جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
همه انسانها زیانکارند
بسم الله الرحمن الرحیم * و العصر * إن الانسان لفی خسر * إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
در این سوره كوتاه مطالب بسیار ارزشمندی گنجانده شده كه به برخی از آنها فهرستوار إشاره میشود.
خداوند در قرآن كریم به بعضی از مخلوقات و آفریدههایش بنا به اهمیتی كه دارند و یا به خاطر اقتضای مقام، سوگندخورد. در این سوره مباركه به "عصر" سوگند خورده است.
● عصر چیست؟
مفسرین در این كلمه توجیهات و تأویلات بسیار دارند كه مهمتر از آنها چند چیز است:
۱) عصر به معنای دهر و زمان است.و این قول ابن عباس میباشد كه خداوند به زمان و دوران قسم میخورد زیرا دهر و زمان برای خردمندان بسیار ارزشمند است كه از آن عبرت میگیرند. و چه بسا با سایر آیات سوره نوعی سازگاری و تناسب داشته باشد چه بحث از زیان و ضرر انسان است كه پیوسته عمرش میگذرد و كمتر عبرت میگیرد.
۲) برخی دیگر از مفسران گفتهاند كه مقصود وقت عصر و چاشت میباشد كه آخرین ساعات روز در این زمان سپریشود و به هر حال به قدرت و سلطنت خداوند باز می گردد كه زمان را با اختلاف شب و روز آفرید تا عظمت خود را در این اختیار مناسب و ظریف نشان دهد. و هنگام عصر هنگامی است كه آفتاب با آن همه نور و فروغ به پشت پرده تاریكی فرو میرود تا جا را برای سلطان شب بگشاید.. و چنانكه خداوند به ضحی كه اول روز است ـ قسم یاد كرده به عصر نیز، كه آخر روز است ـ قسم یاد میكند كه این دو هنگام مهم را در حركت شبانه روز گوشزد كند. و اهمیت این دو زمان بیشتر میشود وقتی بنگریم روایات در فضیلتشان زیاد آمده و دعا در این دو وقت مستجاب است.
۳) بیشتر مفسران آن را به نماز عصر تفسیر كردهاند. و نماز عصر كه "الصلاهٔ الوسطی" نام دارد بسیار با اهمیت است و در قرآن و حدیث از آن به بزرگی یاد شده است و دارای فضیلت بی شمار است. در روایتی از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: "من فاتته صلاهٔ العصر فكأنما وتر أهله و ماله" كسی كه نماز عصر از او فوت شود مانند كسی است كه از اهل و مال خود جدا شده و بی كس و بی مال شده است.
ان الانسان لفی خسر: این جواب قسم است كه یك سنت الهی است. همانا انسان به تحقیق در حال خسران و زیان است. دو تأكید در این جمله وجود دارد یكی "إن" و دیگری "لام تأكید" كه هر دو مطلب را تأكید میكند.و الف و لام انسان برای جنس است یعنی جنس انسان در حال زیان است. پس شامل حال همه میشود.
زیرا عمر همچنان میگذرد و انسان كمتر از أوقاتش به عبادت خدا میگذراند، پس انسان در هر حال در حال گذراندن عمر ، زیانكار است. در روایتی آمده است كه روز قیامت همه مردم حتی اولیای خدا در حال حسرت و ندامتاند و لذا قیامت را یوم الحسره میخوانند كه همه بدون استثنا در آن روز پشیمانند كه ای كاش بهتر و بیشتر عبادت میكردیم و اوقاتمان را به بطالت و كسالت نمی گذراندیم. و این سان انسانها در همه ادوار با ضرر و زیان دست به گریبانند كه هر چه از سرمایه عمر كاسته میشود ذخیره و توشه آخرت كمتر میگردد. فخر رازی در تفسیر خود از یكی از بزرگان گذشته نقل میكند كه میگفت: معنای آیه را از یك مرد یخ فروش فهمیدم. او فریاد میزد: "ارحموا من یذوب رأس ماله" به كسی كه سرمایه اش دارد آب میشود رحم كنید. او گوید: پیش خود گفتم این است معنای "انّ الانسان لفی خسر" زیرا عمر انسان مانند آن یخها آب میشود و از بین میرود و سرمایه ای برای خویشتن نمیاندوزد.
در روایتی از امام هادی علیه السلام نقل شده كه فرمود: "الدنیا سوقٌ ربح فیها قوم و خسر آخرون" دنیا مانند بازاری است كه برخی در آن سود میكنند و برخی ضرر.
إلا الذین آمنوا: سرانجام زیانكاران را استثنائی هست. نخبگانی هستند كه از این قاعده كلی مستثنایند. امام صادق علیه السلام طی روایتی میفرماید: "استثنی أهل صفوته من خلقه" در میان آفریدگانش، نخبگان را استثنا كرده است.
آنها چه كسانیاند؟ حضرت ادامهدهد: "آمنوا بولایهٔ أمیر المؤمنین و تواصوا بالحق من بعدهم ذراریهم و من خلقوا بالولایهٔ و تواصوا بالصبر أی وصوا أهلهم بالولایهٔ و تواصوا بها و صبروا علیها" آنان كه به امیر المؤمنین علیه السلام ایمان آوردند و به حق كه ولایت او و فرزندانش است پس از خودش سفارش كردند و فرزندان خود را به این ولایت و به صبر و تحمل سختیها در این راه توصیه كردند ؛ اینان نخبگانی هستند كه روز رستاخیز زیانكار نخواهند بود.
به هر حال استثنا شامل حال مؤمنانی می شود كه نه تنها در زبان و قلب ایمان دارند بلكه با عمل نیز ایمانشان محرز و ثابت است، و اینان با دو خاصیت مهم از دیگران جدایند و آن سفارش كردن خود و دیگران به حق و پذیرش آن در هر زمان و مكان، در خوشی و سختی و در سرّاء و ضرّاء و سفارش دوم سفارش به صبر است كه صبر از عزائم امور میباشد و بسیار اهمیت دارد بلكه بالاتر از آن چیزی نیست.
انسان مؤمن باید در هر حال برای خدا صبر كند و تمام زورگوئیها و شكنجهها و سختیها و شدتها و گرسنگیها و ناأمنیها را در راه حق و در راه تحقق آن تحمل كند. چنیناند نخبگان و اولیای خدا كه امید است با طلب توفیق از او ما را به راه آنان هدایت كند و با آنان محشور فرماید. آمین رب العالمین.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اصفهان اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل ایران و اسرائیل انفجار ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت گشت ارشاد جنگ ایران و اسرائیل جنگ دولت سیزدهم
سیل زلزله هواشناسی قتل قوه قضاییه تهران سیلاب شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
فرودگاه فرودگاه مهرآباد قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی بورس قیمت سکه دلار
فضای مجازی تلویزیون احسان علیخانی سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی سریال تئاتر کتاب
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه عملیات وعده صادق آمریکا جنگ غزه روسیه وعده صادق چین اسراییل حزب الله لبنان سازمان ملل
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام فناوری اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا
سلامت هموفیلی دیابت چاقی درمان و آموزش پزشکی سلامت روان کاهش وزن