سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
نگرشی بر زایش و پویش انتفاضه
انتفاضه ، واژهای عربی است كه از ریشه «نَفَضَ» به معنای جنبش ، لرزش ، انقلاب ، غبارروبی ، قیام علیه رخوت و ركود پیش از انقلاب و حركتِ همراه با نیرو و شتاب میباشد . انتفاضه ، نخست نامی بود برای گروهی جدا شده از سازمان فتح ، ولی اینك ، نامی است برای حركت نوین مردم فلسطین .
انتفاضه یا «انقلاب سنگ» جنبش جوان و نوین ضد صهیونیستی است كه با بهرهگیری از كمترین امكانات در پی نیل به هدفی بزرگ (آزاد سازی فلسطین) است . این حركت محصول تأثیر پذیری از انقلاب اسلامی در احیای اسلام ، پاسخی به اعمال فشار و اقدامات سركوبگرانه رژیم اشغالگر قدس ، واكنشی در برابر یأس ، ناامیدی ، ضعف و سستی دولتهای عرب در رویارویی با اسرائیل و سرانجام ، واكنشی در برابر ناتوانی و ناكامی گروههای نظامی و سیاسی فلسطینی در نجات آن كشور است . مردم و سازمانهای هوادار انتفاضه ، با تكیه بر ایمان انقلابی در درون مرزهای اشغالی به مبارزهای بی امان علیه اسرائیل دست زدهاند؛ به گونهای كه سازشناپذیری آنان ، اسرائیل ، آمریكا و ساف را در حل بحران خاورمیانه (مسئله فلسطین) با دشواریهایی بسیار رو به رو كرده است.
●تعریف انتفاضه
انتفاضه ، واژهای عربی است كه از ریشه «نَفَضَ» به معنای جنبش ، لرزش ، انقلاب ، غبارروبی ، قیام علیه رخوت و ركود پیش از انقلاب و حركتِ همراه با نیرو و شتاب میباشد . انتفاضه ، نخست نامی بود برای گروهی جدا شده از سازمان فتح ، ولی اینك ، نامی است برای حركت نوین مردم فلسطین . این حركت ، در دهه ۸۰ میلادی/۶۰ شمسی در سرزمینهای اشغالی فلسطین، علیه اسرائیل آغاز گردید. انتفاضه نامی برای خیزش خودجوش، مستقل، مستمر، تهاجمی، همگانی، غیرمسلحانه، آگاهانه، معترضانه و شجاعانه مردم فلسطین در مصاف با اسرائیل است.(۱)
مردم فلسطین، به جای سلاح گرم از سنگ برای دفاع از خود و تهاجم علیه دشمن بهره میگیرند. از این رو، انتفاضه را «انقلاب سنگ» نیز میگویند. استفاده از سنگ، موجبات نگرانی اسرائیل را فراهم آورده است؛ زیرا یاد آور مبارزه و پیروزی حضرت داوود(ع) پیامبر بزرگ بنی اسرائیل، بر جالوت است. در این مبارزه، حضرت داوود(ع) با استفاده از سنگ، جالوت را كه نماد باطل بود، از پای در آورد.(۲)
در تاریخ معاصر فلسطین ، وجود چهار انتفاضه در سالهای ۱۹۲۱ ۱۹۳۲، ۱۹۳۹(۳) و ۱۹۸۷ م./ ۱۳۰۰، ۱۳۱۱، ۱۳۱۸ و ۱۳۶۶ ش. میدرخشد كه هیچ یك به گستردگی و پایداری انتفاضه اخیر نبودهاند. از این رو، انتفاضه نوین مردم فلسطین را «انتفاضه بزرگ» نیز گفتهاند. در این انتفاضه شیوه تهاجمی، مبارزه در درون مرزهای فلسطین و تأكید بر مبانی اسلامی، جایگزین شیوه تدافعی، نبرد در بیرون از مرزهای فلسطین و اندیشه غیر دینی گردیده است.(۴) شهید دكتر فتحی ابراهیم شقاقی، دبیر كل شهید جهاد اسلامی فلسطین، در باره انتفاضه گفت:
در تاریخ انقلابها و مبارزهها، واژه «انتفاضه» پیشینهای طولانی دارد. اما از نظر معنایی، انتفاضه بر قیام علیه رخوت و ركود دلالت میكند. انتفاضه، مرحله قبل انقلاب است. برای مثال قیام مدرسه فیضیه قم را انتفاضه مینامیم و قیام سال ۱۳۵۷ ایران را انقلاب میگوییم. آنچه كه اكنون در فلسطین اتفاق میافتد، در واقع انقلاب است، اما ما در آغاز پیش بینی نمیكردیم كه چنین فراگیر باشد و نام آن را انتفاضه گذاشتیم؛ لذا ما در جنبش جهاد اسلامی، قیام فعلی فلسطین را «انتفاضه ـ انقلاب» مینامیم.(۵)
●بسترهای زایش انتفاضه
انتفاضه معلول عواملی پُر شمار است؛ از آن جمله:
۱. انقلاب اسلامی ایران: انقلاب اسلامی بهمن ۱۳۵۷ ش. ایران موجب احیای اسلام و بیداری مسلمانان شد و خودباوری را در فلسطینیها تقویت كرد و آنان را به برخورداری از توانایی لازم برای گرفتن حق خویش آگاه ساخت. پیروزی انقلاب گواهی بود بر توانایی اسلام در بر انداختن ظلم و فساد نظامهای طاغوتی و استكباری. مسلمانان فلسطینی، ایرانیان را در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در كنار خود یافتند و به پوشالی بودن قدرت آمریكا در حمایت از رژیم شاه ایران آگاه شدند. رویدادهای شگفتانگیز انقلاب اسلامی، مردم ایران و شیوه مبارزه آنان را علیه رژیم پهلوی، به عنوان نمونهای آرمانی برای مبارزان جنبشهای اسلامی مطرح كرد.(۶)
۲. ظلم و ستم رژیم صهیونیستی: شهید دكتر فتحی ابراهیم شقاقی در این باره گفت :
انتفاضه... پاسخی بود به اشغالگران و اعمال سركوب و طغیان و تكبر آنان و اقداماتشان در ویران سازی منازل، مصادره زمینها، اسكان یهودیان و ساختن شهركها، شكنجه مبارزان، دستگیری و تبعید و ترور و شكستن استخوانهای آنان، نابود كردن اقتصاد فلسطین و زیر سازهای جامعه، دزدیدن آبها، تحمیل مالیات و جرایم سنگین، تعطیل مدارس و دانشگاهها، جلوگیری از كار و كسب، نادیده گرفتن حقوق انسانی و سیاسی و سایر اقدامات مربوط به مجازات دسته جمعی.(۷)
افزون بر این، باید به تحقیر فلسطینیان به عنوان شهروندان درجه دوم و تلاش صهیونیستها برای از بین بردن هویت اسلامی و عربی نیز اشاره كرد.
۳. یأس و ناامیدی از دولتهای عرب: شهید شقاقی در این باره گفته است:
انتفاضه پاسخی بود به واقعیت اسفانگیز و یأس آور اعراب كه وابستگی، ضعف و سستی خود را آشكار كرده بودند. آنها فلسطین و آزادسازی فلسطین را توجیهی برای بقای خود میدیدند، تا جایی كه مسئله فلسطین را در آخر لیست اولویتها قرار دادند و همگان این امر را حتی در كنفرانسهایی مثل كنفرانس سران، در نوامبر ۱۹۸۷ [م. / بهمن ۱۳۶۶ ش.] مشاهده كردند.(۸)
در سال ۱۹۸۷ م. /۱۳۶۶ ش. برای نخستین بار، مسئله فلسطین تحتالشعاع مسئله دیگر، یعنی جنگ ایران و عراق قرار گرفت.اسفبارتر این كه در كنفرانس مزبور، برگزاری كنفرانس صلح اعراب و اسرائیل با حضور آمریكا و شوروی (سابق) به تصویب رسید.(۹)
۴. ناتوانی گروههای نظامی و سیاسی در نجات فلسطین: با شكست اعراب در جنگ ۱۹۶۷ م./ ۱۳۴۶ ش. حضور مستقیم و مستقل عنصر فلسطینی در مبارزه علیه اسرائیل، به مقولهای اجتنابناپذیر تبدیل شد. از این رو، سازمانها و گروههای نظامی (چریكی) و سیاسی پدید آمدند كه كوشیدند با تكیه بر مبارزه مسلحانه، فلسطین را از چنگال اسرائیل نجات بخشند. اما از اواخر دهه ۷۰ م. / ۵۰ ش. گروههای مذكور و نیز ساف به ناتوانی نظامی خود برای رهایی فلسطین پی بردند و در نتیجه، رو به سستی نهادند و مبارزه سیاسی را جایگزین مبارزه نظامی كردند؛ ولی به زودی در این شیوه نیز با شكست رو به رو شدند. سرخوردگی مردم از این گروهها، زمانی شدت گرفت كه هر یك از آنهاتحت نفوذ یكی از كشورهای عرب، كه به آرمان فلسطینیان خیانت كرده بودند، در آمد.(۱۰)
●انتفاضه و تشكلهای سیاسی
مهمترین گروهها و سازمانهای فلسطینی، همواره تحت تأثیر جنبش اخوان المسلمین مصر بودهاند. اخوان المسلمین مصر از اواخر دهه ۲۰ م. فعالیتش را به فلسطین گسترش داد و از آن پس و بویژه در سال ۱۹۴۸ م. /۱۳۲۷ ش. و سالهای پس از آن، سهمی بسیار در مبارزات ضد صهیونیستی و اسرائیلی داشته است. اما كنارهگیری تدریجی شعبه فلسطینی اخوان المسلمین از صحنه مبارزات سیاسی و پای فشاری بر تداوم فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و كادرسازی، منجر به جدایی جوانان انقلابی مخالف مشیِ مسالمتآمیز، از آن سازمان گردید.(۱۱)
جنبش جهاد اسلامی فلسطین (= حركهٔ الجهاد الاسلامی فیفلسطین)، نخستین انشعاب از اخوان المسلمین غزّه به شمار میرود كه این جدایی، تحت رهبری دكتر فتحی شقاقی(۱۲) و در ۱۹۸۰ م. / ۱۳۵۹ش.(۱۳) به وقوع پیوست. اساسیترین شعار جنبش نوین فلسطینی، طرد شعار «فلسطین منهای اسلام و اسلام منهای فلسطین» است. برجستهترین ویژگی این جنبش، بهره جستن از مشی مسلحانه راه نجات فلسطین است. اگر چه جنبش جهاد اسلامی با انجام عملیات اكتبر ۱۹۸۷ م. / ۱۳۶۶ ش. در محله شجاعیه غزّه، سهمی مهم در تولد انتفاضه داشته است، ولی پس از آن، خود تحت تأثیر انتفاضه قرار گرفت.(۱۴)
به اعتقاد شهید فتحی شقاقی، جنبش جهاد اسلامی سه مرحله را پشت سر گذاشته است:
مرحله اول: مرحله آمادهسازی و بسیج از طریق كار سیاسی و مردمی و تبلیغ در مساجد و دانشگاهها و اتحادیهها و جزوات و اعلامیهها و نشریههای مخفی. مرحله دوم: آغاز مبارزه و جهاد مسلحانه كه در ایجاد اعتماد به نفس مردم فلسطین تأثیری زیادی داشت؛ مانند درگیری شهادت طلبانه ۶/۱۰/۱۹۸۷ [م. ۱۳۶۶ ش.] با نیروهای صهیونیستی... مرحله سوم: جنبش جهاد اسلامی از روز اول و به طور روزمرّه در تمامی رویدادهای انتفاضه حاضر بود. هفتهها گذشت تا دیگر نیروهای اسلامی و ملی به پا خیزند و صفوف خود را منظم سازند و با قوت در انتفاضه شركت كنند.(۱۵)
واژه «حماس» (تأسیس ۱۹۸۷ م./۱۳۶۶ ش.) مخفّف عبارت «حركهٔ المقاومهٔ الاسلامیهٔ فی فلسطین» (= جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) است. این سازمان یكی از برجستهترین سازمانهای فلسطینی ضد صهیونیستی است. «حماس» گاه به عنوان نامی برای اخوان المسلمین غزّه و كرانه غربی و گاه برای جناح یا شعبهای (نظامی) از جناحها و شاخههای اخوان المسلمین به كار میرود. به اعتقاد ابو غنیمه - از چهرههای اخوان المسلمین اردن - حماس جنبشی ، نوین نیست، بلكه جنبش مادر، كه حماس به آن گرایش دارد، جنبش اخوان المسلمین است.(۱۶)
به هر حال، حماس جنبشی است كه برای نجات فلسطین، بیش از دیگر جنبشها - به غیر از جنبش جهاد اسلامی - بر مردم متكی است و برای مبارزه فرهنگی و سیاسی، بیش از جهاد نظامی اهمیت قائل است و از این رو، با جنبش جهاد اسلامی متفاوت است. حماس با ساف(۱۷) و سازمانهای دیگر فلسطینی، به رغم وجود پارهای اختلافات (مانند مخالفت حماس با ناسیونالیسم عربی) همزیستی مسالمتآمیز دارد. به دیگر سخن، حماس تحت رهبری معنوی شیخ احمد یاسین، به جنبشهای ملی و غیر مذهبی نیز احترام میگذارد و مادام كه آن جنبشها اختیار خود را به دست شرق كمونیست یا غرب صلیبی ندهند، حماس دست آنان را میفشارد.(۱۸)
حماس از نظر گستردگی فعالیتهای غیر نظامی، میزان امكانات، بهرهمندی از كمكهای مالی دولتهای عرب و مسلمان و برخورداری از وسائل تبلیغاتی، توانمندتر از سازمان یا جنبش جهاد اسلامی است. در عوض، فعالیت نظامی و محبوبیت اجتماعی جهاد اسلامی، بیش از حماس است. با این همه، هر دو سازمان در مخالفت با صهیونیست، تشكیل دولت اسلامی و آزادی همه سرزمینهای فلسطین اشتراك نظر دارند.(۱۹)●انتفاضه و اسرائیل
قیام مردم فلسطین یا انتفاضه، تأثیری ژرف بر اسرائیل داشته است كه برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
۱. وقوع انتفاضه و ناكامی اسرائیل در سركوب آن، صلحخواهی را در اسرائیل بشدت تقویت كرده است به گونهای كه این گرایش به صلح، موجب تأسیس مجلس صلح و امنیت در اسرائیل شده است. این مجلس، كه با حضور سی تن از فرماندهان نظامی اسرائیل تشكیل شده است، میكوشد ثابت كند كه چشمپوشی تدریجی از مناطق اشغالی (غزه و نوار غربی) نه به كاهش، بلكه به افزایش امنیت اسرائیل میانجامد.(۲۰)
۲. دولت اسرائیل برای خاموش كردن انتفاضه به روشهای خشونتآمیز (مانند شكستن دست و پای تظاهركنندگان فلسطینی) پرداخته است. این موضوع مخالفت افكار عمومی جهانی و حتی واكنش یهودیان آمریكا را در پی داشته كه افزایش آن، نخست وزیر پیشین اسرائیل را وادار ساخت برای كاستن اضطراب و مخالفت جامعه یهودیان آمریكا به آن كشور سفر و اقدامات اسرائیل را توجیه كند، و بگوید «طغیان فلسطینیان نه فقط علیه مناطق اشغالی ، بلكه علیه موجودیت كشور اسرائیل است.»(۲۱)
۳. انتفاضه موجب بالا گرفتن اختلاف میان مسئولان اسرائیلی و پدید آمدن شكاف آشكار میان احزاب اسرائیل از یك سو و میان آنان و آمریكا از سوی دیگر شده است. به عنوان مثال، آمریكا برای خاموش كردن قیام مردم فلسطین، موضوع خودمختاری محدود فلسطینیان را در اراضی اشغالی پیشنهاد و شیمون پرز از این ابتكار آمریكا حمایت كرده؛ اما نخست وزیر دولت اسرائیل، شامیر، با این طرح به مخالفت برخاست.(۲۲)
۴. هزینه سركوب انتفاضه برای اسرائیل تكاندهنده است. صرف هزینهای برابر با ۰۰۰/۶۵۰/۱ دلار در هر روز، بخشی از هزینههای سركوب قیام مردم فلسطین است. وانگهی، زیانهای مستقیم و غیر مستقیم انتفاضه بر اسرائیل بسیار است كه زیان در بخش ساختمانسازی، كاهش درآمدهای ناشی از صنعت توریسم، تنزل سه در صدی تولید ناخالص ملی، كم شدن صادرات در اراضی اشغالی، كاهش سیزده درصدی ارزش پول اسرائیل، پایین آمدن هشت درصدی دستمزدها و كسری تراز بازرگانی، از آن جمله است. همچنین، قیام انتفاضه موجب افزایش بیست و دو درصدی تورم، صعود رقم بیكاری به ۲/۷ درصد و افزایش هزینههای نظامی شده است. مركز مطالعات استراتژیك دانشگاه تل آویو، از دست رفتن روحیّه ارتش، انتقاد اروپا و آمریكا از اسرائیل، تشدید خشونت داخلی و بی اعتبار شدن موقعیت بین المللی اسرائیل را از دیگر پیامدهای انتفاضه میداند.(۲۳)
●ساف و انتفاضه
تأثیر انتفاضه بر ساف، تأثیری چندگانه و پیچیده بوده است. وقوع انتفاضه ابتكار عمل مبارزه ضد اسرائیلی را از دست یاسر عرفات بیرون آورد. انتفاضه سازشكاری ساف را محكوم كرد و از این رو، موجودیت ساف را با تهدید رو به رو ساخت و به موقعیت این سازمان، به عنوان تنها نماینده مردم فلسطین، آسیبهای جدی رسانید. از این رو تلاش یاسر عرفات برای متوقف ساختن انتفاضه به شكست انجامید. همچنین كوشش عرفات برای تغییر شیوه مبارزه انتفاضه از حالت خصومتآمیز به حالت مسالمتآمیز به جایی نرسید و مردم انقلابی فلسطین این توصیه عرفات را نپذیرفتند كه آنان باید به راهپیماییهای آرام تن در دهند.(۲۴)
دیگر آن كه، تضعیف یا حذف ساف به زیان اسرائیل است؛ زیان حذف ساف، اسرائیل را ناچار میسازد كه با اصولگرایان اسلامی، چون حماس رو به رو شود و با آنان بر سر مسائل فلسطین به مذاكره بپردازد. بنابراین، اسرائیل روش مسالمتجویانه ساف را بر منش خصومتآمیز گروههای اصولگرا، ترجیح میدهد و از این رو به استحكام روابط خود با ساف پرداخته است. این نزدیكی و گسترش روابط، نتایجی برای طرفین در پی داشته است؛ از آن جمله :
۱. اسرائیل برای گسترش نیافتن انتفاضه، با اعطای خود گردانی محدود غزّهاریحا (۱۹۹۳ م./۱۳۷۲ ش.)، اجرای آن (۱۹۹۴ م./ ۱۳۷۳ش.) و توسعهاش به كرانه باختری رود اردن (۱۹۹۵ م. /۱۳۷۴ ش.) موافقت كرد. پرز در این باره میگوید: «تعدادی از دوستان من و نیز بسیاری از دشمنان از من میپرسند با توجه به این كه سالها به عنوان یك نظامی در ارتش اسرائیل خدمت كردهام ـ در طول بیش از بیست سال ـ چرا به دنبال صلح هستم؛ برای این كه اسب تروای جنگ، دیگر عقیم شده است».(۲۵)
۲. گرایش اسرائیل به ساف، این سازمان را كه میرفت از صحنه سیاست حذف شود، دو باره زنده كرد. به عقیده پرز، عرفات به جایی رسیده بود كه جز مذاكره و سازش راهی دیگر نداشت. وزیر محیط زیست پیشین اسرائیل در این باره میگوید: «ساف در برابر حماس با اسرائیل متحد خواهد شد. دولت اسرائیل باید مركزیت فلسطین به رهبری عرفات را به رسمیت بشناسد؛ زیرا این سازمان اصلیترین متحد ما در برابر جنبش حماس است.»(۲۶)
اعتقادات یكسان (مانند اصل توحید و نبوت) و نیز دشمنان یگانه (همانند آمریكا و اسرائیل ) و هدفهای برابر (چون از میان برداشتن ستم و تباهی)، از مشتركاتی است كه زمینه تأثیرپذیری متقابل پدیدههای انسانی را در جهان اسلام فراهم آورده است. اما وقوع انقلاب اسلامی، به مشتركات مسلمانان عمق بیشتری بخشید و بر میزان تأثیر گذاری هدفها و آرمانهای انقلاب اسلامی در كشورهای اسلامی چون فلسطین افزود.(۲۷)
●شاه و اسرائیل
برای فهم تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبشهای اسلامی فلسطین و انتفاضه، مروری كوتاه بر پیشینه روابط ایران و اسرائیل ضروری است.
یك سال پس از تأسیس اسرائیل، نخست وزیر ایران، رژیم اشغالگر قدس را به گونه «دو فاكتور»(۲۸) به رسمیت شناخت. در جریان نهضت ملی شدن نفت، همكاری دو كشور ایران و اسرائیل قطع شد، اما محمدرضا پهلوی در ۱۳۳۳ ش. دستور بر قراری همكاری و انعقاد نخستین قرارداد فروش نفت به اسرائیل را صادر كرد. این قرارداد نفتی، در ۱۳۳۶ ش. علنی شد و میزان صادرات نفت به اسرائیل طی سه سال پس از قرارداد به دو برابر افزایش یافت. با این حال، سطح همكاریهای دو كشور، پیش از ۱۳۳۷ ش. محدود به همكاریهای نفتی و اطلاعاتی بود. پس از ۱۳۳۷ ش. با خطری كه اسرائیل و ایران از اتحاد مصر و سوریه (جمهوری عربی متحده) احساس میكردند، به توسعه روابط سیاسی با یكدیگر پرداختند و هم از این رو، در ۱۳۳۷ ش. نخستین نماینده سیاسی اسرائیل وارد تهران شد و یك سال بعد، دفتر سیاسی ایران در تل آویو گشایش یافت. سر انجام شاه ایران در سالهای پایانی دهه ۳۰ ش. در مصاحبه با سردبیر روزنامه كیهان، اسرائیل را تلویحا به رسمیت شناخت.(۲۹)
با روی كار آمدن هویدا در ایران (نخست وزیر) و سفر رئیس ستاد ارتش (عزروایزمن) و نخست وزیر اسرائیل (لوی اشكول) به ایران، روابط دو كشور گسترش یافت. شاه در ۱۳۴۶ ش. از كشورهای عرب درخواست كرد كه موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند. در ۱۳۴۸ ش. شركت نفت ماورای آسیا، برای تأمین نفت مصرفی اسرائیل و صادرات نفت ایران به اروپا، تأسیس شد. در همین سال شاه در مصاحبه با یك خبرنگار انگلیسی، آشكارا موجودیت اسرائیل را پذیرفت. افزون بر این، ایران در نزدیك شدن مصر به اسرائیل و انعقاد قرارداد كمپ دیوید، نقش مؤثری ایفا كرد.(۳۰)
همكاری رژیم شاه با اسرائیل با اعتراض روحانیون (مانند آیتاللّهكاشانی)، مردم، گروههای سیاسی (فداییان اسلام)(۳۱) و فلسطینیان و بویژه مخالفت آشكار امام خمینی(ره) رو به رو شد. شناسایی اسرائیل از سوی شاه نیز به واكنش آیتاللّه كاشانی،(۳۲) شیخ شلتوت (رئیس الازهر مصر) و آیت اللّه بروجردی و قطع رابطه مصر با ایران انجامید. با ورود امام خمینی(ره) به عرصه مبارزه سیاسی علیه شاه، فضای ضد اسرائیلی در ایران گسترش یافت. امام خمینی(ره) در سخنرانی عصر عاشورای ۱۳۴۲ ش. به شاه و اسرائیل حمله كرد. در ۱۳۴۳ ش. تمام گرفتاریهای ملت ایران را ناشی از اسرائیل خواند. در ۱۳۴۷ ش. حكم جواز صرف بخشی از حقوق شرعیه (زكوات و صدقات) را برای تسلیح و تجهیز مجاهدان فلسطین صادر كرد. در ۱۳۵۲ ش. از كشورهای درگیر با اسرائیل خواست كه نبرد با اسرائیل را ادامه دهند و در ۱۳۵۷ ش. یكی از علل پیروزی انقلاب اسلامی را حمایتهای بی حد و حصر رژیم پهلوی از اسرائیل دانست. شاید از این رو بود كه شهید فتحی شقاقی دبیر كل پیشین جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت : «خطرناكترین قضیّه قرن (مسئله فلسطین) در صدر اهتمامات ابر مرد قرن (امام خمینی(ره))قرار داشت.»(۳۳)
