سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
از پرواز شمارهی ۱۵۴۹ درس بگیریم
هر گونه فرود اضطراری که پس از آن بتوان از طریق شنا کردن از محل دور شد، یک فرود خوب محسوب میشود. تمام صد و پنجاه و پنج مسافر و خدمهی پرواز شمارهی ۱۵۴۹ خط هوایی ایالات متحده که به علت نقص موتورها ناچار به فرود اضطراری روی رودخانهی «هادسون» شده بود، نجات یافتند و این سانحه تبدیل به نادرترین حادثهای شد که تمام خطوط هوایی و NTSB با آن روبهرو شدند. فرود در آب - تلاش برای نشاندن هواپیما با روشی کنترل شده بر روی آب - و تصادف با آب - که به هیچوجه کنترل شده نیست - جزو مشکلاتی هستند که مهندسانی که عملکرد، آئیننامهها و خصوصیات امنیتی هواپیماها را مطالعه و طراحی میکنند و یا میسازند با آن روبهرو هستند.
پیشبینی این مطلب که یک هواپیما در تصادم و بعد از آن چهطور متوقف خواهد شد کار دشواری است. آیا سریعا" تکه تکه و غرق میشود یا سالم میماند و به اندازهی کافی بر روی آب شناور باقی میماند تا مسافرین از آن بیرون بروند؟
متغیرهایی مثل اندازه و جهت امواج، ارتفاع هواپیما و سرعتی که در آن فرود میآید، در شرایط مختلف، تفاوتهای بسیاری دارد. «تاد کورتیس»، کارشناس امنیت پرواز میگوید: "این حادثه اطلاعات بسیاری را در اختیار ما قرار خواهد داد و میتوانیم از آن درس بگیریم."
از زمانیکه موتورهای پرواز ۱۵۴۹ از کار افتاد تا زمانیکه با سطح آب تماس پیدا کرد، دو خلبان شش دقیقه وقت داشتند تا همانطور که هواپیماهایشان با موتورهای خاموش بر فراز نیویورک پرواز میکرد، تصمیم بگیرند و ظاهرا" گزینهی فرود در آب بهترین انتخاب در آن شرایط بود.
در پرواز ۱۵۴۹ خلبانان ایرباس A۳۲۰ - خلبان «چلسی بی.سالنبرگر» و کمک خلبان «جفری اسکیلز» - بعد از اینکه روشن شد هر دو موتور هواپیما را از دست دادهاند، تصمیم گرفتند بر روی رودخانهی هادسون فرود بیایند. در واژهشناسی علم هوانوردی این نوع فرود را فرود هواپیمای آسیبدیده در آب و رها کردن آن تعریف میکنند و معمولا" در هواپیماهای جت اتفاقی نادر است. چنین اتفاقی فقط در سال ۱۹۶۳ رخ داده بود که طی آن یک Aero Flot Tupolov Tu ۱۲۴ که از «استونی» عازم «موسکو» بود توانست به طور صد در صد نجات یابد.
کورتیس میگوید: "تمام سوانح دیگر که از مشهورترین آنها میتوان به حادثهای که ۲۷ سال قبل در Air Florida واشنگتن اتفاق افتاد، ۸۰۰ TWA Flight و Egypt Air در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد، همه مواردی بودند که هواپیما در آب افتاد اما فرود به هیچوجه کنترل شده نبود." فرود در آب منجر به فوت سرنشینان نیز میشود. در سال ۱۹۷۰ یک پرواز خطوط هوایی ALM ناچار به فرود اضطراری روی آب شد که طی آن ۲۰ نفر از ۵۷ مسافر آن جان خود را از دست دادند؛ این هواپیما به علت بدی آب و هوا سه بار به باند نزدیک شد اما نتوانست فرود بیاید و در نتیجهی تمام شدن سوخت، ناچار شد روی دریای «کارائیب» فرود بیاید، دلیل اصلی مرگ این افراد این بود که به مسافرین تذکر داده نشد تا کمربندهایشان را ببندند. در سال ۱۹۹۶ یکی از هواپیماهای خطوط هوایی اتیوپی ربوده شده بود و به علت تمام شدن سوخت ناچار شد تا بر فراز جزایر «کومورو» و روی اقیانوس فرود بیاید اما خلبان طی فرود در آب در حال مبارزه با هواپیمارباها بود و از میان ۱۷۲ نفر مسافر فقط ۴۵ نفر نجات یافتند.
طبق اظهارات «لارا براون» سخنگوی FAA خلبانان علاوه بر مطالعهی شبیهسازیهای کامپیوتری از فرود در آب باید آموزشهایی را نیز در شبیهسازیهای پرواز بگذرانند البته روشن است که آنها فرود در آب را در هواپیماهای واقعی امتحان نمیکنند.
فرود کنترل شده روی آب خطرناکتر از فرود اضطراری مشابه بر روی زمین است زیرا در فرود روی آب، پوستهی آلومینیومی هواپیما در نقطهی تصادم خم شده و فرود میرود و در نتیجه میتواند به مسافرین آسیب برساند.
اکثر هواپیماهای جدید کنترلهایی دارند که خلبان را قادر میسازد تمام هواکشها را بسته و باعث شود تا هواپیما به روی آب شناور بماند. خلبانان آموزش میبینند تا در هنگام فرود اندکی جلوی هواپیما را بالا بیاورند البته این مقدار نباید آنقدر زیاد باشد که هواپیما محکم روی سطح برخورد کند و در اثر تماس ضربه بخورد. همچنین آنها باید تراز بالها را نیز حفظ کنند تا امواج باعث نشود هواپیما در آب بچرخد یا از هم جدا شود.
از زمانیکه موتورهای پرواز ۱۵۴۹ از کار افتاد تا زمانیکه با سطح آب تماس پیدا کرد، دو خلبان شش دقیقه وقت داشتند تا همانطور که هواپیماهایشان با موتورهای خاموش بر فراز نیویورک پرواز میکرد، تصمیم بگیرند و ظاهرا" گزینهی فرود در آب بهترین انتخاب در آن شرایط بود.
خلبانان آموزش دیده بودند تا هواپیما را به آرامی دقیقا" همانطور که روی زمین مینشیند بر روی آب فرود بیاورند - در این شرایط با توجه به اینکه بالاتر یا پایینتر از هزار فوت در حال پرواز هستند، فهرست بازبینی متفاوتی برای فرود در آب وجود دارد - پرواز ۱۵۴۹ در حدود ۳۰۰۰ فوت قرار داشت بنابراین سالنبرگر و اسکیلز فهرست بسیار کوتاهتری داشتند. کارشناسان اشاره کردهاند که یک فرود کنترل شده روی آب خطرناکتر از فرود اضطراری مشابه بر روی زمین است زیرا در فرود روی آب، پوستهی آلومینیومی هواپیما در نقطهی تصادم خم شده و فرود میرود و در نتیجه میتواند به مسافرین آسیب برساند اما در تصادم روی باند اغلب شکم هواپیما و ابزارهای فرود هستند که خرد میشوند و مقداری از ضربه را به خود میگیرند. در کل هواپیماها طوری طراحی شدهاند تا بتوانند به مدت کافی بر روی اب شناور بمانند تا مسافرین از آن خارج شوند. در عمل خدمه کلا" حدود ۹۰ ثانیه فرصت دارند تا آنرا تخلیه کنند.
هنوز بحثهای بسیاری بر سر این مسئله وجود دارد که تصادفهای آبی بهتر است یا زمینی. یک کارشناس در سال ۲۰۰۱ در مقالهای در Time Economist اعلام کرده بود که هواپیماهای بزرگ هیچگاه روی آب فرود اضطراری انجام ندادهاند و با احتمال بالای مرگ و میر در واقع تجهیزات شناورکنندهی موجود در آنها بیمصرف هستند. یکی از خلبانان خطوط هوایی و نویسندهی ستون «از خلبان بپرسید» در Salon. Com به این ادعا پاسخ داده و در آن به تعدادی از جتهایی که روی آب فرود آمده و توانسته بودند عدهای از مسافرانشان را نجات دهند، اشاره کرده بود: "هرگونه فرود بسیار خطرناک است زیرا احتمال دارد هواپیما معلق بزند، زیگزاگ حرکت کند و یا حتی از وسط نصف شود." اما ظاهرا" هنگامیکه مجبور به فرود باشید هیچجایی بهتر از یک رودخانهی نسبتا" آرام در نزدیکی یک شهر بزرگ و جاییکه با تجهیزات نجات فقط چند لحظه فاصله دارید، وجود ندارد.
منبع : علوی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی قتل تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد آموزش و پرورش بارش باران
پیام تسلیت بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان یارانه نقدی
ابراهیم تاتلیس تلویزیون هنرمندان سینما سینمای ایران لیلا حاتمی شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
اسرائیل رژیم صهیونیستی ترکیه امیرعبداللهیان روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی تراکتور باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
سلامت رژیم غذایی بارندگی مردان زیبایی آلزایمر سازمان غذا و دارو استرس فشار خون کاهش وزن