سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


نیم نگاهی به اکران فیلم‌ها بر روی پرده نقره‌ای سینما


نیم نگاهی به اکران فیلم‌ها بر روی پرده نقره‌ای سینما
‌برای تشخیص موفقیت تجاری یک فیلم باید ارقام فروش را از هفته سوم پیگیری کرد. تا دو ‌هفته ،درصد بالایی از میزان فروش یک فیلم متعلق به تماشاگرانی است که فقط به قصد ‌کنجکاویبه سینما رفته اند و از هفته سوم است که می شود درباره محبوبیت یک فیلم قضاوت ‌کرد.فیلم هایی که فروش شان در هفته سوم سقوط نکند ،حتما با تماشاگران ارتباط برقرار کرده‌اند اما در غیر این صــورت یــک فـیـلـم مـمـکـن اسـت درهـفـتـه هـای اول و دوم، به لطف تیزرها و آنونس‌های جذابش یا ابزارهای تبلیغاتی دیگر، تماشاگران را به سینما بکشاند اما خود فیلم است که از ‌هفته سوم تبدیل به بهترین تبلیغ می شود.اکران عید فطر ،مثل اکران نوروزی اهمیت فراوانی ‌دارد و فیلم های خوش شانسی می توانند در این دو مقطع زمانی روی پرده بروند.
فیلم های پر ‌فروش این دو فصل ، مدت زمان بیشتری روی پرده سینما ها می مانند و استقبال تماشاگران ‌باعث طولانی تر شدن زمان نمایش شان می شود. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که فیلم‌های اکران شده در این دوفصل (نوروز:دایره زنگی‌‌، مجنون لیلی ، زن دوم و در پاییز: دعوت،کنعان ‌،آواز گنجشک ها و سه زن) مهمترین فیلم های تجاری سال هستند. البته زن ها فرشته اند ‌‌(شهرام شاه حسینی) و همیشه پای یک زن در میان است (کمال تبریزی ) را نیز باید به لیست ‌این فهرست اضافه کرد که در فصلی غیر از نوروز و پاییز اکران شدند. درباره این فیلم ها و زمان ‌نمایش شان هم می توان در فرصت دیگری صحبت کرد. بسیاری از تهیه کنندگان و پخش ‌کنندگان معتقدند که از دست دادن فصل های طلایی اکران ،به نمایش فیلم‌شان در شرایطی که ‌رقیب مهمی وجود ندارد می ارزد.یعنی تماشاگرانی که صرفا برای تماشای یک فیلم ،دنبال آن ‌می گردند که روی سر درسینماها عکس چند بازیگر معروف باشد، قطعا از میان فیلم های روی ‌پرده، فیلمی را انتخاب می کنند که نسبت به بقیه پر سرو صداتر باشد. (فیلم کمال تبریزی در کنار ‌فیلم های اکران شده ای که تماشاگر عام رغبت چندانی به دیدن آن ها ندارد.) این روش گاهی ‌جواب می دهد و گاهی جواب نمی دهد اما در فصل طلایی اکران ،تعداد فیلم های خوب آن قدر ‌زیاد است که تماشاگر برای انتخاب فیلمی که می خواهد ببیند مجبور به انتخاب است .تفاوت ‌این فصل با فصل های دیگر در این است که تعداد تماشاگرانی که به سینماها کشیده می شوند ‌بسیار است البته به شرایط عادی . به همین دلیل است که کما کان اکران آواز گنجشک ها‌، دعوت ، سه زن و کنعان ادامه دارد. در این فاصله نسکافه داغ داغ با وجود بازی مرحوم خسرو ‌شکیبایی نتوانست هم پای فیلم های دیگر فروش کند و به همین دلیل سینماهای خود را از ‌دست داد.همچنین از میان چهار فیلم مطرح اکران عید فطر ،سه زن وآوازگنجشک ها به نسبت ‌دعوت و کنعان فروش کمتری داشتند . در تمام فیلم هابحث تبلیغات و شیوه های گوناگون در این ‌زمینه باز است.
به عنوان مثال ،در روزهای آغاز اکران آواز گنجشک ها ، مستندی از پشت صحنه ‌این فیلم به مدت چهل دقیقه از تلویزیون پخش شد که اتفاق بی سابقه و جالبی بود که البته آن ‌را باید به فال نیک گرفت .اما یک سوال در این جا پیش می آید که چرا این فرصت در رقابت ‌تنگاتنگ فیلم های اکران عید فطر ،فقط باید نصیب یک فیلم شود؟شاید برای بسیاری از ‌تماشاگران سینما و ببننده های تلویزیون دیدن پشت صحنه فیلمی مثل دعوت که به روایت تیزر ‌های تبلیغاتی اش "متفاوت ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا " است ،در نوع خود می توانست جذاب ‌باشدکه البته بدون پیش داوری امیدواریم اگر مسئولان تلویزیون قصد حمایت از فیلم های بر روی ‌پرده سینما را دارند لطف شان شامل یک فیلم نشود، بگذریم .در آبان ماه محیا (اکبر خواجویی ) ‌روی پرده سینماها رفت .این فیلم رامی توان اثر موفقی دانست البته نسبت به فیلم ‌های قبلی این کارگردان اصفهانی.این فیلم دروهله اول به دلیل موضوع جالبش مورد توجه قرار ‌گرفته است و سپس حضور بازیگران جوانش می تواند به موفقیت تجاری آن کمک کند. شهاب ‌حسینی و الهام حمیدی پس از "بچه های ابدی "پوران درخشنده، باز در کنار هم در نقش های ‌اصلی فیلم خواجویی ایفای نقش کرده اند که امیدواریم استقبال خوبی از آن شود و پس از ‌‌"محیا"، خواب زمستانی (سیامک شایقی) اکران شد که در این مورد در جریان فیلم های فرهنگی ‌شانس بیشتری برای اکران پیدا کرد. اجرای این طرح که هر چند سال یکبار به جریان می افتد بار دیگر ‌قصد حمایت از فیلم های متفاوت ،آغاز شده و خواب زمستانی نخستین فیلمی است که در ‌قالب این طرح اکران می شود . اما جالب این جاست که اثر قبلی شایقی <ارتفاع ۶/۴۵> ‌هنوزاجازه نمایش به آن داده نشده است .
فیلم شایقی فیلم محبوب تماشاگران عادی سینما ‌نیست و به همین دلیل است در طرح اکران فرهنگی روی پرده رفته است. تفاوت این طرح با ‌طرح های مشابه قبلی در این است که اولا به فیلم ها فرصت بیشتری برای نمایش داده می‌شود و ‌ثانیا سالن های نمایش بیشتری به آن تعلق می گیرد. شاید فیلم های متفاوت فرهنگی، بچه ‌های مظلوم امروز سینما ی ایران شده اند که کسی آن ها را نمی پذیرد و در نهایت اینکه مردم هم ‌از این فیلم ها استقبال چندانی نمی کنند .چه بسا اگر مردم رو به روی پرده نقره ای سینما می‌نشستند شاید نظر شان عوض می شد و این فیلم ها را می پسندیدند،آن وقت متوجه می‌شدند که این دسته از فیلم ها می توانند وارد خانواده سینما شوند و جا برایشان باز می‌شد، به هر حال این شیوه اکران فیلم های خوب ( این جا خوب ‌ربطی به کیفیت ندارد ،خوب از نظر اقتصادی و خوب در جذب تماشاگر) به طور همزمان از سال ها ‌پیش رواج داشته اما در دهه اخیر بزرگترین اتفاق در این مورد زمانی می افتد که مارمولک ( کمال ‌تبریزی ) و کما(آرش معریان ) روی پرده بودند و هر دو به فروش نجومی دست یافتند. ازآن مو‌قع به اشتیاق تهیه کنندگان برای اکران فیلم هایشان همزمان با اکران فیلم های رقیب در ‌فصل های خوب بیشتر شد.
البته همان طور که گفته شد یکی دیگر از محسنات اکران پاییز این ‌است که به تجربه ثابت شده طولانی ترین زمانی که فیلم ها می توانند روی پرده سینما بمانند ‌نیز در همین فصل است اما در نهایت اینکه از چند هفته آتی هم خبر های رسمی سینمای ‌ایران به سمت آماده سازی جشنواره فجر پیش می‌رود واینکه کم کم چه فیلم های پر فروش و کم ‌فروش جای خود را به فیلم های جدید خواهند داد.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید