر اهریمنان با ایزدان دائم در روی خاكدان محاربه و كشمكش دارند و غالبا پیروزی با اهریمنان باشد. آن گاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان میشود و اهریمنان را منقرض میسازند و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیك بختی خواهد نشست.۸»
همان گونه كه پیداست، در آیین زردشت اگر چه سوشیانس را از تبار زردشت میداند، اما در حكایتی غیر متعصبانه منجی را متدین به آیین جد خویش دانسته، سرزمین اعراب را آغاز گاه قیام معرفی میكند.
در رویكرد پیروان اوستابه آخرالزمان نیز مانند هندوئیسم یك نگاه حكایت گرایانه به چشم میخورد. زردشتیان ضمن آن كه بر نبرد خیر و شر تأكید میكنند، اما به روشنی مرز آنها را مشخص نمیسازد. از این رو نمیتوان اندیشه هزاره گرایی زردشتیان را تفكری هماورد طلب و ستیزه جو به شمار آورد.
●یهودیان و مسیح موعود
آن گونه كه بررسیها نشان میدهد، پیش از اسارت قوم یهود و آوارگی آنان توسط آشوریان، اندیشه ظهور منجی در ادبیات مذهبی، غیر مذهبی، اساطیر و افسانهها و روایات مكتوب و شفاهی بنی اسرائیل جایی نداشته است. تنها در سده دوم پیش از میلاد بود كه ظهور نجات بخشِ قوم خدا در اذهان و افكار یهود توسعه یافت۹ و دانیال نبی به دنبال رنجهای پیاپی قوم یهود، پایان زجرها را نوید داد: «و در ایام این پادشاهان، یهوه خدای آسمانها سلطنتی را كه تا ابد جاوید میماند، بر پا خواهد نمود و این سلطنت به قومی دیگر غیر از بنی اسرائیل منتقل نخواهد شد، بلكه تمامی آن سلطنتها را خرد كرده، مغلوب خواهد ساخت و خودش برای همیشه پایدار و جاودان خواهد ماند.»۱۰
اشعیای پیامبر نیز در پیشگوییهای خود مژده آمدن مسیح را داد و گفت: «برای ما ولدی و پسری بخشیده میشود كه سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر و خدای قادر و پدر سرمدی و سرور و سلامتی خوانده خواهد شد. ترقی سلطنت و سلامتی او را بر كرسی داوود و بر كشور وی پایانی نخواهد بود، تا آن كه انصاف و عدالت را برای همیشه استوار سازد.۱۱»
البته شایان توجه است كه قوم یهود به عنوان مردمی دیندار همواره به آینده خویش امیدوار بودند و این عبارت كتاب مقدس میان یهودیان رایج بود كه: «اگر چه ابتدایت صغیر بود، عاقبت تو بسیار رفیع گردد.۱۲» با این وجود آنان پس از نخستین ویرانی شهر قدس، همیشه در انتظار رهبر الهی، قدرتمند و پیروزی آفرین بودند تا اقتدار و شكوه «قوم برگزیده» را احیا كند.
یهودیان بر مبنای آنچه در زبور داوود آمده بود خود را وارثان به حق خداوند میپنداشتند. در زبور آمده است: «زیرا كه شریران منقطع خواهند گشت و متوكلان به خداوند وارث زمین خواهند شد. هان بعد از اندك زمانی شریر نخواهد بود اما حكیمان (صالحان) وارث زمین خواهند گشت و میراث آنها خواهد بود تا ابد الآباد. زیرا متبركان خداوند وارث زمین خواهند شد و ملعونان وی منقطع خواهند گشت.۱۳»
این اندیشه وقتی با پیش گوییهای صریح اشعیا در هم آمیخت، نیرو و امیدی تازه در رگهای یهود جریان یافت. ایشان كلام اشعیا را در حافظه خود به خوبی حفظ كردند و آن را دستمایه عشق به آیندهای روشن و افتخارآمیز قرار دادند، آنجا كه میگوید: «نهالی از تنه، یَسّی (پدر داوود) بیرون آمده، شاخهای از ریشههایش خواهد شكفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت، یعنی روح حكمت و فهم و روح مشورت و روح معرفت و ترس از خداوند، خوشی او در ترس از خدا خواهد بود و موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد كرد و بر وفق سمع گوشهای خویش تنبیه نخواهد نمود، بلكه مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حكم خواهد نمود. جهان را به عصای دهان خویش زده، شریران را به نفخه لبهای خود خواهد كشت. كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند میانش امانت.»
سپس اشعیا به گونهای كنایهآمیز به صلح جهانی در آن دوران اشاره میكند و ادامه میدهد: «گرگ با بره سكونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل كوچك آنها را خواهد راند... طفل شیر خواره بر سوراخ مار بازی خواهد كرد و طفلِ از شیر باز داشته شده، دست خود را بر خانه افعی خواهد گذاشت و در تمامی كوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهد كرد، زیرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود، مثل آبهایی كه دریا را میپوشاند.۱۴»اما صفنیای پیامبر به نابودی رهبران دولتها اشاره میكند و آن را مقدمه جهان شمولی دین یهود میداند. او میگوید: «به منظور گردآوری طوایف بشر بر یك دین حق، سلاطین دول مختلف را نابود كنیم. آن وقت برگردانیم به قومها لب پاكیزه را برای خواندن همگی به نام خدای و عبادت كردن ایشان به یك روش.۱۵»
همان گونه كه تا كنون مشاهده نمودید، اندیشه حكومت جهانی مصلح بر اساس دین یهود ویژگیهایی متفاوت از هندوئیسم و زردشت دارد. زیرا كه آنان:
۱ ـ خود را قوم برگزیده و وارث زمین میدانند.
۲ ـ منجی را از نسل داوود دانسته، از این رو وی را متدین و مروّج آیین موسایی میپندارند.
۳ ـ نبرد با سلاطین و دولتها و نابودی آنان را مقدمه حكومت جهانی منجی یهود برمیشمرد.
۴ ـ هر كس كه در برابر نجات دهنده قرار گیرد شریر شمرده شده، مشمول عذاب و خذلان میگردد.
اگر چه تمامی این موارد، از اندیشه انتظار نجات دهنده در دین یهود، تفكری مهاجم ترسیم میكند اما واقعیت آن است كه یهودیان در طول تاریخ به این مسأله از دریچهای مذهبی نگریسته، انتظار را یك وظیفه مقدس به شمار آوردهاند، تنها پس از ورود صهیونیسم سیاسی به دنیای یهود بود كه زاویه نگاه برخی یهودیان به این مسأله عوض گشت و تشكیل یك حاكمیت سیاسی را راهگشای «عصر مسیحا» دانستند. هم اكنون صهیونیستها با سوء استفاده از تغییر نگرش به وجود آمده، خود را به عنوان منتظران واقعی مسیحا معرفی كرده، در پایان مراسم سالگرد بنیانگذاری رژیم اسرائیل (پنجم ماه ایّار عبری)، پس از دمیدن در شیپور عبادت، این گونه دعا میكنند: «اراده خداوند، خدای ما چنین باد كه به لطف او شاهد سپیده دم آزادی باشیم و نفخ صور مسیحا گوش ما را نوازش دهد.۱۶»
بیگمان طرز تلقی صهیونیسم از مقوله انتظار و ظهور منجی، یكی از بینشهای چالش آفرین و بحرانساز فراروی معتقدان به آخرالزمان میباشد. چرا كه تكیه بیش از اندازه بر نژاد و قومیت، این مكتب را دچار نوعی تمامیت خواهی غیر عادلانه نموده، ظرفیتهای گفت و گو را از آن گرفته است. از این رو انتظار مسیحا در اندیشه صهیونیسم دچار نوعی فلج ذاتی است كه توانایی مبادله افكار و تفاهم را ندارد۱۷.
●مسیحیان و بازگشت مسیح
اندیشه بازگشت عیسی علیهالسلام یكی از باورهای جامعه مسیحیت را تشكیل میدهد. این شوق و انتظار در بخشهای قدیمیتر عهد جدید مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونیكیان به خوبی منعكس شده است، اما در رسالههای بعدی مانند رسالههای پولس به تیموتاؤس و تیطس، همچنین رساله پطرس، به بعد اجتماعی مسیحیت توجه گشته است. این مسأله از آنجا ناشی میشد كه با گذشت زمان پی بردند كه بازگشت مسیح بر خلاف تصور آنها نزدیك نیست۱۸، هر چند اقلیتی از آنان بر این عقیده باقی ماندند كه عیسی به زودی خواهد آمد و حكومت هزار ساله خود را تشكیل خواهد داد؛ حاكمیتی كه به روز داوری پایان خواهد یافت. از همین رو از دیر باز گروههای كوچكی به نام هزاره گرا در مسیحیت پدید آمدند كه تمام سعی و تلاش خود را صرف آمادگی برای ظهور دوباره عیسی در آخر الزمان میكنند۱۹.
البته وجود آیاتی در انجیل این حالت انتظار را تشدید میكند و با اشاره به عدم تعیین وقت ظهور، آن را ناگهانی معرفی میكند. به عنوان مثال در انجیل متّا از زبان عیسی علیهالسلام این گونه نقل شده است كه: شما نمیتوانید زمان و موقع آمدن مرا بدانید؛ زیرا این فقط در ید قدرت خداست. هیچ بشری از آن لحظه «زمان ظهور» آگاهی ندارد؛ حتی فرشتگان، تنها خدا آگاه است.۲۰»
یا آن كه در انجیل لوقا این چنین آمده است: «مسیح میگوید: همیشه آماده باشید، زیرا كه من زمانی میآیم كه شما گمان نمیبرید.۲۱»
روشن نگه داشتن چراغ انتظار در لابهلای انجیل به چشم میخورد، مثلا در انجیل آمده است: «كمرهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته بدارید. باید مانند كسانی باشید كه انتظار آقای خود را میكشند كه چه وقت از عروسی مراجعت كند. تا هر وقت آید و در را بكوبد، بیدرنگ برای او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی كه شما گمان نمیبرید، پسر انسان میآید.۲۲»
مسیحیت ضمن تأكید بر غیر منتظره بودن بازگشت عیسی، هدف از این بازگشت را ایجاد حكومتی الهی در راستای حكومت الهی آسمانها ارزیابی میكند۲۳.
علاوه بر این ظهور مسیح را یگانه راه حل برای ادامه حیات و زندگانی بر میشمرد۲۴. عیسی را منجی انسانها و پادشاه پادشاهان معرفی میكند۲۵. وی بر اساس سخنان دانیال نبی سیستم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و مذهبی جهان را عوض خواهد كرد و جهانی بر مبنای راه و روش خدا بنا میكند۲۶. مسیحیان همچنین برای ظهور حضرت عیسی بن مریم علاماتی قائل میباشند: «عنقریب بعد از آن آزمایش سخت، روزگاران خورشید تیره و تار میگردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند كرد و قدرتهای آسمانی نیز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسمانی اشكار خواهد شد و سپس تمامی قبائل زمین نگران و غمگین میگردند و آنگاه عیسی از ابرهای آسمان با جلال و شكوه و قدرت فرو خواهد آمد.۲۷»
در انجیل مرقس نیز ضمن تاكید بر مضامین گذشته، به جمعآوری یاران توسط مسیح اشاره شده است: «سپس عیسی با شكوه و جلال و قدرت خواهد آمد و فرشتگان تحت امر خود را به اطراف و اكناف عالم روانه خواهد كرد و منتخبان خود را از چهار گوشه جهان از بالاترین نقطه آسمان تا پایینترین نقطه زمین جمع خواهد كرد.۲۸»
روایات اسلامی نیز بر آمدن حضرت مسیح علیهالسلام صحه میگذارند. از جمله آن كه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ لَیُوشَكَنَّ اَنْ یُنَزَّلَ فیكُمُ ابْنُ مَرْیَمَ حَكَما عَدْلاً وَ اِماما مُقْسِطا؛ سوگند به آن كه جانم به دست او است به طور یقین عیسی بن مریم به عنوان داوری عادل و پیشوایی دادگر در میان شما فرود خواهد آمد.۲۹»
همچنین مفسران در تفسیر آیه ۱۵۹ سوره نساء آن رابا بازگشت حضرت مسیح در آخر الزمان مرتبط میدانند و این آیه را در همین رابطه ارزیابی میكنند۳۰. به هر حال مسأله فرود آمدن مسیح علیهالسلام و بازگشت وی در آخرالزمان از نقاط مشترك اندیشه انتظار نزد مسلمانان و مسیحیان است. البته اسلام در این رابطه منجی موعود را مهدی علیهالسلام معرفی نموده، او را پیشوای آخرالزمان معرفی میكند: «كَیْفَ بِكُمْ (اَنْتُمْ) اِذا نَزَلَ عیسَی بْنُ مَرْیَمَ فیكُمْ وَ اِمامُكُمْ مِنْكُمْ؛ چگونه خواهید بود، آنگاه كه عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و پیشوای شما از خود شما باشد.۳۱» یا آنكه در روایتی دیگر از قول امام باقر علیهالسلام نقل شده است: «یَنْزِلُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیامَهِٔ اِلَی الدُّنْیا فَلا یَبْقی اَهْلُ مِلَّهِٔ یَهُودیٍّ وَ لا نَصْرانیٍّ اِلاّ آمَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یُصَلّی خَلْفَ الْمَهْدیِّ؛ پیش از قیامت، [عیسی] به دنیا فرود میآید و هیچ كس از ملت یهود و مسیحی نمیماند مگر آنكه پیش از مرگ به او ایمان آورد و [آن حضرت[ پشت سر مهدی علیهالسلام نماز میگذارد.۳۲»
بیگمان بر هر پژوهشگر آگاه روشن است كه روایات اسلامی و اعتقادات مسیحی در رابطه با ظهور از نزدیكی فراوانی برخوردار میباشند. مقایسه خبرهای رسیده از روایات اسلامی در رابطه با پیشرفت غیر قابل تصور علوم در زمان ظهور۳۳؛ ایجاد رفاه اجتماعی۳۴؛ علائم ظهور۳۵ و دیگر موارد، با آنچه آمد به روشنی این مدعا را ثابت میكند.
این مسأله به خودی خود میتواند زمینههای گفت وگو و هماندیشی بین انتظار اسلامی و مسیحی را فراهم آورد. ناگفته نماند كه حتی در برخی از انجیلهای مورد پذیرش گروهی از پروتستانها، به روشنی از ظهور نجات دهندهای صحبت به میان میآید كه از فرزندان پیامبر عربی است: «مسیح در وصایای خود به شمعون پطرس میفرماید: ای شمعون! خدای من فرمود، تو را وصیت میكنم به سید انبیا كه بزرگ فرزندان آدم و پیغمبران امی عربی است. او بیاید، ساعتی كه فرج قوی گردد و نبوت بسیار شود و مانند سیل جهان را پر كند.۳۶»●بازگشت مسیح از زاویهای دیگر
همان گونه كه پیش از این گذشت هزاره گرایی در میان مسیحیت همواره وجود داشته است. این اندیشه اگر چه در طول تاریخ دارای اوج و افولهای بسیار بوده است اما همینك با گذر از قرن بیستم و ورود به قرن بیست و یكم امیدهای تازهای را پدید آورده است. با نگاهی به پایگاههای اینترنتی و حجم گسترده اطلاعات آنها، شور انتظار به راحتی قابل لمس است۳۷. این مسأله به تنهایی خطر خیز نیست، اما اگر این مطلب را به علاوه وقوع انقلاب اسلامی، ادعای زمینه سازی ظهور ـ كه به وسیله برخی روایات نیز تأیید میشود ۳۸ـ، نگاه جهان شمول اسلام،۳۹ جذابیتهای ذاتی شیعه و محتوای غنی آن در نظر بگیریم، مسأله پیچیدهتر خواهد شد. حال اگر به آنچه گذشت تمامیتطلبی غرب، نظریه جهانی سازی، اندیشه پایان تاریخ فكویاما و جنگ تمدنها را بیافزائیم خواهیم دید، اندیشه انتظار یكی از میادین چالش خیز بین جهان اسلام به ویژه ایران و دنیای غرب است. ساخت فیلمهای روز استقلال، آرماگدون و ماتریس در پایان دهه نود و نوشته آداموس در دهه هشتاد نمادی از همین تقابل است. تقابلی كه با گذشت زمان روز به روز جدیتر میشود.
منتظران هارمجدون (آرماگدون)
یكی از مواردی كه همواره در اندیشه انتظار مسیحیت و اسلام به عنوان چالش مطرح میگشته است، نبرد آخر الزمان است. با نگاهی به تاریخ اروپا و آمریكا میبینیم كه در مقاطعی حساس رهبران آنان با اشاراتی كوتاه و بسیار مبهم مطالبی را بیان میداشتند كه حكایتگر اندیشههای درونی حاكم بر آنها بوده است.
ناپلئون وقتی به دشت جرزال میان جلیله و سامریه ـ حوالی كرانه غربی رود اردن ـ رسید، گفت: «این میدان بزرگترین نبرد جهان است.۴۰» وی این مطلب را بر اساس آموزههای انجیلی ابراز داشت. اما به نظر نمیرسد هیچ پژوهشگر مسلمانی این گفتار وی را ـ كه در تاریخ ثبت شده است ـ مورد توجه، تجزیه و تحلیل قرار داده باشد.
بیش از صد سال بعد هنگامی كه فرانسه توانست با سوء استفاده از ضعف امپراطوری عثمانی، سوریه و لبنان را به دست آورد، ژنرال گورو فرمانده فرانسوی و فاتح دمشق در حالی كه پای خود را با تنفر و تكبر تمام بر مزار صلاح الدین ایوبی گذاشته بود اظهار داشت: «هان ای صلاح الدین ما بازگشتیم.»
این رفتار متفرعنانه مخصوص این فرمانده فرانسوی نبود. آلن بی، ژنرال انگلیسی نیز كه خود در جنگی دیگر در زمان جنگ جهانی اول در هارمجدون پیروزی ارزشمندی را به دست آورده بود، هنگام ورود به قدس سرمست از پیروزی خویش در برابر كنیسه قیامت ابراز داشت: «امروز جنگهای صلیبی به پایان رسید.» این حادثه برای یهودیان از چنان اهمیتی برخوردار بود كه اسرائیل زانگوئیل آن را «جنگ هشتم صلیبی» نامید۴۱.
در ادامه، خط سیر این اندیشه را در رفتار جنگ جویانه آیزنهاور رئیس جمهور جمهوریخواه آمریكا در دهه پنجاه پی میگیریم. وی اعلام كرد: «بزرگترین جنگی كه در پیش داریم جنگی است برای تسخیر افكار انسانها.۴۲» اما وی ابراز نداشت كه سخن وی در واقع روشی برای تحقق نظریه حمبس برونهام در كتاب مبارزه برای جهان است كه نوشته بود: «هدف ما ایجاد دولت جهانی آمریكایی است، به گونهای كه با دول جهان به رقابت برخیزد.۴۳»
در پی این طرز تفكر تند و مهار گسیخته در دهه هشتاد با جنگ ستارگان ریگان، تفكر مذهبی وی در رابطه با مشیت الهی، جنگ برای نابودی دشمنان خدا و حكومت هزار ساله مسیح۴۴ روبرو میگردیم. پس از ریگان بوش ـ پدر ـ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نظریه نظم نوین جهانی را مطرح میسازد و فرزندش پس از حوادث یازده سپتامبر بار دیگر با نبش قبر اندیشهها و انگیزههای مدفون مذهبی سخن از جنگهای صلیبی را به میان میآورد و كشورهای ایران، عراق و كره شمالی را محور شرارت مینامد.
نگاه تفوق جویانه و نامدارای غرب نسبت به مسلمانان با فراز و نشیبهای مصلحتی در طول چند قرن اخیر به خوبی روشن است. حال این پرسش مطرح میشود كه آیا همه این اظهار نظرها اتفاقی است؟ و از نگرش لیبرالیستی غرب ناشی میشود یا برآیندی است از ناگفتههای ذهنی و عقیدتی غربیان كه با بیانهای گوناگون ابراز میشود؟ از سوی دیگر آیا این نگاه خصمانه در اندیشه انتظار منجی آخرالزمان نیز ردپایی از خود برجا گذاشته است یا خیر؟
گریس هال سل در جستجوی پاسخ برای این پرسشها كتاب «تدارك جنگ بزرگ» را به رشته تحریر در آورده است. این نویسنده مسیحی آمریكایی به ریشه یابی دشمنیهای غرب پرداخته، با دلایل گوناگون و مستند این نظریه را اثبات میكند كه برخی موضعگیریها و رفتارهای خصمانه یا دوستانه برخی از سردمداران كشورهای قدرتمند مسیحی ناشی از یك عامل عقیدتی است. عاملی كه از سوی حركتهای راست افراطی مسیحی به شدت در جامعه مسیحی تبلیغ میگردد و تا كنون با اقبال خوبی روبه رو بوده است. این عامل چیزی جز«آخرالزمان» نیست. نبردی كه در دره مجدون رخ خواهد داد.
بر اساس این روایت عهد عتیق پیكاری بزرگ بین ارتش دویست میلیونی شرق از سویی و از سوی دیگر ارتش یهودی ـ مسیحی به وقوع خواهد پیوست. نبرد هارمجدون همزمان با بازگشت مسیح روی خواهد داد و بر اساس تاویلهای گروهی از كشیشان پروتستان در این جنگ از سلاحهای هستهای استفاده خواهد شد.۴۵ «ای پسر انسان نظر خود را بر جوج كه از زمین مأجوج و رئیس روش و ماشك و توبال است، بدار و بر او نبوت نما و بگو خداوند «یَهُوَه» چنین میفرماید: اینك من ای جوج رئیس روش و ماشك و تو بال بر ضد تو هستم. و تو را برگردانیده قلاب خود بر چانهات میگذارم و تو را با تمامی لشكرت بیرون میآورم. اسبان و سواران كه جمیع ایشان با اسلحه تمام آراسته جمعیت عظیمی با سپرها و مجنّها و همگی اینها شمشیر به دست گرفته، فارس و كوش و فوط با ایشان و جمیع ایشان با سپر و خود، جومَرو تمامی افواجش و خاندان توجَرمَه از اطراف شمال با تمامی افواجش و قومهای بسیاری همراه تو. پس مستعد شو و تو و تمامی جمعیت كه نزد تو جمع شدهاند. خویشتن را مهیا سازید و تو مستحفظ ایشان باش، بعد از روزهای بسیار از تو تفقد خواهد شد و در سالهای آخر به زمینی كه از شمشیر استرداد شده است خواهی آمد كه از میان قومهای بسیار بر كوههای اسرائیل كه به خرابههای دائمی تسلیم شده بود، جمع شده است و آن از میان قومها بیرون آورده شده و تمامی اهلش به امنیت ساكن میباشند.۴۶»
علاوه بر این آیات كه به چگونگی تشكیل سپاهیان مهاجم و پایان خوش جنگ میپردازد، برخی دیگر جنبههای دهشتبار نبرد را روشن میسازند:«خداوند یهوه میگوید در آن روز یعنی در روزی كه جوج به زمین اسرائیل بر میآید همانا حدت خشم من به بینیم خواهد برآمد ... هر آینه در آن روز تزلزل عظیمی در زمین اسرائیل خواهد شد، و ماهیان دریا و مرغان هوا و حیوانات صحرا و همه حشراتی كه بر زمین میخزند و همه مردمانی كه بر روی جهانند، به حضور من خواهند لرزید و كوهها سرنگون خواهد شد و صخرهها خواهد افتاد و جمیع حصارهای زمین منهدم خواهد گردید.۴۷»
در كتاب زكریای نبی به چگونگی كشته شدن جنگاوران مهاجم اشاره میشود: «گوشت ایشان در حالتی كه بر پایهای خود ایستادهاند، كاهیده خواهد شد و چشمانشان در حدقه گداخته خواهد گردید و زبان ایشان در دهانشان كاهیده خواهد شد.۴۸»
شدت حادثه و تعداد كشتگان در این نبرد عظیم آن چنان زیاد است كه در مكاشفه یوحنااز آن به عنوان ضیافت خداوند برای پرندگان یاد میشود: «و دیدم فرشتهای را در آفتاب ایستاده كه به آواز بلند تمامی مرغانی را كه در آسمان پرواز میكنند ندا كرده میگوید: بیایید و به جهت ضیافت عظیم خدا فراهم شوید، تا بخورید گوشت پادشاهان و گوشت سپه سالاران و گوشت جباران و گوشت اسبان و سواران آنها و گوشت همگان را چه آزاد، چه غلام و چه صغیر و چه كبیر.۴۹»
این روایات عهد عتیق و انجیل شباهت بسیاری با واقعه و نبرد قرقیسیا۵۰ در روایات شیعی دارد. برای مثال به روایتی كه از امام صادق علیهالسلام در همین رابطه نقل شده است توجه نمایید:«اِنَّ لِلّهِ مائِدَهًٔ بِقِرْقیسیاءَ یَطَّلِعُ مُطَّلِعٌ مِنَ السَّماءِ فَیُنادی یا طَیْرَ السَّماءِ وَ یا سِباعَ الاَْرْضِ هَلُمُّوا اِلَی الشَّبَعِ مِنْ لُحُومِ الْجَبّارینَ؛۵۱ همانا برای خداوند در قرقیسیا سفرهای است كه سروش آسمانی [از آن] خبر میدهد، پس ندا میدهد ای پرندگان آسمانی و ای درندگان زمین برای سیر گشتن از گوشت ستمكاران شتاب كنید.»
امام باقر علیهالسلام نیز ضمن تاكید بر شدت واقعه میفرمایند:«همانا واقعه برای فرزندان عباس و مروانی در قرقیسیا روی خواهد داد كه نوجوان را پیر میكند و خداوند هر گونه یاری رااز آنان دریغ داشته، به پرندگان آسمان و درندگان زمین الهام میكند تا از گوشت ستمگران سیر شوند.۵۲»بر اساس تحلیلهای معتقدان نبرد آخرالزمان ۳۲ جمعیت جهان طی وقایع و حوادث ظهور از بین خواهند رفت: «خداوند میگوید كه در تمامی زمین دو حصه منقطع شده خواهند مرد و حصه سوم در آن باقی خواهند ماند و حصه سوم رااز میان آتش خواهم گذرانید و ایشان را مثل قال گذاشتن نقره قال خواهم گذاشت و مثل مصفا ساختن طلا ایشان را مصفا خواهم نمود و اسم مرا خواهند خواند و من ایشان را اجابت نموده، خواهم گفت: ایشان قوم من هستند و ایشان خواهند گفت كه یهوه خدای ما میباشد.۵۳» این نگاه نیز با روایات اسلامی مطابقت دارد، چرا كه از امیرمؤمنان در اینباره نقل شده است كه «لا یَخْرُجُ الْمَهْدِیُّ حَتّی یُقْتَلَ ثُلْثٌ وَ یَمُوتَ ثُلْثٌ وَ یَبْقی ثُلْثٌ؛ مهدی زمانی خروج خواهد نمود كه۳۱ مردمان كشته شوند، ۳۱ بمیرند، ۳۱ باقی مانند.۵۴» مجموع روایات توراتی و انجیلی دستاویزی قابل اعتنا به دست هزاره گرایان مسیحی و پیروان تندرو مشیت الهی داده است. البته شایان توجه است كه پیروان این نظریه حتی به متحدان یهودی خود نیز رحم نمیكنند و ضمن آن كه معتقدند میلیونها نفر از یهودیان در این جنگ كشته میشوند؛ آینده عده باقی مانده را چنین ترسیم میكنند:«پس از نبرد هارمجدون، تنها صد و چهل هزار نفر یهودی زنده خواهند ماند؛ و همه آنان چه مرد، چه كودك، در برابر مسیح سجده خواهند كرد و به عنوان مسیحیان نو آیین، خود به تبلیغ كلام مسیح خواهند پرداخت.۵۵»
با وجود اصرار معتقدان به نبرد آخرالزمان بر واژه «هارمجدون»، این كلمه تنها یك بار در انجیل مطرح شده است۵۶، اما با این حال این تفسیر جنگ طلبانه در جوامع مسیحی به شدت بازتاب مییابد، به گونهای كه در سال ۱۹۸۵ م. این گونه تفسیرها ـ كه در قالب برنامههای تلویزیونی ارائه میشد ـ تنها در آمریكا حدود شصت میلیون مخاطب رابه خود جذب نموده بود. همچنین فروش كتاب «مرحوم سیار، بزرگ زمین» كه در همین رابطه نوشته شده بود به مرز هجده میلیون نسخه رسید و در سراسر دهه هفتاد پر فروشترین كتاب پس از انجیل به شمار میرفت۵۷.
هم اكنون امریكاییان به بیش از هزار و چهارصد ایستگاه رادیویی كه برنامههای مذهبی پخش میكنند گوش فرا میدهند۵۸ و هشتاد هزار كشیش بنیاد گرای پروتستان روزانه از چهارصد ایستگاه رادیویی به تبلیغ مرام و مكتب خویش میپردازند. از این تعداد اكثریت آنها را هواخواهان مشیت الهی (نبرد پیروزمند مسیحیان در آخرالزمان) تشكیل میدهند۵۹. این مبلغان جنگ كه بیشتر درباره حمایت خداوند از مسیحیان و عظمت و آینده درخشان ایشان سخن میگویند، با استفاده از شبكههای تلویزیونی خویش هم اكنون حدود شصت كشور را تحت پوشش برنامههای خود قرار دادهاند. قابل ذكر است كه یكی از ایستگاههای تلویزیونی مروّج این نوع دیدگاه در جنوب لبنان حضور فعال دارد. یكی دیگر از فعالیتهای در خور توجه این گروه، تربیت یكصد هزار كشیش متعصب و مدافع مسیحیت جنگ طلب میباشد، كه عمده فعالیت خود را در آمریكا متمركز نمودهاند. جالب است بدانیم مفسران و تئوری پردازان این نظریه تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی واژه گانی همچون روش، ماشك، توبال، فارس، جومرو توجرمه راـ كه به زعم اینان حریفان اصلی نبرد مجدون را تشكیل میدهند ـ به ترتیب بر روسیه، مسكو، توبولسك «یكی از شهرهای شوروی سابق»، ایران، شمال آفریقا یا كشورهای اروپای شرقی و قزاقهای جنوب روسیه تطبیق میكردند. این گروه نسبتا قدرتمند با توجه به اعتقادات خویش، صلح یا سازش خاورمیانه را برخلاف مشیت الهی ارزیابی میكنند و ضمن آن كه روابط خویش را با دولت اسرائیل مستحكم میسازند، تشكیل رژیم صهیونیستی را مقدمه ظهور مسیح ارزیابی میكنند.
جری فاول كه یكی از كشیشان معروف و از رهبران این گروههای افراطی میباشد، درباره روند صلح خاورمیانه و پیمان كمپ دیوید میگوید: «به رغم انتظارهای خوش بینانه و دور از واقع بینی دولت ما، این قرارداد پیمان پایداری نخواهد بود. ما از صمیم قلب برای صلح در اورشلیم دعا میكنیم. ما به یقین بالاترین احترامها را برای نخست وزیر اسرائیل و ریاست جمهوری مصر قایل هستیم، این دو نفر مردان بزرگی هستند و در این هیچ تردیدی نیست... اما هم شما، هم من میدانیم تا روزی كه خداوندگار ما عیسی مسیح بر روی تخت داوود در اورشلیم (قدس) جلوس نكند، صلحی در خاورمیانه برقرار نخواهد شد.۶۰»
با تأسف بایستی اظهار داشت این دیدگاه افراطی تنها به پژوهشگران راست مسیحی و برخی كشیشان محدود نمیشود، بلكه رسوبات این طرز تلقی در یكی از مهمترین نظریات سیاسی ـ راهبردی، یعنی نظریه جنگ تمدنها و در پیوند با اهداف دراز مدت قدرتهای بزرگ به خوبی قابل مشاهده است. نظریه جنگ تمدنها كه استخوان بندی سیاست خارجی و دفاعی آمریكا را شكل داده است در رابطه با آینده جوامع بشری به ویژه دو تمدن اسلام و غرب، نگاهی نزدیك به مشیت طلبان مسیحی داشته، ابراز میدارد: «تقابل اصلی جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است.۶۱»
●●پایان سخن
از مجموع مطالب گذشته میتوان این حقیقت را دریافت كه بحث انتظار بین مثلث اسلام، مسیحیت و یهودیت و به عبارتی ادیان ابراهیمی به صورت جدی مطرح است و در این میان از آنجا كه هویت شیعه در پیوند با مفهوم انتظار قوام مییابد و انقلاب اسلامی نیز داعیه دار همین بینش میباشد، میتوان با قاطعیت اظهار داشت كه بار انتظار بیش از دیگر مذاهب بر دوش شیعه دوازده امامی است. از سوی دیگر برداشت سیاسی قدرت مدارانه صهیونیستها از مفهوم انتظار مسیحا و مسیحیان از بازگشت عیسی علیهالسلام نقطهای پرتنش را به وجود میآورد. در عین حال اندیشه انتظار موعود در شیعه با توجه به غنای محتوایی و گیرایی آن فرصتی طلایی را در آغاز هزاره سوم به دست آورده است. استفاده هدفدار و روشمندانه از این فرصتها میتواند راه را بر اندیشههای رقیب بسته یا دست كم آنان را بیرقیب نگذارد. در برابر، بیتوجهی و ناكارآمدی برنامهها با توجه به شرایط موجود ضمن آن كه راه نفوذ و هجوم را برای اندیشههای دیگر باز خواهد گذاشت، نتیجهای جز نبرد انتظارها و پیرو آن جنگ منتظران در پی نخواهد داشت
پاورقیها:
۱۷ ـ جهت اطلاع بیشتر در رابطه با تفاوت صهیونیسم توراتی و صهیونیسم سیاسی ر.ك: گارودی، روژه، پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی، ص۵ به بعد.
۱۳ ـ زبور داوود، باب ۳۷: نك به مجموع آیات ۹، ۱۸، ۲۸، ۲۹.
۱۴ ـ اشعیا، باب ۱۱: ۱ ـ ۹.
۱۰ ـ دانیال نبی، باب دوم، آیه ۴۴؛ در برخی ترجمهها نامی از قوم بنی اسرائیل برده نشده است.
۱۲ ـ ایوب، باب ۸ : ۷.
۱۸ ـ آشنایی با ادیان بزرگ، ص۱۷۰.
۱ ـ جهت اطلاع از موضوع فوق نك: موحدیان، علی، گونهشناسی اندیشه موعود در ادیان مختلف، مجله هفت آسمان، ش ۱۲ و ۱۳.
۱۱ ـ كتاب اشعیا، باب ۹ : ۶ ـ ۸.
۱۵ ـ صفنیا، باب ۳ : ۸ ـ ۹.
۱۶ ـ توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، ص۱۰۲.
۱۹ ـ جهت اطلاع ر.ك: توفیقی، حسین، هزاره گرایی در فلسفه تاریخ مسیحیت، مجله موعود، شماره۱۷، ص۱۴ ـ ۲۰.
۲۷ ـ انجیل متا، باب ۲۴: ۲۹ ـ ۳۰.
۲ ـ همشهری، ویژه نامه میلاد مهدی علیهالسلام ، ۲۶/۱۰/۷۴؛ آرمان شهر در ادیان، محمد علی بزنونی، پگاه، شماره ۲۴، ص۲.
۲۵ ـ مكاشفه، باب۱۷:۱۴ و باب۱۹:۱۶.
۲۸ ـ مرقس، باب ۱۳: ۲۴ ـ ۲۷.
۲۱ ـ لوقا، باب۱۲:۴۰.
۲۹ ـ كورانی العاملی ،علی، عصر ظهور، ص ۳۴۱، به نقل از ابن حماد، الفتن (خطی)، ص ۱۶۲.
۲۰ ـ انجیل متا، باب ۲۴:۳۶.
۲۳ ـ انجیل متا، باب ۶: ۱۰.
۲۶ ـ دانیال، باب۲ :۴۴ ـ ۴۵.
۲۴ ـ همان، باب۲۴:۲.
۲۲ ـ لوقا، باب۱۲ : ۳۵ ـ ۴۰.
۳۹ ـ الاسلام یعلوا ولا یعلی علیه؛ پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله وسایل الشیعه، ج۲۶، ص۱۴.
۳۰ ـ نك: مجمع البیان، ج۳، ص۲۱۲؛ نمونه، ج۴، ص۲۰۴؛ المیزان (عربی)، ج۵، ص۱۴۳؛ همچنین در رابطه با آیات عروج و تصلیب عیسی علیهالسلام نك:آل عمران/۵۵؛ نساء/۱۵۷ ـ ۱۵۸.
۳۵ ـ نك: میزان الحكمه، ج۱، ص۱۷۷ به بعد.
۳۸ ـ نك: عصر ظهور، علی كورانی، ص۲۹۹ به بعد.
۳۴ ـ بحار الانوار، ج۵۱، ص۸۶۸.
۳۷ ـ جهت اطلاع بیشتر نك: سید احمد رضا یكانی فرد، آخرالزمان، منجی گرایی در اینترنت، مجله موعود، ش۳۱، ص۶۴ به بعد.
۳ ـ مصلح جهانی، سید هادی خسروشاهی، ص ۶۰.
۳۳ ـ حدیث از امام صادق علیهالسلام ، بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۳۱ ـ نبی اسلام صلیاللهعلیهوآله ، بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۳۴۴؛ همچنین نك: صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۴۳ و صحیح مسلم، ج ۱، ص ۹۴.
۳۲ ـ بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۳۴۹.
۳۶ ـ همشهری، ۲۶/۱۰/۷۴، به نقل از مصلح جهانی؛ نقل از (آرمان شهر در ادیان)، بزنونی، محمد علی، پگاه، ش۲۴، ص۲.
۴۱ ـ نك: نقد و نگرشی بر تلمود، ظفر الاسلام خان، ترجمه محمد رضا رحمتی، ص۷۱.
۴۵ ـ جهت اطلاع بیشتر در مورد چگونگی تاویلها نك: همان.
۴۶ ـ عهد عتیق، حزقیال نبی، باب۳۸، آیات۲ ـ ۸.
۴۹ ـ مكاشفه یوحنا، باب۱۹:۱۷ ـ ۱۸.
۴۷ ـ همان، باب ۳۸، آیات ۱۸ ـ ۲۰.
۴۳ ـ همان.
۴۰ ـ تدارك جنگ بزرگ، گریسهال سل، ترجمه خسرو اسدی، ص۵۰.
۴ ـ همان.
۴۴ ـ هال سل، گریس، تدارك جنگ بزرگ، ترجمه خسرو اسدی، ص۷۴.
۴۲ ـ رزاقی، احمد، تبلیغات دینی، صص ۲۰ و ۲۱.
۴۸ ـ كتاب زكریا، باب ۱۴، آیه ۱۲.
۵۹ ـ تدارك جنگ بزرگ، ص۲۶.
۵ ـ ر.ك: اوپانیشاد، ص۷۳۷.
۵۸ ـ جهت اطلاع از نقد این گونه برنامهها نك: زندگی در عیش، مردن در خوشی ،نیل پُستمَن، ترجمه صادق طباطبایی، فصل هفتم، ص۲۱۹ به بعد.
۵۱ ـ النعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبهٔ، ص ۲۷۸، ح ۶۳.
۵۵ ـ تدارك جنگ بزرگ، ص۵۴.
۵۰ ـ بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۴۶.
۵۳ ـ زكریا، باب۱۳: ۸ ـ ۹.
۵۷ ـ تدارك جنگ بزرگ، ص۱۹.
۵۲ ـ همان، ص ۳۰۳، ح ۱۲.
۵۴ ـ میزان الحكمه، ج۱، ص۸۵، به نقل از كنزالعمال.
۵۶ ـ مكاشفه یوحنا، باب ۱۶: ۱۶.
۶۱ ـ هویت، ص۲۶؛ نفوذ و استحاله، ص۲۷.
۶ ـ آشنایی با ادیان بزرگ جهان، حسین توفیقی، ص۶۶.
۶۰ ـ همان، ص۵۹، با اندكی تصرف.
۷ ـ جاماسب نامه، ص۱۲۱، به نقل از آرمان شهر در ادیان، پگاه حوزه، ش ۲۴.
۸ ـ مصلح جهانی، ص ۵۹.
۹ ـ رضایی، عبدالعظیم، تاریخ ادیان جهان، ج۱، چ دوم، تهران: انتشارات علمی، ۱۳۸۰، ص۵۲۶.
منبع:نشریه مبلغان ، شماره ۳۴
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست