دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
بازیگر؛ خالق آرزوهایی که مخاطب در پس رویاهایش میبیند
موقعیت بازیگری در سرزمین ما به دلیل هژمونی هنری و جامعهشناسی فرهنگ عامه، فراتر از آنچه هست نشسته است. به راستی چرا اینقدر بازیگری و بازیگران مورد توجه مخاطبان سینمایی هستند؟ قطعا شهرت و رسانهیی شدن موجود در این حرفه نقش مهمی در این اتفاق دارد.
در جهان رسانهیی امروز به قول بودریار، پدیدهها به واسطه تکنولوژیهای رسانهیی به حاد واقعیت بدل میشوند و هویت مجازی آنها بیش از خود واقعیتشان، قدرت مییابد و میتوانند در لایههای مختلف اجتماعی نفوذ کنند. امروزه از قدرت مجازی و تبلیغاتی بازیگران در تبلیغاتهای سیاسی، تجاری، برنامهسازیهای تلویزیونی و موفقیت انجمنها، نشریات و... استفادههای زیادی میشود و چه بسا موقعیتها و فرصتهای مجازی که برای یک بازیگر معروف ایجاد میشود از خود بازیگری با اهمیتتر و سودآورتر باشد.
حرفهیی که در گذشته تاریخی خود همواره از وضعیت نامطلوب معیشتی رنج میبرد، امروز به واسطه جایگاه رسانهیی و مجازی که پیدا کرده به عنوان یک حرفه پولساز مورد توجه جدی نسل جوان قرار گرفته است. تاریخ هنر بیش از آنی که در دنیای مدرن با صنعت و تجارت بیامیزد و قدرت تکنولوژی، بازار کساد اهل دل را رونقی بخشد همواره با درویش مسلکی و زهد و تنگ دستی آمیخته بود که هنر ظهور نمادین والاترین صفت حضرت دوست در عالم خاکی و خلیفه خدا در زمین بود؛ همان آفرینش.
گویی هنر، ساحت مقدسی است که آدمی از روح و فکر و جوهره خویش در آن میدمد و شی و پدیدهیی جدید خلق میکند، از نیستی به هستی رسیدن، از عدم به وجود رفتن، از انتزاع به انضمام پل زدن و به خیالی، واقعیت بخشیدن. این همه کافی است تا هنر را والاترین تجلی حق بدانیم و هنرمند را خداگونه خلقی که تجلیگاه محال خداوندی است.
در واقع هنر از آنجایی که مظهر تجلی جمال و کمال هنر آفرین حقیقی بود، شانی معنوی داشت و از عالم مادی، گریزان بود. هنرمندان شغل و حرفهیی دیگر داشتند و سقف معیشتشان بر ستون هنر استوار نبود اما در جهان مدرن هنر کارکردهای اقتصادی یافت و با تجارت آشتی کرد و خود به یکی از منابع پرسود اقتصادی بدل شد و شاید دستیابی به این جایگاه اقتصادی را بیش از همه بتوان مدیون بسط هنر تودهیی به برکت رشد تکنولوژی دانست.
بازیگری در عرصه سینما و تلویزیون خود اساسا محصول جامعه و هنر مدرن است؛ هنری که ماهیتش با تاروپودهای اقتصاد آمیخته است و با آن غریبه نیست. در واقع منزلت اجتماعی (محبوبیت)، وضعیت اقتصادی، جذابیت رسانهیی، شهرت و قدرت، هویت مجازی به بازیگری، جایگاهی ویژه در صنعت سینما داده است و به لحاظ روانشناختی نیز این قشر، کانون تجلی فرافکنیها، همذات پنداریها و رویاهای دست نیافته مخاطبانی هستند که مطلوبهای خود را در پرده سینما جستوجو میکنند.
به عبارت دیگر بازیگر خالق فرصتها و آرزوهایی است که مخاطب در پس رویاهایش آن را میبیند اما اثر این بازیها در نقشها باقی نمیماند و دست کم در ذهن مخاطبان به استعلای خویش تداوم میبخشند و در نهایت بازیگران به اسطورههای مجازی محبوبی بدل میشوند که با تکیه بر پشتوانه مردمی و افکار عمومی، هژمونی خویش را در سطوح مختلف سینما و ساحتهایی گوناگون آن بسط میدهند و از آن سود میبرند.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حج انتخابات دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی سینما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نتانیاهو
فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید بارسلونا جواد نکونام پرسپولیس سپاهان باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی مواد غذایی پزشک چای زیبایی ویتامین بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی