جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
حکومت از نگاه امام علیعلیه السلام

از طرفی از گذشته های دور، وقتی که انسان بر اساس ادراک عقلانی خود، ضرورت زندگی جمعی و جامعه سیاسی منظم را پذیرفت، مردم به دو گروه حاکم و رعیت، فرمانروا و فرمانبردار تقسیم شدند. بدین ترتیب، حق و تکلیف نیز پدید آمد. از یک طرف، حکومت برای اعمال حاکمیت، سلطه و اقتدار خود نیازمند بسط ید و قدرت سیاسی است که لازمه آن، پذیرش مردم است تا این حق را برای حکومت پذیرا شوند و خود را در مقابل حکومت مکلف احساس کنند و از طرف دیگر، چون خاصیت قدرت، طغیانگری و فساد است و مردم در خطر طعمه قدرتطلبان قرار دارند، حس برتریجویی و قدرتطلبی حاکمان ممکن است مردم را برده و بنده حاکم سازد. مسأله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، آن است که آیا حکومت یک حق است یا یک تکلیف؟ امیرالمؤمنین(علیهالسلام) حکومت را هم حق میداند و هم تکلیف و به این ترتیب نیست که هر کسی که برایش شرایط تولیت امور مردم فراهم شد و توانست به نحوی با کسب وجاهت، با تبلیغ، باکارهای دیگر، نظر مرد م را جلب کند و بتواند حکومت کند. وقتی حکومت، بر حق است، این حق متعلق به کسان معینی است، و این به معنای آن نیست که یک طبقه، طبقة ممتازند؛زیرا که در جامعة اسلامی، همه فرصت آن را دارند که خود را به آن زیورها بیارایند، همه میتوانند که آن شرایط را برای خود کسب کنند. تعریف حکومت و دولت در نگاه نخستین، امری روشن و سهل به نظر میرسد، اما با توجه به تکثر مکاتب سیاسی و تئوریهای مشروعیت و انواع حکومت و ماهیت و غایات آن، پیچیدگی تعریف آن روشن میشود.عالمان سیاست گاهی حکومت و دولت را دو واژگان مترادف تعریف کردهاند. اما برخی دیگر،حکومت را شعبه ای از دولت تفسیر کردهاند.دربیان تعریف؛ حکومت به دستگاه خاصی اطلاق میشود که مسؤولیت اعمال قدرت و حاکمیت سیاسی و اجرایی را بر عهده دارد. اما دولت فراتر از آن و شامل مجموعه قوای سهگانه و دیگر اموری است که ارتباط فرد و جامعه را با مجموعه حکومت کننده تنظیم میکند
حکومت پدیده مستقل و جدا از حکومت جهانی اسلام نبوده، بلکه بخشی از آن است و به دو بخش عمده تقسیم می شود.
۱) حکومت تکوینی:
خداوند حاکم مطلق جهان هستی است که ازطریق فعل خود ؛خلقت و حفظ جهان را بر اساس سنت خود اداره می کند و بشر نیز جزیی از آن جهان هستی در این نظام تکوینی است.
۲) حکومت تشریعی:
عبارت است از حکومتی که ازطریق تشریع قوانین دینی و اجتماعی ثابت الهی توسط پیامبر ؛امامان ونایبان برحق آنها اداره میشود .
مسألة حکومت در نهجالبلاغه، مانند دهها مسأله مهم دیگر زندگی، در این کتاب عظیم به شیوه ای غیر از شیوة محققان و مؤلفان مطرح شده است.البته چنین نیست که امیرالمؤمنین(علیهالسلام) فصلی مستقل درباره حکومت باز کرده باشد و با ترتیب مقدماتی به نتیجهگیری برسد. شیوة سخن او در این باب هم، مانند ابواب دیگر، شیوهای حکیمانه است، یعنی عبور از مقدمات و تأمل و تمرکز بر روی نتیجه. امام علی(ع)در خطبهها و نامهها و حکمتهای خویش، به برخی مسائل مربوط به مدیریت سیاسی، مدیریت نظامی، مدیریت اقتصادی، مدیریت دولتی و مدیریت خانواده پرداخته است. نگاه امام(علیه السلام) به مسألة حکومت، نگاه حکیم بزرگی است که با منبع وحی پیوند نزدیک دارد.دیگر آنکه مسأله حکومت در نهجالبلاغه، به صورت یک بحث تجریدی نیست.حضرت علی(علیه السلام) با امر حکومت درگیر بوده و به عنوان یک حاکم، سخن گفته،به عنوان کسی که با اداره کشور اسلامی، با همه مشکلاتش و با همه مصیبتها و دردسرهایش روبرو بوده است . بنابراین تعبیر، حکومت در نهجالبلاغه، هیچ نشانه و اشارهای از سلطهگری ندارد. هیچ بهانهای برای امتیاز طلبی ندارد.
از آن طرف مردم به تعبیر نهجالبلاغه رعیتاند. رعیت یعنی جمعی که رعایت و مراقبت آنان، و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولیّ امر است. البته مراقبت و حفاظت، یک وقت نسبت به یک موجود بیجان است و این هم یک معنا دارد. اما حراست و حفاظت، گاهی مربوط به انسانها است، یعنی انسان با همة ابعاد شخصیتی، آزادیخواهی، افزایش طلبی معنوی، امکان تعالی و اعتلای روحی، آرمانها؛ اهداف والا و شریف، باید مورد توجه وعنایت قرار بگیرد واین همان چیزی است که در فرهنگ اسلامی در طول زمانها مورد ملاحظه بوده است. به طور خلاصه، وقتی در نهجالبلاغه در جستجوی مفهوم حکومت هستیم، از طرفی میبینیم آنکه در رأس حکومت است، والی و ولیّ امر است، متصدی کارهای مردم است، وظیفهدار و مکلّف به تکلیف مهمی است، انسانی است که بیشترین بار و سنگینترین مسؤولیت بر دوش اوست. اما در سوی دیگر، مردمی قرار دارند که باید با همة ارزشهاو آرمانهایشان و با همة عناصر مُشَکِّلهْ شخصیتشان، مورد رعایت قرار بگیرند.این مفهوم فاقد عناصرسلطهگری ، زورمداری و افزون طلبی است. ایجاد حکومت عدل و عدالتپرور از آرزوهای دیرینه بشری بوده است که در هر زمانی، تحقق چنین حکومتی را در سر داشته و دارند، اما در عرصه عمل، جوامع دچار تنشها و تضادها و تبعیضهای ناروایی هستند که موجب ایجاد شکاف و گسست طبقات در جامعه میشود. در حالی که گسترش عدل و عدالت در جامعه، همواره موجب امنیت و آسایش و حفظ جامعه از مفاسد اخلاقی و ناراحتیهای روحی و روانی است. هنگامی که مردم جامعه احساس کنند که امکان استفاده از بیتالمال و امکانات اقتصادی جامعه بنا بر سعی و تلاش صحیح و شایستهسالاری است، امید به زندگی و حرکت و رشد و توسعه در جامعه، افزونتر میشود و اگر مجری حکومت، گسترش عدل و عدالت را در جامعه، سرلوحه کار خویش قرار دهد و بخواهد دست طمعکاران و متجاوزان را از بیتالمال قطع کند، این امر برای عدهای که به سوءاستفاده از بیتالمال و دستاندازی به مال مردم و رفاه و خوشگذرانی و امتیازات طبقاتی دل خوش کردهاند، بسیار سخت و ناگوار خواهد آمد.
در همین راستا حکومت از نگاه امام علیعلیه السلام تنها برای ایجاد زمینه لازم جهت اجرای قسط و عدالت اجتماعی ارزش پیدا میکند. همچنین حکومت از دید امامعلیه السلام تنها شایسته کسانی است که دارای سه شرط باشند: توانمندی، علم و عدالت؛ به عبارت دیگر ملاک و شأنیتِ تصدّی حکومت شایستگی است و انتخاب گروه یا شخص خاص و به صورت موروثی ملاک اداره حکومت نیست.
از آن جا که امامت از نگاه امیر مؤمنانعلیه السلام مبتنی بر اصل شایستگی است، فرد حائز این شرایط، امام است حتی اگر امامت او به سبب موانعی به فعلیت نرسد؛ به عبارت دیگر منصب شأنی امامت برای ائمه اهل بیتعلیه السلام به عنوان تنها مصادیق برخوردار از شرایط پیشین در هر حال ثابت و قطعی است؛ حتی اگر در خانه نشسته و سالها از صحنه سیاست کنار گذاشته شوند.جامعه ای که خود را پیرو سنت و سیره علی بن ابی طالب (ع) می داند و به این پیروزی افتخار می ورزد، شایسته است، با تاسی از سیره حیات بخش آن حضرت باب هرگونه توجیه گری را در ارتکاب بی عدالتی و تبعیض ببندد؛ چرا که اگر باب توجیه گری در ساختار اجتماعی جامعه باز گردد، دیگر کسی مزه عدالت را نخواهد چشید.
دکترغلامرضا مدنیان
منبع : بانک مقالات فارسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست