چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
بازیگر؛ خالق آرزوهایی که مخاطب در پس رویاهایش میبیند
موقعیت بازیگری در سرزمین ما به دلیل هژمونی هنری و جامعهشناسی فرهنگ عامه، فراتر از آنچه هست نشسته است. به راستی چرا اینقدر بازیگری و بازیگران مورد توجه مخاطبان سینمایی هستند؟ قطعا شهرت و رسانهیی شدن موجود در این حرفه نقش مهمی در این اتفاق دارد.
در جهان رسانهیی امروز به قول بودریار، پدیدهها به واسطه تکنولوژیهای رسانهیی به حاد واقعیت بدل میشوند و هویت مجازی آنها بیش از خود واقعیتشان، قدرت مییابد و میتوانند در لایههای مختلف اجتماعی نفوذ کنند. امروزه از قدرت مجازی و تبلیغاتی بازیگران در تبلیغاتهای سیاسی، تجاری، برنامهسازیهای تلویزیونی و موفقیت انجمنها، نشریات و... استفادههای زیادی میشود و چه بسا موقعیتها و فرصتهای مجازی که برای یک بازیگر معروف ایجاد میشود از خود بازیگری با اهمیتتر و سودآورتر باشد.
حرفهیی که در گذشته تاریخی خود همواره از وضعیت نامطلوب معیشتی رنج میبرد، امروز به واسطه جایگاه رسانهیی و مجازی که پیدا کرده به عنوان یک حرفه پولساز مورد توجه جدی نسل جوان قرار گرفته است. تاریخ هنر بیش از آنی که در دنیای مدرن با صنعت و تجارت بیامیزد و قدرت تکنولوژی، بازار کساد اهل دل را رونقی بخشد همواره با درویش مسلکی و زهد و تنگ دستی آمیخته بود که هنر ظهور نمادین والاترین صفت حضرت دوست در عالم خاکی و خلیفه خدا در زمین بود؛ همان آفرینش.
گویی هنر، ساحت مقدسی است که آدمی از روح و فکر و جوهره خویش در آن میدمد و شی و پدیدهیی جدید خلق میکند، از نیستی به هستی رسیدن، از عدم به وجود رفتن، از انتزاع به انضمام پل زدن و به خیالی، واقعیت بخشیدن. این همه کافی است تا هنر را والاترین تجلی حق بدانیم و هنرمند را خداگونه خلقی که تجلیگاه محال خداوندی است.
در واقع هنر از آنجایی که مظهر تجلی جمال و کمال هنر آفرین حقیقی بود، شانی معنوی داشت و از عالم مادی، گریزان بود. هنرمندان شغل و حرفهیی دیگر داشتند و سقف معیشتشان بر ستون هنر استوار نبود اما در جهان مدرن هنر کارکردهای اقتصادی یافت و با تجارت آشتی کرد و خود به یکی از منابع پرسود اقتصادی بدل شد و شاید دستیابی به این جایگاه اقتصادی را بیش از همه بتوان مدیون بسط هنر تودهیی به برکت رشد تکنولوژی دانست.
بازیگری در عرصه سینما و تلویزیون خود اساسا محصول جامعه و هنر مدرن است؛ هنری که ماهیتش با تاروپودهای اقتصاد آمیخته است و با آن غریبه نیست. در واقع منزلت اجتماعی (محبوبیت)، وضعیت اقتصادی، جذابیت رسانهیی، شهرت و قدرت، هویت مجازی به بازیگری، جایگاهی ویژه در صنعت سینما داده است و به لحاظ روانشناختی نیز این قشر، کانون تجلی فرافکنیها، همذات پنداریها و رویاهای دست نیافته مخاطبانی هستند که مطلوبهای خود را در پرده سینما جستوجو میکنند.
به عبارت دیگر بازیگر خالق فرصتها و آرزوهایی است که مخاطب در پس رویاهایش آن را میبیند اما اثر این بازیها در نقشها باقی نمیماند و دست کم در ذهن مخاطبان به استعلای خویش تداوم میبخشند و در نهایت بازیگران به اسطورههای مجازی محبوبی بدل میشوند که با تکیه بر پشتوانه مردمی و افکار عمومی، هژمونی خویش را در سطوح مختلف سینما و ساحتهایی گوناگون آن بسط میدهند و از آن سود میبرند.
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست