چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
تقویت موتور
![تقویت موتور](/mag/i/1/rwu57.jpg)
▪ کثیف بودن فیلتر هوا:
کثیف یا معیوب بودن شمع و وایر شمع. درزهای کوچک در مانیفولد ورودی و یا لوله های متصل به آن (در بسیاری از موارد خرابی بوستر ترمز و کشیدن هوای بی مورد از این قسمت موجب شده که عملکرد موتور مختل شود و موتور بواسطه کشیدن هوای بی مورد بدرون بسیار ضعیف کارکند ولی موقع بررسی شما با این استنباط که کلیه موارد مؤثر بر سوخت رسانی و احتراق در موتور سالم هستند به این نتیجه می رسید که موتور ضعیف است!) با این توضیحات مختصر به دنبال مبحث اصلی یعنی تقویت موتوری که از نظر کارکرد و مسائل جنبی در شرایط نرمال و استاندارد قرار دارد می رویم. قانون کلی در مورد یک موتور درو نسوز (از هر نوع) این است که انجام تغییرات کوچک در سیستم سوخت رسانی و جرقه موجب ایجاد تغییرات بسیار بزرگ در عملکرد و مصرف سوخت خودرو می باشد.شایان ذکر است که ایجاد این تغییرات به صورت اصولی و استاندارد نیاز به دانش پایه در زمینه شناخت خودرو و مسائل مربوط به آن داشته و انجام این تغییرات بدون دانش کامل در بسیاری موارد نتیجه معکوس نظیر کاهش نیروی تولیدی موتور و افزایش مصرف سوخت را بدنبال خواهد داشت غیره پس دقت کنید!
▪ قسمت اول تنفس بهتر:
پیشتر گفتیم که معمول ترین و اولین کار جهت افزایش قدرت موتور یک خودرو تغییر در راندمان حجمی آن موتور می باشد. اولین قدم در این راه تعویض سیستم هواکش به همراه هواکشهایی با مقاومت کمتر (یا بعضاً انواع دوش روغنی) است.افزایش بیشتر و بهتر نیروی تولیدی و همچنین تغییرات کلی در صدای خروجی از موتور می شود که محدودیت جدیدی در زمینه صدای خروجی از اگزوز ایجاد می شود که موجب محدود شدن بهبود راندمان اگزوز به محدوده ای تعریف شده از حداکثر میزان صدای خروجی از موتور می شود. جهت رفع این نقیصه می توان از اگزوزهای تکی برای هر سیلند (یا استفاده از یک اگزوز برای دو سیلندر) استفاده کرد که موجب بهبود تخلیه موتور و همچنین عدم افزایش بیش از حد صدای خروجی از اگزوز می شود. موارد بعدی در زمینه تقویت راندمان حجمی موتور (نظیر استفاده از سوپرشارژ یا استفاد از مانیفولدهای چند حالته یا استفاده از سیستمهای چند سوپاپه و....) مواردی تخصصی.نسبتاً پرهزینه و همچنین با نیاز به ایجاد تغییرات اساس در موتور (چه از نظر قطعات جانبی و چه از نظر تنشهای وارده بر موتور) می باشند که انجام آنها توسط اشخاص یا کارگاههای کوچک معمولاً عملی نیست و به همین دلیل در این جا بررسی نمی شودمان حجمی موتور می باشد. به کمک افزایش راندمان حجمی بسته به تکنیک مورد استفاده می توان از ۵% تا بیش از۱۰۰% موتور یک خودرو را تقویت کرد و یا مشخصه های توان و گشتاور موتور را در دورهای متفاوت تغییر داده و اصلاح کرد.
منبع : روزنامه ابرار
![](/imgs/no-img-200.png)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست