جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ماتریکس دوباره پُر شده - THE MATRIX RELOADED


ماتریکس دوباره پُر شده - THE MATRIX RELOADED
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جوئل سیلور
کارگردان : اندی واچووسکی و لری واچووسکی
فیلمنامه‌نویس : اندی واچووسکی و لری واچووسکی، برمبنای شخصیت‌هائی خلق شده توسط اندی واچووسکی و لری واچووسکی
فیلمبردار : بیل پوپ
آهنگساز(موسیقی متن) : دن دیویس
هنرپیشگان : کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، مونیکا بلوچی، جادا پینکت اسمیت، کری ـ آن ماس، کوین مایکل ریچاردسن، لامبرت ویلسن، مری آلیس، نونا گی، کلیتن واتسن، هوگو ویوینگ و ایان بلیس
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۸ دقیقه


وقتی ̎توماس ̎نیو̎ آندرسن̎ (ریوز) پرسشی را با ̎مورفیوس̎ (فیشبرن) و ̎ترینیتی̎ (ماس) در میان گذاشت که قبلاً نیز مطرح شده بود، در واقع نمی‌دانست در چه کوره‌راه پرمشقتی قدم گذاشته است: بکاود، حقیقت را بپذیرد و ذهنش را از ماتریکس رها سازد. حالا ̎زایون̎ به محاصرهٔ ارتش ماشین‌ها درآمده شده است. آخرین پناهگاه آدم‌ها در کرهٔ زمین فقط چند ساعتی با ارتش ۲۵۰ هزار ̎ماشین̎، فاصله دارد که برنامه‌ریزی شده‌اند تا بشر را نابود کنند. اما شهروندان ̎زایون̎، با تشویق و تکیه به اعتقادِ راسخِ ̎مورفیوس̎ که ̎یکتا̎، پیش‌گوئی ̎اوراکل̎ (آلیس) را تحقق خواهد بخشید و به جنگ با ماشین‌ها خاتمه خواهد داد، روحیه گرفته‌اند. ̎نیو̎ و ̎ترینیتی̎ نیز که از عشق و ایمانشان به یک‌دیگر نیرو گرفته‌اند هم‌راه با ̎مورفیوس̎ به ماتریکس بازمی‌گردند و سلاح‌ها و قابلیت‌های فراوان خود را علیه نیروهای سرکوب‌گر به کار می‌گیرند. در همین حال تبعیدیانی مثل ̎مأمور اسمیت̎ (ویوینگ) هستند که ارتباطش با ̎نیو̎ او را وامی‌دارد تا از سیستمی که به ̎پاک کردن̎ او حکم داده، سرپیچی کند. ̎مأمور اسمیت̎ که حالا از انسانیتی که پیش‌ترها حقیر می‌شمرده، انرژی می‌گیرد، در راه خود برای انتقام از ̎نیو̎، همه‌چیز را نابود می‌کند.
● وقتی نخستین قسمت ماتریکس (۱۹۹۹) به نمایش درآمد فیلم را غافل‌گیری بزرگ پیش از هزاره نامیدند. جدا از وجه سینمائی، ماتریکس به دلیل فلسفه‌ای که در پشت قصه‌شان داشتند، به سرعت موضوع مورد علاقهٔ برخی از گروه‌های مذهبی و فلسفی شدند تا آن حد که در برخی کشورها داستان ماتریکس به نوعی باور گروهی از فرقه‌های جوانانه شد. جدا از این تندروها، مقاله‌های متعددی هم دربارهٔ فلسفهٔ ماتریکس و آن‌چه فیلم از آن صحبت می‌کرد، در انطباق یا رد باورهای دینی نوشته شد. در چنین فضائی طبیعی بود که بخش‌های دوم و سوم سه گانهٔ ماتریکس از این بحث‌ها در امان نباشد. در واقع از این‌جا به بعد برادران واچووسکی ابعاد مرتبط با آن بحث‌ها را در هنگام ساخت قصهٔ قدیمی‌شان پررنگ‌تر از قبل گرفتند و حاصل فیلمی شد که قصه ـ افسانهٔ خودش را خیلی جدی‌تر از آن‌چه واقعاً بود ارائه می‌کرد. از جمله فصل‌هائی که این نگاه در آن خیلی پررنگ دیده می‌شود، فصل ملاقات ̎نیو̎ با معمار (یا خدای ̎ماتریکس̎) است که شکل گفت‌وگونویسی‌اش کاملاً نشان می‌دهد آن مقاله‌های مرتبط با جهان ̎ماتریکس̎ و نگاه دینی چه میزان روی قصه و ابعادش اثر گذاشته. جدا از این، ماتریکس دوباره پر شده مثل همهٔ بخش‌های دوم سه گانه‌ها ـ حتی سه گانه‌های موفق ـ به دلیل نداشتن یک شروع و پایان مستقل ضعیف‌ترین بخش سری است و اکشن اغراق شده‌اش که باز حاصل تأثیر چشم‌گیر ساختار اکشن قسمت اول روی کل فضای هالیوود است، در برخی صحنه‌ها واقعاً آزاردهنده می‌شود. نکتهٔ جالب توجه، حضور بلوچی در چند صحنهٔ فیلم و مانور تبلیغاتی فراوان کمپانی روی این بازیگر در زمان اکران است. دنباله: انقلاب‌های ماتریکس (۲۰۰۳).