پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
تمرین روانخوانی
معلمین برای تمرین روانخوانی، اهمیت زیادی قائلند. اگر چه، تکرار تمرین روانخوانی با یک مقدار ثابت ثبت شده، نیازهای متفاوت دانشآموزان را برآورده نمیکند. به جای آن، مقداری هزینه برای برنامههای روانخوانی صرف کنید و دستورالعمل روانخوانی شخصیتان را تفکیک کنید.
در ابتدا، چندین سطح متفاوت از مقالات را از صفحات اینترنت و یا کتابهای فرهنگی مورد علاقهتان بیابید. میزان روانخوانی دانشآموزانتان را بر اساس سطح قرائت دستوری (۸۵-۹۵% لغت درست) ارزیابی کنید. من پیشنهاد میکنم ۲ دقیقه زمان برای ارزیابی صحیح اختصاص بدهید. سپس بر اساس توانایی سطح قرائت دانشآموزان و نمرهی روانخوانیشان، آنها را به گروههای ۴ تا ۷ نفره تقسیم کنید. به عنوان مثال:
<۱۵۰ :A لغت در دو دقیقه زیر سطح قرائت
۱۵۱-۱۸۰ :B لغت در دو دقیقه در سطح قرائت
۱۸۱-۲۱۰ :C لغت در دو دقیقه زیر سطح قرائت
>۲۱۰ :D لغت در دو دقیقه در سطح قرائت
دانشآموزان باید پروندههای روانخوانی خودشان را ایجاد کنند و یک نمودار میلهای برای پروندهشان بکشند. با گشتن در اینترنت، دوجین از این نمودارهای میلهای پیدا میکنید. بهترین نموداری که با سرعت روانخوانی دانشآموزان شما هماهنگ است را برگزینید. اگر شک دارید، بالاترین نمودار را برگزینید، چرا که دانشآموزان تمایل دارند امتیازشان را در زمان روانخوانی، تخمین بزنند.
۱) لیستی از گروههای روانخوانی را بر روی تخته بنویسید و سرگروه هر گروه را با علامت "*" معین کنید. به دانشآموزان بگوئید که سرگروهها در هر گروهی میچرخند و این سر گروهها دو وظیفه دارند: جمعآوری و بازگرداندن وسایل و سؤال از معلم وقتی که دانشآموزی در آن گروه احتیاج به کمک دارد یا سؤالی دارد.
از سرگروهها بخواهید که بیایند و وسایل را برای هر دانشآموز در گروهشان، بگیرند. (پوشههای روانخوانی، جعبههای مداد و یک متن). اگر شما از CD و CD Player استفاده میکنید، سرگروهها، آنها را نیز دریافت کنند.
۲) وقتی که سرگروه وسایل را گرفت و آن را بین دانشآموزان گروهاش توزیع کرد، محل قرارگیری هر گروه را نشان بدهید و از آنها بخواهید که بر اساس آنچه بر روی تخته نشان داده شده است، میز و صندلی خود را قرار دهند و وقتی آماده شدند، به نشانهی آمادگی، دستهایشان را بالا ببرند. به دانشآموزان این آگاهی را بدهید که گروه به صورت اشتراکی نمره دریافت خواهد کرد، پس باید سرعت، آرامش و همکاری را در نظر داشته باشند. حالا زمان آن است که دانشآموزان در گروهشان قرار گیرند.
۳) وقتی که همهی گروهها آماده شدند، از آنها بخواهید که متن مورد نظر را به صدای بلند ولی به آهستگی برای مدت ۲ دقیقه بخوانند. از کرنومتر یا ساعت دیگری برای اندازهگیری این دو دقیقه، استفاده کنید. بگوئید؛ به اولین لغت متن نگاه کنید. آمادهاید؟ شروع. وقتی که دانشآموزان مشغول خواندن هستند، گروهها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه به آهستگی ولی بلندتر از نجوا، مشغول خواندن هستند. تمام لغات برای تمرین مؤثر، باید بلند خوانده شود. بعد از دو دقیقه اعلام کنید که زمان تمام شده و دانشآموزان باید آنچه را خواندهاند، یادداشت کنند.
۴) از دانشآموزان بخواهید که به صورت چوب خط، لغاتشان را یادداشت کرده و با مداد بر روی نمودار روانخوانی، امتیازشان را بنویسند. بعد از این که ثبت امتیازات پایان یافت، مجددا" چندینبار متن را بخوانند تا زمانی که معلم گروهشان را بازدید کند.
پیشرفت را روز به روز با ثبت سطح اولیهی دادههای روخوانی، بسنجید. اگر چه دانشآموزان ممکن است که دوست داشته باشند که تفاوت بین زمان بالا و پایین روخوانیشان را بالا ببرند و به بهبود زمانهای پایین اهمیت بدهند.
۵) گروهی که پائینترین امتیاز دارد را برگزینید و چند لغت از متن انتخاب کرده و از آنها بخواهید که چندینبار این لغات را تکرار کنند. خلاصه این که، اگر لازم است معنی لغات را بگوئید.
با ثبت سرعتهای متفاوت روانخوانی، برای هر گروه سرعتی مناسب جهت ثبت روانخوانی انتخاب کنید و دکمهی «Play» را بفشارید. مشاهده خواهید کرد که دانشآموزان %۳۰ سریعتر از سرعت معمولشان و بر اساس مدل پخششده، مشغول خواندن میشوند. برخی از گروهها، برای تمرین خواندن، ترجیح میدهند که با دو سرعت متفاوت CD پخش شود (نمونه).
بدون ثبت سرعتهای متفاوت روانخوانی، به صورت دستهجمعی و با سرعت مناسب و با رعایت دقیق تلفظ و بیان، متنی را بخوانید. مدلی که اجرا شده %۳۰ سریعتر از فردی که کمترین سرعت را در گروه دارد، متن را میخواند. وقتی که دانشآموزان با سرعت مناسبی، مشغول خواندن متن هستند، شما صدایتان را کمکم پایین بیاورید. به دانشآموزان بگوئید که سرگروهها، گروه را برای روانخوانی متن به صورت دستهجمعی، هدایت خواهند کرد و با گفتن: "آماده، شروع"، گروه شروع به خواندن متن خواهد نمود. وقتی که گروه از دستورالعمل سرگروه دارد پیروی میکند و به سرعت مورد نظر میرسد، به گروه بعدی بروید. پس از آن، کل متن چندینبار توسط کل گروه خوانده خواهد شد.
۶) بعد از این که دومین تمرین روانخوانی، انجام شد، هر کدام از دانشآموزان به صورت انفرادی با حد اکثر سرعتی که میتوانند تا زمانی که معلم دستور توقف بدهد، متن را دوباره با صدای بلند بخوانند.
۷) بعد از این که آخرین گروه هم، هر دو روخوانی دستهجمعی را تمام کرد، کلاس تنها دو دقیقه فرصت دارد که متن را بار دیگر بخواند. دانشآموزان تعداد لغاتی را که در دو دقیقه خواندهاند را یادداشت کنند و امتیازشان را بر روی نمودار روانخوانی دقیقا" بالای امتیازات قبلی ثبت کنند.
۸) از سر گروهها بخواهید که وسایل را جمع کنند و سایر دانشآموزان کلاس را به صورت اولیه درآورند. وقتی که همهی دانشآموزان سر جاهای خودشان بازگشتند و وسایل هم به طور کامل جمعآوری شد، به دانشآموزان براساس «سرعت، آرامش و همکاری» امتیاز داده خواهد شد.
▪ نکات مهم
بر روی این موضوع که باید به نقطهگذاری و عبارت، توجه کرد، کار کنید. دانشآموزان باید به آهستگی ولی بلندتر از نجوا، متن را بخوانند. خواندن تمام کلاس در این سطح، «صدای سفید» را ایجاد میکند که تمرکز انفرادی را ایجاد میکند. CD را با صدای معقول و یا با استفاده از هدفون روشن کنید.
پیشرفت را روز به روز با ثبت سطح اولیهی دادههای روخوانی، بسنجید. اگر چه دانشآموزان ممکن است که دوست داشته باشند که تفاوت بین زمان بالا و پایین روخوانیشان را بالا ببرند و به بهبود زمانهای پایین اهمیت بدهند.
از سرگروههایتان کمک بگیرید. تنها سرگروهها هستند که صندلیشان را ترک میکنند تا وسایل را تحویل بگیرند و از معلمین سؤال بپرسند.
نویسنده: mark pennington
منبع: وبگاه edarticle.com
منبع: وبگاه edarticle.com
منبع : علوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست