دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا

سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئو - Sex, Lies And Videotape


سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئو - Sex, Lies And Videotape
سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : رابرت نیومایر و جان هاردی
کارگردان : استیون سادربرگ
فیلمنامه‌نویس : استیون سادربرگ
فیلمبردار : والت لوید
آهنگساز(موسیقی متن) : کلیف مارتینز
هنرپیشگان : جیمز اسپیدر، اندی مک‌داول، پیتر گالاگر، لاراسن جاکومو، ران واوتر، استیون بریل، الکساندرا روت و ارل ت. تیلر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۰ دقیقه.


«آن» (مک‌داول)، زنی جوانی است که ازدواج ناموفقی و مشکلی با «جان» (گالاگر)، وکیل تازه‌به دوران رسیده دارد. «جان» با «سینتیا» (جاکومو)، خواهر «آن» رابطه دارد. دو خواهر که به لحاظ شخصیتی بسیار با هم متفاوتند، از یکدیگر نفرت دارند. در چنین فضای پُرتنشی، سرکله «گراهام» (اسپیدر)، جوان جذاب و دوست دوران مدرسه «جان» پیدا می‌شود. «گراهام» که خود نیز یک رابطه ناموفق عشقی را پشت سر گذاشته، با دوربین ویدئو مصاحبه‌هائی با زنان مختلف درباره زندگی و عشق انجام داده است. «آن» و «سینتیا» نیز روبه‌روی دوربین «گراهام» قرار می‌گیرند و هر دو تمامی احساسات سرکوب شده‌شان را بازگو می‌کنند...
* موفقیتی که سادربرگی بیست و شش ساله با نخستین فیلمش در سینمای آمریکا کسب می‌کند، تنها با موفقیت اورسن ولز با نخستن فیلمش همشهری کین (1941)، قابل مقایسه است. رویکرد سادربرگ به عریان کردن روح شخصیت‌هایش بسیار تحت تأثیر فیلم‌ساز محبوبش، اینگمار برگمان، است. سادربرگ، زنان فیلمش را جلوی دوربین قرار می‌دهد تا آنان از درونی‌ترین لایه‌های اعماق روح‌شان برای تماشاگر سخن می‌گویند؛ هرچند که او عامدانه بر نقش روان‌کاوانه دوربین، و یا به تعبیری سینما، در بیان این اعترافات تأکید می‌کند. اما اهمیت دیگر فیلم، نقش تعیین کننده و جریان‌سازش برای حضور کارگردانان جوان و با استعداد در دهه بعد سینمای آمریکاست که با جسارت فراوان، فرم‌ها و شیوه‌های نوینی را به جریان اصلی این سینما تزریق کردند. گفت‌وگوهای سرد و غیر نمایشی فیلم، نشان دهنده توانائی فراوان سادربرگ در این عرصه است. هزینه یک میلیون و دویست هزار دلار بود، که برای فیلمی با این همه موفقیت و ستایش بسیار اندک به نظر می‌آمد.