●فقدان مشروعیت سیاسیاسرائیل
در آغاز سال ۱۳۵۷ ش. نزدیك به بیست سال بود(۳۴) كه امام خمینی(ره) از نامشروع بودن اسرائیل سخن میگفت. ملت ایران نیز بر خلاف خواست رژیم ستم شاهی، از اسرائیل و عمّال آن متنفّر بود و تحت زعامت و رهبری امام خمینی(ره) هر گونه رابطه تجاری و سیاسی با آن رژیم را حرام و مخالف با اسلام میدانست. افزون بر این، ملت ایران، اسرائیل را به رسمیت نمیشناخت و هیچ حقی نیز برای موجودیت آن قائل نبود. سر انجام، نامشروع دانستن اسرائیل و دیگر مواضع ضد اسرائیلی نهضت اسلامی ایرانیان، چنان گسترش یافت كه این موضوع به یكی از زمینههای تحقق پیروزی انقلاب اسلامی مبدّل شد. امام خمینی(ره) در این باره فرمود:
یكی از علل قیام مردم مسلمان ایران علیه شاه، حمایت بی دریغ او از اسرائیل غاصب است... [بنابراین [یكی از جهاتی كه ما را در مقابل شاه قرار داده است، كمك او به اسرائیل است.(۳۵)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسرائیل در دیدگاه ایرانیان، همچنان صهیونیسم كافر، صهیونیست تبهكار، دولت غاصب، جرثومه فساد و غدّه سرطانی بود. از این رو، كمتر از یك هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) در دیدار با مقامامت بلند پایه فلسطینی، با شعار «امروز ایران، فردا فلسطین» اولویت سیاست خارجی ایران اسلامی را مشخص كرد.
امام خمینی(ره) طرفداری از طرح استقلال و شناسایی اسرائیل را برای مسلمانان یك فاجعه میدانست، و مخالفت با آن را فریضهای بزرگ بر میشمرد. آن امام بزرگ از یك سو مسلمانان را به مبارزه علیه اسرائیل فرا میخواند و به صراحت میگفت: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» و از سویی دیگر، به همه كسانی كه در پی شناسایی اسرائیل بودند، هشدار میداد كه از تأدیب ملت ایران بترسند.(۳۶)روابط ایران با گروه و حركتهای فلسطینی، بر پایه مواضع آنها در قبال موجودیت اسرائیل قرار دارد. حمایت ساف در جنگ تحمیلی از رژیم عراق و سازمان منافقین، اگر چه به كاهش روابط ایران و ساف انجامید، هیچ گاه منجر به قطع روابط و یا عدم پذیرش ساف به عنوان تنها نماینده رسمی مردم فلسطین نشد. اما از هنگامی كه ساف از موضع نامشروع دانستن اسرائیل دست برداشت و شعار مبارزه مسلحانه ضد اسرائیل را از منشور ملی فلسطین حذف كرد، دیگر ایران، آن سازمان را به عنوان تنها نماینده فلسطین به رسمیت نمیشناسد، و در برابر، قیام خودجوش انتفاضه، كه بر پایه رد موجودیت اسرائیل شكل گرفته است، از همان آغاز مورد حمایت رهبر، دولت و مردم ایران بوده است؛ به گونهای كه جهانیان، ایران اسلامی را تنها حامی و پیشتیبان راستین آن میدانند.(۳۷)
●اسلام تنها راه نجات فلسطین
تبدیل مسئله فلسطین از مشكلی كه از طریق ناسیونالیسم و كمونیسم حل شود، به مسئله و راه حلهای اسلامی، تحولی است نوین كه در دو دهه اخیر پدید آمده است. این تحول ناشی از آن است كه سالها مبارزه كشورهای عرب و سازمانهای فلسطینی در پناه روسها، راه به جایی نبرده و به نجات فلسطین نینجامیده است. با مرگ جمال عبدالناصر و فروپاشی شوروی سابق، اندیشه ناسیونالیستی و كمونیستی كارایی اندك خود را در مبارزه ضد اسرائیلی از دست دادند؛ در حالی كه اسلام توانایی خود را در براندازی حكومت ۲۵۰۰ مسئله شاهنشاهی ایران و تأسیس حكومت اسلامی به اثبات رساند. بنابراین، جنبش فلسطین برای خارج شدن از بن بست مبارزه بی فرجام خود، اسلام را تنها ابزار كارآمد دریافته است. به عقیده شیخ محمد ابوطیر از روحانیان برجسته انتفاضه، تنها اسلام است كه راهگشای آزادی فلسطین است. جهاد اسلامی فلسطین نیز بر این باور است كه مسئله فلسطین، مسئلهای اسلامی است، نه مسئلهای ملی كه تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا مسئلهای عربی كه تنها به اعراب مربوط باشد.(۳۸)
نشانههایی بسیار از تغییر ماهیت جنبش فلسطینی در دست است كه انتفاضه و شیوه و ویژگیهایش، یكی از آنهاست. وابسته نبودن انتفاضه به گروههای داخلی و كشورهای خارجی و جایگزینی یكی روش همه جانبه سیاسی، نظامی و فرهنگی به جای روشهای صرفا مسلحانه یا مسالمتآمیز، تبدیل مساجد به منابع الهام بخش روح اسلامی، ثبات و پیوستگی مبارزان، گسترش شمار مساجد، توسعه حضور مردم در نمازهای جمعه و جماعات، انتشار مجلههای انقلابی چون «الطلیعه الاسلامیه» و حمله مكرر به مشروبفروشیها در دو دهه اخیر، از نشانههای رویكرد جنبش فلسطین به اسلام است.(۳۹)
یكی از رهبران سازمان جهاد اسلامی در این باره میگوید: «انقلاب ایران بود كه عصر جدیدی را پیش روی ما گذاشت و باعث شد كه به مسئله فلسطین تنها از زوایه خاص اسلام نگاه كنیم». از این رو، آنان امام خمینی(ره) را رهبر خود و انقلاب اسلامی را تنها وسیله برای نجات فلسطین میدانند. هانی الحسن، نخستین سفیر ساف در تهران میگوید: «ما فرزندان یك انقلاب هستیم و رهبرمان یكی است و او امام خمینی است.» و یاسر عرفات در این باره میگوید، «به نظر میرسد كه سرنوشت، چنین حتم كرده كه بیتالمقدس به دست مردم غیر عرب آزاد شود.»(۴۰) البته اكنون، این دو، مواضع خود را تغییر دادهاند.
●بازگشت حیات اسلام به فلسطین
تجدید حیات اسلام در جهان و بویژه در فلسطین، مرهون انقلاب اسلامی است. همچنین، سهمی توجه برانگیز از تجدید حیات اسلام در فلسطین متأثر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در باره فلسطین است كه پذیرش مقامات بلندپایه فلسطینی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، تبدیل كنسولگری اسرائیل به سفارت فلسطین، اعطای لقب سفیر(۴۱) به نماینده ساف در ایران، اعلام آخرین جمعه ماه مبارك رمضان(۴۲) به عنوان روز جهانی قدس، ارائه كمكهای مالی و انسان دوستانه، حمایتها و پشتیبانیهای دیپلماتیك و سیاسی از جنبش فلسطین، مخالفت با طرحهای سازش و صلح خاورمیانه، و تأسیس صندوق حمایت از مردم فلسطین و بخشی از این اقدامات به شمار میرود.(۴۳)
انقلاب اسلامی ایران انگیزه اصلی خیزش و رستاخیز اسلامی در فلسطین اشغالی، بهویژه در نوار غزّه و كرانه باختری رود اردن محسوب میشود. شیخ عبدالعزیز عوده، رهبر معنوی جنبش جهاد اسلامی، میگوید: «انقلاب [امام [خمینی، مهمترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازی اسلامی برای اتحاد ملتهای مسلمان بود.» و نیز برژینسكی، مشاور امنیت ملی دولت كارتر مینویسد: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران امام خمینی، یك مخاطره مستمرّ برای منافع ما در منطقهای كه حیات جهان غرب كاملاً به آن وابسته است، ایجاد كرده است.»(۴۴)
بنابراین، انقلاب اسلامی برداشتی نوین از اسلام و قرآن در جوامع اسلامی و نیز در جامعه سنّیمذهب فلسطین پدید آورد؛ چنان كه روند مخالفت با دولتهای فاسد و سركوبگر را تشدید كرد؛ به مبارزه آشكار علیه آموزههای تحمیلی ضد دینی دامن زد؛ تلاش برای تحقق برابری و عدالت اجتماعی را شدت بخشید؛ واكنش مسلمانان در برابر غرب و غربزدگی را توسعه داد و یأس و ناامیدی سالهای پایانی دهه ۷۰ م. / ۵۰ش. را از میان برد. یكی از مهمترین علتهای ناكامی ساف در مبارزات ضد اسرائیلی نیز برخوردار نبودن از درك شرایط نوینی بود كه انقلاب اسلامی در جهان آفرید. ولی به عكس ساف، حركت اسلامی نوین فلسطین، شیوههای انقلاب اسلامی را مبنای مبارزات ضد صهیونیستی خویش قرار داده است. شیخ اسعد تمیمی، از رهبران جنبش فلسطینی، بر آن است كه تا زمان انقلاب ایران، اسلام از عرصه نبرد اعراب علیه اسرائیل غایب بود و حتی مسلمانان در عرصه واژگان، مثلاً به جای واژه «جهاد» از واژههایی همچون «نضال» (= مبارزه) و «كفاح» (= پیكار) بهره میجستند و انقلاب ایران، این حقیقت را كه «اسلام راه حل و جهاد، وسیله اصلی است» به سرزمین فلسطین رهنمون شد. شیخ عبداللّه شامی، چهره برجسته اصولگرای فلسطینی میگوید: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اثری ژرف بر انقلاب و بر مردم فلسطین داشته است و پس از آن مردم فلسطین دریافتند كه برای آزادی فلسطین به قرآن و سلاح نیازمندند. این اندیشه، نخست در حركت جهاد اسلامی فلسطین راه یافت و سپس همین سازمان بذر آن را در سرزمین فلسطین افشاند.(۴۵)
●فلسطین و انقلاب اسلامی
تأثیر انقلاب اسلامی بر فلسطین به آنچه گذشت پایان نمییابد، بلكه به موارد دیگر نیز میتوان اشاره كرد كه عبارتند از:
۱. نظام اسلامی، كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شكل گرفت، به صورت بهترین نمونه و مهمترین خواسته سیاسی مبارزان مسلمان فلسطینی در آمده است. این مبارزان برای بر پایی حكومت اسلامی، به شیوههای قهرآمیز و مسلحانه (مانند جنبش جهاد اسلامی) و یا راههای مسالمتجویانه (چون حماس) روی آوردهاند. البته، این بدان معنا نیست كه همه مبارزان فلسطینی آشكارا خواهان حكومت اسلامیاند، بلكه برخی از گروهای فلسطینی در پی اجرای شریعت اسلامیاند ، نه استقرار حكومت اسلامی.
۲. جنبش اسلامی فلسطین، همانند انقلاب اسلامی ایران، از مسجد و اماكن دینی سرچشمه میگیرد و به همان جا ختم میشود. حتی دانشجویان انقلابی، حركتهای ضد صهیونیستی خود را از مسجدِ دانشگاهها سامان میدهند. بدینسان، مساجد رونقی تازه یافته و اجتماع نمازگزاران در مساجد افزون گشته ومساجد به مركز مخالفتهای ضد اسرائیلی تبدیل شدهاند و از این روست كه انتفاضه را «انقلاب مساجد» نیز گفتهاند.
۳. امروزه پیروان انقلاب اسلامی بر لزوم وحدت همه قشرها و مذاهب برای نیل به پیروزی در جنبش اسلامی فلسطین پای میفشارند. انقلاب اسلامی ایران به پیروی از اسلام ناب محمدی(ص)، و انتفاضه به تأثیر از انقلاب اسلامی، وحدت را ابزار كارآمد برای نیل به پیروزی میدانند و از این رو، بر جنبههای اختلاف برانگیز پای نمیفشارند. در واقع، مسلمانان به توانایی اسلام در بسیج عمومی آگاه شده و به ناكارایی شیوههای روشنفكرنمایان غرب زده برای نجات فلسطین پی بردهاند.
۴. تولّد و موجودیت برخی گروههای مبارزه فلسطین، چون جهاد اسلامی و حماس، وامدار انقلاب اسلامی است. این گروهها از اخوان المسلمین مصر به دلیل ركود، رخوت و موضع انفعالیاش جدا شدند، تا با جذب و سازماندهی نوینی به مبارزه نظامی و سیاسی علیه اسرائیل بپردازند. با این حال، اخوان المسلمین فلسطین نیز كه از شیوهای مسالمتجویانه پیروی میكرد، به تأثیر از انقلاب اسلامی، فعّالیتهای فرهنگی، دینی و اجتماعی خویش را افزایش داده است.(۴۶)
پینوشتها در دفتر مجله موجود است.
نویسنده:مرتضی شیرودی
منبع: نشریه پگاه حوزه ، شماره ۷۷
منبع: نشریه پگاه حوزه ، شماره ۷۷
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست