جمعه, ۲۳ آذر, ۱۴۰۳ / 13 December, 2024
مجله ویستا
بیماری و شهادت
«الذین ضل سعیهم فی الحیوهٔ الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا (۱) »
(الكهف:۱۰۴)
دختر پیغمبر نالان در بستر افتاد. در مدت بیماری او،از آن مردان جان بر كف،از آن مسلمانان آماده در صف،از آنان كه هر چه داشتند از بركت پدر او بود،چند تن او را دلداری دادند و یا بدیدنش رفتند؟هیچكس!جز یك دو تن از محرومان و ستمدیدگان چون بلال و سلمان.
اما هر چه باشد زنان عاطفه و احساسی رقیقتر از مردان دارند،بخصوص كه در آن روزها،زنان بیرون صحنه سیاستبودند و در آنچه میگذشت دخالت مستقیم نداشتند.
صدوق باسناد خود كه به فاطمه دختر حسین بن علی (ع) میرسد نویسد (۲) :
زنان مهاجر و انصار نزد او گرد آمدند.اما در عبارت احمد بن ابی طاهر تنها (زنان) آمده است از مهاجر و انصار نامی نمیبرد (۳) .
اگر هم از زنان مهاجران كسی در این دیدار شركت داشته،مسلما وابسته بگروه ممتاز و دست در كار سیاست نبوده است.اما انصار موقعیت دیگری داشتهاند.آنان از آغاز یعنی از همان روزها كه پیغمبر را به شهر خود خواندند،پیوند خویش را با خویشاوندان او نیز برقرار و سپس استوار ساختند.
و چنانكه اشارت خواهم كرد،بیشتر آنان این دوستی را با علی و فرزندان او،و خاندان او به سر بردند.بهر حال پاسخی را كه دختر پیغمبر به پرسش آنان داده است،نشان دهنده روحیه رنگ پذیر مردم آن زمان است،كه با دیگر زمانها یكسانست.دختر پیغمبر از رفتار مردان آنان گلهمند است.
گفتار زهرا (ع) پاسخ احوال پرسی نیست.خطبهای بلیغ است كه اوضاع آن روز مدینه را روشن میسازد،و از آنچه پس از یك ربع قرن پیش آمد خبر میدهد.دیرینهترین متن این گفتار را كه نویسنده در دست دارد كتاب«بلاغات النساء»است.اما این گفتار در كتابهایی چون امالی شیخ طوسی كشف الغمه،احتجاج طبرسی و بحار الانوار مجلسی و دیگر كتابها آمده است.من عبارت احمد بن ابی طاهر را بفارسی برگرداندهام و چون این گفتار نیز صنعتهای لفظی و معنوی را در بر دارد كوشیدهام تا ترجمه نیز از آن زیورها عاری نباشد.لكن:
گر بریزی بحر را در كوزهای چند گنجد قسمتیك روزهای. (۴)
-دختر پیغمبر چگونهای؟با بیماری چه میكنی؟
-بخدا دنیای شما را دوست نمیدارم و از مردان شما بیزارم!درون و برونشان را آزمودم و از آنچه كردند ناخشنودم!چون تیغ زنگار خورده نابرا،و گاه پیش روی واپس گرا،و خداوندان اندیشهای تیره و نارسایند.خشم خدا را بخود خریدند و در آتش دوزخ جاویدند (۵) .
ناچار كار را بدانها واگذار،و ننگ عدالت كشی را بر ایشان بار كردم نفرین بر این مكاران و دور بوند از رحمتحق این ستمكاران.
وای بر آنان.چرا نگذاشتند حق در مركز خود قرار یابد؟و خلافتبر پایههای نبوت استوار ماند؟
آنجا كه فرود آمد نگاه جبرئیل امین است.و بر عهده علی كه عالم بامور دنیا و دین است.به یقین كاری كه كردند خسرانی مبین است.بخدا علی را نه پسندیدند،چون سوزش تیغ او را چشیدند و پایداری او را دیدند.دیدند كه چگونه بر آنان میتازد و با دشمنان خدا نمیسازد (۶) .
بخدا سوگند،اگر پای در میان مینهادند،و علی را بر كاری كه پیغمبر بعهده او نهاد میگذاردند،آسان آسان ایشان را براه راست میبرد.و حق هر یك را بدو میسپرد،چنانكه كسی زیانی نبیند و هر كس میوه آنچه كشته استبچیند.تشنگان عدالت از چشمه معدلت او سیر و زبونان در پناه صولت او دلیر میگشتند.اگر چنین میكردند درهای رحمت از زمین و آسمان بروی آنان میگشود. اما نكردند و بزودی خدا به كیفر آنچه كردند آنانرا عذاب خواهد فرمود (۷) . بیایید!و بشنوید!:
شگفتا!روزگار چه ابو العجبها در پس پرده دارد و چه بازیچهها یكی از پس دیگری برون میآرد.راستی مردان شما چرا چنین كردند؟و چه عذری آوردند؟دوست نمایانی غدار.در حق دوستان ستمكار و سرانجام به كیفر ستمكاری خویش گرفتار.سر را گذاشته به دم چسبیدند.پی عامی رفتند و از عالم نپرسیدند.نفرین بر مردمی نادان كه تبهكارند.و تبه كاری خود را نیكوكاری میپندارند (۸).
وای بر آنان.آیا آنكه مردم را براه راست میخواند،سزاوار پیروی است،یا آنكه خود راه را نمیداند؟در این باره چگونه داوری میكنید؟.
بخدایتان سوگند،آنچه نباید بكنند كردند.نواها ساز و فتنهها آغاز شد.حال لختی بپایند!تا بخود آیند،و ببینند چه آشوبی خیزد و چه خونها بریزد!شهد زندگی در كامها شرنگ و جهان پهناور بر همگان تنگ گردد.آنروز زیانكاران را باد در دست است و آیندگان بگناه رفتگان گرفتار و پای بست (۹).
اكنون آماده باشید!كه گرد بلا انگیخته شد و تیغ خشم خدا از نیام انتقام آهیخته.شما را نگذارد تا دمار از روزگارتان بر آرد،آنگاه دریغ سودی ندارد.
جمع شما را بپراكند و بیخ و بنتان را بر كند.دریغا كه دیده حقیقتبین ندارید.بر ما هم تاوانی نیست كه داشتن حق را ناخوش میدارید. (۱۰)
این سخنان كه در آن روز درد دل و گله و شكوه بانوئی داغدیده و ستمدیده مینمود،بحقیقت اعلام خطری بود.خطری كه نه تنها مهاجر و انصار،بلكه رژیم حكومت و آینده نظام اسلامی را تهدید میكرد.دیری نگذشت كه آنچه دختر پیغمبر در بستر بیماری و نیز روزهای پیش در جمع مسلمانان از آن خبر داد،و مردم را از پایان آن ترساند تحقق یافت.آنروز گفتند پیمبری و رهبری نباید در یك خاندان بماند.گفتند قریش،این تیره خودخواه و برتریجو،باید همچنان مهتری كند.آنروز پایان كار را نمیدیدند.ندانستند كه مهتری از قریش به خاندان امیه و سپس بفرزندان ابو سفیان و تیره حكم بن عاص و مروانیان میرسد،ندانستند كه تند باد این تصمیم عجولانه گردی را كه بر روی اخگر سوزان دشمنی دیرینه عراقی و شامی انباشته استبه یكسو خواهد زد.ندانستند كه همچشمی قحطانی و عدنانی از نو آغاز میشود،دو گروه برابر هم خواهند ایستاد و خلیفههائی جان خود را در این راه خواهند داد و سرانجام آتشی سر میزند كه سراسر شرق و سپس حجاز و شام و مغرب اسلامی را فرا گیرد.كه
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (۱۱)
برای آگاهی بیشتر از این دگرگونیها و نتیجههائی كه بر آن مترتب شد فصلی جداگانه با عنوان برای عبرت تاریخ خواهیم آورد.
●درآستانهملكوت
«و ان للمتقین لحسن مآب جنات عدن مفتحهٔ لهم الابواب» (۱۲)
(ص ۴۹-۵۰)
دختر پیغمبر چند روز را در بستر بیماری بسر برده؟درست نمیدانیم،چند ماه پس از رحلت پدر زندگانی را بدرود گفته؟،روشن نیست.كمترین مدت را چهل شب (۱۳) و بیشترین مدت را هشت ماه نوشتهاند (۱۴) و میان این دو مدت روایتهای مختلف از دو ماه (۱۵) تا هفتاد و پنج روز (۱۶) ،سه ماه (۱۷) ،و شش ماه (۱۸) است.
این همه اختلاف،و این همه روایتهای گوناگون چرا؟از این پیش نوشتیم كه در چنان سالها،تاریخ حادثهها از خاطر یكی بذهن دیگری انتقال مییافت.و چه كسی میتواند ادعا كند كه همه این ناقلان از اشتباه بر كنار بودهاند.و این در صورتی است كه موجبات دیگر در كار نباشد.اما میدانیم كه در آن روزهای پرآشوب،از یكسو دستهبندیهای سیاسی هنوز قوت خود را از دست نداده بود،و از سوی دیگر مسلمانان سرگرم جنگ در داخل سرزمین اسلام بودند در چنین شرایط كدام كس پروای ضبط تاریخ درستحوادث را داشت؟بر فرض كه هیچیك از این دو عامل دخالتی در این روی داد نداشته باشد،بدون شك دستههای سیاسی كه پس از این تاریخ روی كار آمدند تا آنجا كه توانستهاند تاریخ حادثهها را دستكاری كردهاند.
باری به نقل مجلسی از دلائل الامامه در این بیماری بود كه دو تن صحابی پیغمبر ابو بكر و عمر خواستار دیدار او شدند.اما دختر پیغمبر رخصت این دیدار را نمیداد.علی (ع) گفت من پذیرفتهام كه تو بآنان اجازت ملاقات دهی.فاطمه گفتحال كه چنین ستخانه خانه تو است (۱۹) هر چند ابن سعد نوشته است ابو بكر چندان با دختر پیغمبر سخن گفت كه او را خشنود ساخت (۲۰) اما ظاهرا از این ملاقات نتیجهای كه در نظر بود بدست نیامد.دختر پیغمبر بآنان گفت نشنیدید كه پدرم فرمود فاطمه پاره تن من است هر كه او را بیازارد مرا آزرده است؟گفتند چنین است!فاطمه گفتشما مرا آزردید و من از شما ناخشنودم (۲۱) و آنان از خانه او بیرون رفتند. بخاری در صحیح نویسد: پس از آنكه دختر پیغمبر میراث خود را از خلیفه خواست و او گفت از پیغمبر شنیدم كه ما میراث نمیگذاریم، زهرا دیگر با او سخن نگفت تا مرد (۲۲) .
در واپسین روزهای زندگی،اسماء دختر عمیس را كه از مهاجران حبشه و از نزدیكان وی بود طلبید. چنانكه نوشتیم اسماء نخست زن جعفر بن ابی طالب بود،چون جعفر در نبرد مؤته شهید شد به ابو بكر بن ابی قحافه شوهر كرد.دختر پیغمبر به اسماء گفت:
-من خوش نمیدارم بر جسد زن جامهای بیفكنند و اندام او از زیر جامه نمایان باشد.
-من در حبشه چیزی دیدم، اكنون صورت آنرا به تو نشان میدهم. سپس چند شاخه تر خواست. شاخهها را خم كرد.پارچهای بروی آن كشید.دختر پیغمبر گفت:
-چه چیز خوبی است.نعش زن را از نعش مرد مشخص میسازد.چون من مردم تو مرا بشوی!و نگذار كسی نزد جنازه من بیاید. (۲۳)
در آخرین روز زندگانی آبی خواست.بدن خود را نیكو شست و شو داد جامههای نو پوشید و به غرفه خود رفت.خادمه خویش را گفت تا بستر او را در وسط غرفه بگستراند.سپس روی به قبله دراز كشید دستها را بر گونههای نهاد و گفت من همین اعتخواهم مرد (۲۴) بنقل علمای شیعه،شوهرش علی (ع) او را شست و شو داد.ابن سعد نیز همین روایت را اختیار كرده است (۲۵) . لیكن چنانكه نوشتم ابن عبد البر گوید دختر پیغمبر اسماء را گفت تا متصدی شست و شوی او باشد.و گویا اسماء در شست و شوی فاطمه (ع) با علی علیه السلام همكاری داشته است.
ابن عبد البر نوشته است چون دختر پیغمبر زندگانی را بدرود گفت، عایشه خواست به حجره او برود اسماء طبق وصیت او را راه نداد. عایشه شكایت به پدر برد كه:
▪این زن خثعمیه (۲۶) میان من و دختر پیغمبر در آمده است و نمیگذارد من نزد جسد او بروم. بعلاوه برای او حجلهای چون حجله عروسان ساخته است. ابوبكر در حجره دختر پیغمبر آمد و گفت:
▪اسماء چرا نمیگذاری زنان پیغمبر نزد دختر او بروند؟ چرا برای دختر پیغمبر حجله ساختهای؟
▪زهرا به من وصیت كرده است كسی بر او داخل نشود-چیزی را كه برای نعش او ساختهام، وقتی زنده بود به او نشان دادم و به من دستور داد مانند آن را برایش بسازم.
▪حال كه چنین است هر چه بتو گفته چنان كن (۲۷) .
ابن عبدالبر نوشته است نخستین كس از زنان كه در اسلام برای او بدین سان نعش ساختند فاطمه (ع) دختر پیغمبر (ص) بود. سپس مانند آنرا برای زینب بنت جحش (زن پیغمبر) آماده كردند.
پینوشتها:
۱.آنانكه كوشش ایشان در زندگی دنیا تباه شد و میپندارند كه كاری نیك میكنند.
۲.بحار ج ۴۳ ص ۱۵۸.
۳.بلاغات النساء ص ۳۲.
۴.مثنوی:نیكلسن دفتر ۲۱ ص ۴.
۵.-كیف اصبحت من علتك یا بنت رسول الله؟
▪اصبحت و الله عائفهٔ لدنیاكم.قالیهٔ لرجالكم.لفظتهم بعد ان عجمتهم و شناتهم بعد ان سبرتهم.فقبحا لفلول الحد.و خور القناهٔ و خطل الرای«و بئسما قدمت لهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فی العذاب هم خالدون.
۶.لا جرم لقد قلدتهم ربقتها.و شننت علیهم عارها.فجدعا و عقرا و بعدا للقوم الظالمین.ویحهم انی زحزحوها عن رواسی الرسالهٔ.و قواعد النبوهٔ.و مهبط الروح الامین.الطبین بامور الدنیا و الدین.الا ذلك هو الخسران المبین.و ما الذی نقموا من ابی الحسن؟نقموا و الله نكیر سیفه.و شدهٔ وطاته.و نكال وقعته و تنمره فی ذات الله.
۷.و بالله لو تكاقؤوا عن زمام نبذه الیه رسول الله (ص) لساربهم سیرا سجحا لا یكلم خشاشه.و لا یتعتع راكبه.و لاوردهم منهلا نمیرا فضفاضا تطفح ضفتاه.و لاصدرهم بطانا قد تحیر بهم الری.غیر متحلی بطائل.الا بغمر الناهل.وردعهٔ سورهٔ الساغب.و لفتحت علیهم بركات من السماء و الارض،و سیاخذهم الله بما كانوا یكسبون.
۸.الا هلمن فاسمعن.و ما عشتن اراكن الدهر عجبا.الی ای لجا استندوا.و بای عروهٔ تمسكوا؟«و لبئس المولی و لبئس العشیر.و لبئس للظالمین بدلا».استبدلوا و الله الذنابی بالقوادم.و العجز بالكاهل.فرغما لمعاطس قوم یحسبون انهم یحسنون صنعا الا انهم هم المفسدون و لكن لا یشعرون.
۹.ویحهم!فامن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لكم كیف تحكمون.اما لعمر الهكن لقد لقحت فنظرهٔ، ریثما تنتج.ثم احتلبوا طلاع القعب دما عبطا و ذعافا ممقرا هنالك یخسر المبطلون و یعرف التالون غب ما اسس الاولون.
۱۰.ثم طیبوا عن انفسكم نفسا.و طامنوا للفتنهٔ جاشا و ابشروا بسیف صارم.و بقرح شامل و استبداد من الظالمین.یدع فیئكم زهیدا و جمعكم حصیدا فیا حسرهٔ لكم و انی بكم و قد«عمیت علیكم انلزمكموها و انتم لها كارهون- (از آیه ۲۸ سوره هود) »
۱۱.خدا آنچه را كه مردمی دارند دگرگون نمیسازد مگر آنكه آنان خود دگرگون شوند. (الرعد:۱۱) .
۱۲.همانا پرهیزكاران را نیكو بازگشتگاهی است.بهشت جاویدان كه درهای آن بروی آنان گشوده است.
۱۳.بحار ص ۱۹۱ ج ۴۳.روضهٔ الواعظین ص ۱۵۱.
۱۴.الاستیعاب ص ۷۴۹.
۱۵.بحار ص ۲۱۳ ج ۴۳.
۱۶.عیون المعجزات بنقل مجلسی ص ۲۱۲.
۱۷.طبقات ج ۸ ص ۱۸.
۱۸.انساب الاشراف بلاذری ص ۴۰۲.
۱۹.بحار ج ۴۳ ص ۱۷۰ بنقل از دلائل الامامه و نیز رجوع شود به علل الشرائع ج ۱ ص ۱۷۸.
۲۰.طبقات ص ۱۷ ج ۸.
۲۱.بحار ص ۱۷۱.
۲۲.صحیح ج ۵ ص ۱۷۷.
۲۳.استیعاب ص ۷۵۱ و رجوع به طبقات ابن سعد ج ۸ ص ۱۸ و انساب الاشراف ص ۴۰۵ و بحار ج ۴۳ ص ۱۸۹ شود.
۲۴.بحار ج ۴۳ ص ۱۷۲ به نقل از امالی شیخ طوسی و رجوع به انساب الاشراف ص ۴۰۲ و طبقات ج ۸ ص ۱۷-۱۸ شود.
۲۵.طبقات ج ۸ ص ۱۸.
۲۶.خشعم از قحطانیان و از عربهای جنوبی بوده است.و این سرزنشی است كه عدنانیان (و از جمله قریش) به قحطانیان میكردند.
۲۷.استیعاب ص ۷۵۱،چنانكه نوشتیم اسماء در این تاریخ زن ابوبكر بوده است.
برگرفته از كتاب :زندگانی فاطمه زهرا(س)ص ۱۴۹ تا ۱۵۷
نویسنده : سید جعفر شهیدی
۱.آنانكه كوشش ایشان در زندگی دنیا تباه شد و میپندارند كه كاری نیك میكنند.
۲.بحار ج ۴۳ ص ۱۵۸.
۳.بلاغات النساء ص ۳۲.
۴.مثنوی:نیكلسن دفتر ۲۱ ص ۴.
۵.-كیف اصبحت من علتك یا بنت رسول الله؟
▪اصبحت و الله عائفهٔ لدنیاكم.قالیهٔ لرجالكم.لفظتهم بعد ان عجمتهم و شناتهم بعد ان سبرتهم.فقبحا لفلول الحد.و خور القناهٔ و خطل الرای«و بئسما قدمت لهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فی العذاب هم خالدون.
۶.لا جرم لقد قلدتهم ربقتها.و شننت علیهم عارها.فجدعا و عقرا و بعدا للقوم الظالمین.ویحهم انی زحزحوها عن رواسی الرسالهٔ.و قواعد النبوهٔ.و مهبط الروح الامین.الطبین بامور الدنیا و الدین.الا ذلك هو الخسران المبین.و ما الذی نقموا من ابی الحسن؟نقموا و الله نكیر سیفه.و شدهٔ وطاته.و نكال وقعته و تنمره فی ذات الله.
۷.و بالله لو تكاقؤوا عن زمام نبذه الیه رسول الله (ص) لساربهم سیرا سجحا لا یكلم خشاشه.و لا یتعتع راكبه.و لاوردهم منهلا نمیرا فضفاضا تطفح ضفتاه.و لاصدرهم بطانا قد تحیر بهم الری.غیر متحلی بطائل.الا بغمر الناهل.وردعهٔ سورهٔ الساغب.و لفتحت علیهم بركات من السماء و الارض،و سیاخذهم الله بما كانوا یكسبون.
۸.الا هلمن فاسمعن.و ما عشتن اراكن الدهر عجبا.الی ای لجا استندوا.و بای عروهٔ تمسكوا؟«و لبئس المولی و لبئس العشیر.و لبئس للظالمین بدلا».استبدلوا و الله الذنابی بالقوادم.و العجز بالكاهل.فرغما لمعاطس قوم یحسبون انهم یحسنون صنعا الا انهم هم المفسدون و لكن لا یشعرون.
۹.ویحهم!فامن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لكم كیف تحكمون.اما لعمر الهكن لقد لقحت فنظرهٔ، ریثما تنتج.ثم احتلبوا طلاع القعب دما عبطا و ذعافا ممقرا هنالك یخسر المبطلون و یعرف التالون غب ما اسس الاولون.
۱۰.ثم طیبوا عن انفسكم نفسا.و طامنوا للفتنهٔ جاشا و ابشروا بسیف صارم.و بقرح شامل و استبداد من الظالمین.یدع فیئكم زهیدا و جمعكم حصیدا فیا حسرهٔ لكم و انی بكم و قد«عمیت علیكم انلزمكموها و انتم لها كارهون- (از آیه ۲۸ سوره هود) »
۱۱.خدا آنچه را كه مردمی دارند دگرگون نمیسازد مگر آنكه آنان خود دگرگون شوند. (الرعد:۱۱) .
۱۲.همانا پرهیزكاران را نیكو بازگشتگاهی است.بهشت جاویدان كه درهای آن بروی آنان گشوده است.
۱۳.بحار ص ۱۹۱ ج ۴۳.روضهٔ الواعظین ص ۱۵۱.
۱۴.الاستیعاب ص ۷۴۹.
۱۵.بحار ص ۲۱۳ ج ۴۳.
۱۶.عیون المعجزات بنقل مجلسی ص ۲۱۲.
۱۷.طبقات ج ۸ ص ۱۸.
۱۸.انساب الاشراف بلاذری ص ۴۰۲.
۱۹.بحار ج ۴۳ ص ۱۷۰ بنقل از دلائل الامامه و نیز رجوع شود به علل الشرائع ج ۱ ص ۱۷۸.
۲۰.طبقات ص ۱۷ ج ۸.
۲۱.بحار ص ۱۷۱.
۲۲.صحیح ج ۵ ص ۱۷۷.
۲۳.استیعاب ص ۷۵۱ و رجوع به طبقات ابن سعد ج ۸ ص ۱۸ و انساب الاشراف ص ۴۰۵ و بحار ج ۴۳ ص ۱۸۹ شود.
۲۴.بحار ج ۴۳ ص ۱۷۲ به نقل از امالی شیخ طوسی و رجوع به انساب الاشراف ص ۴۰۲ و طبقات ج ۸ ص ۱۷-۱۸ شود.
۲۵.طبقات ج ۸ ص ۱۸.
۲۶.خشعم از قحطانیان و از عربهای جنوبی بوده است.و این سرزنشی است كه عدنانیان (و از جمله قریش) به قحطانیان میكردند.
۲۷.استیعاب ص ۷۵۱،چنانكه نوشتیم اسماء در این تاریخ زن ابوبكر بوده است.
برگرفته از كتاب :زندگانی فاطمه زهرا(س)ص ۱۴۹ تا ۱۵۷
نویسنده : سید جعفر شهیدی
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست