سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
گفتگو درباره شخصیت امیرمومنان (ع )
در تاریخ اسلام معاویه به عنوان یکی از نمادهای عینی فتنه مطرح است و عملکرد او را می توان به عنوان یک الگوی تمام عیار برای شناسایی فتنه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.
هر چند فتنه به زمان و مکان خاص محدود نمی شود و در هر دوره با شکل و برنامه خاص و مناسب با همان زمان وارد صحنه می شود ولی ارائه یک نمونه و مصداق از فتنه گوشه ای از سیاست ها و برنامه های معاویه به عنوان نماد عینی بیان می گردد.
این بخش از تاریخ گفتگویی است بین « قیس بن سعد بن عباده » « عبدالله بن عباس » و « معاویه » و در زمانی اتفاق افتاد که معاویه پس از کشته شدن امیرمومنان (ع ) و صلح امام حسین (ع ) به قصد انجام حج از دمشق به مدینه آمد و مردم مدینه به پیشواز او شتافتند.
معاویه دانست که استقبال کنندگان قریشی بیشتر از انصار هستند. دلیلش را پرسید. به او گفتند : آنان فقیرند و چهارپایی نداشتند که بیایند.
معاویه رو به « قیس بن سعد بن عباده » کرد و گفت : ای گروه انصار! شما را چه شده است که همراه برادران قریشی خود به پیشوازم نشتافتید قیس که رئیس انصار و پسر رئیس آنان بود گفت : ای امیرالمومنین ! نیامدیم چون چهارپایی نداشتیم .
ـ معاویه : پس شتران کجایند !
ـ قیس : آنها را در نبرد بدر و احد و دیگر نبردهای رسول خدا(ص ) وقتی که در راه اسلام با تو و پدرت می جنگیدیم از دست دادیم تا اینکه دین خدا پیروز شد و شما آن را ناخوش داشتید.
ـ معاویه : خداوند بر ما ببخشاید.
ـ قیس : رسول خدا(ص ) فرمود : شما به زودی پس از من فردی خودخواه و مستبد را خواهید دید.
ـ معاویه : به شما چه دستوری داد
ـ قیس : به ما فرمود : صبر کنیم تا هنگامی که او را ملاقات نماییم .
ـ معاویه : خوب ! پس صبر کنید تا او را ملاقات کنید!
سپس قیس گفت : ای معاویه ! ما را به خاطر شتران ما سرزنش می کنی به خدا سوگند! در نبرد بدر با همین شتران با شما روبه رو شدیم و شما می کوشیدید تا نور خدا را خاموش کنید و آرمان شیطان را بالا برید بعدها تو و پدرت ناخواسته به اسلام در آمدید اسلامی که ما به نام آن و در راه آن با شما جنگیدیم .
ـ معاویه : گویا به خاطر پیروزیت می خواهی بر ما منت نهی ! به خدا سوگند که عزت و عظمت قریش از اسلام است ! آیا شما انصار می خواهید با یاری رساندن به رسول خدا که از قریش بود و پسر عمومی ما و از ما بود بر ما منت نهید! عزت و عظمت از ما است زیرا خداوند شما را یاری و پیروان ما قرار داد و به وسیله ما شما را هدایت کرد!!(۱ )
قیس با شهامت و آزادگی با تکیه بر آیات قرآن سنت و سیره پیامبر اکرم (ص ) و گزارش های مستند تاریخی بر حقانیت علی (ع ) استدلال کرد و از بیان مناقب مولای خود فرو گذار نکرد. معاویه تلاش کرد تا پاسخ قیس را بدهد ولی قدرت بیان و استدلال قیس چنان نیرومند پرمغز و مستدل بود که معاویه از پاسخ فرو ماند و خشمگین شد و گفت : ای پسر سعد! این حرفها را از چه کسی یاد گرفته ای و از چه کسی روایت می کنی و از چه کسی شنیده ای پدرت اینها را به تو گفته و از او آموخته ای
ـ قیس : از کسی شنیده و آموخته ام که از پدرم بهتر و برتر بود و بر من حق بیشتری از پدرم داشت .
معاویه : او کیست
ـ قیس : او امیرمومنان علی بن ابی طالب عالم این امت و معیار تدین و صدیق و فاروق این امت است .
سپس قیس آیه هایی را که در شان علی (ع ) نازل شده است یکی پس از دیگری قرائت کرد و چنان معاویه را مبهوت و سرگردان کرد که منفعل شد. کسی که خود را امپراتور جهان اسلام می دانست و می پنداشت تمامی موانع حکومت را از سر راه خود کنار زده و اکنون برای تثبیت پایه های قدرت خود به مدینه آمده است و چنین تصور کرده بود که همه موانع برطرف شده است و کسی بر جای نمانده است که حقیقت را فریاد کند. گفتگوی قیس و محاکمه مردمی و تاریخی او بر معاویه گران آمد و ناگزیر چهره اصلی او از پس دروغ ها و نیرنگ ها ظاهر شد. و شخصیتی دروغین که چهره پلید خود را زیر نقاب اسلام پنهان کرده بود و با شعارهای اسلامی و دینی دین را به انزوا کشانده بود از زیر نقاب خارج شد و از فرادی آن روز و پس از فرو ماندن در بحث و استدلال از طریق رسانه هایی که در اختیار داشت رسما " اعلان کرد : « بدانید هر کس حدیثی در مناقب علی بن ابی طالب (ع ) یا فضایل خاندانش روایت کند بری الذمه است و بر خویش کیفر روا داشته است . معاویه این فرمان را در سراسر بلاد به کارگزارانش بخشنامه کرد. از آن پس در هر جا و هر روستا خطیبان بر منبرها شدند لعن بر علی بن ابی طالب و بیزاری از او را آغاز کردند و از او و خاندانش به زشتی یاد کردند و چیزهایی به آن حضرت و خاندانش نسبت دادند که در آنان نبود . (۲ )
در همین سفر معاویه بر جمعی گذشت . آنان به احترام معاویه از جای برخاستند ولی « عبدالله بن عباس » از جای خود برنخاست .
ـ معاویه گفت : ای پسر عباس آیا به خاطر نبرد در صفین کینه مرا در دل داری
در این بین « عبدالله بن عباس » مانند قیس با بیان و استدلال محکم در مقابل معاویه ایستاد و او را منفعل ساخت .
ـ معاویه : ما به سراسر قلمرو خلافت نوشته ایم و از ذکر مناقب علی و خاندانش نهی کرده ایم زبانت را بگیر و مواظب خودت باش .
ابن عباس : آیا ما را از خواندن قرآن هم نهی می کنی
ـ معاویه : نه !
ابن عباس : پس آیه قرآن را بخوانیم و نپرسیم منظور خدا چه بوده است
ـ معاویه : آری !
ابن عباس : کدام یک بر ما واجب است خواندن قرآن یا عمل به قرآن
ـ معاویه : عمل به قرآن .
ابن عباس : وقتی ندانیم منظور خدا از آنچه نازل کرده چه بوده چگونه به آن عمل کنیم
ـ معاویه : تفسیر و تاویل آن را از کسانی جز خودت و خاندانت بپرس .
ابن عباس : قرآن فقط بر خاندان من نازل شده آیا تفسیر و تاویل قرآن را از خاندان ابوسفیان یا خاندان ابومعیط یا از یهود و نصاری و مجوس بپرسم !
ـ معاویه : ما را در ردیف یهود و نصاری و مجوس گذاشتی و از زمره آنان به شمار آوردی !
ابن عباس : به جانم سوگند! تو را در ردیف آنان گذاشتم این تو هستی که ما را از پرستش خداوند توسط قرآن نهی می کنی ما را از عمل به امر و نهی و حلال و حرام و ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه قرآن بازمی داری و اگر امت از این ها نپرسند هلاک شوند و دچار اختلاف گردند و تباه شوند.
ـ معاویه : قرآن را بخوانید و تاویل و تفسیرش کنید ولی چیزی از آنچه خداوند درباره شما نازل کرده روایت نکنید و آنچه را رسول خدا درباره شما گفته نگویید به جز این ها هر چه می خواهید روایت کنید.
این عباس : خداوند در قرآن می فرماید : « می خواهند نور خدا را با سخنان خود خاموش کنند و خدا نمی گذارد که چنین کنند خداوند نور خویش را کامل می کند هر چند که کافران نخواهند . » (۳ )
ـ معاویه : ای پسر عباس ! دست از من بردار و زبانت را نگهدار اگر ناچاری که چنین کنی پس در نهان بکن و آشکارا کسی از تو چیزی نشنود . (۴ )
پاورقی :
۱ ـ تاریخ سیاسی صدر اسلام ص ۳۸۸
۲ ـ همان مدرک ص ۳۹۱
۳ ـ قرآن کریم سوره توبه (۹ ) آیه ۳۲
۴ ـ تاریخ سیاسی صدراسلام نقل از موج در موج ص ۳۵ ـ۳۱
معاویه خطاب به یکی از وابستگان به اهل بیت و دوستداران امام علی (ع ) :
قرآن را بخوانید و تاویل و تفسیرش کنید ولی چیزی از آنچه خداوند درباره شما نازل کرده روایت نکنید و آنچه رسول خدا درباره شما گفته نگویید به جز این ها هرچه می خواهید روایت کنید...
۱ ـ تاریخ سیاسی صدر اسلام ص ۳۸۸
۲ ـ همان مدرک ص ۳۹۱
۳ ـ قرآن کریم سوره توبه (۹ ) آیه ۳۲
۴ ـ تاریخ سیاسی صدراسلام نقل از موج در موج ص ۳۵ ـ۳۱
معاویه خطاب به یکی از وابستگان به اهل بیت و دوستداران امام علی (ع ) :
قرآن را بخوانید و تاویل و تفسیرش کنید ولی چیزی از آنچه خداوند درباره شما نازل کرده روایت نکنید و آنچه رسول خدا درباره شما گفته نگویید به جز این ها هرچه می خواهید روایت کنید...
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی امتحانات نهایی کنکور شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بورس خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما جشنواره کن تلویزیون داریوش ارجمند سریال پایتخت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر لیلا حاتمی رسانه ملی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه غزه اسرائیل امیرعبداللهیان فلسطین ترکیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر والیبال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی لیورپول
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان نوشیدن آب مغز کاهش وزن خواب رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی سلامت روان